גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על נקלעה למשבר קיומי: האם תצליח להחזיר חובות של מיליארדי דולרים שנטלה כדי לממן את תוכנית ההצטיידות השאפתנית

חברת התעופה מעריכה כי תספוג בחודשים ינואר-אפריל השנה הפסד של 70-90 מיליון דולר כתוצאה ממשבר הקורונה ● "פנתה למשרד האוצר לשם קבלת תמיכה ממדינת ישראל ומנהלת עימו שיחות בנושא"

אחד הנוסעים הדרום קוריאנים שנדבקו בקורונה מחכים בשדה התעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
אחד הנוסעים הדרום קוריאנים שנדבקו בקורונה מחכים בשדה התעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

אחת הנפגעות המיידיות מפרוץ משבר הקורונה היא חברת התעופה אל על. ככל שהתפשטות הווירוס הסיני נמשכת, הפגיעה בפעילותה של אל על ובתוצאותיה מעמיקה, והן מאיימות על יכולתה להתמודד עם ההתחייבויות הרובצות עליה. עדכון נוסף שפרסמה היום (א') החברה חשף את ההשפעה הניכרת של המשבר על התוצאות העסקיות הצפויות.

אל על צופה ירידה בהכנסות בטווח של 140-160 מיליון דולר בין החודשים ינואר לאפריל (כולל) - עיקר הסכום (80-90 מיליון דולר) בגין הרבעון הראשון. להערכת החברה, הירידה כאמור צפויה להתקזז בחלקה עם צמצום בהוצאות התפעוליות של החברה. בהתאם, החברה מעריכה בשלב זה כי ההשפעה של הירידה כאמור על תוצאות החברה בגין החודשים ינואר-אפריל (כולל) צפויה להיות בטווח של 70 עד 90 מיליון דולר, מתוכם 35 עד 45 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון.

אל על מציינת כי עדכנה את הערכותיה לגבי השלכות הקורונה על תוצאותיה הכספיות עקב הירידה בפעילות ביעדים איטליה ויפן, וכן לאור המלצת משרד הבריאות ביחס לטיסות לכלל יעדי העולם. בהתאם להערכות אלה, החברה צופה כאמור ירידה בהכנסות בשלב זה. זאת, טרם הבאה בחשבון של השלכות הנחיות משרד הבריאות ביחס לדרישה לבידוד עבור נוסעים החוזרים ואיסור כניסת אזרחים זרים ממדינות נוספות - צרפת, גרמניה, שווייץ, ספרד ואוסטריה - כך שנראה שהמספרים שהיא הציגה היום צפויים להמשיך ולהצטבר באופן משמעותי.

עוד הוסיפה אל על כי היא "מבצעת פעולות תפעוליות ופיננסיות, שמטרתן להקטין את הוצאותיה ולצמצם את הירידה בתזרים המזומנים", וכן כי היא מבצעת "התאמות משמעויות בפעילותה וברשת הנתיבים".

החברה גם מדווחת על ביצוע פעולות "בתחום יחסי העבודה" - וזאת בהמשך לפרסומים על אודות פיטורים מסיביים של מאות עובדים שהיא מבקשת לבצע. כמו כן היא מדווחת באופן רשמי כי "פנתה למשרד האוצר לשם קבלת תמיכה ממדינת ישראל ומנהלת עימו שיחות בנושא".

ככל הידוע, באל על מקווים לקבלת תמיכה מהממשלה בדמות מענק, אולם באוצר מעוניינים להקל על אל על באמצעות צמצום תשלומי מסים (לרשות שדות התעופה) ודרך הקדמת תשלומים (עבור אבטחת טיסות), המותנים במהלכי התייעלות שיכללו גם פיטורים מסיביים וקיצוצי שכר.

מול הירידה בהכנסות, אל על אומנם נהנית מירידת מחירי הנפט בעולם ומצמצום הוצאות נוספות בשל הירידה בפעילות, אולם החברה, שבשליטה בה מחזיקים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ (באמצעות חברת כנפיים), מתמודדת עם הוצאות קבועות משמעותיות - הכוללות במרכזן תשלום דמי רכישה וחכירה בגין תוכנית ההצטיידות השאפתנית שלה במטוסי דרימליינר, הוצאות שכר וכן תשלומים לרשות שדות התעופה - וכל אלה ממשיכות להיות משולמות גם כשהכנסות החברה נחתכות.

לכן, בעוד אל על תוכל להתמודד בשלב הנוכחי עם הירידה בהכנסות, הרי שהימשכות חוסר הוודאות בשוק התעופה העולמי - הבאה בינתיים לידי ביטוי בירידה בתפוסה ובביטולי קווים וטיסות ליעדים שונים - עלולה להעמיד את חוסנה הפיננסי מול אתגר, שכלל לא בטוח שהיא תוכל להתמודד איתו.

מאזני החברה, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019, חושפים כי עיקר התחייבויותיה של אל על הן הלוואות מבנקים והתחייבויות בגין חכירת מטוסים - מרביתן לטווח ארוך. החברה מציגה הלוואות בנקאיות ואחרות בהיקף של כ-760 מיליון דולר והתחייבויות בגין חכירות של 932 מיליון דולר, ובסך-הכול התחייבויות של כ-2 מיליארד דולר לטווח ארוך.

לצד זאת, סך התחייבויותיה השוטפות של אל על בסוף הרבעון השלישי של השנה שעברה התקרבו ל-1.1 מיליארד דולר - מהן כ-91 מיליון דולר הוצאות בגין חכירות וכ-262 מיליון דולר אשראי לזמן קצר ועלויות שוטפות. בקופתה מציגה אל על מזומנים בסך כ-200 מיליון דולר נזילים.

האינטרס של המדינה והאפשרות לסיוע

אחת השאלות המרכזיות הניצבות כעת על הפרק נוגעת לסיוע האפשרי שתקבל אל על מהמדינה. בעוד שלמדינה, כמחזיקת מניה מיוחדת ("מניית זהב") באל על, יש אינטרס במניעת קריסתה האפשרית של אל על, בין היתר בשל החשיבות להמשך פעילות של חברת תעופה ישראלית גם בתקופות ביטחוניות קשות - יש הטוענים כי אין הצדקה בהזרמת כספי ציבור לחברה הנמצאת בשליטת ידיים פרטיות.

המשבר שעימו מתמודדת אל על כבר שבועות ארוכים, הצפוי להעיב על פעילותה עוד משך זמן לא קצר, מגיע אחרי תקופה ממושכת שבה התקשתה החברה להציג תוצאות כספיות חיוביות, על רקע החרפת התחרות בענף התעופה בישראל ותוכנית הצטיידות מסיבית במטוסים שביצעה.

בשנים 2017-2018, כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלה לחידוש צי המטוסים, גיבשה אל על הסכמים רחבי-היקף לרכישה וחכירה של 16 מטוסים מדגם דרימליינר מתוצרת בואינג, (דגמי 787-8 ו-787-9). מטוסים אלה מוגדרים על-ידי אל על כחדשניים ביותר בתעשייה, וככאלה המציבים אותה "בחוד החנית הטכנולוגית". מלבד "שיפור חוויית הלקוח", המטוסים גם צפויים לסייע לחברה להתייעל תפעולית ולצמצם הוצאות.

ואולם, בדרך לאותה התייעלות, תוכנית ההצטיידות במטוסים עולה לחברת התעופה בכסף רב. במהלך חודש פברואר, אחרי שהכותרות על אודות התפשטות הקורונה החלו לזרום, החברה עדכנה על הסכמי מימון בהיקף של כ-247 מיליון דולר לרכישת שני מטוסים - השביעי והשמיני, במסגרת התוכנית.

משבר הקורונה לקח 30% מהשווי

הדוחות הכספיים של אל על מלמדים כי לצד יציבות בהכנסותיה בחודשים ינואר-ספטמבר 2019, שעמדו על 1.65 מיליארד דולר, גדלו הפסדיה בתקופה זו ב-37% והגיעו ל-28 מיליון דולר. זאת אחרי שאת שנת 2018 כולה סיכמה אל על בהפסד של כ-52 מיליון דולר. מניית אל על , שנסחרה משעות הבוקר בירידות חדות של כ-9%, השלימה צניחה של יותר מ-30% מפרוץ "משבר הקורונה" במהלך חודש ינואר 20.

ירידות אלה השלימו למניה צלילה של יותר מ-80% מרמת השיא שאליה הגיעה לפני שלוש שנים וחצי - באוקטובר 2016. זאת אחרי שבשנים קודמות הייתה אל על אחת המניות המוצלחות בבורסה, עם עליות שהצטברו למאות אחוזים. עם הירידות האחרונות, שווייה של אל על עומד על כ-330 מיליון שקל, לעומת שווי שיא שהתקרב ל-2 מיליארד שקל לקראת סוף שנת 2016.

באשר לחברה-האם כנפיים , זו רשמה היום בשעות הצהריים ירידה דו-ספרתית, במחזור מסחר זעום של כמה אלפי שקלים בודדים, והשלימה קריסה של כ-50% מפרוץ משבר הקורונה בחודש ינואר. שווי החברה הצטמק לכ-130 מיליון שקל בלבד.

מלבד חברת ההחזקות של משפחת בורוביץ', מפסידה נוספת מצניחת מניית אל על היא קרן הגידור הישראלית ION. הקרן, בראשות יונתן הלף וסטיבן לוי, הפכה לבעלת עניין באל על בנובמבר 2018, והיא מחזיקה מעל ל-7% מהון החברה, בשווי נוכחי של כ-25 מיליון שקל. 

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"