גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרקוד כדי לשרוד: אמנות הבמה באימפרסיוניזם זוכה לעדנה מחודשת

מהאופרה של דגה, דרך נשות הקברט של לוטרק ועד הקרקס של פיקאסו ● עולם הבמה הילך קסם על האמנים האימפרסיוניסטים, שרצו לתעד את התרבות המשתנה והציבו אותה במרכז היצירות שלהם ● עכשיו מוזיאונים בעולם מציגים אותן מחדש

אמנות-אדגר דגה
אמנות-אדגר דגה

השנה חוגגת האופרה של פריז 350 שנה להיווסדה בתערוכה מקפת ליצירתו של דגה, שבמשך שנים ארוכות צייר את רקדניות האופרה האלגנטיות על הבמה ומאחוריה. התערוכה, שמוצגת במוזיאון אורסיי ולאחר מכן תטייל בעולם, היא הגדולה ביותר שלו אי פעם.

לצדה עלתה ב-LA CAIXA במדריד ובגרנד פאלה בפריז תערוכה ששמה במרכזה את עבודותיו של טולוז לוטרק, שהביא את אמנות הבמה ליצירתו מנקודת מבט קצת אחרת, וצייר את נשות הקברט שרוקדות, איך לומר, כדי לשרוד. תערוכה על הקברטים של אירופה תעלה גם במרכז האמנויות ברביקן בלונדון ותערוכות דומות צצות כעת ברחבי העולם.

אז מה משך את האמנים האימפרסיוניסטים לצייר את עולם הבמה במקום את הנופים והטבע, ולבשר על עידן חדש? הרצון לספר את הסיפור של אותם ימים, סיפור התרבות המשתנה עם עליית התיאטרון, האופרה, הקברט. זה היה זמנם של הבורגנים ומעמד הביניים. מונה, סיסלי, פיסרו, רנואר, דגה ולוטרק - לכל אחד סגנון שונה ותחום עניין משלו, אבל הם היו הפנים של העידן החדש הזה, ולכן הם כולם משתייכים לאימפרסיוניזם.

דגה, כך לפי אוצר התערוכה שעולה כעת באורסיי, הפך את האופרה של פריז למרכז המחקר שלו. לא רק מקום המציג ז’אנר מוזיקלי ושואו, אלא מיקרוקוסמוס של החיים. כאן חוברים יחד המוזיקה, הריקוד ופניה של החברה. דגה התעניין, אמנם, במתרחש על הבמה, אך גם במה שקורה מאחורי הקלעים ומה שקורה באולם. ייחודו היה באופן שבו ערבב בין חללים ובין זמנים, דבר שמעטים בתקופתו עשו. זוויות הציור היו יוצאות דופן, וכמעט תמיד הוא היה מציב את הסצנה המרכזית בשוליים, כדי לשאול מהי למעשה, מה הכי חשוב בסיפור שאני מספר.

לתוך זה נכנסה השפעת המצלמה, ששינתה לחלוטין את עולם האמנות ואומצה על ידי האימפרסיוניסטים בחום. דגה צייר את האולם והבמה מנקודת מבטו של הקהל, כמו מצלם. זאת כדי לבטא את היחסים בין הקהל למתרחש על הבמה, בין אזור ההופעה לאזור הנינוחות. הוא עבר לצייר בחדרי החזרות וגם כאן שיחק בין נקודות מבט, המעבירות בצורה מרגשת את סיפורן של הרקדניות, שעובדות קשה כל כך בשביל כמה רגעי תהילה. הא חוקר את הגוף הזז שלהן. התנועה תמיד ריתקה אותו וגילתה לו דברים נסתרים.

באופרה הוא מצא את החיים של כולם, ובסטודיו שלו הפיח בהם חיים מחדש.

בשנת 1878 יצר דגה את אחת היצירות המפורסמות ביותר בתולדות הפיסול המודרני - 'רקדנית קטנה בת 14', שבו כיכבה הרקדנית מארי ואן גוטהם. הוא הוצג בתערוכה השישית של הקבוצה האימפרסיוניסטית, ועורר הדים. הפסל לא דמה לשום פסל אחר בתקופתו. הוא נעשה בשעווה (ולימים נוצק בברונזה), לרקדנית היה שיער אמיתי וחצאית טוטו אמיתית. היא שידרה משהו נצחי, אבל גם חי וממשי.

'שלטש רקדניות באולם חזרות', דגה, 1880

ציור תמורת משקה

הרומן של דגה עם האופרה הוא כמעט כמו סיפור האהבה של טולוז לוטרק עם עולם המועדונים. לוטרק, איש צעיר ממשפחה אמידה, קטן קומה ומכוער במושגי הזמנים ההם, היה בן בית במולן דה לה גאלט ובמולן רוז’. כשהיה נכנס אל המועדון מוקף בנערות יפות מראה, לא היה זה עוד לוטרק העלוב, אלא האיש שדאג לבנות במועדון - והן דאגו לו.

לוטרק היה מצייר את רקדניות הקברט והקנקן תוך שהוא קונה להן כוס משקה. בציוריו לא נוכחת האלגנטיות של הרקדניות של דגה, אלא החמלה. הוא ביקש להראות את חייהן המורכבים של רקדניות המועדון, בנות צעירות מבתים קשים, שהגבר הבורגני של פריז לא התקשה לנצל. על לוטרק נאמר: האיש שהביא את החייתי מאחורי האנושי. "אני רוצה לעשות מהפכה ולצייר את הריאלי, ולא את האידיאלי", אמר, ובציוריו נראה הגבר המבוגר מפנה מבטים עוגבים ובוטים לעבר אישה צעירה. הוא צייר פילגשים של גברים בכובעי צילינדר הדורים, אך גם את היצאניות המפורסמות של תקופתו.

הרצון שכולם יראו את החצר האחורית של חיי הלילה של פריז הוביל אותו ליצור כרזות ואיורים לעיתון ולספרים. עד היום הוא נחשב כאבי ציור הכרזות. כך הוא העביר את המסר על הריקבון והכיעור של החברה לא רק למי שידו משגת לקנות ציורי שמן. לימים כרזותיו היו כל כך אהובות, עד שניתן היה לצפות באנשים מורידים באישון ליל כרזה מרהיבה שלו מלוח המודעות. כך, אל מול האלגנטיות של נשות החברה של חבריו האימפרסיוניסטים, בחר הוא לצייר את דמויות השוליים.

בימים אלה מציג מוזיאון ישראל בירושלים את התערוכה 'אוגוסט רודן וטולוז לוטרק אשפי ההבעה', שבה פסלים של רודן לצד כרזות מרהיבות של לוטרק. הכרזה הבולטת שבהן, 'מלכת התענוגות', מציגה קורטיזנה (נערת ליווי) נאה וצעירה המנשקת את הגבר שלצדה, בנקאי מבוגר וקירח, עשיר ושבע. "לוטרק נתן מבט על התרבות הנמוכה של פריז בשלהי המאה ה-19, בניגוד לתרבות הגבוהה שהציג רודן", אומרת האוצרת עדינה קמיאן קשדן. בנקאי עשיר שחי אז בפריז, בן למשפחת רוטשילד, טען שהכרזה אנטישמית ומציגה אותו ואת היהודים העשירים סביבו.

"ביצירותיו חושף לוטרק את ההבדלים המעמדיים ובתוכם נחשפים התשוקה, הריקנות והייאוש האנושי. הוא מציג אהבה התלויה בדבר", אומרת קשדן.

'מלכת התענוגות', לוטרק, 1982

חברה מודרנית מורכבת

פבלו פיקסו, אולי גדול האמנים בעידן המודרני, היה בן בית באוהל הקבוע של קרקס מדראנו בתחילת המאה ה-20 בפריז. לבד מהליצנים והלוליינים, שהיו אהובים עליו במיוחד, מה שכבש את לבו היה המפגש העל-שכבתי: אזרחים מכל המעמדות בפריז. כאן אפשר היה לפגוש נשים יפות, אנשים מעניינים, בוהמיינים, אמנים. כדגה ולוטרק לפניו, גם פיקאסו הביא מבט משלו על העולם שסביבו.

אנשי הקרקס, שחייהם התנהלו בשולי החברה, אך היו עצמאים וחיו את החיים שאהבו, היו מקור להזדהות עבורו. הוא אימץ את הלוליינים והליצנים, בעיקר בתקופות הכחולות והוורודות ביצירה שלו. דמותו שלו הופכת אף היא לעתים לליצן עצוב-שמח, כמו בציור 'אם עושה את שערה' (שהוצג ב-2016 במוזיאון ישראל), שבו הוא נראה כארלקין האוחז בתינוק, כשלידו ניצבת אהובתו מדלן.

בהמשך התמקם פיקאסו ב'בלה רוס', הבלט הרוסי של דיאגילב, שפעל בפריז בתקופה זו. כאן גם הכיר את מי שתהיה לימים רעייתו הראשונה, הרקדנית היפהפייה אולגה חוחלובה.
התערוכות שמציגות בימים אלה את עבודותיהם של דגה, לוטרק ופיקאסו וחוזרות אל ראשית המודרניזם, לא רק רוצות להיזכר בקסמן של היצירות הללו, הן רוצות להעביר את המבט הייחודי, שניסה לפענח את הסיפורים האנושיים ולבקר את החברה המודרנית המורכבת הניבטת מהם.

'הרלקין צעיר ואקרובטי', פיקאסו, 1905

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: תמר מצפי, Shutterstock

פילאטיס, מענקי הישארות וימים קצרים: משרדי עריכת הדין במרוץ על המתמחים

עונת ראיונות העבודה למתמחים החדשים מתקרבת, ובעוד השכר דומה ברוב המשרדים - ההבדלים בהטבות המוצעות מגיעים לאלפי שקלים ● מענקים גבוהים, הכנה למבחני הלשכה, סבסוד ארוחות וגמישות בזמן העבודה ● כך מנסים המשרדים הגדולים למשוך את דור המתמחים הבא

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן, ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד, ועל מי זה יחול? ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

הרצליה היא שיאנית השכר הממוצע. ומי אחריה ברשימה?

עפ"י דוח השכר של ביטוח לאומי, השכר הממוצע בישראל עמד על 15,098 שקל לחודש במחצית הראשונה של 2025 ● הדוח מספק תמונה שונה מזו של הלמ"ס, שם הסכום עמד על 14 אלף שקל ● 9% מהשכירים בישראל מועסקים ביותר ממשרה אחת, וזו סיבה משמעותית לפער

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ

מנהלים ברשת הקמעונאית שבבעלות LVMH מאפשרים הצצה נדירה אל האסטרטגיה של החברה

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרh שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסה; ת"א 35 שבר שיא בן 33 שנה

מדד ת"א 35 שבר שיא בפעם ה-60 השנה - היקף שלא נראה מאז 1992 ● מדד הבנקים ירד לאחר שהצוות הבין-משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה כי רשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נפלה לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו-מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו-מד כבר ביצעה "אובר-רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות - ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת