גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוף לכאוס? ההסדר שיציל את הסכם הפשרה בייצוגית האלטרוקסין

הסכם הפשרה בייצוגית לפיצוי חולים שנפגעו מהתרופה לבלוטת התריס עמד בפני קריסה ● לאחר חודשים של מו"מ, הושג פתרון להמשך מנגנון הפיצוי • החברה תעביר עוד 3.5 מיליון שקל לתקציב ועדת התביעות שהוקמה כחלק מההסכם • הוועדה היא שקובעת כיצד יחולקו 46 מיליון שקל לנפגעים

השופט אשר גרוניס / צילום: כדיה לוי
השופט אשר גרוניס / צילום: כדיה לוי

נמצא הפתרון להבטחת המשך פעילותו של "מנגנון הפיצוי" שהוקם לטובת נפגעי תרופת האלטרוקסין, המשמשת יותר מרבע מיליון ישראלים הסובלים מתת-פעילות של בלוטת התירס. חברת התרופות פריגו תכניס את היד לכיס, ותעביר עוד 3.5 מיליון שקל לתקציב ועדת התביעות שהוקמה כחלק מהסכם הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה בעניין.

הוועדה שהוקמה במטרה להבטיח את הפיצוי למי שנפגעו בגופם בעקבות שינוי תרכובת התרופה ב-2011 ללא ידיעתם, וסבלו מתופעות לוואי קשות, נתקלה מאז הקמתה בקשיים משמעותיים. זאת בעיקר בגלל הערכת חסר משמעותית בנוגע למספר הנפגעים הפוטנציאלי, ו-31 אלף הפניות שהתקבלו אצלה, בניגוד לצפי הראשוני שדיבר על 4,000 פניות בלבד.

עד ממש לאחרונה, ריחפה סכנה ממשית להמשך פעילותה של הוועדה שהייתה עלולה להביא לקריסתו של הסכם הפשרה כולו, הסכם שהושג לאחר שבע שנים שבהן התנהלה התביעה הייצוגית. כעת התבשרנו, כי לאחר חודשים ארוכים של משא-ומתן, שאותו הוביל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אשר גרוניס, הוא הצליח לגשר בין נציגי החברה לבא-כוח הקבוצה הייצוגית, עו"ד יעקב דוידוביץ', ולמצוא פתרון שימשיך את המשך פעילותה של הוועדה ואת קיום מנגנון הפיצוי.

3.5 מיליון השקל שהתחייבה פריגו להוסיף לתקציב הוועדה, שאמורה לקבוע כיצד לחלק את 46 מיליון השקל שעליהם הוסכם כפיצוי לנפגעי התרופה, מתווספים לסכום של 2.3 מיליון שקל שכבר התחייבה בעבר פריגו להעביר לטובת מנגנון הפיצוי, אך התבררו כלא מספיקים.

מבול פניות

התביעה הייצוגית ב"פרשת האלטרוקסין" היא אחת מהייצוגיות החשובות ביותר שנוהלו בישראל בשנים האחרונות. היא עוסקת בהחלטתה של פריגו לשנות בפברואר 2011 את הרכב התרופה, בלי שמרבית משתמשיה ידעו על כך בזמן אמת. בעקבות השינוי החלו חלק מהמטופלים בתרופה לסבול מתופעות לוואי קשות ומ"יציאה מאיזון". בעיות כמו ורטיגו, רעד, נשירת שיער, דיכאון, השמנה, בחילות ואשפוזים בבית-חולים, היו רק חלק משלל תופעות הלוואי שעליהן דיווחו חלק ממשתמשי התרופה. בעקבות התלונות הקים משרד הבריאות ועדת חקירה בעניין, וגם הוגשו תשע בקשות שונות לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת פריגו וקופות החולים שסיפקו את התרופה, בסכום כולל של יותר מ-4.5 מיליארד שקל.

ארבע שנים לאחר הגשתה, אישר מי שכיהן אז כשופט בית המשפט המחוזי מרכז, עופר גרוסקופף, את התביעה נגד פריגו בלבד. בעקבות זאת, פנו הצדדים לגישור שאותו ניהל נשיא העליון בדימוס גרוניס. בתום שלוש שנים ארוכות ומייגעות נוספות, שבהן ניהלו הצדדים את מגעיהם, נכרת הסדר פשרה בתיק, שבמסגרתו הוסכם גם על הקמת מנגנון לפיצוי הנפגעים. לשם כך הוקמה ועדה בראשות השופט המחוזי, נשיא בית משפט השלום בתל-אביב ומנהל בתי המשפט, דן ארבל.

אלא שעד מהרה התברר, כי מלאכתו של ארבל תהיה קשה הרבה יותר ממה ששוער מלכתחילה, כאשר הובן שהנחת העבודה של כל המעורבים בתיק, כולל של השופט גרוסקופף, הייתה שגויה. בפועל, קיבלה הוועדה פי שמונה יותר פניות.

לטענת ארבל ועו"ד דוידוביץ', בא-כוח הקבוצה הייצוגית, הכאוס שהתחולל בוועדה קשור במידה רבה לאופן שבו נהגו קופות החולים, שנוסף לכך שאיחרו במילוי התחייבותן לפי פסק-הדין שאישר את הסכם הפשרה להודיע למבוטחיהן על האפשרות לקבל פיצוי, ניסחו את ההודעה ששלחו באופן מטעה. לטענתם, קופות החולים גרמו לכל מטופלי התרופה לסבור כי הם זכאים לפיצוי, ולא רק למי שסבלו מתופעות לוואי מתועדות במסמכים רפואיים; ובכך הכבידו מאוד על עבודת הוועדה שנאלצה להתמודד עם כמות עצומה של פניות.

קופות החולים תלו את נוסח מכתבן בהנחיותיו של משרד הבריאות. אך כל זה לא שינה כהוא זה את הכאוס שהתרגש על הוועדה: תיבת הדוא"ל שלה קרסה מעומס הפניות; עורכי הדין המייצגים את הנפגעים הוצפו בטלפונים; ומטופלים רבים התייצבו בעצמם במשרדי הוועדה והחלו מתקוטטים זה עם זה.

כך, למשל, ציין יו"ר הוועדה, השופט דן ארבל, באחד הדוחות שהגיש לאחרונה לבית המשפט: "החל מהרגע שבו הועברה הודעת sms למבוטחי הקופות, שהטעתה אותם לחשוב כי כל מי שנטל את התרופה בתקופה הרלוונטית, ללא קשר לתופעות לוואי ואישורים רפואיים, זכאי להגיש בקשת פיצוי, החלה ההצפה, ובמקביל עלתה כמות האנשים שהגיעו להגשה ידנית, עד ל-100 איש ליום. כמות המיילים העצומה הביאה לסתימת תיבת המייל, וחייבה מיד את הגדלת נפח התיבה - אפילו במוקד התמיכה של חברת מיקרוסופט היו בתדהמה נוכח קצב המיילים וכמותם - קרוב ל-150 ג'יגה-בייט".

שיתוק הוועדה

לכמות הפנייה העצומה שהגיעה אל הוועדה שתי השלכות עיקריות. העיקרית שבהן נוגעת להערכה כי מספר הניזוקים הראשוני שהוערך ושעל בסיסו חושב סכום הפיצוי הכולל של פריגו, יהיה בפועל כפול, ואולי אף יותר מכך. המשמעות היא - פיצוי קטן משמעותית ממה שציפו מלכתחילה, הנמוך באלפי שקלים לכל מטופל (ראו מסגרת).

ההשלכה השנייה, שהיא זו שהעסיקה את כל הנוגעים בדבר בשנה האחרונה, נוגעת לשיתוק עבודתה של הוועדה. לאור כמות הפניות העצומה שהועברה לוועדה, אזל זה מכבר התקציב שעליו הוסכם מלכתחילה להקצות עבור פעילותה.

מספר שבועות לאחר מבול הפניות שהגיע לפתחה של הוועדה, הגיש הנאמן שמינה בית המשפט לפקח על עבודת הוועדה ועל ביצוע פסק הדין, רו"ח אלישע סער, דו"ח מיוחד מטעמו. כבר אז הזהיר סער, כי מגבלת התקציב שנקבעה בפסק הדין לצורך עבודת הוועדה, 2.3 מיליון שקל, אינה מאפשרת קיום ההסכם ופסק הדין - תחזית-אזהרה שאכן התממשה.

כדי להמשיך את תפקודה של הוועדה, ארבל והנאמן הסכימו לקצץ את שכרם בחצי, ועורכי-הדין המייצגים את הנפגעים הסכימו שלא לגבות שכר-טרחה נוסף, מעבר למה שנפסק להם בפסק-הדין. אך גם במחוות אלו לא היה די, והמשך עבודתה של הוועדה וקריסת הסכם הפשרה כולו, הפכו לאפשרות ממשית מיום ליום. ואם בכל אלה לא היה די, הרי שגם היועץ המשפטי לממשלה התערב בעבודת הוועדה, וביקש כי היא תמשיך לקבל פניות נוספות במשך 60 ימים.

רק לפני מספר שבועות הגיעו הצדדים להסכמה, שלפיה פריגו, שיוצגה באמצעות עו"ד הלה פלג, תוסיף עוד 3.5 מיליון שקל לטובת המשך מימון מנגנון הפיצוי. בהסדר זה הבהירה פריגו, כי היא מעבירה את מיליוני השקלים הנוספים, על אף שהיא סבורה שלא חלה עליה חובה לעשות כן. פריגו התנתה את העברת הסכום בכך שבית המשפט יפסוק כי התמורה הנוספת שמועברת על ידה היא "התמורה הסופית והמוחלטת". 

הפיצוי נמוך בהרבה מהצפוי - עד 3,000 שקל בלבד לכל נפגע

בתוך כך, בשבוע שעבר הוגש הדוח הראשון של הנאמן על ביצוע הסדר הפשרה בייצוגית האלטרוקסין, ובו נתונים על החלטותיה הראשונות של ועדת התביעות שהוקמה כחלק מהסכם הפשרה, ושתפקידה לקבוע מי זכאי לפיצוי. לפי הדוח שהוגש לבית המשפט - לוועדה בראשות השופט ארבל הוגשו 31,293 בקשות, חלקן כפולות, ומתוכן נדחו על הסף רק 1,647 פניות.

עוד לפי הדוח, ב-7,632 מהבקשות התקבלה החלטה בדבר זכאות לפיצוי בשיעורים שונים, וב-9,852 בקשות טרם התקבלה החלטה. לפי הדוח, נכון לעכשיו, 4,784 נפגעים שנמצאו זכאים ל-100% פיצוי, יקבלו כל אחד כ-3,000 שקל, בעוד 2,314 נפגעים שנמצאו זכאים לפיצוי, יקבלו 2,400 שקל כל אחד. זאת, בניגוד להערכות שהיו בעת עריכת הסדר הפשרה, אז דובר על כך שההסדר יבטיח פיצוי של לפחות 9,500 שקל לכל נפגע. 

עוד כתבות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר