גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגידו שלום ללואו קוסט: ביום שאחרי המשבר, ענף התעופה יחזור שנים אחורה

ענף התעופה העולמי ביום שאחרי מגפת הקורונה יהיה שונה לחלוטין מזה שהכרנו עד כה ● התחזית שלפיה יהיו חברות שלא ישרדו אינה דמיונית, והשאלה תהיה מי תהיינה הראשונות שיכריזו על פשיטת רגל - ומי בכל זאת יוכל אולי להרוויח מהמצב

לרינאייר יש תזרים מזומנים של כ־4 מיליארד אירו שיאפשר לה לשרוד את התקופה / צילום: shutterstock
לרינאייר יש תזרים מזומנים של כ־4 מיליארד אירו שיאפשר לה לשרוד את התקופה / צילום: shutterstock

תתכוננו להיפרד מטרנד הלואו קוסט שהביא לנו טיסות מוזלות. ככל שחברות התעופה ייכנסו לעוד חובות והלוואות לאור משבר הקורונה, לא תהיה להן ברירה אלא להעלות מחירים ב"יום שאחרי". בקיצור, טיסות ב-10 יורו לבודפשט? תשכחו מזה.

תרחיש האימה שפרסם השבוע ארגון CAPA) Center for Aviation) לעתיד ענף התעופה גורס כי עד לחודש מאי מרבית חברות התעופה יקרסו בעקבות משבר הקורונה - אלא אם פיית המזל תיחלץ לעזרתן. במקרה הזה - אלה הממשלות. לפי הדוח שפרסם הארגון, ככל שממשלות לא יאמצו את חברות התעופה - רובן לא יוכלו לשרוד את הקטסטרופה אליה הן נקלעו בחסות מגפת הקורונה שהובילה לעוצר תעופתי במרבית השווקים בעולם.

לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי ממשלת איטליה הלאימה את חברת התעופה אליטליה כדי להציל אותה. אליטליה נקלעה לקשיים ועמדה על סף סגירה עוד הרבה לפני המשבר, והיא אף הסתייעה בהלוואות גישור ממשלתיות.

בתוך כך, ארגוני תעופה בכל העולם קוראים לממשלות לפעול מיידית, והכוונה היא בשיפור תזרים המזומנים, על-ידי הפחתת מיסוי או מתן הלוואות ומענקים כספיים. אלא שככל שענף התעופה הוא כבר לא היחיד שנפגע במעגלי הקורונה - גם לחברות התעופה ברור שסדרי העדיפויות של הממשלות השתנו.

לצד איטליה, גם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הצהיר כי הוא מתכנן לסייע לחברות התעופה האמריקאיות: "נעניק גיבוי של 100% לחברות התעופה שנפגעו ממשבר הקורונה. זו לא אשמתן", כתב. היקף הסיוע שחברות התעופה האמריקאיות מבקשות לקבל מהממשלה עומד על כ-50 מיליארד דולר. נזכיר כי שוק התעופה בארה"ב הוא הרווחי ביותר בעולם, בעיקר לאור תנועת הפנים בצפון אמריקה בימים כתיקונם.

דוח CAPA מפרט כי הבעיות של חברות התעופה אינן נעצרות בירידה הדרמטית בביקוש לטוס, ומושפעות לרעה מהחלטות של עוד ועוד מדינות שסוגרות שעריהן לתעופה העולמית, בראשן ארה"ב שסגרה את השמיים לטיסות מאירופה. בין המדינות שכבר הכריזו על עוצר כניסת זרים נמצאות קנדה, פולין, ירדן, רוסיה, גיאורגיה ואחרות - חברות התעופה ברבות מהמדינות הללו הפעילו עוצר תעופתי.

במצב כזה, מפרט הדוח, החברות לא רק שמבטלות קווים אלא שאינן יכולות למכור כרטיסי טיסה עתידיים. אם לא די בכך, החברות מתמודדות עם אלפי כרטיסים לטיסות שבוטלו, ועם החובה להשיב לנוסעים את כספם (בהתאם לחוקי המדינות השונות).

הדבר ממחיש את הבעיה שעמה מתמודדות חברות תעופה רבות - תזרים מזומנים מצומצם שלא מתחדש ושעליו מרחפת עננת התחייבויות והלוואות שרוב חברות התעופה מתנהלות תחתן ביום יום.

"הביקוש לטוס ירד לאפס"

עוד השבוע ריאנאייר הכריזה כי לצד האפשרות הלא דמיונית שהיא תאלץ לקרקע את כל 450 המטוסים בצי שלה, היא מחזיקה בתזרים מזומנים של כ-4 מיליארד אירו שיאפשר לה לשרוד את התקופה. זה לא המצב בקרב חברות אחרות.

במסיבת עיתונאים (וירטואלית) שכינס ארגון התעופה העולמי יאט"א, התריע הכלכלן הראשי של הארגון בריאן פירס, כי למרבית חברות התעופה אין מספיק כסף לשרוד מעבר לתקופה של 3 חודשים. "המשבר שרק הולך ומחמיר פגע ברוב רובה של התעופה העולמית. מעבר ל-30 החברות הגדולות שיכולות לשרוד יותר, לשאר יש משבר נזילות שהולך ומעמיק.

"זה כבר לא בגלל המגפה והחשש לטוס אלא בשל סגירת הגבולות. הביקוש לטוס ירד לאפס. ב-5 למרץ הערכנו את הנזק לענף בהיקף של 113 מיליארד דולר, זה היה התרחיש הכי גרוע שהערכנו בשעתו וברור לנו שהסכום הזה כבר גדל מאוד".

פירס שם את הדגש על בעיית הנזילות של 75% מחברות התעופה. "עוד לפני משבר הקורונה החברות הללו התחילו את 2020 עם יתרת מזומנים שמספיקה להן לשרוד חודשיים. כעת, עם ירידה כזו משמעותית בפעילות, הן לא יוכלו לשרוד אלא אם יקבלו תמיכה ממשלתית מיידית". פירס התייחס גם לירידה בהטסת מטען, ירידה שהתרחשה עוד בשנה שעברה על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין "ואשר מעמיקה בימים אלה", וגם היא פוגמת בהכנסות של החברות.

מה שבטוח הוא שענף התעופה העולמי ביום שאחרי מגפת הקורונה יהיה שונה לחלוטין מזה שהכרנו עד כה. התחזית שלפיה יהיו חברות שלא ישרדו אינה דמיונית והשאלה תהיה מי תהיינה הראשונות שיכריזו על פשיטת רגל (אחרי חברת הלואו קוסט הבריטית Flybe שקרסה אמנם בתקופת הקורונה אבל נקלעה לקשיים עוד קודם למשבר).

וגם אם לא מדובר ברבות - חברות התעופה שישרדו ברובן כבר נכנסו לבור כלכלי עמוק ולכן גם חוקי התחרות ישתנו. חברה כמו ריינאייר לא תוכל להמשיך למכור כרטיסי טיסה ב-10 אירו, גם לא ב-20 וגם לא ב-50. והיא לא תהיה לבד משום שהיא לא תצטרך להתחרות עם חברה שכן תוכל לאפשר לעצמה מחירי רצפה, היות שאף אחת לא תוכל.

ההתאוששות של ענף התעופה תימשך חודשים ארוכים גם אחרי שהמגפה תחלוף, יש שמעריכים שמשך ההתאוששות יימשך אפילו שנה. חברות התעופה החבוטות לא יחזרו לפעול במלוא המרץ והלו"ז שלהן. הן יחזרו לפעול עם כוח אדם שבינתיים צומצם (עם פיטורים המוניים) ובאופן הדרגתי והססני. ענף התעופה - שלפני המשבר היה בפריחה - יחזור כמה שנים לאחור לא רק בהיקף החברות אלא גם בתנועת הנוסעים.

הגידול בתדירות נסיעות הפנאי ייבלם וזאת עם פגיעה בהכנסה הפנויה בקרב רוב הציבור (שבמקרה הטוב הוצא לחל"ת ובמקרה הרע פוטר) והצורך לשקם גם את המשק הביתי. החופשה תחכה. גם במגזר העסקי תידרש התאוששות - הנוסעים העסקיים כבר גילו את האפשרות לקיים מפגשי עבודה עם קולגות מחו"ל דרך המסך וגם חברות יצטרכו להתאושש מהמשבר וללא ספק יצמצמו נסיעות של עובדים. הענף יתכווץ בכל זווית.

חלון ההזדמנויות של סוכני הנסיעות

ביום שאחרי, שפת המחירים בענף התעופה תחזור כמה שנים לאחור, אפילו לכיוון שנים שבהם שילמנו על טיסה לאירופה 400 ו-500 דולר. אם אל על, למשל, תצליח לקבל מהמדינה הלוואה בהיקף של כ-700 מיליון שקל כפי שהיא שואפת (בתמורה לתוכנית התייעלות רחבת-היקף), יחד עם ההתחייבויות שלה על המטוסים שבהם היא הצטיידה לאחרונה, אין אפשרות שהיא לא תגלגל על הצרכן את החזר המימון למחירי הכרטיסים. וזו מתמטיקה שתיושם בכל העולם.

ומי אולי יוכל להרוויח? כפועל יוצא מקריסת התעופה והתיירות נפגע ענף סוכני הנסיעות שבבת אחת ירד לאפס פעילות. למעשה, עיקר הפעילות מתמקד במענה לביטולי טיסות, במלחמות עם חברות תעופה שמסרבות להשיב לנוסעים את כספם לטיסה שבוטלה ולתחינות מול ספקים אחרים. ואולי מעז ייצא מתוק.

ד' שהזמין טיסה עוד לפני המשבר למד את הלקח: "הזמנתי טיסה מחברה עלומה בספרד שהגעתי אליה דרך האינטרנט. ועכשיו כשאני צריך לקבל החזר על הטיסה שבוטלה מעבירים אותי מגורם אחד לשני ואני לא מצליח לקבל מענה או את כספי חזרה. אני יודע שאחרי הקורונה, אני אזמין טיסה רק אצל סוכן נסיעות מסודר ואחראי שיוכל לדאוג לי במקרים כאלה. את הלקח שלי הפנמתי". ייתכן מאוד שהחוויה של ד' תנחם במידת מה את הענף החבוט של סוכני הנסיעות במלחמת הקיום שאליה הוא נקלע.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?