גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום השבתון בקניונים: עומס בדיזנגוף סנטר, תור ארוך לגלידה חינם

למרות העומס בקניון, החנויות עצמן לא עמוסות; אחת המוכרות: "גם מי שנכנס לא באמת רוצה לקנות. רוב האנשים הגיעו רק כדי להסתובב או לבלבל את המוח" ● מה מפחיד יותר את הציבור - הקורונה או תוצאות הבחירות? וכמה כסף הוצאנו על קניות ובילויים ביום השבתון?

יום בחירות 2020 בדיזנגוף סנטר בתל-אביב / צילום: שירי דובר, גלובס
יום בחירות 2020 בדיזנגוף סנטר בתל-אביב / צילום: שירי דובר, גלובס

בתל-אביב כמו בתל-אביב, יום השבתון נראה כיום חג. בתי הקפה שוקקים מתמיד, והקניונים מלאים, גם אם החנויות עצמן לא עמוסות. משפחות צועדות ברחוב, והשמש שזורחת רק תורמת להזדמנות לבלות.

בניצנים לדאגה ניתן להבחין על סמך מספר עוטי מסכות שנראים פה ושם, או על סמך שיחות עם עוברות ועוברי האורח.

"הקורונה יותר מטרידה אותי מהבחירות", מבהיר ר', שצעד עם שתי בנותיו במרכז העיר. "תוצאות הבחירות הרי ידועות מראש". עם זאת, הוא מבהיר כי הוא כבר דאג להצביע בבוקר, וחשוב היה לו שבנותיו יצטרפו וישלשלו בעצמן את המעטפה. "אז מה אם זו הפעם השלישית?", אמר.

ק' ופ' מתל-אביב צעדו בדיזנגוף סנטר עם בתם הפעוטה. "אנחנו בדיוק חוזרים מהקלפי", סיפרו. "התוצאות של הבחירות מפחידות אותנו יותר, למרות שגם הקורונה מלחיצה. חזרנו אתמול מפראג. במקרה יצא שהגענו ישר לבחירות, אבל גם לא היה מצב שלא היינו מצביעים".

יקיר הגיע לטייל בתל-אביב ממבשרת ציון. הוא עדיין לא הצביע, אבל אומר שיעשה זאת בהמשך היום. "הקורונה מפחידה אותי הרבה יותר מתוצאות הבחירות. זו הרי יכולה להיות מגפה שתעשה נזק רב לבריאות ולכלכלה העולמית. התוצאות של הבחירות לא מדאיגות, הן רצונו של השם". 

דיזנגוף סנטר ביום הבחירות מועד ג' 2020 / צילום: שירי דובר, גלובס

בת שבע היא פנסיונרית, וגם היא מתל-אביב. פגשתי אותה כשישבה לבדה באחת הקומות בדיזנגוף סנטר. לדבריה, היא הצביעה על הבוקר. "התוצאות של הבחירות לא מטרידות אותי, ואני רק מקווה שמי שצריך להיות ראש ממשלה, יזכה. אבל הקורונה מטרידה מאוד. היא יכולה לפגוע בהרבה מאוד אנשים ולגרום לנכויות. אני משתדלת, בגלל מצבי, שלא להיות ליד אנשים שאני חושדת שהם חולים. אני גרה כאן, במגדל דיזנגוף. היום המטפלת שלי לא באה, אז ירדתי למטה לקצת זמן. בגילי אני רק רוצה שיהיה טוב לכולם". 

באחת הקומות בדיזנגוף סנטר השתרך תור ארוך במיוחד. מתברר כי המבצע של הסנטר, "פעם שלישית גלידה", שבמסגרתו הוענקה גלידה בחינם, עשה את העבודה ומשך אליו קהל. 

"אחרי שאסיים את הגלידה אצביע", אומרת ורד מתל-אביב, "אכפת לי מאוד מהתוצאות, ומהקורונה פחות. אני רק מקווה שאני צודקת". חברתה רבקה מבת ים תלך גם היא להצביע בהמשך. "בגילי, 71, הכי מטריד אותי שלא מעלים את קצבת הזקנה. זה הכי חשוב לי, ולא משנה לי אם מישהו גונב או לא גונב. הרי כולם גנבים. חשוב לי שיתנו לי את מה שמגיע לי. הקורונה? היא פחות מדאיגה מקצבת הזקנה. בן אדם עם נכסים ושכר טוב בפנסיה, צריך לקצץ לו לטובת אלה שאין להם".  

בחירות 2020 מועד ג' , דיזנגוף סנטר / צילום: שירי דובר, גלובס

אנה מכפר-סבא הגיעה לתל-אביב עם שלוש בנותיה לבקר את תמר דודתה. לדברי תמר, שכבר הצביעה מוקדם, "היו הרבה יותר צעירים בתור מבפעם שעברה, ואני עוד גרה במרכז. זה שימח אותי, כי אני רוצה שינוי רציני. הקורונה פחות מטרידה, אני פטליסטית, אז אני לא דוגמה". אנה תצביע כשתחזור לכפר-סבא, וגם היא מקווה שיהיה שינוי, גם בנוגע לתוצאות הקורונה אשר "מטרידה אותי כמו כל מחלה". 

ע' מוכרת באחת מחנויות הבגדים בסנטר. היא מתל-אביב, גרה ברחוב הסמוך. "לא אכפת לי לעבוד היום, כי זו ממילא המשמרת שלי, ואחריה אצביע. זו לא הייתה שאלה", היא אומרת. "הכי מדאיג אותי שעוכרי ישראל הגבירו את הכוח שלהם. לגבי הקורונה? אני לא שאננה". לגבי התנועה הדלילה בחנות היא מעידה כי "צודקת, אבל יש פיקים, וגם אז מי שנכנס לא באמת רוצה לקנות. רוב האנשים הגיעו לכאן רק כדי להסתובב או לבלבל את המוח".

בגינת הכלבים בגן מאיר בתל-אביב, כנרת, בת 25, מנגנת בגיטרה. לדבריה, היא תלך להצביע יותר מאוחר - "בבאסה וחוסר תקווה, אבל אין ברירה. באחרונה לא הצבעתי, גם מתוך ייאוש וגם עצלנות. עשינו אירוע של עמותת 'חופש לכולנו'. מסיבת בחירות. מוזר שדווקא אז לא הצבעתי, אבל אני ככלל מעדיפה כמה שפחות שליטה של המדינה. אני עדיין לא סגורה לגמרי על למי אצביע. אני ימין כלכלי ושמאל מדיני. אז לא קל, כי אין למי להצביע. אני גם חיה באזור שלא נעים להיות ימני. אני קוראת לזה 'השמרן הביישן'. הקורונה? אותי היא עדיין לא מטרידה. לפחות לא בשלב הזה". 

גינת הכלבים בגן מאיר ביום הבחירות, תל אביב / צילום: שירי דובר, גלובס

גם תמיר, בן 28, עדיין לא הצביע" "נראה לי שאני יודע למי, אני כמעט סגור על זה - גנץ, ליברמן או הפירטים. הקורונה מטרידה אותי, כי זה רק עניין של זמן". 

שירה, 32: "הצבעתי. בפעם שעברה הצבעתי לפי צו השעה ולא לפי צו מצפוני. עכשיו תיקנתי. הקורונה מטרידה, אבל קצת פחות מהבחירות".

דורון, בן 56: "אצביע בעבודה, אני אח בבית חולים. הקורונה ממש לא מפחידה אותי. התוצאות של הבחירות מטרידות, מאז ומתמיד אני מצביע לאותה המפלגה. אני רוצה שיהיה שמאל בארץ, אז תמיד אצביע להם". 

מאיר, בן 61 מנתניה, הגיע לשוק בצלאל כדי לטייל עם המשפחה "וליהנות מיום שקט בתל-אביב". הוא הצביע כבר, ולא הייתה לו כל התלבטות למי. "הצבעתי בשבע וחצי. כמובן שמטרידה אותי התוצאה - ניחא אם ייצא תיקו, אבל אני מקווה שלא אתאכזב הפעם מהתוצאה. הקורונה? היא ממש לא מטרידה. זו סוג של פניקה בעולם, ויש מחלות יותר מסוכנות. משפעת מתים מיליונים, במיוחד במקרה הזה שהוא פחות מסוכן לילדים", הוא אומר. 

אור מתל-אביב, בן 31, עומד עם חבריו בסמוך לאחת המסעדות ליד השוק. הוא הצביע כבר וללא התלבטות. "הצבעתי אותו הדבר כמו בפעמים הקודמות. אני חושש מהתוצאות, כי הגענו למצב של שיסוע שמחייב שינוי. הכול פה מחנות, אנחנו כמו קבוצות כדורגל. לשמחתי אני עובד בהייטק, אז אני יודע שיש אנשים ערכיים, ואותם אני רואה. זה לא שאני חי בבועה - גדלתי בצפון ביישוב שנקרא נופית. חזרתי ממילואים בגולני, אז אני מכיר את המדינה. אני אופטימי-חושש. אנשים רק צריכים לדעת לקבל החלטות אמיצות". בנוגע לקורונה הוא לא חושש. "אנחנו חיים במקום שיידע איך לטפל בזה", הוא אומר.

יואב, בן 25, ברמן באחד הברים בכרם התימנים, הצביע בבוקר לפני המשמרת. "בבחירות הקודמות הייתי בהודו, אז לא יצא לי להצביע. הפעם הצבעתי בשונה ממה שהצבעתי לפני פעמיים, אבל באותו הכיוון. אני לא חושש מהתוצאות - הכול יהיה אותו הדבר; מה יש לחשוש? מהקורונה אני כן חושש, אבל בעיקר מהבידוד. אני אמור לטוס בעוד שבוע לאנדורה, ובדיוק התגלתה גם שם המחלה. אני מקווה שיסתדר. אם יבטלו, הלוואי. בטח אקבל בחזרה את הכסף. מפחיד אותי לנסוע, ושאז יהיה הבלגן של הבידוד".

בוחרים בשופינג: יותר מ-2.6 מיליון עסקאות בסכום של למעלה מ-630 מיליון שקל

מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מפעילת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, עולה כי בשעות הצהריים החלו עומסים של רכישות בכרטיס אשראי. הנתונים מצביעים על כך שבין השעות 9:00 ל-16:00 ביצעו הישראלים למעלה מ-2.6 מיליון עסקאות אשראי בסכום כולל של למעלה מ-630 מיליון שקל.

קצב העסקאות בכרטיסי אשראי חצה את ה-7,000 עסקאות לדקה בין 13:00 ל-14:00. בשעה זו בוצעו למעלה מ-450 אלף עסקאות בהיקף של 110 מיליון שקל.

מהשוואה למערכת הבחירות הקודמת שנערכה ב-17 בספטמבר 2019 עולה כי בין השעות 11:00 ל-15:00 עברו במערכות שב"א למעלה מ-1.7 מיליון עסקאות, לעומת 1.56 מיליון עסקאות לפני פחות מחצי שנה. בזמן זה בוצעו עסקאות אשראי בסכום כולל של 395 מיליון שקל, לעומת 360 מיליון בספטמבר האחרון.

עוד כתבות

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

המשק בתעסוקה מלאה, ענף הבנייה מסמן דאגה

שוק התעסוקה הראה כי המשק כמעט וחזר למצבו לפני המלחמה ● שיעור המוצאים לחל"ת והמגויסים למילואים מתמתן ● ענף הבנייה מצוי במחסור, וזה צריך להדאיג את כולנו

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

יודפת הראל-בוכריס / צילום: בלאמברג קפיטל

מנהלת קרן ההון סיכון מונתה ליו"ר דירקטוריון חברת פוקס

יודפת הראל-בוכריס, המכהנת כיום כמנהלת של קרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל בישראל וכדירקטורית בבנק דיסקונט ובחברות נוספות, תחליף בתפקיד יו"ר פוקס את אבי זלדמן שמונה ליו"ר בנק מזרחי טפחות

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת

בניגוד לדעת הדרג המקצועי והתוכניות המאושרות, וגם במחיר של פגיעה בשכונות מגורים והזזת קו מטרו: משרד התחבורה בראשות מירי רגב מקדם בימים אלו הקמת תחנות רכבת במוקדים שונים בארץ, שיפגעו בשירות התחבורה ● הסיבה, לפי גורמים: לחצים ושיקולים פוליטיים

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו-קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס", ועל מי נכתב השיר "American pie"? ● הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון עלתה ב-6%, אקרו ירדה ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 ירד ב-0.3% ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון ליימן שליסל הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס וטופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה בשיעור ממוצע של כ-2.2%

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר ופרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● מודי שפריר מבנק הפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגאו-פוליטית

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Leo Correa

אחרי ארבעה חודשים: אזעקות בשרון ובגוש דן, פצוע קל בהרצליה

אזעקות בתל אביב ובאזור השרון לאחר ששמונה רקטות נורו מרפיח ● המטח בוצע מאות מטרים מכוחות צה"ל ברפיח ● פצוע קל מרסיסים בהרצליה ● בלבנון מדווחים: "ישראל תקפה אופנוע מהאוויר" ● למרות הסרטון של חמאס, בצבא הודיעו כי לא נחטף חייל ● עדכונים שוטפים

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהגישה דרום אפריקה, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את פעולת צה"ל ברפיח שיכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים, והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה - חרף הבקשה ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואת אירועי ה-7.10

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו