גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: מתי הפכו המילים "רוב יהודי" לגסות?

חולשתה הפוליטית של כחול לבן כמעט והביאה אותה להשביע ממשלה בקולות הרשימה הערבית ● בכך לא רק הפרה את הבטחתה לקהל הימני שבחר בה, אלא קודם כל נטשה את הרעיון החשוב ביותר בשמו דיבר השמאל הפוליטי בשנים האחרונות: הרוב היהודי

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני

גנץ אולץ השבוע לבחור בין כישלון פוליטי לחרפה מוסרית. הוא בחר בחרפה מוסרית, אבל יקבל כישלון פוליטי. היה וכחול לבן לא תתפצל בחודשי האביב, היא תובס, בסבירות גבוהה, בבחירות הסתיו. זה לא יקרה בגלל שהפרה את הבטחת הבחירות המפורשת שלה שלא להסתמך על הרשימה המשותפת. המעשה הזה אומנם בלתי נתפס, אלא שהאלקטורט שוכח כמעט הכל. אפילו פארסה פוליטית בסדר גודל כזה. כחול לבן תתרסק כי בהסכמתה להסתמך על נציגי הרשימה הערבית היא בחרה להתכחש לאחד מרעיונות-העל המרכזיים במורשת הציונית: רוב יהודי.

עם נטישתה את רעיון הרוב היהודי, זה ששימש במשך שנים את השמאל כמשקל נגד לרעיונות הימין הפוליטי, מסתלקת הנהגת כחול לבן משדה המשמעות המרכזי שעשוי היה להצמיח לה מצביעים. היא נותרת ללא כל רעיון מסדר אותו היא מציעה לחברה הישראלית, וללא כל בשורה. היא הופכת למפלגה שמגבלותיה האידאולוגיות חופפות באופן מושלם את מגבלותיה האריתמטיות. אם אתה מתחבר איתה לשישים ואחד אתה מתחבר מבחינתה לרעיון פוליטי לגיטימי.

האליבי הפוליטי המושלם

זה כבר כמה עשורים שהימין מדבר בשם זכותנו על הארץ. אלא שבאותה השעה בדיוק, ולמרות עוצמת טיעוניו, מצליח מצדו השמאל להציב כנגד זכות זו את החובה לשמור על רוב יהודי. השמאל עשה זאת עד היום בגאון ובלי להתבייש. הוא לא ראה בזה עניין שפוגע בזכויות המיעוט הערבי או מבזה אותו. הוא ראה בכך את תמצית קיומנו. כפירוש הנכון והאותנטי ביותר לציונות ההרצליינית: יהודים החיים במדינה יהודית ושומרים מכל משמר על הרוב היהודי שבתוכה. לצד זאת, כלל חזונו של השמאל (כמו של הימין), באופן טבעי ומוצדק, את קיומה של קהילת מיעוט משגשגת ופורחת, אשר נהנית משוויון זכויות מלא. הרעיון הזה לא היה עוד רעיון. זה היה הרעיון הכי חשוב של השמאל. הוא דיבר ופעל בעיקר בשמו.

זו לא הייתה אורית סטרוק, וגם לא אשתו של בצלאל סמוטריץ', שאמרה "אני לא רוצה להתחתן איתם, אני לא רוצה לחיות איתם, אני לא מוכרת את הסיפור של ההתנחלויות, שבו הם יבואו אליי לסוכה ואני אקנה אצלם בכפר, ונוכל לחיות בעושר ואושר בין הים לירדן. אנחנו נחיה כאן בסכסוך דמים ממושך שיוביל לזה שישראל תהיה מדינה ללא רוב יהודי. ובלי רוב יהודי אין מדינה יהודית. גם אם יהיו כאן אלף חוקי לאום. המאבק שלי הוא מאבק על מדינה יהודית". זו הייתה ציפי לבני. וכמוה דיברו בלהט כל דוברי השמאל המרכזי.

רעיון הרוב היהודי הוא רעיון כה מושרש בישראל שהשמאל ידע להשתמש בו בתור האליבי הפוליטי המושלם. הוא היה ההצדקה לכל תכנית מדינית שהציע לציבור. הרוב היהודי אפשר לשמאל להציע לקהל הישראלי את העמקת אופציית גירוש היהודים מביתם, וזאת בחסות רעיון ציוני בעל מוניטין גבוה. השמאל דיבר על "רוב יהודי" כל עוד זה שירת את רעיון הנסיגות מארץ ישראל. הוויכוח עם השמאל הכאיב. אבל רק בגלל שהוא היה מאתגר. הייתה כאן טענה ציונית חזקה שבשמה הוא טען. אם נשמור על שלמות הארץ נפסיד את הרוב היהודי.

נגזר בידוד על הבושה

אלא שתאוות השלטון של כחול לבן וטרפת רק-לא-ביבי הצליחה להרוס גם את העניין הזה. תמורת הקמת ממשלה ללא נתניהו הסכימה כחול לבן לכפור ברעיון הרוב היהודי. לראשונה בתולדות ישראל ביקשה כחול לבן לבסס ממשלת מיעוט קטנה הנשענת על קולותיהם של חברי הכנסת הקיצוניים ביותר מהרשימה המשותפת. מפלגתו של בני גנץ לא הסתפקה בלזנוח את רעיון הרוב היהודי. לראשונה טענה מפלגת שלטון בישראל כי הרעיון הזה אינו לגיטימי. היא יותר מרמזה כי מדובר ברעיון גס וגזעני.

בתחילה נשמע מכיוונה הרעיון לאבחן באופן מלאכותי בין בל"ד לחד"ש ורע"ם-תע"ל. הראשונה לא הייתה ראויה לכריתת ברית מבחינתה, אך האחרונות בהחלט כן. אלא שסירובם של האוזר והנדל לתמוך בממשלה כזו, והמחסור החמור במנדטים, הגמיש עוד קצת את אמות המידה המוסריות של כחול לבן. כעת גם חברי בל"ד זכו לתעודת הכשר. גם מצד מי שעד לפני זמן לא רב כינה אותם "הזועביז". חברי הרשימה המשותפת המתנגדים כולם לאופייה של ישראל כמדינה יהודית, היו אמורים להיות אלה שעל בסיס השותפות איתם תציג כחול לבן את האלטרנטיבה הערכית לשלטון נתניהו. כנראה שגם על הבושה נגזרה תקופת בידוד של 14 ימים בהם היא אינה מראה את פניה ברחובות.

עם מתן האישור העקרוני של גנץ לחבור לרשימה הערבית הוסרו כמה מסכות. השילוב של חולשה פוליטית יחד עם רפיסות אידאולוגית מצד כחול לבן הוציאה משותפיה הפוטנציאליים את המיטב. כך למשל חברת הכנסת תומא סלימן, המתונה מחד"ש, שיתפה את הציבור בכך שהיא חושבת שחוק השבות מיותר. חבר הכנסת אחמד טיבי, הפרגמטי מרע"ם-תע"ל, הכריז שארץ ישראל היא מושג קולוניאליסטי שהוא כופר בקיומו. חולשת הקונצנזוס הציוני החלה לדבר. והיא עשתה זאת בשפה הערבית.

ביום שלישי בבוקר ישראל נזקקה נואשות לנס. אחרת נראה היה שכחול לבן תמשיך במכירת החיסול של כל רעיון ציוני שהיינו שותפים לו. אלא שאז, בטיימינג המושלם ביותר הגיע פורים. ובעיצומו של החג שב רעיון רוב היהודי אל מרכז הבמה. אחרי שכבר נדמה היה שהתרסק על הקרשים, פצוע ומדמם, ללא יכולת לעמוד על רגליו, עשה הרוב היהודי קאמבק מדהים. הוא התייצב מחדש בזירה כשהוא מונע בגופו את הקמת ממשלת גנץ-טיבי-יזבק. זה היה הרבה יותר מסמלי שאורלי לוי הכריזה על מותה של ממשלת כחול-לבן והמשותפת בעיצומו של חג פורים.

פורים הוא חגה של הקהילה היהודית בשושן. לא בדיוק הקהילה הציונית ביותר במונחים של ראשית בית שני. זו הקהילה הפרסית העשירה והמצליחה שוויתרה על רעיון ארץ ישראל ולא חזרה לירושלים בעליית עזרא הסופר. זו הקהילה שאבותיה הגולים מיהודה תלו את כלי הנגינה מהמקדש על ענפי עץ הערבה הבבלי, ומאז השתדלו לשכוח את צלילי שירת הלוויים שהתנגנו בציון.

אבל זו גם הייתה הקהילה שברגע יהודי אחד ידעה להיקהל ולעמוד על נפשה. בשונה מכל סיפור דומה בתנ"ך - לקהילה הזו לא היו נביאים והאל לא ירד משמיים כדי להושיט לה עזרה. לא בעצמו, לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף. במאמץ אנושי ובהרבה אומץ הבינה קהילת שושן את תמצית קיומה. היא ידעה שהרעיון הבסיסי הוא להביא רווח והצלה ליהודים גם בתוך המצוקה הפוליטית שהייתה מצויה בה. היא פיתחה, שנים לפני שהציונות המודרנית עשתה זאת, את הרעיון לפיו רק היהודים מסוגלים להגן על עצמם. הישענות על גורם חיצוני תמיט עליהם אסון. במוקדם או במאוחר.

כל הקולות שווים

הרעיון לפיו ניתן לשמר מדינה יהודית משגשגת שהרוב היהודי בה הוא עילת קיומה, מבלי שהממשלה נשענת על רוב בעם היהודי הוא רעיון מוזר ומסוכן. אני מנסה לדמיין את בן גוריון מעביר את חוק השבות כשהוא נשען על חברי הכנסת הערבים לצורך השגת רוב. אפשר גם לדמיין את העלאתם של למעלה ממיליון יהודי ברית המועצות לשעבר, על כל ההשקעה שפרויקט לאומי כזה מצריך, בשעה שהממשלה נסמכת על קולותיהם של הקיצוניים בערביי ישראל. מישהו באמת יכול לדמיין את זה?

אז האם החובה לגבש רוב יהודי בטרם ניגשים להרחבת ההסכמה הפוליטית אומרת שהאזרחים הערביים שווים פחות, או שאינם נספרים? למרות הביקורת בכיוון הזה שנשיא המדינה, ראובן ריבלין, רמז לה - בפירוש לא. כל הקולות שווים, ללא קשר לשאלת זהותו הלאומית של המצביע, אלא שישראל היא לא רק מדינה דמוקרטית. היא מבקשת להיות גם יהודית. וככל שהיא באמת רוצה להמשיך ולהיות כזו הקואליציות מוכרחות עדיין להיבנות קודם כל על בסיס ייצוג של רוב יהודי. אחר כך, ועל בסיס קווי יסוד של מדינה יהודית ודמוקרטית, ניתן לצרף כל גורם שיקבל אותם.

אני לא תמים ולא מיתמם - הרשימה הערבית המתנגדת להגדרת המדינה כיהודית תסרב לתנאי שיהפוך אותה לשותפה במדינה היהודית. אלא שבדיוק בשל כך אסור להסתמך עליה מלכתחילה. זה לא אנחנו שכופרים בישראל הדמוקרטית. זו נציגות המיעוט הערבי בכנסת שכופרת בישראל היהודית.

הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא תלמיד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה