גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירים במגזר העסקי: לכלול את נציגי הרשימה המשותפת בממשלה

הצהירו: "הדה-לגיטימציה נגד הח"כים של המפלגה הערבית היחידה משמעותה הדרה בפועל של 20% מהאזרחים. אם ליצמן יכול להיות שר הבריאות, גם טיבי יכול" • ברוניצקי: "ישראל מפספסת בגדול את הפוטנציאל של החברה הערבית"

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני

0קבוצה גדולה של ראשי חברות פרטיות פרסמו הצהרה משותפת נגד החרמת המפלגה המשותפת והחברה הערבית בפוליטיקה, הקוראת להפסיק "את הדה-לגיטימציה נגד חברי הכנסת של המפלגה הערבית היחידה בכנסת, שמשמעותה הדרה בפועל של 20% מאזרחי המדינה".

ההצהרה, שעליה חתומים עשרות, מגיעה על רקע קמפיין מטעם הליכוד, כולל בשלטי חוצות וברשתות, הקורא למפלגות כחול-לבן, העבודה-מרצ, ישראל ביתנו וגשר (בנפרד) שלא לחבור לראשי הרשימה המשותפת.

בין החותמים על הפנייה אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פיטנגו; איל ולדמן מנכ"ל מלאנוקס; אלה אלקלעי מ-IBI; אברהים נסאסרה, מייסד ארמונות הנגב; יו"ר פז אברהם ביגר; אפי רוזנהויז; גיל אגמון בעלי דלק רכב; זיאד עומרי, מלונאי ובעלי תחנת רדיו; דיתה ברוניצקי, מייסדת אורמת וכלת פרס ישראל; טארק עוואד מחברת פרוגז; דני שמעוני מנכ"ל הרץ; חיים כצמן, בעלי גזית גלוב; יואל קרסו בעלי קרסו; נילי צור המנ"כלית ויסוצקי היוצאת; עמי אראל, יו"ר סלקום עד לאחרונה; שמעון אקהויז, מייסד לומניס וסינרון ועוד.

"הדממה הופסקה אחרי חוק הלאום"

מאחורי ההצהרה עומדת נבחרת המנהלים והמנהלות לאחריות חברתית", ארגון שהוקם על ידי פרופ' רונן אברהם מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ומטרתו לחבר את המגזר העסקי לסוגיות של משפט, זכויות אדם וצדק חברתי.

בהצהרה מציינים החותמים כי הם מצפים מראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, שהכריז שהוא ראש הממשלה של כולם, "שיימנע מהסתה חוזרת ונשנית נגד נציגיו הלגיטימיים בכנסת של רוב הציבור הערבי בישראל.

"אנו מצפים ממי שמתיימר להקים ממשלה בישראל לא לפסול על הסף את נציגיהם של 20% מאזרחי ישראל משותפות בהנהגת המדינה בתואנה כאילו הם תומכים בטרור, וזאת לאחר שטענות אלו לא התקבלו בידי בית המשפט העליון".

"אם יעקב ליצמן, העומד בראש מפלגה אנטי ציונית המתנגדת לשירות צבאי בצה"ל, תומכת בהדרת נשים והפליית להטב"קים", הם אומרים, "יכול לשמש כשר בריאות, גם ח"כ ד"ר אחמד טיבי יכול".

ברוניצקי אומרת ל"גלובס" שישראל "מפספסת בגדול את הפוטנציאל של החברה הערבית, הן בצד הכלכלי וגם בצד החברתי והמוסרי. חבל שיש יותר מ-21% מן האוכלוסייה שחלק גדול מהם רוצה להשתלב ואנחנו לא פותחים את הדלתות בצורה מספקת".

בליכוד טוענים שזה לא נגד החברה הערבית, אלא נגד נציגיהם.

"הנציגות שלהם לא נספרת? איזה מין דבר זה. זה מקומם. אפילו אם אלה הן רק ססמאות של מו"מ קואליציוני, צריך להיזהר בדברים שאומרים, חובתנו לפתוח את ליבנו ואת הראש וגם לחשוב הלאה. הם קרובים לרבע מן הציבור, ובמיוחד הצעירים, מדוע אנחנו לא מקבלים אותם ברוח מגילת העצמאות? הרי ערכיה נכתבו ב-1948 כאשר המדינה הייתה תחת חירום אמיתי, לא כמו היום, ועדיין נמצאו בה המילים לקבלת הציבור הערבי".

ראשי המגזר העסקי נוטים שלא לנקוט עמדה פוליטית. מה השתנה?

"צריך לשאול מדוע הייתה דממה עד עכשיו. אני חושבת שהחל מהעברת חוק יסוד חוק הלאום, הדממה הופסקה. אני מקווה שאנחנו נחזור לערכי מגילת העצמאות, אם במהלך המלחמה אפשר היה להבטיח שוויון, אז מדוע לא כעת?"

"שכחנו את המשמעות של היחס לגר"

אקהויז אומר ל"גלובס" שהמוכנות לשוויון צריכה לכלול גם את בל"ד. "אני לא אוהב את בל"ד, אבל בימין פרצו מזמן את הגבולות, הכניסו לתוך המחנה אנשים כבן-גביר וסמוטריץ כדי לשמור על שלטון נתניהו. אז מדוע לא נפעל באופן עמוק כדי ש-21% מאזרחי המדינה יהיו בעלי זכויות שוות? מישהו היה מעלה על הדעת שכל מנהיג אירופי, היה מכריז שאין זה לגיטימי שמיעוט מסוים יהיה חלק מן ההנהגה?

"אני חושש שאנחנו כישראלים שכחנו את המשמעות היהודית של היחס לגר, יתום ואלמנה. מתוך הטרגדיה הנוראה שאנחנו עברנו, הגענו להווה והלכנו לאיבוד. גם ברמה הפרקטית, חייבים לכלול אותם, אפילו כשיש שם אנשים שהתבטאויותיהם בנושא טרור לא מקובלות עלינו. אלה הם חמישית מהאוכלוסייה וצריך לחיות איתם ולאפשר להם השתלבות". 

המכה שהנחיתה אורלי לוי אבקסיס על מחנה השמאל

הסטטוס בפייסבוק שפרסמה ח"כ אורלי לוי אבקסיס ובו הצהירה כי תתנגד לממשלת מיעוט בתמיכת המשותפת וכי אינה מחויבת לחיבור עם מרצ - הכה בתדהמה את מחנה השמאל. בשתי מערכות בחירות הייתה לוי-אבקסיס צמודה ליו"ר העבודה עמיר פרץ והוא למעשה החזיר אותה מן המדבר הפוליטי, מהפסד צורב וגם מחובות הקמפיין, ונתן לה את המקום השני ברשימה בבחירות מועד ב' בספטמבר. שניהם לא הצליחו למשוך קולות מהפריפריה ומקרב מצביעי ימין כפי שהבטיחו. למרות שישה מנדטים בלבד שהשיגו בבחירות מועד ב', פרץ התעקש להמשיך עם החיבור הזה ורק לאחר שהופעלו עליו לחצים כבדים מצד כחול לבן התרצה והצטרף למרצ.

החיבור בין פרץ למפלגת מרצ אמור היה להיות טבעי וקל. פרץ הוא איש שמאל מובהק, הן במישור הפלסטיני ובמיוחד בהיבטים כלכליים-חברתיים. לוי-אבקסיס לעומת זאת, החמיצה פנים במהלך כל הקמפיין, ולמעט מספר תמונות משותפות, נזהרה מלהתייחס באופן ישיר לחבריה החדשים במרצ. אתמול היא כתבה זאת בצורה מוזרה: כפו עליי את החיבור הזה בשל לחץ של כחול לבן. אין דבר כזה "כפייה" בפוליטיקה. כל אחד יכול לפרוש ולהחליט שלא להתמודד.

התגובות במפלגת העבודה היו קשות. פרץ לא היה מודע לסטטוס שלוי-אבקסיס עומדת להעלות. קשה היה להבין מה מן הדברים מהווה פגיעה חמורה יותר: הסיכול הממוקד באופציית הקמת ממשלה תוך הישענות מבחוץ על קולות המשותפת, דבר שבמהלך הקמפיין ליבה היה שלם איתו - או הודעת הגירושין הבוטה שלה ממפלגת מרצ. המהלך שלה כה קשה, עד שהוא עשוי להוביל לדרישות בתוך מפלגת העבודה להדחת פרץ בזמן הקרוב.

במסגרת הניסיון להבין מה הוביל את אבקסיס לוי לצעד הבלתי-הפיך, עלתה אחת הסברות שלוי-אבקסיס הגיעה לחיבור הזה מההתחלה כסידור כלכלי, ומשהשיגה את מטרתה היא עוזבת. קמפיין מועד א' הותיר את מפלגת גשר עם הוצאות קמפיין גדולות לאחר שלא עברה את אחוז החסימה ואילו בקמפיין ב' וג' היא מקבלת מימון מלא של ההוצאות.

עוד כתבות

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"