גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה מבקר את הצעקנים במפלגתו, חושף חילוקי דעות ברשימה המשותפת ומאותת לגנץ שאין לו על מי לבנות

יו"ר בלד, הסמן הקיצוני של הרשימה המשותפת, מותח ביקורת על התנהלותה בעבר ופועל לעשות שינוי ● "אנחנו בהחלט רוצים להמשיך ולנהל מאבק, יש כיבוש וכל עוד יש כיבוש יהיה מאבק. אבל צריך שזה יהיה מאבק פוליטי, לא מאבק צעקני של סיסמאות"

ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס
ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס

"השיח הפוליטי לפני הבחירות הוליך אותנו למצב מסוכן, לחברה הערבית ולמדינה כולה". כך אומר ל"גלובס" יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה.

לשחאדה יש בטן מלאה גם על יו"ר כחול לבן בני גנץ, זאת על רקע תמיכתו בתוכנית השלום של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. "המועמד לראשות הממשלה מוכן לגרש 300 אלף אזרחי ישראל לריבונות אחרת", הוא אומר.

הכוונה היא לסעיף בתוכנית המאה שמאפשר העברתם של ערים וישובים ערביים ישראלים לריבונות המדינה הפלסטינית. "הגירוש כבר אינו מילה גסה, והראיה שהיא הוכנסה לתוך מה שמכונה 'תכנית שלום'", הוא אומר, ומוסיף כי "להגיד על גנץ שהוא 'קילר', קרי רוצח, כפי שגבי אשכנזי אמר והתפאר בכך שהרג ערבים - זה מה שהופך את גנץ לראש הממשלה של המיעוטים?!" תוהה שחאדה.

לדברי שחאדה, ד"ר למדע המדינה, ההיסטוריה מלאה בדוגמאות דומות של דיכוי המוליך לפשיזם. "התחושה כעת לדבריו היא בדיוק אותו תהליך, אותה אווירה כללית הנוחה להתחזקות סממני פשיזם, עוינות ודיכוי כלפי הערבים. וחלק מהמנהיגים אפילו מתפארים בזה". הוא מספר שכשהיה באולם בית המשפט בעת הדיון בתביעה נגד הבמאי מוחמד באכרי על סרטו "גנין ג'נין" חש ממש פחד, להרגשתו בשל האווירה והזעם כלפיו וכלפי חבריו.

בהמשך הוא מגלה כי אין שום שיח ישיר עם כחול לבן אודות שותפות פוליטית. לדבריו, "גנץ היה מעדיף להקים ממשלה ללא תמיכה והמלצה שלנו כי אין לכך לגיטימציה בחברה הישראלית". הוא חושף חילוקי דעות ברשימה המשותפת בעניין הזה, מזכיר שבל"ד לא תמכה בהמלצה על גנץ בסיבוב הקודם ואומר כי כעת, גם לאור תמיכת גנץ בתכנית טראמפ, רוב המשותפת לא תתמוך בהקמת ממשלה בראשותו.

ומה לגבי הימנעות? "נדון בכך רק לאחר הבחירות, והתקווה היא כי נהיה מספיק חזקים כדי שנוכל להשפיע". בל"ד לדבריו מתנגדת לעצם הוויכוח על מתן המלצה לנשיא. זה נטל על המשותפת, והסיבוב הקודם, עם התנגדות מה שהוא מכנה "האגף הפשיסטי" בכחול לבן, מוכיח זאת. לשאלה כיצד ישפיעו אם לא יהיו חלק, הוא משיב כי: "אנחנו לא רואים בתמיכה בקואליציה ערך, כפי שרואים זאת פוליטיקאים ערבים אחרים. אנחנו לא חלק מהרשות המבצעת בישראל. מהות השלטון לא מאפשרת זאת.

"ובכל זאת אנחנו כן חלק מהמשחק הפוליטי, נאבקים על מעמד שווה, אף שמהות השלטון לא מאפשרת השתתפותנו ברשות המבצעת". הדרך לפי שחאדה לפעול למען המטרות האזרחיות היא לחץ על גורמי הממשלה השונים - מפקידים ועד פוליטיקאים. "נפגשתי גם עם סמוטריץ' כדי לפתור בעיות תחבורה של הערים הערביות ונמשיך להיפגש גם בהמשך, כי הם נציגי הממשלה הרלוונטיים".

שחאדה מנסה לעשות שינוי במפלגה שהוא עומד בראשה, תוך שהוא מותח ביקורת על התנהלותה בעבר. לדבריו, "אנחנו בהחלט רוצים להמשיך ולנהל מאבק, יש כיבוש וכל עוד יש כיבוש יהיה מאבק. אבל צריך שזה יהיה מאבק פוליטי, לא מאבק צעקני של סיסמאות. זה הסיט אותנו מהכיוון וזו לא התכנית הפוליטית שלנו."

למרות זאת הוא דוחה את הביקורת על בל"ד, ומאמין כי "אנחנו לא נאמץ את המינוח ציוני, ולא נלמד את הפלסטינים כיצד להיאבק".

מתן סיוע לחיזבאללה והשתתפות במשט המרמרה

בל"ד הרוויחה את הביקורת הזו בין השאר בגלל מעשי מנהיגיה בעבר: מהאשמתו של המייסד עזמי במתן סיוע לחיזבאללה, ועד חברת הכנסת הנוכחית היבא יזבק שעמדה בפני הדחה בשל התבטאויות בזכות טרוריסטים. שחאדה מנסה כעת להביא לשינוי בתדמית הזו כדי לתת למפלגה - ולו - יכולת וכלים להמשך המאבק בדרכים הפוליטיות והדמוקרטיות המקובלות, מבלי לשבור את הכלים.

ומה אתם רוצים בעצם כשאתם מדברים על 'מדינת כל אזרחיה'?

"אנחנו כאן במדינת ישראל וזו עובדה, ולכן צריכים למסד את אזרחותנו שלנו כערבים - מה שמתנגש עם המונח מדינה יהודית. יש קולקטיב לאומי יהודי ישראלי, אני רוצה לשמוע על הייחודיות הלאומית של הפלסטיני הישראלי, שתתבטא בין השאר באוטונומיה תרבותית". שחאדה מתכוון לשליטה, בין השאר, על תכניות לימודים.

העמדה הזו בבל"ד היא מהפכנית, ושונה מאוד מהדרך של המייסד בשארה. עצם המינוח פלסטיני ישראלי הוא שינוי עמוק, וכך גם הביקורת האמורה על אופי המאבק הצעקני של חברי כנסת של התנועה בעבר. לפי גורמים בתנועה, שחאדה גם הצליח להחליף כמה מחברי ההנהלה המחזיקים בדעה שונה, כדי לבסס את השינוי הזה.

המשמעות לכך היא מרחיקת לכת. בל"ד התנועה הנחשבת הסמן הימני/לאומי של הערביות, מבצעת בדרכה שלה, את אקט ההשתתפות וההשתלבות במדינת ישראל. ופוליטית זה אומר, שהיא אולי לא תתמוך בהקמת ממשלה של כחול לבן, אבל בהחלט עשויה להימנע ולא להתנגד.

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"