גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: הבנקים המרכזיים לא יכולים להציל את הכלכלה מהשפעות הקורונה

חצי מתוך רפלקס וחצי מתוך תקווה לדחות את הקץ, מיהר הפד לנשק הורדת הריבית ● אך מדיניות הריבית הלא ריאלית המתמשכת רוקנה אותו מתחמושת ● בזכות הפד, והבנקים העולמיים בכלל, מצא נגיף הקורונה את הכלכלה העולמית במצב אידאלי מבחינתו, מוחלשת ועם מערכת חיסונית הרוסה

ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

עם התפשטות מגיפת הקורונה בעולם, שתגובת הממשלות והציבור לה הולכת ומשתקת חלקים בכלכלה, נזעקו שרי האוצר של מדינות ה-G7 לכנס חירום כדי לארגן תרופה - אם לא לווירוס, לפחות לכלכלה. אתמול מיהר הפדרל ריזרב להציג את התרופה, ש"למרבה הפלא" הופיעה בדמות קיצוץ של חצי אחוז בריבית - ל-1%. כמעט חצי משיעור האינפלציה הרשמי.

לא יבש הדיו על ההחלטה הדרמתית, והטוויטר הנשיאותי רעם: "לא פייר לאמריקה. הפדרל ריזרב צריך גם להרחיב (קרי להדפיס כסף) וגם לחתוך עוד את שיעורי הריבית". מזכיר את האמת הפשוטה, כי למסומם אין מנת סם שהוא שלא ירצה עוד ממנה.

הצד הכלכלי של משבר הקורונה מתבטא באובדן מכירות, שכר ורווחים, שנגרמו בשל נפילות בביקושים כתוצאה מאנדרלמוסיה בקווי הייצור, כמו גם הסתגרות הצרכנים בבתיהם והימנעותם מפעילות. אך הבנקים המרכזיים יכולים לרפא מצוקה זו כמו שהם יכולים להדביר את המחלה.

כול מה שיש לפדרל ריזרב הם הריבית, מכונות הדפוס והפייק-כסף אותו הם יכולים לייצר ולהוסיף למערכת הפיננסית ותו לא. לפני עשר שנים עמדנו במקום דומה. בועת אשראי עצומה החלה בהפתעה ו"ללא סיבה הגיונית" לקרוס. ממש כפי שבועות אשראי תמיד עושות. איש לא זיהה ומעטים יכלו להסביר מדוע, לפחות לא הפדרל ריזרב, אשר אך חודש לפני הקריסה הפעיל את כול צופרי ההרגעה נוכח העננים שהתקבצו בכמה פינות של וול סטריט.

היום לפחות יש לגורם שהחל את המשבר שם מעורר אמון: "מגיפת הקורונה", וככל הידוע כעת היא אינה מעשי ידי אדם. נגיף הקורונה, כך הסבירו, קוטל בעיקר אנשים מוחלשים - בעלי רקע רפואי בעייתי או מערכת חיסונית מוחלשת.

בזכות הפדרל ריזרב, והבנקים העולמיים בכלל בעשר השנים האחרונות, מצא הנגיף את הכלכלה העולמית במצב אידאלי מבחינתו, מוחלשת ובעלת מערכת חיסונית הרוסה.

במשך שנים, ובעיקר מאז תוכנית ההרחבה 3 בשנת 2012, הזהירו רבים באינספור מאמרים כי מדיניות הריבית הלא ריאלית המתמשכת של הפד מרוקנת אותו מכלי נשק אפקטיבי בו הרבה להשתמש בעבר, קרי הורדת הריבית. עוד הוסיפו כי כאשר יבוא המשבר הבא, ובכלכלה כמו בטבע המחזוריות היא חלק מהחיים עצמם, הוא יעמוד בידיים ריקות.

זו הייתה הפרזה מלכתחילה. ידי הפד כמעט תמיד ריקות, אלא שלטווח קצר הוא יכול לעשות מניפולציה בשווקים, בדיוק כפי שעשה בין 2001 ל-2008.

אלא שהפעם גם יכולת מניפולציה זו כלא הייתה. הנשק אזל, הכדורים נגמרו, וכל מי שחי בסתיו 2018 יכל להבחין בכך בקלות שעה שהפד ניסה לשחק ב"נורמליזציה" ולהעלות במעט את הריבית, ולצמצם במעט את מאזנו הנפוח.

לא ניתן לעצור את המחזוריות

מאז ומעולם היו איתני הטבע חלק מובהק מהמחזוריות הכלכלית, עוד מימי עצותיו של יוסף לפרעה בענייני ההתארגנות לשנות הרעב והשפע. אך מסתבר שאת מה שהבין יוסף הצעיר לפני 3,000 שנה, התקשו להבין הפרופסורים בבנקים המרכזיים, חרף ניסיון מצטבר בן אלפי שנים.

עד הופעתו של ג'ון מיינרד קיינס על במת הכלכלה העולמית, בתקופת המשבר הגדול של 1929, התיאוריה הכלכלית ששלטה בעולם הסתפקה בניסיון להבין את הכוחות האנושיים המייצרים את מה שנהוג לכנות "הכלכלה". היטיב לבטא זאת פרידריך האייק, כלכלן אוסטרי שברח מאימת המלחמה לבריטניה ולימד עם קיינס באותה תקופה בקינגס קולג' לונדון: "תפקידו של הכלכלן הוא להדגים לאדם כמה מעט הוא באמת יודע על מה שנדמה לו שהוא יכול לעצב כרצונו".

לקיינס הייתה תיאוריה אחרת, והיא הגיעה לשיאה עם מדיניות הבנק המרכזי לאחר 2008. במרכזה ניצבת האמונה כי הבנק אינו רק החזאי המבשר על מזג האוויר ועל הסופות, אלא שהוא גם יכול לייצרם ולשלוט בהם.

יהירות זו היא שעומדת בבסיס ההרס שהפדרל ריזרב זרע סביבו. אם הפד יכול לעצב ולנהל את הכלכלה, הוא יכול גם למנוע את המחזור הכלכלי, זו הייתה המסקנה ההגיונית. והוכל באמצעות מכשיר הפלא של הריבית וההדפסה. מכאן, המרחק לנטישת ההבנה הפשוטה של יוסף ממצרים, כי עושר מייצרים על ידי גידול בכמות המוצרים ומהם יש לחסוך לימים קשים - היה קצר.

מגדל קלפים שיקרוס ברוח צפויה

הפייק-כסף - שהוא חוב, עושר שצריך לייצר - החליף את הכסף האמיתי, שהוא ראי של מוצרים קיימים. הריבית על חובות העתק היא נטל, שניתן לגלגלו כל עוד המערכת ממשיכה איכשהו להתקדם כמו לוליין על חבל דק במעיין "יציבות של חוסר יציבות", אך את מגדל הקלפים הזה תפיל כול רוח מצויה, שהיא חלק רגיל של מחזור הטבע.

עתה הגיעה רוח שכזו, שהיא צפויה, גם אם לא בפרטיה, כמו הגשם בחורף של ניו יורק והפדרל ריזרב עומד בחוסר אונים. עתה הוא מבין כי התגובות סביב מגפת הקורונה, אם זו לא תיעלם בקרוב, יטיחו ארצה את מגדל הקלפים שבנה בעמל וביומרה אין קיץ.

"אם כל מה שיש לך הוא פטיש, הכול נראה כמו מסמר", קובע חוק המכשיר. וכך, חצי מתוך רפלקס וחצי מתוך תקווה לדחות את הקץ, מיהר הפד לפטיש שלו, הריבית, ובקרוב גם לעוד הדפסה (הרחבה). בתור האשם ישווקו להמונים הפד והנשיא, את הנגיף הנעלם והחמקמק. כמה מזל שהוא קיים.

המגיפה של ג'סטיניאן הכתה באימפריה הרומית המזרחית (האימפריה הביזנטית) במחצית המאה השישית לספירה (541-542), ומחקה כמעט מחמישית אוכלוסיית העולם דאז. ההמון המבוהל ניסה כל תרופה - מאמבטיות קרות ועד אבקות שבורכו על ידי קדושים. אך החיידק שהיה מקור המגיפה לא התרגש. האנשים המשיכו ליפול, השדות נזנחו, הביקושים ירדו, הייצור התכווץ, וספק האם האימפריה הביזנטית השתקמה מתוצאות המגיפה.

לאבקות הקסם של המאה ה-21 - בדמות בייטים המדמים כסף אותו ידפיס הפד בהרחבה אם המשבר יעמיק, ועימם גם יקנה נכסים פיננסיים בשווקים, החל באיגרות חוב של הממשלה הפדרלית - לא יהיו השפעות טובות יותר על הכלכלה הריאלית מאבקות הצדיקים והקדושים. להיפך, אבקת הפד עשויה כנראה להזיק. 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?