גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולי את לא מבינה עד הסוף את תפקיד העיתונות? "זה מצחיק. ניהלתי מאות עיתונאים בווסטי"

ליו"רית הרשות השנייה יש בטן מלאה על התקשורת: על מיזוג רשת וערוץ עשר שיצא לדרך בניגוד להמלצתה, על הקלטות השר קרא על ערוץ 20 לפיהן הוא שולט ברשות השנייה ועל ההחלטה להדיח אותה מהתפקיד ● הזמנו אותה לפודקאסט "אוף דה רקורד" וניסינו להבין מה היא בעצם רוצה

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי

הראיון האחרון שהעניקה יו"רית הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' היה ל"ישראל היום". באותו ראיון, שנערך סמוך לסבב הבחירות הראשון של 2019, נישאה שמאלוב-ברקוביץ' על גלי התיעוב שהציג ראש הממשלה נתניהו לתקשורת בקמפיין שלו, והתייחסה לאמון הציבור בתקשורת, שלדבריה נמצא בשפל. שנתיים וחצי מאז נכנסה לתפקידה רצוף המהמורות והחבטות, היא מתיישבת לשיחה נוספת. מי שציפה להפקת לקחים או הכאה על חטא בעקבות דברים שאמרה שהובילו בין היתר להחלטת שר התקשורת איוב קרא שלא להאריך לה את הקדנציה, יכול לשכוח מהם. לפחות מבחינתה, הוא כבר מזמן הלך, והיא כאן, כדי להישאר.

הנה אנחנו רואים, שנה שלישית ברציפות, שמדד האמון בתקשורת דווקא עולה. ולא רק שהוא עולה, הוא עוקף את הממשלה, כלומר את אלה שכל הזמן טוענים שהתקשורת לא עושה את עבודתה.

"לפי הנתונים שיש לנו ברשות השנייה, שתקפים לשנה וחצי האחרונות, אמון הציבור בתקשורת נמצא לצערי הרב מתחת לכנסת. קראתי את הנתונים של המכון הישראלי, וכולנו יודעים איך עושים סקרים וכמה חשוב איך שואלים את השאלות ומתוך איזו פוזיציה".

אבל אותו סקר קבע לפני שלוש שנים שפל היסטורי.

"אני רוצה להחמיא לרשות השנייה, ולהגיד שהדגל שאנחנו מניפים הוא החזרת אמון הציבור בתקשורת. ואני רוצה להגיד לך שנעשו כמה וכמה מפגשים עם כל כלי התקשורת שאנחנו מפקחים עליהם, בנושא".

בואי תני את שני הטיפים העיקריים שאיתם אפשר להחזיר את האמון בתקשורת, כמי שאחראית על הערוצים המסחריים בישראל.

"אני חושבת שאחת הבעיות היום היא שרוב כלי התקשורת, למעט הרדיו האזורי, לא מתייחסים ברצינות ולא שמים את הדופק על ליבו של הציבור, אלא השמים את היד על הדופק של העורך".

 לא הבנתי. מה צריך לעשות? 

"לצערי, אנחנו רוב הזמן נמצאים במדינה קטסטרופלית. כל הזמן משהו נורא קורה במדינת ישראל. ואני חייבת להגיד לך שלציבור נמאס לראות את זה, לציבור נמאס לשמוע את זה - ואנחנו לא חיים בכזאת מדינה נוראית. עובדה שאפילו בסקרים של המכון לדמוקרטיה עושה, יש תגובות מאד חיוביות על השאלה האם אתה מרוצה מהחיים שלך במדינת ישראל. יש פער גדול בין מה שמרגיש הציבור, לבין מה שהוא צופה וקורא בעיתונים".

אולי את לא מבינה עד הסוף את תפקידם של העיתונות. מה שעיתונאים אמורים לעשות זה לבקר, לא לתת חדשות חיוביות.

"בתור מי שעסקה מעל 20 שנה בתקשורת, להגיד לי שאני לא מבינה מה חושבים מאות עיתונאים שאני ניהלתי בתקופתי בווסטי, זה מצחיק. הבעיה היא שאין לנו עיתונות, יש פה דעות".

ועדיין, במבחן העובדות, לחדשות בערוצים המסחריים יש רייטינג גבוה מאד, בוודאי ביחס למדינות אחרות בעולם. מה זה אם לא הבעת אמון?

" אני חושבת שהרייטינג יכול להיות הרבה יותר גבוה וזה יקרה אם יהיה פלורליזם ואיזון. איזון זה מודל כלכלי. והתקשורת לא מאוזנת. לא רק קשת ורשת, גם ערוץ 20 לא מאוזן". 

"המיזוג? אני צריכה לבקש ממך דוח מצב. לא אתה ממני"

מיזוג ערוץ עשר ורשת יצא לפועל בניגוד להמלצתך. את אוכלת עכשיו את הכובע?

"אני חושבת שאני צריכה לבקש ממך דוח מצב. לא אתה ממני. מי שאוכל את הכובע זה כל אלה שיצאו עליי בעליהום מאוד מאוד גדול, ואני אומרת את זה בצער רב ביותר - כי אני אמרתי מתחילת הדרך שביום שתתקבל החלטה במועצת הרשות השנייה אני כיו"רית המועצה אפעל על-פי ההחלטה הזאת. ההחלטה התקבלה שבע נגד אחד שזו אני, ונמנע אחד. ומהרגע שהיא התקבלה אני עושה הכול כדי לעזור לרשת להצליח. מה שהכי פחדתי ממנו זה שאנחנו נגיע במקרה הטוב לדואפול ולמקרה הרע למונופול. ואני חושבת שהרייטינג היום מראה בצורה מאוד ברורה את הפערים בין שני הערוצים (רשת וקשת ד.ו). אני כולי תקווה שזאת רק תחילת הדרך. חדשות 13 עוברים עוד מעט לאולפן חדש בירושלים, ואני מאוד מקווה שזאת תהיה תחילת תחרות רצינית ביותר בין שני ערוצים. ויותר מזה יש לי תקווה גדולה יותר שיכנסו עוד ערוצי טלוויזיה לשוק התקשורת".

למה התכוונת שאמרת לפני כמה זמן שגולן יוכפז שהודח מחדשות 13 שילם את המחיר על המיזוג?

"קודם כל מאוד חשוב להגיד שכששמעתי את כל הטרוניות שאני רוצה לפגוע בערוץ עשר, הופתעתי כי זה לא ממש תאם את ההצעות שלי בתקופת המיזוג לערוץ עשר. אחת ההצעות שלי ליוכפז, ורשבסקי (מנכ"ל חדשות עשר דאז גולן יוכפז ומנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי ד.ו) ובעלי המניות הייתה שיהפכו ל-CNN ישראלי".

הם דחו את ההצעה. לא רצו להיות ערוץ חדשות אלא ברודקאסט.

"לצערי, גולן אמר לי שהוא רוצה להיות ערוץ ברודקאסט גדול, ואני רמזתי לו שלפעמים כדאי להיות ערוץ חדשות נשכני חזק, כזה שהציבור מתחבר אליו ולא צריך שהוא יהיה מאוד מאוד מאוד גדול. הבאתי להם, בעיניי, פשוט מכרה זהב. בגלל כל התחרות המאוד קשה שיש היום עם נטפליקס, גוגל, ופייסבוק וכל הפלטפורמות החדשות, אני חושבת שמה שהיה ומה שיחזיק מעמד בסופו של דבר בישראל זה ערוץ חדשות שאתה בא, צופה בחדשות, וחוזר לראות את התוכן שאתה אוהב. הם קיבלו את זה כמשהו לא טוב. כביכול שאני רוצה שיסגרו. עם זאת, אני רוצה להדגיש שיוכפז הוא איש ראוי ביותר".

את יו"רית הרשות השנייה. זה המקום שבו מתבצעת הרגולציה, אז למה לא פעלת נגד הדחתו והבעת את קולך?

"אתה כבר החלטת שלא פעלתי. זה נקרא תקשורת לא מאוזנת. קודם כל אנחנו כרשות, לא מתערבים בחדשות. עם כל הדעות שלי כמו שאתה שומע, הייתי צריכה כל יומיים להתקשר ולהתערב. אנחנו לא מתערבים כי יש חופש ביטוי. מה שאנחנו כן בודקים זה האם הפיטורים נעשו מתוך אינטרס שהוא אינטרס זר. בדקתי את כל זה".

"כל הניסיונות למפלג אותי מצחיקים"

קרא החליט בנובמבר 2018 שלא למנות את יו"רית הרשות השנייה שאלוב-ברקוביץ' לכהונה נוספת. זאת בעקבות דוח חמור של מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן ושל יועמ"ש המשרד דנה נויפלד במסגרת ניסיונותיה לסכל את מיזוג רשת-עשר.

ובתוך כך, לפני כמה חודשים נחשפו בחדשות 13 הקלטות בהן נשמע קרא מתייחס לערוץ 20 ומסביר לראש הממשלה כי הוא שולט ברשות השנייה.

"זה קצת מצחיק. אני חושבת שגם זה מיתוס שצריך לשבור. כששמעתי שאיוב קרא אמר שהרשות השנייה בידיים שלי - פרצתי בצחוק. כל הניסיונות למפלג אותי מצחיקים. מה שחשוב זו דרך הפעולה שלי היום. אם צריך אוריד פרסומת של חברות, כי זה תפקידי. או שוברים שתיקה, כי זה תפקידי. לא צריך לחשוב עליי לפי סטיגמות. אני אדם מורכב ולא מובן מאליו".

בואי נדבר על תאגיד השידור שדווקא לא נמצא תחת סמכותך. מה את חושבת על המוצר הטלוויזיוני הזה, שדווקא לא זוכה לרייטינג גבוה.

"הקהל דווקא כן צופה בזה. איפה הבעיה שלי? שהתאגיד הפך לחברת תוכן. זו לא חברת הפקות לסרטים ודרמות. זה תאגיד ציבורי שהיה צריך לתת תחושה של כור היתוך. אחד הדברים הטובים זה שיש שם הרבה יותר דרמות ויצירה. אני רוצה להזכיר שחבר הכנסת הראשון שאמר שצריך לסגור את רשות השידור ולפתוח מחדש - הייתי אני. ועל זה חטפתי על הראש".

 נחזור לקשת ורשת. מאז המיזוג יש מתקפת כתבות שהן למעשה פרומואים לתוכניות במהדורות החדשות. פעם זה היה בקצוות. זה לא מפריע לך?

"אין ספק שכשלחדשות 12 היו שתי בעלויות, היה איזון. אני בהחלט מסכימה שיש עלייה לא מבוטלת בנושא. מצד שני, אני חושבת שאנחנו נמצאים במקום שהערוצים המסחריים באמת צריכים רייטינג גבוה יותר כדי להחזיק מעמד, והחדשות הן הקטר שמביא את הערוץ. אני הייתי מעדיפה שהחדשות יהיו נקיות לחלוטין. אבל, אני לא יכולה להיתמם ולהגיד שאנחנו במאה ה-21, כשכל הגופים הלא מפוקחים בולעים את הפרסום וצריכים לשרוד. אנחנו צריכים לראות אינטרס ציבורי וגם מסחרי".

אם העמלות על המדיה יהיו נמוכות יותר, אולי באמת הערוצים יוכלו לשלם פחות ולהרוויח יותר.

"אני הייתי חברת הכנסת שהביאה את החוק הצרפתי להגבלת העמלה ל-15%. גם על זה חטפתי על הראש. מי שקובע את התוכן - זה חברת המדיה שהערוץ תלוי בו. זו אחת הנקודות הקריטיות - הנושא של חברות המדיה ועמלות פרסום שפוגע בצורה אנושה. מה טוענים הערוצים? שאם אני לא אתן לו את העמלה, הוא ילך לגוגל פייסבוק. טענה צודקת. הבעיה שלנו היא ברגולציה. צריך לשנות אותה למאה ה-21. צריך להגיד שעמלת פרסום של 15 אחוז תהיה לכולם. גם בגוגל ובפייסבוק. מתי חוקים באים? כשאין ערכים. אנחנו כרגע בקיצוניות הקשה ביותר שפוגעת בערוצים. לכל שר אני באה עם הדבר הזה. זה גם משפיע על התוכן, וגם במסחרית".

תוכן שיווקי גם ייכנס לפיקוח? היו כמה ועדות, ועדיין שום רפורמה לא יצאה מזה.

"היו הרבה דברים שלא בתקופתי ולא קרו. נושא התוכן שיווקי נמצא סוף סוף במשרד המשפטים, לאחר הליך ארוך, כולל הסימן שיהיה בטלוויזיה".

מה הסטטוס שלך עכשיו? צריך להודות שאת פה מתוקף האינרציה ובגלל שאין ממשלה חדשה בישראל.

"אני צריכה כמה שנים רק כדי לסיים את כל הרפורמות שהתחלנו. מועצת הרשות השנייה מתפקדת בצורה מלאה כל עוד לא הוחלפה על-ידי הממשלה. אני לא זמנית ולא על הדרך. אני יכולה להיות פה עוד 10 שנים אם לא יחליפו אותי. אני מקווה להמשיך לתפקד פה בשנים הקרובות". 

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?