גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות ● אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ
קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ

באמצע השנה שעברה עמדה תקופת ההמתנה לגרסה החשמלית של קיה נירו באירופה על כחמישה חודשים בממוצע, למעט בבריטניה, שבה מועדי האספקה נמתחו על פני כעשרה חודשים. בדצמבר הודיעה קיה כי היא מתגברת את הייצור כדי לקצר את ההמתנה לחצי שנה "בלבד", אבל כרגע יש רשימות המתנה ארוכות.

זו אינה תופעה שיווקית שגרתית בשוק הרכב התחרותי של ימינו, ובמיוחד לא כאשר מדובר בג'יפון קוריאני די ותיק, שעלה על הכבישים לפני כשנתיים ומחירו הממוצע באירופה נע סביב 37 אלף אירו.

כמובן שתורמות לכך הטבות המס הנדיבות, שמקבלים כיום כל כלי הרכב החשמליים באירופה. אבל הביקוש נגזר גם מהמפרט הייחודי של הקיה נירו החשמלית, שכולל סוללה מסיבית בקיבולת של 64 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-460 קילומטר (בתקן WLTP) ומנוע חשמלי בהספק של כ-204 כוח סוס. בהתחשב בכך שהמחיר של סוללות ליתיום בקיבולת כזו נע סביב 14 אלף דולר, רוב היצרנים מעדיפים להתקין אותן רק בדגמי פרימיום שפונים ללקוחות מבוססים. הנה שתי דוגמאות: אודי E-Tron התחלתית עם סוללה עם קיבולת דומה וטווח רשמי של כ-300 קילומטר (WLTP) עולה באירופה כ-73 אלף אירו. טסלה 3 התחלתית, עם טווח של 415 קילומטר (WLTP) יקרה יותר באירופה מהנירו בכמעט 25%.

גם העיצוב ה"שקוף" והנחבא אל הכלים מייחד את הנירו בפלח המגה-חשמליות. חיצונית היא כמעט זהה לנירו הייבריד הרגילה והמוכרת וההבדלים העיקריים הם גריל "חסום" בחזית עם פתח הטענה שמשולב בו, חישוקים שונים וכמה קישוטים קוסמטיים, שכל אחד יכול לרכוש בשוק האפטר-מרקט. בקיצור, חשמלית לצנועים. רכב ההדגמה שלנו היה היחיד מסוגו על כבישי הארץ אבל הוא זכה להתעלמות גורפת מהסביבה, בעוד שכל טסלה שנצפתה ברחוב, עוררה מהומה רבתי. לא נופתע אם יהיו ציי רכב בארץ שירצו להחצין את האג'נדה הסביבתית שלהם באמצעות סטיקרים ענקיים על הרכב.

רכב

התכליתיות בהתגלמותה

גם תא הנוסעים של הגרסה החשמלית הוא התכליתיות בהתגלמותה. לא תמצאו כאן מסכי LCD אופקיים ענקיים כמו אצל טסלה וגם לא טק-שיק כמו באודי E-Tron ומרצדס EQC. לנירו יש לוח מחוונים תכליתי על בסיס צג דיגיטלי, מערכת מולטימדיה קומפקטית שכמותה אפשר למצוא בפיקנטו, מערכת אקלים תקנית ומערך מתגים לשליטה עמוס ומבולגן, כמו אצל אחותה ההיברידית.

ההבדל החזותי הבולט הוא בורר הילוכים רוטורי בקונסול המרכזי, שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי. הפיצ'ר הזה מכניס קצת אווירת היי-טק לתא אבל הוא מגושם לתפעול בעת תמרוני חניה הדוקים, שדורשים מעבר תכוף מהילוך קדמי לאחורי.

רמת האבזור ברכב ההדגמה הייתה מכובדת ועשירה עם ריפוד משולב עור, מושב נהג חשמלי ועוד, אבל ספק אם היא תוצע גם בכלי הרכב התקניים בארץ. האבזור כולל גם מערך מקיף של עזרי סיוע לנהג כולל היגוי סמי-אוטונומי, שעושה עבודה טובה בשליטה על ההיגוי במהירות בין עירונית. זה בוודאי לא מצב האוטו-פיילוט של טסלה, אבל בהחלט צעד חשוב בכיוון.

רמז לתחכום ההנדסי, שמסתתר מאחורי החזות התמימה, נמצא דווקא במה שאין בתא הנוסעים, כלומר בפשרות בתחום השימושיות. למרות הממדים הקומפקטיים והשימוש בסוללה מסיבית, מרחב הפנים זהה לחלוטין לגרסאות ההיברידיות עם שפע של מרחב לרגליים של נוסעים מבוגרים מאחור, מרחב ראש מכובד ותא מטען שימושי ונטול בליטות בנפח של 451 ליטר. הסוד נמצא בפלטפורמה חשמלית ייעודית, שמטמיעה את הסוללה בתוך השלדה במקור ולא בתור תוספת או הסבה מאוחרת לפלטפורמה קיימת. התכנון הזה אפילו מעניק מרווח גחון סביר, שמאפשר לדלג על מדרכות עירוניות גבוהות בקלות מבלי לגלח מהרצפה תאי ליתיום, שעולים כמו משקלם בזהב.

את הסוללה הגדולה של הנירו אפשר לטעון בשלל דרכים, כולל חיבור לכל שקע ביתי מצוי, אם כי השיטה הזו דורשת כמעט 29 שעות לטעינה מלאה. חיבור למטען קיר ביתי ייעודי, או לנקודת הטענה ברחוב, יקצרו את משך הזמן לטעינה מלאה לעשר שעות בלבד ואילו חיבור לתחנת הטענה מהירה, שכמותה כבר יש בארץ, יוסיף לסוללה טווח נסיעה של כ-160 קילומטר בתוך כחצי שעה בלבד.

כמו בכל חשמלית בה פגשנו טווח הנסיעה הריאלי תלוי בתנאי הנהיגה ובחירת הנהג. בנסיעה חורפית ללא מזגן, עם היצמדות למצב הנהיגה החסכוני - שעדיין מספק תאוצות נאות ושיוט חרישי ב-130 קמ"ש פלוס - אפשר להגיע לטווח ריאלי של כ-400 קילומטר. די והותר לכמעט שבוע של שימוש טיפוסי בלי לראות שקע, או לטיול סופ"ש ארוך מהמרכז לצפון הארץ ובחזרה ללא תכנון מוקדם של עצירות טעינה.

הפעלת המזגן מגלחת מידית כמעט 50 קילומטר מהטווח ומי שירצה לחוות לעיתים תכופות את הביצועים, שאוצר בקרבו המנוע החשמלי החזק, יצטרך לקחת בחשבון טווח ריאלי של כ-200 קילומטרים בלבד. למרות זאת המצב הספורטיבי בהחלט מומלץ למי שאינו נוסע למרחקים. אמנם גם במצב הזה התאוצות אינן עוצרות נשימה כמו בטסלה 3 או ביגואר I-PACE אבל עדיין מדובר בדחף לינארי מענג, שמשאיר מאחור את המכוניות מסביב עם כל ליטוף של הדוושה.

נוחות נסיעה מצוינת

כדי לקבל ריגוש דומה במכוניות ספורט תצטרכו להקריב 5-8 קילומטר לליטר. בנירו זה עולה בערך 10 אגורות לקילומטר, אם כי ללא רעש מרגש (למעט שלל זמזומים מוזרים בנוסח סרטי מדע בדיוני).

כמו לאיוניק החשמלית שבה פגשנו בשנה שעברה, גם הנירו החשמלית לא מתיימרת להציג התנהגות כביש מרגשת. היא מכונית קלה ונעימה לנהיגה יום יומית או לשיוט בין עירוני, ממש כמו אחותה ההיברידית, ויש לה היגוי קליל אבל די מדויק והתנהגות כביש יציבה ובטוחה תודות לסוללה, שמורידה את מרכז הכבוד ומחלקת היטב את תוספת המשקל (כמעט 250 קילו). אבל כבישים מפותלים והדוקים זה לא הסיפור שלה. הבלימה דווקא די משעשעת בזכות מערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה, שבולמת את הרכב עם כל הורדת רגל מהדוושה ומאפשרת מעין נהיגה בדוושה אחת ללא נגיעה בבלמים. גם נוחות הנסיעה מצוינת, על רוב סוגי המהמורות.

נכון לעכשיו עדיין אין תאריך יעד לשיווק הרכב בארץ, וספק אם השיווק יתחיל השנה. הביקוש לרכב באירופה עולה על ההיצע והשווקים של נורבגיה, גרמניה ובריטניה שותים כל מלאי שמגיע מקוריאה. עדיין אין גם מחיר, אבל בהתחשב בכך שנירו חשמלית עולה באירופה כ-40% יותר מאחותה ההיברידית, ובשקלול הפרש מס קניה של כ-35% לטובת החשמלית בארץ, אפשר לצפות למחיר, שינוע סביב ה-200 אלף שקל בארץ לדגם בעל הטווח הארוך. אמנם מחיר שנמצא מחוץ לאזור הנוחות של הנירו, אבל זו עדיין נקודת הכניסה הנגישה, המקיפה, והשימושית ביותר מבחינת טווח, שניתן למצוא בשוק הרכב החשמלי הישראלי הצעיר.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה חשמלית

יונדאי קונה היא בת דודה זהה כמעט לנירו החשמלית, אם כי באריזה יותר אופנתית. באירופה היא מוצעת עם סוללה מקבילה לנירו וטווח של 480 ק"מ (לפי תקן WLTP) או עם סוללה בינונית וטווח של כ-300 קילומטר, שזולה ב-30% מהגרסה הבכירה. גם לקונה יש עודפי ביקוש ומועד הגעתה טרם נקבע

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח"צ

GAC GE3

ב-139 אלף שקל, המצטרף הסיני החדש לפלח הג'יפונים החשמליים בישראל מעט גדול מהנירו אבל בסיס הגלגלים שלו קצר ב-14 ס"מ ותא המטען מסתפק ב-370 ליטר. מנוע חשמלי של 177 כ"ס מעניק ביצועים נמרצים והטווח המוצהר הוא 309 ק"מ בין טעינות (WLTP). רמת האבזור גבוהה

GAC GE3 / צילום: יח"צ

MG ZS חשמלי

לגרסה החשמלית של הג'יפון ZS, גם הוא מסין, יש עיצוב אופנתי ונאה ותא נוסעים מאובזר, בנוי היטב ומרווח למרות בסיס גלגלים קצר. השלדה נוחה, סוללה של 45 קילוואט-שעה מספקת טווח של עד כ-265 ק"מ בין טעינות (WLTP) ומנוע של 143 כ"ס ו-35 קג"מ מעניק ביצועים מכובדים

MG ZS חשמלי / צילום: יח"צ

עוד כתבות

צוות אקסוניוס. עופרי שור, דין זיסמן, אבידור ברטו בצילום אבישי פינקלשטיין

חברת הסייבר אקסיוניוס גייסה 58 מיליון דולר כדי להמשיך להגן על רשתות

אקסיוניוס גייסה עד היום 95 דולר בסך הכול, והיא מעסיקה 80 עובדים בתל אביב ובניו יורק ● מהחברה נמסר כי הכנסותיהם השנתיות גדלו ב-910% בשנת 2019 ביחס לשנה שלפניה, וכי הם אחת מחברות הסייבר שצמחו בצורה הכי מהירה בשנה האחרונה

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

עלייה נוספת במספר המתים מהנגיף בצרפת, בלגיה והולנד

מספר המתים הכולל מקורונה בספרד הגיע ל-8,189 ומתקרב לנתון באיטליה, שעומד על כ-11 אלף בני אדם ● באופן מדאיג, מספר הנדבקים החדשים בספרד עלה ב-9,000 בני אדם ביממה האחרונה לסך של 94,000 מקרים עד כה; כ-5,600 איש מאושפזים בטיפול נמרץ

שער עיתון "פנאי פלוס" / צילום: צילום מסך

כל עובדי "פנאי פלוס" ו"טיים אאוט" הוצאו לחופשה ללא תשלום

עפ"י התכנון של הנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות", בחודשיים הקרובים לא יצאו גיליונות חדשים של "פנאי פלוס", ובענף מציבים סימן שאלה האם העיתון יחזור גם אחרי תום המשבר ● קבוצת סיגלר הוציאה את עובדי "טיים אאוט" לחופשה ללא תשלום של 45 יום

כריסטיאן דרוסטן / צילום: AXEL SCHMIDT, רויטרס

הווירולוג שמציע: כך אפשר להחזיר את בתי הספר

פרופ' כריסטיאן דרוסטן, וירולוג שמייעץ לקאנצלרית אנגלה מרקל, מדבר על היום שאחרי המגפה: "מעל להכול חייבים למצוא פתרון ללימודים בבתי הספר" ● קורונה – אסטרטגיית יציאה, מדור חדש

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

הצרות של רשת 13: אלי עזור דורש החזר הלוואה בסך 10 מיליון שקל - וגל קיצוצים נוסף בדרך

הדרישה הכספית של עזור מתווספת לשלל הבעיות עמם מתמודד בימים אלה המנכ"ל הטרי אבי בן טל ● כעת מנסים ברשת ובחברת החדשות למזער נזקים ע"י קיצוצי כוח אדם והקדמת המעבר מבית הוורד למשרדי רשת

התרופה Ajovy של טבע / צילום: יח"צ

טבע ניצחה במאבק על הפטנט של אג'ובי, המניה מזנקת

ועדת הערעורים של ​משרד הפטנטים של ארה"ב דחתה את הערעור של אלי לילי על הפטנטים של טבע ● לפני כחודשיים הודיעה טבע על אישור FDA לשיווק המזרק האוטומטי של התרופה, וכן על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה ביפן

בדיקת קורונה לצעיר בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

מספר מקרי הקורונה עלה ל-5,358; 224 החלימו מהנגיף

גבר בן 90, אישה בת 90 ושתי נשים בנות כ-50 נפטרו היום מהמחלה - סך הכל 20 נפטרו עד כה בארץ ● שב"כ קיבל אישור לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הנגיף בישראל ● ברחבי העולם יש מעל ל-800 אלף מקרי קורונה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד המשפטים הקים ועדה לטיפול בסוגיית "כוח עליון" בחוזים שמופרים בתקופת הקורונה

זאת לאור ההערכה כי בתי המשפט צפויים לספוג גל של אלפי תביעות בין צדדים לחוזים שהופרו על רקע משבר הקורונה וההגבלות על המשק; וההבנה כי המדינה צריכה לגבש מדיניות ברורה לטיפול במקרים כאלה

קניון tlv/ צילום:auev fvi

באיחור לא אופנתי ופחות מהמתחרים, גם קניון TLV מגיב למשבר הקורונה

בעוד שבביג ועזריאלי ויתרו על כסף אמיתי על מנת ללכת לקראת בעלי החנויות בקניונים שלהם שמכירותיהם נגדעו באחת - הרי שבקניון התל-אביבי שבשליטת מוטי בן משה מציעים הטבות מצומצמות בהרבה

הטבות נדל"ן בצל הקורונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מוותרות על כספים ודוחות תשלומים: אלה ההטבות שמעניקות חברות הנדל"ן

משבר הקורונה משפיע על כל ענף הנדל"ן, ולכל החברות ברור שקשיים או קריסה של סקטורים מסוימים תשפיע עליהן במוקדם או במאוחר ● כמה חברות בענף כבר מציעות הטבות שונות ללקוחותיהן

 פרויקט מגורים בבנייה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בנק ישראל: התשואות על דירות נמוכות; מחירי הדירות גבוהים מדי

כך נכתב בפרק הדיור בדוח השנתי של בנק ישראל ● למרות זאת, בבנק המרכזי מתריעים כי עדיין קיים מחסור בהיצע דירות, בין היתר בגלל מימוש רק שליש מיעדי שיווקי הקרקעות בהסכמי הגג

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

נמחקה תביעת שאול אלוביץ' נגד המדינה לפיצוי בסך 10 מיליון שקל

אלוביץ' תבע מהמדינה לפצותו בשל הירידה שספג תיק ניירות הערך שלו שמחזיקה הפרקליטות ● ביהמ"ש קבע כי הגשת התביעה ע"י אלוביץ' עומדת בניגוד להסכמות אליהן הגיע עם המדינה בעבר, אך הדגיש כי הוא יוכל לשוב ולעלות את טענותיו בסיום ההליך בעניינו

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

עוצרות דיבידנדים למרות רווחי הגז: מורה נבוכים למצבן הפיננסי המורכב של דלק קידוחים ותמר פטרוליום

חובות של מיליארדי שקלים והאטה כלכלית בהשפעת משבר הקורונה מכניסים את החברות המחזיקות במאגרי הגז של ישראל לעמדת מגננה ● הנפגעת העיקרית עלולה להיות קבוצת דלק, שיכולת החזר החוב שלה נסמכת במידה רבה על הדיבידנדים מדלק קידוחים

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

יאט"א: ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021

ארגון התעופה העולמי (יאט"א): לחברות התעופה יש יתרה של 35 מיליארד דולר על כרטיסים שבוטלו ● "קוראים לצרכנים לקבל הבנה זיכוי במקום החזר כספי על טיסה שבוטלה".

עובד בצוות הרפואי מבצע בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

10,000 בדיקות ביום בסכנה: ההסכם בין משרד הבריאות למיי הריטג' בסימן שאלה

מיי הריטג' הייתה אמורה להקים מעבדה שתחל לפעול בתוך שבוע וחצי ● משרד הבריאות: "לא נחתם הסכם, אלא מזכר הבנות. אנחנו בוחנים את הדברים מחדש"

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

דעה: אין ברירה - חייבים לקצץ בפנסיה התקציבית

כולם צריכים לשאת בנטל נשיאת נזקי הקורונה על כתפיהם, וזה כולל גם את ציבור הזכאים לפנסיה תקציבית

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

איך בונים מכונת הנשמה ושידור חוזר בסתיו: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

סניף של רשת "גולף" / צילום: בר אל

משבר הקורונה: גולף דוחה את פרסום דוחותיה השנתיים לאפריל

קבוצת האופנה הציבורית נעזרת בארכה שניתנה לתאגידים בנוגע לפרסום דוחותיהם השנתיים ● צפויה להציג ברבעון הראשון פגיעה ניכרת בתוצאותיה בשל משבר הקורונה והסגר שמונע את הפעלת חנויותיה ● עד כה בסקטור האופנה פרסמו דוחות שנתיים פוקס, קסטרו והמשביר לצרכן

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

לראשונה: ממשלת ישראל מגייסת אג"ח ל-100 שנה

גיוס החוב בשווקים הבינלאומיים צפוי להתבצע ביממה הקרובה ● בין הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים בהנפקה: ברקליס, גולדמן זאקס, סיטי ובנק אוף אמריקה

חדשות מזויפות / צילום: שאטרסטוק

בודקי העובדות של פייסבוק עובדים שעות נוספות סביב פייק ניוז שמופץ על הקורונה

לפייסבוק יש יותר מ-60 מיזמים של בודקי עובדות ברשת שלה ברחבי העולם