גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטטוס ניהול משבר: האמון במשרד הבריאות ייסדק; משרד האוצר בכלל לא במגרש

אם עד כה כל אחד חיפש ומצא רב אינטרנטי אישי, משבר הקורונה מחזיר את הצורך בקבלת מידע אחיד ואמין ● משרד הבריאות הוא הראשון שממלא את החלל באמצעות מיתוג נכון, אבל מה יקרה כשתתעורר מחאה על מוכנות המערכת? ● וגם: על חלון ההזדמנויות של העיתונות ● ה"משבריסט"

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13
אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

בואו נעשה סדר, מבחינה בריאותית: ההגעה של הקורונה לישראל וההתפשטות שלה במדינה היא אתגר משמעותי חריג בחומרתו, אבל היא עדיין לא בבחינת משבר. היא מותחת את מערכת הבריאות עד לקצה היכולת שלה, אבל כל עוד זה בקצה גבול היכולת ולא מעבר לו - היא עדיין לא בבחינת משבר. ואני מאוד מקווה שהיא לא תגיע לכדי משבר, כי ספק אם אנחנו - או מישהו - ערוכים לכך.

הסיבה המרכזית לכך שהמערכת עדיין לא במשבר (ואני באמת מקווה שהיא לא תגיע לשם) היא שעיקר המאמץ בזירה הבריאותית הועבר למעגל החיצוני, שהוא אזרחי המדינה. אם ננסה לעצור רגע ולהסתכל על הדרך שעשינו, בתוך כשבועיים אזרחי מדינת ישראל עברו תהליך מזורז של פרידה מאורח חייהם החופשי וסיגלו לעצמם מגבלות, שהוטלו עליהם על-ידי הממשלה ורשויות הבריאות.

ייתכן והצעדים שננקטו יצליחו להשיג הישג יוצא דופן בחזית הבריאותית אבל המחיר הכלכלי, החברתי והנפשי שאותו ישלמו מיליוני אזרחי המדינה והמותגים והעסקים שפועלים בה, הוא כבר ללא ספק אלמנט משברי. בניגוד למדינה שצריכה להיערך לחירום - עבור בעל עסק, היערכות למצב חירום היא פעילות במתכונת מצומצמת של ירידה בהכנסות למשק תקופה, של מחסור בעובדים, של מחסור בחומרי גלם, של תקלה או טענה שפוגעת במוניטין שלו ועליה הוא משלם - לא של עצירה מוחלטת של הפעילות בתוך פחות משבועיים - וזאת מבלי להבין לכמה זמן זה יקרה ומבלי שטיל אחד נורה אל שטחי המדינה.

היכונו לשיימינג הגדול

אין ספק, הכניסה של הקורונה לחיינו שינתה אותם. תחושת אי-הוודאות עולה, וכך גם החרדה. האופטימיות שלנו נפגעת, הקהילתיות שלנו נפגעת, הסולידריות שלנו מקבלת מכה בכנף ומוחלפת ממגע אנושי לטאצ' סקרין - שגם עליו צריך למרוח אלכוג'ל. במציאות כזו אנחנו מחוברים יותר - בעיקר למסך - חשופים לאותם חמשת אבות המזון הדיגיטלי: Fun , חוויות, מידע, רעיונות וחינוך. רק שהפעם הם מוקדשים לקורונה.

אנחנו צוחקים על הקורונה, על הבידוד, על המחסור בנייר טואלט ועל הניתוק המבורך של מי שנמצא בבית האח הגדול.

אנחנו מעלים חוויות מהבידוד, מהתור בסופר, מרימים לאיטלקים על שירת המרפסות שלהם ומקווים לאמץ את זה אצלנו.

אנחנו מעבירים מידע על ההנחיות האחרונות, על מספרי הנדבקים, מסלול ההדבקה, מקומות שבהם ניתן למצוא מצרכים ואלכוג'ל, ועסקים שמעדכנים על סגירה או על מצרכים שהם מחלקים כי חבל שהם יושלכו לפח.

אנחנו מעלים ומשתפים ברעיונות להתמודדות נכונה יותר (לדעתנו), על האופן שבו איטליה, ארצות-הברית או גרמניה מתמודדות, על כך שקורונה היא כמו\לא כמו שפעת, על קריסת העצמאים ועל המחשבה לבטל את חבילות הספורט, כי כרגע הן לא מספקות ערך.

ואנחנו מחנכים, וגם עושים את זה בפומבי. אנחנו נראה פוסטים על עסקים שמנצלים את המצב כדי להרוויח ממנו - כמו אלה שהאשימו את סופר פארם על מכירת אלכוג'ל ב-32 שקל למרות שבשבוע שעבר הם מכרו ב-10 שקלים, אנחנו נראה פוסטים על מבודדים שהפרו את הבידוד שלהם כדי ללכת לספר ואנחנו נגנה את פרופ' שלמה מעוז שאמר בראיון כי לעסק שיקרוס בגלל עצירה של שבועיים אין זכות קיום.

בניסוח אחר, ניסיונות החינוך הם למעשה הצבעה על אדם, ארגון או עסק שחרג מהנורמות החברתיות המוסכמות שהתגבשו במשך השנים ומכאלה שהתחדדו בצל משבר הקורונה (הציבורי, לא הרפואי) וגינוי שלו או של המעשים שלו בפומבי - כלומר שיימינג או ניסיונות לבצע שיימינג.

הסיכוי למשבר רשת יורד

למרות האיסור במגע, אי-הוודאות והחרדה מייצרות מנגנון של יחד - ness. אין כמו וירוס זר מהמזרח הרחוק כדי לגרום לנו להיות מאוחדים יותר, לוותר על עצמנו ולהקשיב להנחיות של מישהו. תחושת האחדות הזו מייצרת נורמות חברתיות חדשות, שבמסגרתה אנחנו סופגים יותר, מכילים יותר ופחות מפרסמים ביקורת על אחרים. ואם לא ספגנו את תחושת האחדות הזו ואנחנו כן מנסים ליזום שיימינג, נגלה שבמקרה הטוב מעטים מצטרפים אליו ובמקרה הרע הוא מסתובב כנגדנו - כלומר, אנחנו נתפסים כאלה שחורגים מהנורמות החברתיות המוסכמות ולכן חוטפים את השיימינג.

התחושה הזו גורמת לכך שהסיכוי להיכנס למשבר רשת יורד - זה לא אומר שלא יהיה שיימינג או ניסיונות שיימינג, זה אומר שיהיו פחות כאלה ובעיקר תהיה פחות התגייסות, פחות דבק שיימינג שיניע את הזעם ויגרום לשיימינג להפוך למשבר.

התחושה הזו לא מעניקה חסינות גורפת, היא תכיל מקרים כמו קריסת האתר של שופרסל בתזמון רע מאוד אבל לא את "טעויות התמחור המקומיות" של סופרפארם. הסיבה לכך, היא ששופרסל נתפסת כמי שעושה מאמצים עילאיים כדי לתת שירות ולהגיע לקצה העולם במציאות בלתי אפשרית ואילו סופר פארם (ועסקים אחרים) נתפסים כמי שמנסים לנצל את הביקוש לאלכוג'ל - שהפך במציאות הזו למוצר יסוד.

לתחושה הזו יש גם מחיר כואב והוא מגולם עבור מי שנתפס כחותר תחת הביחד-ness הזה. בשל עצירת הפעילות הכלכלית והשבתת פעילותם של עסקים קטנים, פוטנציאל הסיכון הוא אנשים פרטיים: מפירי בידוד במקרה הטוב - אלה שרובנו יחשבו שמגיע להם - וחולים, שלא ידעו שהם חולים, והדביקו אחרים. ובמציאות שבה משרד ממשלתי עושה אאוטינג לאזרחים וחושף את מסלול החיים שלהם, כולל התחנות המביכות שבהן הם ביקרו בשבועיים האחרונים, המחיר הזה יכול להיות גבוה מדי, כולל פגיעה נפשית.

חלון ההזדמנויות של העיתונות

השעה הקשה שלפניה אנחנו ניצבים היא גם מנגנון שעוזר לנו לבחון את החיים החדשים שלנו, את המשמעויות של החיים בעולם הדיגיטלי ולהסיק מסקנות. וללא ספק, המרוויחה הגדולה של השעה הזו היא הסמכות.

אם עד עכשיו, בחיי היום-יום כל אחד חיפש ומצא לו רב אינטרנטי בהתאם לחשיפה שלו לקבוצות הפייסבוק, הוואטסאפ, הטלגרם או בהתאם לחשיפה שלו לאינסטגרם ולטיק טוק (אם מדובר בצעירים). אבל במלחמה כמו במלחמה, המגוון הזה יכול לתת תשובות, אבל לא תשובות קונקרטיות. בזמן כזה הסמכות - אותו מושג שהיה כאן לאורך כל ההיסטוריה והלך לאיבוד בעשור הקודם - חוזר לחיינו.

בין אם זו הייתה הכוונה ובין אם כך זה יצא, משרד הבריאות הוא הראשון שממלא את החלל באמצעות מיתוג ערוץ הטלגרם שלו כמקור מידע אמין, שבו זורמים הדיווחים היחידים המאומתים. אבל כמו שכל מדריך בצופים יודע, עם הסמכות באה האחריות, וההמלצה על ערוץ הטלגרם של עמית סגל הייתה ניצול חורג של הערוץ - עד כה זו הייתה חריגה חד-פעמית. ממול, משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי, שני גופים שיש להם קשר ישיר למשבר שנחת על מיליוני אזרחים ואלפי עסקים, אבל בניגוד למשרד הבריאות קולם לא נשמע.

ועל כן, זירת המבוגר האחראי נשארה בידי משרד הבריאות. לא מן הנמנע שמדובר בהחלטה מודעת, מתוך רצון להישאר מתחת לרדאר ולא למשוך אש. כך או אחרת, גם משרד הבריאות צפוי בקרוב לקבל סדק במיתוג, כשקולות הרופאים מהשטח יתחילו לצוף. כשההבנה של היעדר המוכנות לכמות רופאים בבידוד (מדברים על 1,000) תחלחל, תגיע איתה גם המחאה. אז יעמוד המשרד באתגר רציני הרבה יותר.

זוהי גם שעתה של העיתונות - אותו יצור מהמאה ה-19 שכבר הוספד. על רקע ההיצף ברשתות החברתיות והפייק ניוז, הדיווחים הלא מאומתים ובעיקר על רקע סימן השאלה באשר לאינטרסים שמניעים את מקבלי ההחלטות בימים אלה - לעיתונות יש פוטנציאל להגדיר מחדש את עצמה במרחב התוכן שלנו. אגב, זה נכון לכלי תקשורת בכל העולם. 

אסף שמואלי הוא מומחה לשיימינג ומשברי רשת ובעל בלוג המשבריסט. בשנים האחרונות פרסם את ניתוחיו גם ב"דה מרקר". בעל תואר ראשון בתקשורת ושני במינהל ומדיניות ציבורית.

עוד כתבות

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו פרסום ברשתות החברתיות, 07.11.25 / צילום: שלומי יוסף

"זכות שלא מתעסקים איתה": מה הניסיון בעולם מלמד על איסור הצבעה בבחירות?

בצרפת ובגרמניה אוסרים הצבעה בצו בית משפט, בנורווגיה ובאוסטרליה הזכות נשללת ממורשעים בבגידה ● מספר מדינות מגבילות משמעותית את זכות ההצבעה, וגם גופים בינלאומיים הכירו באפשרות הזאת ● אבל ההצעה של לפיד וליברמן הולכת הרבה יותר רחוק

ציקי קורלנד-פוקס / צילום: שלומי גבאי , באדיבות וואלה חדשות

מנהל החברה הציג מצגים כוזבים וזייף מסמכים – ויפצה את המשקיעה במיליוני שקלים

הקרן הצ'כית KKCG תבעה דרך הזרוע הבינלאומית שלה בישראל ספרינגטייד את חברת הסייבר ביו נקסוס שייסד וניהל ציקי קורלנד-פוקס, לאחר שלטענתה הגישה לה דוחות כספיים מזויפים והציגה מצגי שווא • בית המשפט קבע כי התובעת זכאית לפיצוי חריג של מלוא סכום התביעה, 17.3 מיליון שקל

מפעל סנו / צילום: שלומי יוסף

רשות התחרות סגרה את התיק נגד סנו בפרשת תיאום המחירים

עוד חוליה בפרשת תיאום המחירים נסגרת: סנו מצטרפת ליפאורה, ויליפוד, רמי לוי ואושר עד שקיבלו הודעה על סגירת תיק החקירה ● בינתיים כתבי אישום הוגשו נגד בכירים ברשתות ויקטורי, יוחננוף וסופר ברקת, ובעניינה של שופרסל טרם התקבלה הכרעה

מנכ''ל ביג חי גאליס (מימין) ומנכ''ל טרמינל X ניר הורוביץ (משמאל) / צילום: יח''צ

בהשקעה של מיליון שקל: מותג האופנה פתח לראשונה חנות פיזית

אחרי חמש שנות פעילות, מותג האופנה‑אקטיב לנשים STRONGFUL מבית טרמינל X פתח חנות במתחם ביג פאשן גלילות ● חברת One Digital Marketing ערכה אירוע בנושא הטרנדים הדיגיטליים של 2026 ● וגם: אלו הזוכים בפרס רוטשילד ● אירועים ומינויים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אודיטי טק העלתה את התחזית, והמניה קפצה במסחר המאוחר

חברת הטכנולוגיה לעולם היופי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-806-809 מיליון דולר מ-799-804 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 72.5% בהשוואה לתחזית קודמת ל-71% ● מנכ"ל אודיטי טקף אורן הולצמן: "אנחנו ממוצבים היטב לקראת סיום חזק של שנת 2025"

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד

זום גלובלי / צילום: Reuters

מה קורה לצוות כשחללית מתנתקת מהמסלול ועוד חדשות מהעולם

בהודו הוטל עונש מוות על ראשת הממשלה לשעבר, ובגרמניה מכירה פומבית עוררה סערה ● השבוע, באיחור של 9 ימים, שב צוות אסטרונאוטים מהחלל ● ואיזה סכסוך ארוך הגיע לסופו? ● זום גלובלי, מדור חדש

מאור מלול, עומר אדם ונסים גאון / צילום: עידן כהן, שי פרנקו

לפי שווי של מיליארד ש': קרן אמריקאית רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של עומר אדם, מאור מלול ונסים גאון

קרן ההשקעות האמריקאית BGA רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של היזמים מאור מלול, נסים גאון ועומר אדם ● לפי ההערכות, העסקה מגלמת לחברה שווי של מיליארד שקל ותאפשר לה לרכוש קרקעות נוספות ולהתרחב לפרויקטים נוספים

בנקים בישראל

הבנקים רשמו רווח נקי של כ-9 מיליארד שקל ברבעון: 60% ממנו חולק כדיבידנד

חמשת הבנקים הגדולים פרסמו השבוע את התוצאות שלהם לרבעון השלישי, כאשר הרווח שהציגו צמח ב-17% והסתכם ב-8.7 מיליארד שקל ● בגזרת הדיבידנדים, הבנקים חילקו 5.2 מיליארד שקל - במה שמסמן עלייה חדה של 75% ● וכמה עמלות הם גבו?

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך

מי קונה בבלאק פריידי שיניים שחורות? התשובה בפרסומת האהובה ביותר, של ביטוח 9

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק מזרחי טפחות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, משרד התחבורה השקיע את התקציב הגדול ביותר, בקמפיין צדק תחבורתי

יירוט של מערכת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

בהיקף של מיליארדים: משרד הביטחון חתם על חוזה חדש עם רפאל

משרד הביטחון חתם היום (ה') על חוזה ענק עם חברת רפאל להרחבת הייצור של כיפת ברזל ● החוזה נחתם כחלק מחבילת הסיוע האמריקאית למלחמה, שכללה חבילה של 5.2 מיליארד דולר לחיזוק מערכות ההגנה האווירית של ישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לוין מינה רשמית את בן-חמו למפקח על חקירת הפצ"רית; בג"ץ הוציא צו שמעכב את המינוי

לפני יומיים הודיע שר המשפטים כי בכוונתו למנות את שופט המחוזי בדימוס לתפקיד, וזאת למרות שאינו עובד מדינה בכיר כפי שדרש בג"ץ ● ואולם, הנשיא עמית הוציא צו שמקפיא את המינוי בינתיים "מטעמי שימור המצב הקיים" ● לשכת עוה"ד הודיעה כי תעתור נגד המינוי לבג"ץ

לפני המלחמה עם איראן: פגישות סודיות של מדעני גרעין ברוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: רוסיה ניסתה לסייע לאיראן בפיתוח נשק גרעיני, גרמניה נמנעה לראשונה בהצבעה על המשך מימון אונר"א, ובצרפת חוקרים את ה-AI של מאסק בחשד להכחשת שואה  ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

משפט אחד של ג'נסן הואנג הפך לחלוטין את הסנטימנט ברחבי העולם. מה עומד מאחוריו?

דוח שובר שיאים, עוצמת ביקושים שלא נרגעת ושרשרת עסקאות ענק - אנבידיה הפכה את הסנטימנט בשווקים, והאנליסטים לא הסתירו את ההתפעלות ● בלילה אחד החששות הפכו לאופוריה: "יש הרבה דיבורים על בועת AI. מהזווית שלנו, אנחנו רואים משהו אחר לחלוטין", אמר המנכ"ל הואנג

מחבלי חמאס לאחר הפסקת האש / צילום: ap, Jehad Alshrafi

חמאס מעכב במכוון את איתור החטופים החללים: "מנסה למשוך זמן"

בחמאס סבורים שישראל מחכה להזדמנות להביא לקריסת ההסכם, ולכן הם מעכבים את המשך העברת החללים ● טראמפ נפגש עם שורדי שבי בבית הלבן: "אתם לא חטופים - אתם גיבורים" ●  צה"ל והשב"כ עצרו את מרוואן אלהמץ שהיה שותף בקביעת מותו של סגן הדר גולדין וחשוד כמי שידע היכן נקבר במנהרה ברפיח ● עדכונים שוטפים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ירידה בתוצאות צים ברבעון השלישי; איך מתמודדים בחברה עם טענות בעלי המניות?

חברת התובלה הימית דיווחה על הכנסות בגובה 1.78 מיליארד דולר ועל רווח נקי של 123 מיליון דולר ● בימים האחרונים, נרשמו מאבקים בין החברה וחלק מבעלי המניות, באשר להרכב הדירקטוריון שלה ● יו"ר החברה יאיר סרוסי: "כל חברות הספנות נסחרות בדיסקאונט, אך עדיין, אנו ערים לנושאים של ערך החברה ורווחיות שלה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה הערב בירידות ומסכמת שבוע שלילי

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ו-2.2% השבוע ● מדדי הבנייה ורשתות השיווק בלטו השבוע לרעה ● מניית נייס השילה כרבע משוויה השבוע ● בלטו השבוע מניות נאייקס, בי קומיוניקיישנס ומבטח שמיר ● מניות האנרגיה ירדו בחדות ● פרוטוקולים של הפד חושפים: ייתכן כי ישנו רוב נגד הורדת ריבית בארה"ב בדצמבר

פריז / צילום: Shutterstock

כולם זקוקים לחופשה: אתרי התיירות רושמים עלייה במספר ההזמנות

אחרי תקופה ארוכה של מצב בטחוני מתוח, ענף התעופה והתיירות משגר ששה נציגים למדד החודשי של רכישות הישראלים באתרי האונליין ● עלי אקספרס ושופרסל שומרים על מקומם בפסגה ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מציגים הצעה למס חדש על הבנקים: כך הוא יעבוד

צוות משותף של משרד האוצר ובנק ישראל, לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים, פירסם היום את מסקנותיו להערות הציבור ● החלופה המומלצת היא למס רווח דיפרנציאלי על רווחים של הבנקים העולים על 50%, בהשוואה לממוצע הרווחיות שלהם בשנים בהן סביבת הריבית הייתה נמוכה

מפעל סוגת - סוכר -  קרית גת / צילום: תמר מצפי

מלח הארץ וקפה נח'לה בדרך לבורסה: סוגת רוצה לגייס לפי שווי של 900 מיליון שקל

יצרנית ויבואנית המזון הגישה תשקיף ראשון לקראת הנפקה אשר צפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● החברה, המחזיקה בשורה ארוכה של מותגים פופולאריים, תתחיל להציג את פעילותה לגופי ההשקעות בשבוע הבא