גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות תעופה זרות שלא יחזירו כסף על טיסות שבוטלו מפרות את החוק"

הרשות להגנת הצרכן פונה לחברות התעופה הזרות הפועלות בישראל בדרישה להחזיר לצרכנים את עלויות הכרטיסים לטיסות שבוטלו ● מנכ"ל אתר ALICE: "לא נוותר לאף חברת תעופה ונדאג שכל הכסף יחזור ללקוחות"

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

"לא נוותר לאף חברת תעופה ונדאג שכל הכסף יחזור ללקוחות" - כך אומר ל"גלובס" גלעד ארדיטי, מנכ"ל משותף באתר ALICE. את הדברים הוא אומר אחרי שנתקל בימים האחרונים בהתנהלות שהוא מגדיר "נצלנית ומבזה" מצד חברות תעופה שביטלו טיסות לאור המצב ושלא מחזירות את הכסף ששולם על טיסה ללקוח.

חוק התעופה הישראלי ("חוק טיבי") הוא שאמור לדאוג לזה, היות שהוא קובע החזר מלא על מחיר הטיסה במקרה של ביטולה. החוק גם מגדיר פיצוי כספי של אלפי שקלים לפי מקטעי הטיסה. בהקשר לפיצוי, אומר ארדיטי, בהתאם למה שגם ביקשה יאט"א, ראוי כעת לוותר על הנושא ולהתמקד בהחזר הכספי על הכסף ששולם עבור הטיסה.

בין החברות שמונה ארדיטי כמי שנכון לעכשיו לא מחזירות כסף לצרכנים נמצאות יונייטד איירליינס, שעדיין מפעילה טיסות בקווים מישראל לארה"ב, אייר אירופה ואיבריה. "התחילו לאיים שם בתביעות ייצוגיות, אז חלק מהחברות שהקשיחו עמדות כבר ויתרו", אומר ארדיטי. ואכן איבריה למשל הגמישה את עמדה וכעת היא מאפשרת לקבל החזר כספי, דחייה של מועד הטיסה או שובר לשימוש עתידי. ביונייטד נימקו כי הנוסעים יקבלו שובר למימוש עתידי שתוקפו 12 חודשים ממועד הקנייה. נוסע שלא ירצה לממש את השובר הזה יוכל לקבל החזר כספי על הסכום המקורי ששילם רק בחלוף 12 חודשים. "באופן הזה נוכל להמשיך לנהל את החברה שלנו בתוך הנסיבות הקשות של התקופה הנוכחית".

מדובר על טיסות שבוטלו ולא על ביטולים יזומים מצד הנוסעים שחוששים לטוס. כלומר, ביטולים שיוזמות חברות התעופה, שבימים כאלה נובעים ממדיניות של חברות התעופה ומאפס ביקושים.

לדברי ארדיטי, "כסוכן נסיעות, חוק שירותי תעופה קובע שעליי לסייע לנוסעים לקבל את הכסף שאמורה להעביר חברת התעופה. אנחנו מוצאים את עצמנו במלחמות יומיומיות מולן, ובתוך כל הכאוס לא נוותר עד שיחזירו כסף לנוסעים. בסוף כולן יחזירו, גם אם זה יעבוד באמצעות בתי משפט".

ארדיטי מחדד כי אם חברת התעופה מעלה חלופה - למשל לקוח שרכש טיסה לארה"ב דרך וינה, וכעת מוצעת לו טיסה ישירה - מבחינת חברת התעופה זו חלופה הוגנת, וביטול טיסה כזו אינו מחייב החזר אם הנוסע בוחר שלא לטוס.

"לנצל את המצב ולא להחזיר את הכסף זו חוצפה ותעוזה, ולדעתי החברות הללו צריכות לחטוף קנס על ההתנהגות הבלתי מוסרית הזו", הוא אומר ומציין לטובה את התנהלות החברות הישראליות, ובראשן אל על, אשר "למרות המשבר שאליו היא נקלעה, מחזירה את כך הכספים ללקוחות בלי שום בעיה".

הרשות להגנת הצרכן מתערבת

ברשות להגנת הצרכן מכירים את הסיטואציה והחליטו לפנות לחברות התעופה הזרות הפועלות בישראל בדרישה להחזיר לצרכנים את עלויות הכרטיסים שבוטלו. "הרשות מעוניינת לסייע לצרכנים ולסוכני הנסיעות שחברות התעופה מעמידות במצב לא פשוט, כאשר החובה לציית לחוק ולהחזיר את הכסף לצרכן מוטלת גם עליהם, אך הכסף נמצא בידי חברות התעופה. במקרה בו יסורב צרכן על-ידי סוכן הנסיעות בטענה כי חברת התעופה אינה מכבדת את הדין הישראלי, יראו כמפרים את החוק הן סוכן הנסיעות והן חברת התעופה", כך בהודעה שהפיצה הרשות. "על רקע משבר הקורונה ובעקבות מידע שהתקבל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עולה כי בעקבות ביטולי הטיסות על-ידי החברות עצמן, פועלות חלק מחברות התעופה הפעילות בישראל בניגוד להוראות הדין הישראלי ומתנערות מן הצרכן ומן הסוכן הישראלי דרכו נעשתה העסקה".

הנימוק הוא שמבחינת חוק הגנת הצרכן, הן סוכן הנסיעות והן חברת התעופה שמנפיקה את הכרטיס עבור הצרכן באמצעות סוכן נסיעות - מוגדרים כ"עוסק". כאשר כרטיס הטיסה נמכר באמצעות סוכן, חברת התעופה מחויבת בהשבת הכסף לסוכן הנסיעות בשיעור אותו השיב סוכן הנסיעות לצרכן. בכל מקרה בו יסורב צרכן על-ידי סוכן הנסיעות בטענה כי חברת התעופה אינה מכבדת את הדין הישראלי, יראו כמפרים את החוק הן סוכן הנסיעות והן חברת התעופה.

"עמדת הרשות היא כי בעסקה עם צרכן ישראלי, שנעשתה באמצעות סוכן ישראלי, החוקים המוזכרים לעיל חלים על חברת התעופה, גם אם היא חברה זרה. הרשות לא תיתן להפקיר את הצרכן ולהותיר את הסוכן לבדו בהתמודדות עם זכויות הצרכן עמו נעשתה העסקה. זאת בכלל, ובגל ביטולי הטיסות עקב משבר הקורונה הנוכחי בפרט".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי "הפרת חובות העוסק להחזר כספי לצרכן בעת ביטול טיסה היא הפרה משמעותית כלפי הצרכן. התחמקות חברות התעופה הזרות גם מפקירה את הסוכן הישראלי, שנותר חייב לבדו מול הצרכן. זהו מצב שהרשות לא תקבל, ואנו נעשה כל שביכולתנו על-מנת לקיים את הוראות החוק על-ידי חברות התעופה הזרות". 

"יידרש פה איזון למצב לא פשוט" 

"יש פה הפרדה בין שני מצבים", מחדדת עו"ד שירלי קציר, ראש מחלקת תעופה במשרד עורכי הדין פישר בכר חן. "חברות התעופה נאלצת לבטל את הטיסה מחמת מגפת הקורונה, ואז הוראות החוק ביחס לחברה שמטיסה לישראל מאליה מקנות לנוסע את הזכות לקבל טיסה חלופית או לקבל השבת תמורה בתום 21 יום מפנייתו בכתב. אופציה נוספת שצריכה להינתן בהסכמה היא שהמוביל (חברת התעופה) רשאי להציע לנוסע זיכוי לשימוש עתידי. לרוב מדובר בשווי מוגדל לעומת הסכום ששולם - יש אנשים שמעדיפים את ההסדר הזה לטובת טיסות עתידיות שהם יודעים שיבצעו".

בהקשר זה נציין למשל את מדיניות חברות הקרוזים שמציעות לנוסעים החזר מלא על ההפלגה ששילמו (ובוטלה) או זיכוי עתידי בשווי של 125%. לפי עו"ד קציר, "ענף התעופה עובר טלטלה קיומית, והמטרה של הזיכויים העתידים שבענף התעופה מגיעים ליותר מ-125% היא לשמור על ההישרדות שלהן. הסכמה לשובר בשיעור מוגדל מפגינה הדדיות וסולידריות בין הנוסע, בין סוכן הנסיעות ובין חברת התעופה. אל מול המילה היבשה שקובע החוק, שאומרת שלנוסע יש אפשרות לקבוע לקבל השבה כספו או זיכוי העתידי - מדובר במנגנון שהוא דרך ביניים, חלופה שתוכל גם לצרכן לעזור לשמור על חברות התעופה.

"המצב כיום הוא קטסטרופלי, חברות תעופה נאבקות על הישרדותן, חברות תעופה סדירות הודיעו על ביטול 75% מקווי הטיסה העולמיים שלהם. אינני משוכנעת שהרגולטור (הרשות להגנת הצרכן) צריך למהר ולהביע עמדה נחרצת נגד חברות התעופה. גם מקרים שיגיעו לבית המשפט ידונו לפי שיקול-דעת ולא ישקפו מצב שהוא חד-חד ערכי לכיוון הצרכן - יכול להיות שנראה מקרים ששיקול-הדעת יפעל לטובת חברת התעופה. יידרש פה איזון למצב לא פשוט".

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

זו משימת חייה של שי-לי עטרי וינר, וזה מה שנותן לה כוח

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?