גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עבדתי כעו"ד בנדל"ן, ונשים אף פעם לא היו בעמדת קבלת ההחלטות"

חן הרשקוביץ אוחיון הקימה עם חברתה את קבוצת הפייסבוק "נשים מדברות נדל"ן" כדי לתת לנשים מרחב בטוח להתייעצויות: "עוד לפני שנראה פה יותר יזמיות ויותר משקיעות, לא להדיר את עצמך מהשיחה הכי פשוטה על הסכם שכירות" ● האזינו

חן הרשקוביץ', מנהלת קהילת "נשים מדברות נדל"ן" / צילום: איל יצהר, גלובס
חן הרשקוביץ', מנהלת קהילת "נשים מדברות נדל"ן" / צילום: איל יצהר, גלובס

"ארבע שנים עבדתי כעורכת דין בפירמה מובילה בישראל ולא ייצגתי אף אישה. אפילו לא אחת. זה משהו שגורם לך לחשוב", אומרת חן הרשקוביץ אוחיון. "המשרד כן ייצג נשים, מאוד מוכרות בעולם הנדל"ן, אבל בצוות שהייתי בו לא יצא לי באופן אישי. זה גרם לי לחשוב איך הייתי בחדרים נהדרים בפגישות עם נשים, אבל הן אף פעם לא היו בעמדת קבלת ההחלטות", היא מוסיפה.

תחושה דומה חשה חברתה לין שטיינר עג'מי ("גברים בחייה הניאו אותה מלקדם רצונות והחלטות נדל"ניות"), וזה מה שהיווה את הרקע להקמתה של קבוצת הפייסבוק "נשים מדברות נדל"ן". הקבוצה הוקמה לפני שנתיים וכיום חברות בה למעלה מ-11 אלף נשים.

את הרשקוביץ-אוחיון פגשנו במסגרת פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס, "כסף בקיר".

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו באפל פודקאסטס , גוגל פודקאסטס , ספוטיפיי או באפליקציה האהובה עליכם.

"אנחנו רואות שנשים מדירות את עצמן מכל מקום שהן לא מבינות בו", היא אומרת ומוסיפה כי "זה הצורך המרכזי שהקבוצה באה לגשר עליו: להנגיש את הידע בצורה קבועה ובלתי אמצעית. פשוט שנשים ישתתפו בשיח, עוד לפני שנראה פה יותר יזמיות ויותר משקיעות. קודם כול לא להדיר את עצמך מהשיחה הכי פשוטה על הסכם שכירות בביתך או במשרד שלך, ואחר כך החלטת השקעה או דברים קצת יותר מורכבים. זה התחיל מהמקום הבסיסי הזה. וכשזה הצליח ונוצרה קהילה של נשים, זה גם עלה שלב כי נשים לא רצו רק לדבר. הן רצו שננגיש להן הזדמנויות השקעה ומכאן נולדו דברים מעניינים".

את יכולה לפרט?

"בדרך כלל יש בקהילה פוסטים קבועים שמנגישים ידע על רכישת דירה ראשונה. שזה נושא שמעסיק הרבה מאוד נשים בקהילה שלנו, שבאות לקבל טיפים כמו איך ניגשים לקבל את המשכנתה הראשונה, מונחים בסיסיים כמו אישור עקרוני ומו"מ מול הבנק. לצד זה יש פינות תוכן של נשות מקצוע שמדברות על תיקוני החקיקה הכי מתקדמים בנושא התחדשות עירונית, שגם זה נושא שמעסיק את הקהילה".

"יש משהו טרנדי בהשקעות בחו"ל"

נושא ההשקעות בנדל"ן עולה לא אחת בקבוצה. לדברי הרשקוביץ אוחיון, עיקר השיח בנושא מתרכז היום בהשקעות מעבר לים. "פונות אלינו המון נשים שמתארות את הסיטואציה הבאה: קניתי דירה בישראל או קיבלתי בירושה ויש לי גם הון עצמי קטן - אני לא יודעת מה לעשות איתו. הוא קטן מדי בשביל לנהל תיק השקעות, הוא קטן מדי בשביל לקנות דירה בישראל, וגם יש מיסוי דירה שנייה. ואז הן מתחילות להסתכל החוצה מישראל", היא אומרת.

לדבריה, מעבר למספרים יש גם עניין נוסף: "גם יש בזה משהו טרנדי. מדברים על הייפ בארה"ב ושל מיקומים אטרקטיביים באירופה. אנחנו משתדלות לנקות את הטרנדים ובאמת להנגיש הזדמנויות שאנחנו רואות ומאמינות שהן לא מסוכנות מדי".

בזמן הקצר שהקבוצה פועלת, מספרת הרשקוביץ אוחיון, היא כבר הספיקה לקיים כמה שיתופי פעולה עם גורמים מסחריים. בין היתר היא עצמה נסעה לברלין כדי לראות במו עיניה נכסים כחלק מהתקשרות זו, וחברות אחרות בקהילה נסעו לסיור דומה בפולין. לעתים ההתקשרות כוללת גם אירוע שמתקיים בישראל. "אני מנגישה את היכולת להיכרות עם החברה - את ההזדמנויות שיש בשוק כמו גם את החסרונות, תמיד בצורה מאוד מאוד אובייקטיבית", היא אומרת.

"מגיעות נשים שרוצות לשאול שאלות, ונשאלות השאלות הכי קשות. תמיד באירוע הזה יש דמות אובייקטיבית כמו משרד עורכי דין או משרד של רואי חשבון, גם כאלה שלא תלויים בחברה, וביחד מייצרים תוכן. זה לא אירוע מכירות אגרסיבי אלא אירוע להנגשת ידע ואם יש מי שמעוניינת לחבור לאותה חברה, אז אחרי כן מתקיים מפגש נפרד".

"לא היה לי תקציב, וזה היה פספוס"

כמו במקרים רבים של אנשים שעוסקים בנדל"ן, גם הרשקוביץ אוחיון נשמה נדל"ן בבית מגיל צעיר. "אבא שלי קבלן ויזם נדל"ן, אז זה תמיד היה שם".

מה זה אומר אבא קבלן? הוא בא הביתה עם הקסדה?

"מאז שהייתי בת ארבע הוא לא גר בארץ. ההורים שלי גרושים, והוא עבר לארה"ב. בארץ הוא בנה וילות, ובארה"ב הוא עוסק בנדל"ן מניב למגורים לסטודנטים בניו יורק. זה שוק מאוד נישתי וספציפי ומאוד מעניין. הרקע שלי בנדל"ן לא נשען על זיכרונות, אלא על השיחות בבגרות - מה אני עושה, מה אני קונה, איך אני חושב, איך אני מחשב. זו התייעצות שחשפה אותי לעולם הזה ובלי לשים לב לימדה אותי המון ובחרתי להתמקצע בזה. הלכתי להיות עורכת דין והתמחיתי באחת הפירמות הגדולות שזה היה בית ספר נהדר לנדל"ן".

לדבריה, נוסף לעיסוק האינטנסיבי בתחום, גם לה יש התנסות משלה בהשקעות. לפני כמה חודשים זכו היא ובעלה בדירה בגליל ים שבהרצליה בהגרלה של מחיר למשתכן. זו דירתם הראשונה, אבל כנראה לא הדירה שהם מתכוונים לעבור ולגור בה. "קנינו דירה קטנה (שלושה חדרים) והיא קטנה לנו כבר עכשיו, אז בהגדרה אני רואה את זה כהשקעה אף שזו הדירה היחידה שלנו".

לדבריה, אחת הסיבות המרכזיות שהובילה אותם לממש את הזכייה הייתה דווקא העובדה שמדובר בדירה קטנה. "ההשבחה בה צפויה להיות יותר טובה בגלל שהיא קטנה. בתמהיל הדירות בהרצליה יש פחות דירות שלושה חדרים מדירות מסוגים אחרים, אז הייתה גם מחשבה בכיוון הזה".

וייתכן שמימוש הזכייה מגיע לאור "פספוס" הזדמנות נדל"נית אחרת בהרצליה. "הייתי סטודנטית בבינתחומי, ובסביבה היו כל מיני שכונות בהתפתחות שהיום הן כבר מפותחות לחלוטין. הייתי הסטודנטית שנלחמת לממן את התואר, ולא היה לי תקציב. באותם ימים זרקתי בבית לבני המשפחה הנכונים, 'חברים חייבים לקנות כאן', אבל אמרו לי במילים כאלה ואחרות שאני לא מבינה. שתבין - דירות שנמכרו בפחות ממיליון שקל היום נמכרות ב-2.5 מיליון שקל, אז במקרה הזה אני מרגישה החמצה, כי הייתי במקום הנכון ואני לא בטוחה שעשיתי מספיק כדי לממש את זה. יכול להיות שאם הייתי יותר מאמינה בעצמי הייתי עושה את הצעד הזה". 

פרשנות: אף אחד לא יגרום לה להרגיש מטומטמת | רעות מרים כהן

קהילות אינטרנטיות הן העבר והעתיד. האינטרנט התחיל מקבוצות שמתבססות על תחומי עניין, יותר מאשר על מדינות המוצא או על פרמטרים אחרים. גם בפייסבוק אנחנו רואים חזרה לתוך הפונקציה הזאת של קהילות, יצירת קבוצות על בסיס מטרות משותפות או תחומי עניין, בלי מגבלות גיאוגרפיות או אחרות.

כאן מדובר על נשים שמדברות על נדל"ן. קהילות מהסוג הזה ממלאות כמה פונקציות מאוד חשובות. הראשונה היא קודם כל הקונספט של קהילה של נשים, שמאפשרות מרחב לנשים לדבר עם נשים. זה סגור לגברים, ורואים יותר ויותר כאלה בארץ. המטרה היא לפתח שיח על נדל"ן או על נושא מקצועי אחר שלנשים, שמבחינה סוציולוגיות ותרבותית, יש בעיה להשתלב בו. נדל"ן זו דוגמה קלאסית, כמו משפט ומדעים. נשים יגידו לך שגם אם הן מבינות בנושא, קשה להן להשתלב בשיח. הצד השני של זה הוא שגברים הרבה פעמים מדברים על משהו כאילו הם עשו פה דוקטורט גם אם הם רק אתמול למדו על קיומו.

זה יוצר מרחבים בעייתיים, ולכן הקבוצה הזו היא מרחב בטוח לנשים. בין אם היא מבינה בזה ובין אם לא, סביר להניח שאף אחד לא יגרום לה להרגיש מטומטמת, שזו בדרך כלל הבעיה בקבוצות מעורבות.

פונקציה נוספת היא אפשרות ללמוד על התחום. אחד הדברים החשובים בקהילות מצליחות באינטרנט היא שכולם שם בשביל אותה מטרה. כולן שם בשביל לעזור אחת לשנייה ולתמוך אחת בשנייה.

ברגע שמישהו מרגיש שמנצלים אותו או משקרים לו או עושים עליו קופה, אז כמו בחיים האמיתיים, רגשות השייכות שלנו והביטחון שלנו הולך ומתערער. למשל שיתופי פעולה מסחריים - המפתח הוא לעשות את זה נכון ובשקיפות. נניח להגיד מראש זה פוסט ממומן. יש לחברי הקהילה יש אינטרס להשתמש בכוח שלהם כמסה של אנשים לקבל דילים טובים יותר. 

הכותבת היא עורכת אתר "גלובס"

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים