גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הקשר בין עישון לקורונה ומה מעריכים בחברות הייעוץ: המדריך היומי לעולם במשבר

למה בניו יורק ממליצים להפסיק לעשן, מה התרחישים של מקינזי וגולדמן זאקס, ומה אומרות כותרות העולם ● מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס
אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס

חזית המדע: 

עישון מגביר את הסיכון להחמרת המחלה

ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלסיו הוציא הנחיות לתושבי העיר להתמודדות עם וירוס הקורונה, אשר כללו, בין היתר, המלצה להפסיק לעשן והפניה לקו החם להפסקת עישון.
מחלת ה-Covid-19 היא מחלת ריאות ורוב מקרי המוות מהווירוס עוברים תחילה דרך מצוקה נשימתית. לכן הקשר לעישון הוא הגיוני מאוד. העישון פוגע בתפקוד הריאות ולכן פגיעה של הווירוס בנשימה, הגיוני שתהפוך להיות קטלנית יותר מהר יותר במעשנים. שני מחקרים שנערכו בסין (במהירות ובתנאי שדה) הראו כי במעשנים המחלה עברה לשלב הקרטי מהר יותר ובסבירות רבה יותר מאשר בלא מעשנים.

מחקר נוסף בחן עד כמה תאי הריאות באוכלוסיות שונות "פתוחים" לקבל את הווירוס. גורמים סביבתיים שונים יכולים להוביל לכך שעל גבי תאים מסוימים יופיעו קולטנים, חלבונים שאותם מנצל הווירוס כדי להתחבר לתא. המחקר, שפורסם באתר Preprints המיועד למאמרים שטרם עברו ביקורת עמיתית, ונקרא בזהירות "רמז לקבוצות הסיכון ב- Covid-19", טוען כי אצל מעשנים בא לידי ביטוי יתר גן המקודד קולטן מסוים שחשוד כמאפשר היקשרות של הווירוס, כלומר שאצל מעשנים הסיכון להדבקת התאים הווירוס הוא מוגבר. פגיעות כזו יכולה להביא להחמרה מהירה יותר של המחלה. החלק המצער ביותר של המחקר הזה הוא שחלק מהגנים האלה ממשיכים לבוא לידי ביטוי יתר גם במעשנים לשעבר, ולא רק במעשנים בהווה. יש לציין שוב שמדובר במחקר חפוז, שלא הספיק לעבור ביקורת עמיתים.

באותו ניסוי נמצא כי הקולטנים המסוכנים מתבטאים באותה מידה בנשים וגברים, אבל באוכלוסייה הלבנה יותר (!) מאשר באוכלוסיית אסיה. אם אמנם יאושש הדבר במחקרים נוספים, הרי שייתכן שגל המחלה שיעבור על אירופה וצפון אמריקה יהיה אפילו גרוע יותר מאשר זה שעובר על סין.

יש לציין כי בלי קשר למחקרים הללו, ידועה השפעה שלילית של עישון על מערכת החיסון, ומעשנים הם בעלי סיכון מוגבר להידבק בשפעת ובדלקת ריאות.

חוקרי מחלות באוניברסיטת ג’ונס הופקינס אומרים כי רוב הנדבקים בקורונה מתחילים להראות את התסמינים בערך חמישה ימים מההידבקות. למרות זאת הם הזהירו שבמונחי הסתברות סטטיסטית, בידוד של 14 יום יחמיץ כנראה כמה מקרים. לפי החישובים שלהם, על כל 10,000 אנשים ששוהים בבידוד 14 יום, קצת מעל 100, כלומר כ-1%, יפתחו את התסמינים רק אחרי שיצאו מהבידוד.

הממצאים של המחקר תומכים בהערכות המקובלות של תקופת הדגירה עד להופעת חום, שיעול ומועקה נשימתית, ובהמלצות רשויות בריאות הציבור לבידוד ומעקב של 14 יום לאנשים שנחשפו לנגיף. בחלק ממדינות ארה"ב, הרשויות ממליצות לכל מי ששב מנסיעה בינלאומית לבודד את עצמו לתקופה זו. כשהתסמינים מופיעים, החולים הם במצב המדביק ביותר שלהם, מפני שהנגיף מתפשט בדרך כלל כשמישהו משתעל או מתעטש, לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, CDC. 

גלי וינרב וול סטריט ג’ורנל

טיפ כלכלי:

חברות הייעוץ: הסיכונים גבוהים, אך יש גם מקום לאופטימיות

עשרה שבועות לאחר התפרצותו, ההשפעה של נגיף הקורונה על המגזר העסקי כבר נותנת את אותותיה, וחברות רבות נדרשות לגבש תוכנית פעולה למקרה שבו המשבר הנוכחי יימשך עוד זמן רב. חברות הייעוץ העולמיות מציגות כמה תרחישים, חלקם אופטימיים.


1. מקינזי: בין התאוששות למיתון

חברת הייעוץ העולמית מקינזי מפרסמת דוח ובו שלושה תרחישים שעשויים להתפתח: התאוששות מהירה, האטה עולמית ומיתון מונע מגפה. בחברת הייעוץ מאמינים כי הנרטיב הפסימי, שניכר כי משפיע כבר כעת על השווקים ועל מקבלי המדיניות, אינו התרחיש הצפוי, ומעריכים את האפשרות לתוצאה אופטימית יותר להתפתחות בנושא הקורונה.

בתרחיש ההתאוששות המהירה, מדינות ברחבי העולם יפעלו להשיג שליטה ובקרה בדומה למה שהתרחש בסין, ונקודת השיא של הדאגה הציבורית תתרחש בתוך שבוע-שבועיים.

בתרחיש זה, המודל של מקינזי שפותח בשיתוף עם אוקספורד, מרמז כי צמיחת התוצר העולמי לשנת 2020 נופלת מההערכה הקודמת המקובלת של 2.5% לכ-2%. לפי התרחיש, הכלכלה האמריקאית תתאושש בסוף הרבעון הראשון, ובאותה נקודה סין תחדש את מרבית תפוקתה התעשייתית, אך אמון הצרכנים יראה סימני התאוששות רק בסוף הרבעון השני. במקינזי מדגישים שמדובר באומדנים ולא בתחזית.

התרחיש השני מדבר על "האטה עולמית". לפי התרחיש, מרבית המדינות אינן מצליחות להשיג שליטה מהירה על המצב. באירופה ובארה"ב ההדבקה מהירה אך נותרת מקומית, בין היתר בשל אמצעי זהירות משמעותיים. תרחיש זה משכלל 10,000 עד 50 אלף מקרים בארה"ב, ו"זנב ארוך" של ערים עם קומץ או עשרות מקרים. התרחיש משקלל התפשטות מסוימת באפריקה, הודו ובאזורים צפופים, אך ירידה בהעברת הנגיף באופן טבעי עם בוא האביב במדינות רבות. לפי תרחיש זה, ההתמודדות תימשך שישה עד שמונה שבועות בערים מרכזיות. זעזוע הביקוש יקצץ את צמיחת התוצר העולמית לשנת 2020 במחצית, לשיעור של בין אחוז ל-1.5%, וימשוך את הכלכלה העולמית להאטה - אך לא למיתון.
בתרחיש זה, ההאטה העולמית תשפיע יותר על חברות קטנות ועסקים מקומיים, וכלכלות פחות מפותחות יושפעו יותר מאשר כלכלות מתקדמות.

התרחיש השלישי והגרוע ביותר, בוחן את האפשרות של מגפה שתוביל למיתון עולמי והוא מניח שהנגיף איננו עונתי ולא מושפע מבוא האביב. גידול במספר המקרים נמשך לאורך כל הרבעון השלישי והרביעי, מערכות בריאות ברחבי העולם מושפעות לרעה ומתקשות להתמודד עם הנטל הרב, וההתאוששות באמון הצרכנים נדחקת לרבעון השלישי או מאוחר ממנו. התרחיש מדבר על מצב המגיע עד כדי מיתון עולמי, עם צמיחה עולמית הצונחת בשנת 2020 לכדי 1.5%-0.5%.

לפי מקינזי, שבעה צעדים יכולים לסייע לעסקים מכל הסוגים. הצעד הראשון הוא הגנה על העובדים; ‘עסקים כרגיל’ אינם אופציה. יש להסביר למנהלים כיצד להתמודד עם הנגיף, בהתאם להוראות ארגון הבריאות העולמי וסוכנויות בריאות, ולקיים תקשורת דו כיוונית שתספק מרחב בטוח עבור העובדים. על החברות לבדוק את המתח הפיננסי שנוצר ולפתח תוכניות מגירה, לנטר את שרשרת האספקה ולייצר יכולת תגובה וגמישות לטווח הארוך, ולשקוד על תגובות שיווקיות ומכירתיות לזעזועים אפשריים בביקושים. בנוסף, יש להגדיר יעדים ספציפיים 48 שעות קדימה.

בנוסף, על החברות לוודא שהן נזילות מספיק, ולהגדיר תרחישים עבור המשתנים הקריטיים המשפיעים על ההכנסות והעלויות, ולהגדיר מהלכים אפשריים לייצוב הארגון בכל תרחיש (למשל, הפחתת עלויות, מיזוגים ורכישות, אופטימיזציה של חשבונות לתשלום ועוד). בנוסף, במקינזי ממליצים לחברות "לתרגל את התוכניות", כדי להבין באמת את מה שנדרש ואת תרחישי השיבושים האפשריים. לבסוף אומרים במקינזי כי על החברות "להפגין נכונות" ולתרום למאמצי החברה

2. גולדמן זאקס: להישאר בשוק

המפולת שנרשמה ביום שני בשוקי המניות - במה שייזכר כיום הגרוע ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008 - מתחילה לייצר הזדמנויות, כך מעריכים כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס. בסקירה שהוציאו למשקיעים בלב הסערה שאפיינה את המסחר בניו יורק, הם מעריכים כי אחרי הנפילות הסיכויים להתאוששות נראים כעת גבוהים יותר מאשר הסיכון להפסד עמוק.

"אמנם הנגיף צפוי להאט את קצב הצמיחה בארה"ב השנה, אך ההקלות היזומות מצד הפד, השפל בשיעור הריבית, הרקע החזק של שוק העבודה לפני פרוץ הנגיף וחידוש הפעילות בסין מציעים כי ארה"ב עדיין יכולה להימנע ממיתון השנה", כתבו כלכלני גולדמן זאקס.

"בסיכום ביניים הסיכון הוא גבוה ואי אפשר לחזות את נקודת המפנה של הכלכלה והשווקים הפיננסיים. אבל יש להביא בחשבון את התמחור הנוכחי בשוק. בחישוב גס, אם השוק נופל בממוצע כ-30% במהלך מיתון, בהתחשב בירידה הנוכחית של 18% מהשיא, משמעה, ככל הנראה, יש סיכויים של 60% למיתון. אבל גם אם יתקיים מיתון, ייתכן שהשוק יהיה מוכן יותר לסבול התכווצות חדה אך זמנית בצמיחה. בהינתן תרחיש הבסיס שבו ארה"ב נמנעת ממיתון, אנו ממשיכים להמליץ להישאר בשוק", הוסיפו בגולדמן זאקס.
בבנק ההשקעות ציינו את הגורם שאחראי בין היתר לתנועות החדות בשווקים אך גילו אופטימיות כאשר קבעו מחיר יעד למדד S&p 500 גבוה מרמתו כיום.

"למרות מחזורי המסחר הכבדים, הנזילות בשווקים צנחה ביותר מ-90% בשבועיים האחרונים, שכן עושי השוק מפחיתים את כמות הסיכון שהם מוכנים לקחת נוכח העלייה בתנודתיות". בתוך כך, בבנק ההשקעות מעריכים כי מדד S&P 500, שהשלים נפילה של קצת יותר מ-18% מאז השיא שנרשם בפברואר האחרון, צפוי להתאושש ולהגיע עד סוף השנה ל-3,310 נקודות. "גם במהלך השפעת הספרדית ב-1918, לא חווינו נסיגה כזו", כך בדקו בגולדמן זאקס. מחיר היעד של הבנק משקף עלייה של 20% במדד עד סוף השנה.

שני אשכנזי וגיא בן סימון

מה קורה בעולם:

מדריד סוגרת בתי ספר ואוניברסיטאות ובכווית מאיימים לגרש זרים

הכותרת הראשית של עיתון החינם הספרדי "20 דקות" מוקדשת לצעד המחמיר שנקטה העיר מדריד אתמול, כשהודיעה כי 1.2 מיליון תלמידים וסטודנטים יישארו בבית בשבועיים הקרובים, כדי למנוע הפצה של נגיף הקורונה בעיר ובסביבותיה. הצעד המניעתי הוכרז אחרי שיותר מ-1,200 בני אדם אובחנו כחולים בקורונה, ומספר המתים במדינה טיפס ל-31 בני אדם . בנוסף, בוטלו כל הניתוחים האלקטיביים, כדי לפנות משאבים בבתי החולים בעיר. עיר נוספת, ויטוריה שבחבל הבאסקים, הכריזה גם היא כי תשעה את הלימודים לשבועיים כצעד מניעתי, החל מיום רביעי הקרוב. ראשי המחוזות והערים, כפי שכתוב בכותרת המשנה של העיתון, המליצו למי שיכול לעבוד מהבית.

עיתון החינם הספרדי "20 דקות"  / צילום: צילום מסך

הכותרת הראשית של עיתון הדני "ברלינסקה" מזהירה מההשלכות הכלכליות של השילוב בין הצניחה במחירי הנפט כתוצאה מעימות מחירים בין סעודיה לרוסיה ל"פחד מנגיף הקורונה". בסקנדינביה נרשמו מאות מקרים של חולים מאומתים בקורונה, מרביתם כתוצאה מביקור בצפון איטליה לחופשות סקי או במסגרת עבודה. שבדיה (264), נורבגיה (239), דנמרק (156) ואפילו איסלנד (65 מקרים על אוכלוסייה של 300 אלף בני אדם) מתמודדות עם ההפצה על ידי בידוד ביתי ובבתי חולים. עד כה לא נרשמו בהן קורבנות בנפש. רמטכ"ל צבא דנמרק הודיע כי ייכנס לבידוד לאחר שנפגש עם עמיתו האיטלקי, שאובחן כחולה בקורונה שלשום. דנמרק הודיעה היום על הפסקת הטיסות מאיראן, איטליה ודרום קוריאה.

העיתון הדני "ברלינסקה"  / צילום: צילום מסך

הכותרת הראשית של ה-"Kuwait Times" מדווחת כי גם במדינת המפרץ הקטנה נשארים תלמידי בתי הספר בבית, וכי חופשה שניתנה להם תוארך עד ה-26 במרץ. בניגוד למצב במדינות אירופה, רוב מתוך 69 המקרים המאובחנים בכווית הגיעו מאיראן - אחד ממוקדי ההתפרצות הגדולים שנרשמו עד כה. לא נרשמו עד כה מקרי מוות. במדינה הקטנה נסגרו מלונות ובתי קולנוע, והממשלה גם מאיימת לגרש מהמדינה באופן מיידי זרים (בכווית יש עובדים זרים רבים מאסיה) שיסרבו לעבור בדיקות רפואיות לאבחון הנגיף.

עיתון ה-Kuwait Times / צילום: צילום מסך

אסף אוני

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד