גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-39; לראשונה: חולה ממקור הדבקה לא ידוע

נכון להיום, הנגיף גבה את חייהם של 3,802 בני אדם וישנם 109,634 נדבקים בעולם ● ממשלת ישראל שוקלת להחיל בידוד על כל השבים מחו"ל ● נתניהו: "אנחנו רואים עלייה תלולה במדינות אחרות. הגענו למסקנה שעלינו לעשות עוד צעדים. זו החלטה מאוד קשה"

ישראלים עם מסכות בתל אביב / צילום: Ammar Awad, רויטרס
ישראלים עם מסכות בתל אביב / צילום: Ammar Awad, רויטרס

22:15

משרד הבריאות עדכן על עוד 10 חולי קורונה: "אובחנו היום עוד 10 חולים ( מספרים 30 עד 39).  5 מהם הגיעו מחו"ל ( איטליה, ספרד, בלגיה ו-2מאוסטריה). ועוד 5 מגעים של חולים מאומתים ידועים.פרטים מלאים על החקירות האפידמילוגיות ומיקומים מדויקים יפורסמו בהקדם".

21:35

מספר חולי הקורונה בישראל עלה ל-29, ולראשונה חולה שמקור ההדבקה שלו עדיין לא ידוע.

ממשרד הבריאות נמסר כי "גבר בשנות ה40 ממרכז הארץ, מקור הדבקה נכון לעכשיו אינו ידוע. החולה נמצא בבידוד. פרטים מלאים על החקירה האפידמילוגית ומיקומים מדויקים יפורסמו בהקדם".

20:30

מספר החולים בקורונה עלה ל-28.

משרד הבריאות פרסם את סיכום החקירה האפידמיולוגית של חולה מספר 27:

"חולה מספר 27 מאזור הצפון: יצא מת"א לוינה ב29.2 בטיסה os860 שהמריאה בשעה 06:15 מישראל. חזר מוינה ב5.3 בטיסה OS861 שהמריאה ב-13:30, ונחתה בישראל ב-17:15. מנתב"ג לקח רכבת בשעה 18:05 ישירות לעכו. בעכו נכנס למכוניתו ונכנס לבידוד מוחלט בביתו, שם הוא נמצא בבידוד ביתי".

סיכום החקירה האפידמיולוגית של חולה מספר 28:

"חולה מס 28 הינו גבר בן 60 מירושלים, מגע של חולה מאומת, התייר מצרפת. להלן המקומות והתאריכים בהם נכח המחייבים את האנשים שהיו בקרבתו להיכנס לבידוד:
1. בתאריכים 3.3.20 עד ה-4.3.20 בחנות אופטיקה יונה קורן בע"מ רחוב מלכי ישראל 16 ירושלים בין השעות: 9:30-14:00 ובין השעות 17:00 -19:30.
2. בתאריך 5.3.20 בחנות אופטיקה יונה קורן בע"מ רחוב מלכי ישראל 16 ירושלים בין השעות 9:30 -14:00.
3. בתאריך 5.3.20 במסעדת BIGA במרכז המסחרי באריאל בין השעות 20:00-21:30. החולה נמצא בבידוד ביתי מתאריך 6.3.20".

20:15

משרד הבריאות עדכן על חולה מספר 26.  "החולה ממחוז חיפה, חזרה מספרד (טנריף) ב-3.3. נכנסה לבידוד מתאריך 3.3 ומאז לא היו לה מגעים נוספים. מצב בריאותה טוב.

יצאה מהארץ לטנריף דרך מדריד ב- 25.2 בטיסת איבריה

להלן פרטי הטיסות: טיסות הלוך:
1. טיסת איבריה מתל אביב למדריד בתאריך 25.2.20 שעת המראה 06:00 ושעת נחיתה 10:30. מספר טיסה ib3317
2. טיסת המשך איבריה ממדריד לטנריף בתאריך 25.2.20 שעת המראה 13:45 שעת נחיתה 15:35. מספר טיסה ib3940.

טיסות חזור:
1. טיסת איבריה מטנריף למדריד בתאריך 3.3.20 שעת המראה 11:05 שעת נחיתה 14:55. מספר טיסה ib3943.
2. טיסת המשך איבריה ממדריד לתל אביב בתאריך 3.3.20 שעת המראה 17:00 שעת נחיתה 22:45. מספר טיסה ib3316".

בתוך כך, שר הפנים, אריה דרעי, הודיע היום כי החליט למנוע כניסה לישראל של מי ששהו במצרים בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי ישראל או תושביה- בכלל המעברים. לפיכך, כניסתם תימנע דרך מעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים. האיסור ייכנס לתוקף באופן מידי ועד להודעה חדשה.

רשימת המדינות אשר הזרים שיגיעו מהן לא יוכלו להכנס לישראל - 8.3 / צילום: רשות האוכלוסין וההגירה

19:50

זינוק חד במספר המתים כתוצאה מהתפרצות הקורונה באיטליה - 133 בני אדם מתו מהמחלה ביממה האחרונה, כשהם מביאים את מספר הקורבנות הכולל ל-366 בני אדם. גם מספר הנדבקים עלה משמעותית, ב-1,314 בני אדם, ומספר החולים הכולל במדינה האירופית ניצב על 7,375. הנתונים העגומים מתפרסמים בעוד איטליה מנסה להסתגל למציאות חדשה, שבה תנועתם של כ-16 מיליון בני אדם בצפון המדינה מוגבלת ואסורה עליהם היציאה לאזורים אחרים.

על התפשטותה המהירה של המחלה באיטליה מעידים בין השאר מקרי ההדבקה של שני מושלי מחוזות שהושמו בבידוד, ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניקולא זינגרטי ושל רמטכ"ל צבא איטליה, שהיום דווח כי לקה מחלה וכי מצבו טוב.

למרות זאת, העבודה בצפון המדינה לא בוטלה באופן גורף, ומי שאמורים להישאר בבידוד הם רק מי שחשודים כחולים. התחבורה הציבורית אמורה להתנהל כסדרה בתוך הפרובינציות שהושמו בהסגר. הלימודים בבתי הספר בכל המדינה הושעו עד ל-15 במרץ, וגם המוזיאונים נסגרו כליל. המסעדות יהיו פתוחות באזורים שבהסגר רק עד שעות הערב המוקדמות.

19:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסרו הערב הצהרות לתקשורת בתום דיון והערכת מצב בנושא נגיף הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי: "דיברתי עם סגן הנשיא פנס לפני כמה שעות. ועם הצוות הבכיר שלהם, דיברתי גם עם ד״ר דברה ברקס. אנשים מרשימים שמובילים את המאבק הבינלאומי. סיכמנו על שת"פ טכנולוגי ועל מנת לפתח שיטות בדיקה נרחבות ומהירות וסיכמנו על פיתוח בסופו של דבר של חיסונים. הדגש שלנו לנסות להגיע לבדיקה ביתית בדוממה לבדיקת הריון או משטחי גרון כדי לעשות אבחנה בין חולים לבריאים וזזה גם כדי למנוע הדבקות". 

"קבענו מחר ישיבה של בכירים בענף הטכנולוגיה של ישראל, וקבענו עוד ישיבה מקצועית, על הנושאים - עם הצוות של ד״ר ברקס. היא שיבחה את ההיערכות שלנו, של ישראל, ועל כך שיש לנו אסטרטגיה לאומית. לגבי חובת בידוד, אנחנו נוקטים זאת כפי שאנחנו מבינים את זה. כולם מקבלים את זה, הצעדים שנקטנו עד היום הוכיחו את עצמם. כי אנחנו במצב של שליטה בהיקפים נמוכים יותר. אנחנו רואים עלייה תלולה במדינות אחרות. הגענו למסקנה - שעלינו לעשות עוד צעדים. זו החלטה מאוד קשה. דנו על כך באריכות, וגם לילה. ראש הממ"ל מקיים את המשך ההתעייצות. ונקבל את ההחלטה במהלך היום או למחרת. אם עושים את זה או יש החרגות. הבריאות קודמת לכל. הבריאות גם מבטיחה את הכלכלה, כי ברור שאם יש התפצרות גדולה מאוד קשה מאוד לקיים את הכלכלה. זו עדיין החלטה קשה.

אנחנו יודעים שאנחנו שוברים את מטה לחמם של האנשים, להיות קשה להיות שבועיים בבית. אנשים יכולים לצאת לחצרות ואנחנו נותנים הורראות מפורטות. אני מבין שזה קשה לאזרחי ישראל וההיענות מרשימה ומצילת חיים". 

השר ליצמן אמר הערב כי "אנחנו בפני החלטות לא קלות. עבורי זה רק נושא הבריאות, לא מעניין אותי דבר מעבר לכך. אנחנו מדינה כמו שוויץ, לפני קצת היו 25 מקרים וזה גדל ונוציא עוד מעט הודעה מסודרת. אנחנו צופים שתהיה הגדלה של המספרים. עבורי זה רק נושא הבריאות, לא מעניין אותי דבר מעבר לכך. אני בטוח שנחליט על הדברים נפרסם מחר ואנשים יקבלו בהבנה גם אם זה מוביל לאי נוחות. זה ימנע הרבה כאבי ראש. יש לנו כרגע 20 אלף אנשים בבידוד. אנשים קשובים לנו, ואנחנו קוראים לכולם לא לזוז מן הבידוד".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "אנחנו בתקופה לא פשוטה למערכת הבריאות, הכי מאתגרת שהיתה מזה עשורים. הכנסנו שורה של מדינות לחובת הבידוד. אבל המספרים עולים בעוד מדינות ומאבדיםם שליטה על קצב הדבקה. זה יחייב אותנו לנקוט עוד צעדים, כדי לשמור על קצב ההדבקה בישראל. אנחנו רוצים לשטח את העקומה. המערכת הישראלית תצטרך להגיע לכל אדם ואדם ולתת טיפול. שואלים אותנו על השיקולים הכלכליים, אנחנו לוקחים אותם בחשבון, אך במקום שלא תהיה בריאות לא תהיה כלכלה. הדבר הנוסף  למרות שהולך להיות יותר קשה, אנחנו בשליטה על האירוע. יש ניהול מרכזי של המערכת".

"יש מעורבות עמוקה של ראש הממשלה ושר הבריאות, יותר מדיון אחד ביום. ראש המלל מתכלל את כלל האופרציה המורכבת", אמר בן סימן טוב. "ממשרד האוצר מבין היטב את הצורך". 

נתניהו: ״קבלת ההחלטות הנה קשה ולא מורכבת. יש שיתוף פעולה עם ארה״ב. מחר נקיים שיחת ועידה עם מנהיגי מדינות באירופה. אני מנסה לנסות לתאם בעצם שיחת ועידה עם מנהיגי מדינות מזרח תיכון. אני בכל הופעה אחזור ואגיד - לנקוט בדברים הפשוטים ביותר. ממחטות בכיס, קופסאות טישו בנגישות מידית לכל אחד, בבית, במכונית, לא ללחוץ ידיים, אפשר במרפק, בנקישות נעל כמו בספורט, כל דרך אפשרית".

19:15

משטרת ישראל הודיעה היום על הקמת כוח לאכיפת תנאי הבידוד. "לאור העלייה המשמעותית שחלה בימים האחרונים במספר האזרחים השוהים בבידוד ברחבי הארץ, הוחלט על הקמת כוח משימה מיוחד המשותף למשטרת ישראל וליחידת הפיקוח במשרד הבריאות. כוח זה יכלול שוטרים ומפקחים של משרד הבריאות בפיקוד קצין משטרה. תפקידם יהיה לסייע באכיפת תנאי הבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות בכדי לאתר הפרות ולוודא כי מי שאמור לשהות בבידוד נשמע להנחיות משרד הבריאות בהתאם", נמסר מטעם המשטרה. בימים האחרונים נפתחו תשע חקירות פליליות נגד אנשים שהפרו את תנאי הבידוד.

18:00

חברת הביטוח הראל הודיעה כי היא מפסיקה למכור פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל לנוסעים לארה"ב, בדומה להפניקס שהחליטה כך בסוף השבוע שעבר. שתי החברות הללו ואחרות כבר הפסיקו למכור ביטוחי נסיעות לחו"ל לדרום מזרח אסיה לפני כמה שבועות.

במקביל, הודיעה חברת הביטוח הראל כי מבוטחיה שנמצאים בבידוד לא ידרשו לשלם על ביטוח הרכב רכוש (הביטוח צד ג' והמקיף) לתקופת הבידוד, באמצעות זיכוי שיועבר להם, כל עוד לא נעשה שימוש ברכב בזמן תקופת הבידוד. בחברה פירטו כי "הזכאות להטבת ביטוח חינם לרכב רכוש תינתן על סמך הצגת הצהרה חתומה על ידי המבוטח על מצב של בידוד עקב מחלת הקורונה, על כך שנרשם במשרד הבריאות כמי שמצוי בבידוד ועל אי שימוש מוחלט ברכב המבוטח למשך שבועיים. יובהר כי במהלך התקופה האמורה, הרכב יכוסה בהתאם ליתר הכיסויים שנרכשו בפוליסה ובכפוף לתנאי הפוליסה וחריגיה".

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית, הורה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשירות בתי הסוהר, להקפיא את כל ביקורי האסירים הביטחוניים הפלסטינים ולא לאפשר כניסת מבקרים משטח הרש״פ לתוך בתי הכלא שבהם כלואים אסירים אלה.  במשרד לביטחון פנים אומרים כי ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם הגורמים המקצועיים, ומתוך חשש כי בתנאי הכלא ההידבקות תהיה מהירה במיוחד. לדברי השר ארדן, "הפסקת הביקורים בבתי הכלא היא הכרחית ומחויבת המציאות. הגעה של נשא קורונה לתוך בתי הסוהר עלולה לגרום להדבקה המונית של אסירים וסוהרים במחלה ועלינו לעשות את המקסימום כדי למנוע מתרחיש כזה להתממש". 
הרשות הפלסטינית עודכנה על ההחלטה.

15:33

נתב"ג הריק מחייב התאמות: אחרי ש-70% מעובדי רשות שדות התעופה הוצאו לחל"ת, ברשות מעדכנים על צמצום העבודה בטרמינל 1 המיועד לטיסות לואו קוסט. לפיכך, הטיסות הבינלאומיות של כלל חברות התעופה עוברות מטרמינל 1 לטרמינל 3, למעט הפעילות הפנים-ארצית, נכון לשלב זה.

"בהמשך להודעת רשות שדות התעופה על צמצום בכוח-אדם וצמצום בהוצאות להפעלת המשאבים, ולאחר ניתוח הפעילות המבצעית הצפויה בנמל תעופה בן גוריון, אנו מתאימים גם את התשתיות הקרקעיות ללוח הטיסות המצטמצם", כך מודיעים ברשות.

ממוצ"ש 14 במרץ, טרמינל 1 ייסגר לטיסות בינלאומיות, וזאת עד לסוף חודש אפריל 2020.

15:27

הגבול היבשתי של ישראל עם מצרים ייסגר היום בשעה 17:00, כך לפי הודעת לשכת התיירות הנכנסת.

14:00

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הגדיר את משבר הקורונה כ"איום גדול שקם על כלל הענפים במדינה". בר-דוד הביע חשש מהאפשרות שיוטל סגר על הרשות הפלסטינית כדי למנוע את התפשטות המחלה: "סגר על עשרות אלפי עובדים פלסטינים שבאים כל בוקר לעבודה יוביל לקריסת הענף כולו. קריסת הענף כולו, זה אומר קריסת הכלכלה במדינת ישראל". את הדברים אמר באירוע ליום האישה לנשים העובדות בענף הבניין.

"הקורונה זה מגה אירוע. ניסו להמעיט בערכו אבל הוא ייצר לנו בעיה קשה בתיירות ובתעופה ואם לא יימצא פתרון אנחנו נראה את חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר, קורסות. זה דבר שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. על המדינה לתמוך בתעשיות הקורסות האלה, אחרת כל המדינה תקרוס ויחד איתה עשרות אלפי מפוטרים ומובטלים".

12:00

לאחר דיונים כואבים וקשים בין ההנהלה לוועדי העובדים, ולאחר ניתוח הפעילות התעופתיות בנמל התעופה בן גוריון ונמל התעופה רמון, ומתוך מכלול שיקולים מבצעיים הוחלט על הוצאה לחופשה ללא תשלום ל-70 אחוז מכלל העובדים זמניים.

ההנהלה והוועד בחנו במכלול השיקולים ובכדי לצמצם את הפגיעה בעובדים בעלי משפחות הוחלט להוציא קודם את הרווקים מבין העובדים.

בקרב עובדי הביטחון של רש"ת יצומצמו המשרות לחלקיות. המשרה שווה ערך ל-150 משרות. עובדי היום יצאו לארבעה ימי חופשה. בוטלו באופן גורף השעות הנוספות לכלל העובדים. תהיה פגיעה במשכורתם של העובדים הבכירים. ההנהלה הבכירה ויתרה על 50% מהפריון השנתי לשנת 2019. כמו כן, בוטלו ההכשרות ובוטלו הגיוסים של עובדים ועובדים ארעיים שהיו אמורים לחזור לקראת עונת הקיץ 2020. בנוסף, הוחלט על ביטול של קורסים ונסיעות בתפקיד לחו"ל.

11:50

המדינה תקים קרן של 4 מיליארד שקל לסיוע תזרימי לעסקים שנקלעו למשבר, כך הודיע היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה שעסקה בהתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל. 50% מכספי הקרן, כ-2 מיליארד שקל, יהיו מיועדים להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. שר הכלכלה אלי כהן, שנשאל היום בגלי צה"ל מה המקור התקציבי לקרן, אמר כי "יש לנו את המקורות שלנו" והוסיף וטען כי מתחילת השנה יש בקופת האוצר עודפים של למעלה מ-10 מיליארד שקלים כתוצאה מניהול המדינה על-ידי תקציב זמני. בתוך כך קרא היום שר האוצר המיועד ניר ברקת לממשלה ליזום תכנית חירום לאומית "המבוססת על סיוע ישיר, ובהיקפים נרחבים, ובכך להציל את ענפי התעופה והתיירות שנמצאים רגע לפני קריסה ולסייע למגזר העסקי כמכלול לעבור את המשבר". ברקת הוסיף כי "סיוע ישיר ורשת בטחון למשק תמתן את היקף פשיטות הרגל, הפיטורים והמובטלים, ותאפשר התאוששות מהירה של המשק יום אחרי המשבר.

ברקת תקף בדבריו את מנכ"ל האוצר שי באב"ד ואת הדרג המקצועי במשרד, וטען כי הם "לוקים בעיוורון" וכי "אינם מבינים את האתגר של בניית עסק שמפרנס עובדים ומשפחות". לדבריו "אמירות כמו של מנכ״ל האוצר ופקידים נוספים, רק מחריפות את המשבר. הם מפילים את שוק ההון, פוגעים באמון המשקיעים והיזמים, ומכניסים חרדה ובלבול בשוק העסקי ובציבור".

ביממה החולפת תכנן משרד הבריאות בתיאום עם משרד החוץ לנפק הנחיות חדשות באשר לחוזרים לישראל ממדינות ניו יורק, קליפורניה וושינגטון. לפי פרסום בגלי צה"ל, נתניהו בלם החלטה שכזו, בשל חשש לפגיעה ביחסי סחר ועיכוב כלכלי שעשוי לפגוע במשק הישראלי.

שר החינוך רפי פרץ בפתח ישיבת הממשלה על משבר הקורונה: "ההיערכות שלנו מנעה התפשטות מהירה יותר של הקורונה. משרד החינוך ערוך לכל תרחיש ומבצע פעולות בהתאם להוראות משרד הבריאות. באיטליה סגרו בתי ספר ואוניברסיטאות ואצלנו הפעולות הוכיחו את עצמן. אנחנו מנטרים כל תלמיד שנמצא בבידוד, המשרד מלווה את התלמידים שנמצאים בבידוד בלמידה מרחוק ובצוותים מלווים. כולנו תפילה ותקווה שבקרוב הכל יהיה מאחורינו, עד אז חשוב לנקוט בכל אמצעי הזהירות".

השר ביקש לחדד כי הוראות בדבר ביטול של לימודים יצאו אך ורק על ידי משרד החינוך: ״אני שומע שבוואטסאפ וברשתות החברתיות יש רחשים ושמועות כוזבות על מה יהיה אחרי פורים. יש גורם מוסמך בנושא הוראות למערכת החינוך וזה אני ודוברות משרד החינוך, בתיאום מלא עם משרד הבריאות. אני מבקש שרק דרך הערוץ הזה יעברו דברים ולא בדרך אחרת".

במשרד החינוך מדווחים כי 3,878 תלמידים, ילדים ועובדי הוראה נמצאים בבידוד על רקע התפשטות נגיף הקורונה.

כך נראית חלוקת בני האדם ממערכת החינוך שנמצאים בבידוד: תלמידים - 3,628; עובדי הוראה - 250. עם זאת, 640 תלמידים ועובדי הוראה ששהו בבידוד, כבר יצאו ממנו.

10:00

ל"גלובס" נודע כי ברשות החברות הממשלתיות שוקלים ליישם תוכנית נרחבת לעבודה מהבית. מדובר בתוכנית שהוכנה במקור כדי לצמצם את השימוש בכלי רכב, והיא תיושם מוקדם יותר ובאופן נרחב יותר כדי להתמודד עם נגיף הקורונה.

גם שר האוצר משה כחלון צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "היום אציג לראש הממשלה מתן קו אשראי לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה. הנחיתי את רשות המסים ואת ראשי האגפים באוצר לנהוג ברגישות מול העסקים ולתת מענה נקודתי כשהדבר יידרש".

06:30

שלושה שבועות בלבד אחרי המקרה הראשון של קורונה בצפון איטליה, ולאחר ששורת צעדים מחמירים לא הצליחו לעצור את ההתפשטות המהירה של המחלה, הודיעה המדינה האירופית על צעד חסר-תקדים, והטילה סגר על כ-16 מיליון בני אדם בצפון איטליה. לפי התוכניות הממשלתיות, שייכנסו לתוקף כבר היום (א'), כרבע מאוכלוסיית המדינה, הגרה ב-15 פרובינציות בצפון בהן ממוקמות ערים גדולות כמו מילאנו, תושם בהסגר ולא ניתן יהיה לצאת או להיכנס מהן "אלא במקרים חריגים".

הצעד, הדומה לצעדים שנקטה ממשלת סין בפרובינציית הובאיי שבה התפרצה המגפה החל מדצמבר 2019, נעשה בתיאום עם ארגון הבריאות העולמי (WHO). זאת, אחרי שצעדים אחרים - סגר מצומצם על 50 אלף בני אדם, ביטול הלימודים בבתי ספר ברחבי המדינה וניסיון לצמצם התקהלויות - נכשלו. כ-5,883 בני אדם (נכון לאמש אחר חצות) באיטליה אובחנו כמי שנושאים את הנגיף עד כה במדינה, רובם בצפון, ובמיוחד באזורים שסביב מילאנו. 233 בני אדם מתו ממנה, רובם קשישים ובעלי מחלות רקע. לפי הדיווחים, הממשלה כבר הציגה את החוק ומתכוונת לאשר אותו היום (א'). בין האזורים שייסגרו: לומברדיה, מודנה, פרמה, פיאצ'נצה, רג'יו אמיליה, רימיני, פזארו, אורבינו, ונציה, פדואה, טרוויזו ואסטי.

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, חתם לפנות בוקר על הצו הממשלתי, והודיע כי כל מי שנמצא באזורים אלה ומפגין חום של יותר מ-37.5 מעלות "חייב להישאר בבידוד עצמי בבית". כלי התקשורת האיטלקים תיעדו בלילה מאות תושבים ממילאנו שברחו מהעיר בכמה רכבות לילה שהיו בדרכן לדרום איטליה, כדי להתחמק מהסגר, לאחר ששמועות על התוכנית הממשלתית דלפו כבר אתמול בערב. לפי הדיווחים, רבים עשו זאת באמצעות כלי רכב, בניסיון להתחמק מהסגר הממושך הצפוי.

כחלק מהתוכנית תגייס הממשלה באיטליה כ-20,000 בני אדם ככוח עזר רפואי להתמודד עם המצב. לפי הדיווחים במדינה, מצב המחלקות לטיפול נמרץ, שבהם מטופלים חלק מהחולים במחלה במטרה לאפשר להם להחלים ממנה, עמוס מאוד. המשטרה והצבא האיטלקי יאכפו את הסגר על הצפון. הסגר צפוי להימשך לפחות עד ה-3 באפריל. במסגרתו תיאסר גם התנועה בין הערים במחוזות הסגורים, למעט במקרים חריגים, והאוכלוסייה תתבקש לפדות את ימי החופשה והמחלה שלה, ולהישאר בבית. כל אתרי הסקי, המוזיאונים, בתי הקולנוע, התאטראות, חדרי הכושר והבריכות ייסגרו. הקניונים באזורים אלה ייסגרו בסופי שבוע. בתי הספר, כמו בכל רחבי איטליה, יהיו סגורים לפחות עד ה-15 במרץ.

האזור שצפוי להיסגר החל מהיום הוא אחד מהמרכזים התעשייתיים החשובים ביותר באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, וההשפעה של הסגר על הכלכלה האיטלקית צפויה להיות משמעותית.

ההתפרצות באיטליה, שבה לפי דיווחי המומחים האחרונים הווירוס התפשט בלא מפריע במהלך חודש ינואר, הביאה להתפרצויות ברחבי אירופה, שבה הגבולות נשארו פתוחים. בגרמניה הסמוכה זינק מספר המקרים לקרוב ל-800, אולם לא נרשמו הרוגים מהמחלה. חברת התעופה "לופטהאנזה" הודיעה כי תבטל מחצית מהטיסות שלה בחודש הקרוב. גם בבריטניה ובצרפת נרשמו מאות מקרים. ברלין הוסיפה את דרום טירול (אזור בצפון איטליה) לרשימת האזורים בסיכון.

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים