גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: לרגל המצב, דרושה "ממשלת כל הכישרונות"

זה היה שמה של ממשלת האחדות הלאומית הראשונה מאז ומעולם, בבריטניה, ב־1807 ● אנשים שלא אמרו שלום אחד לשני ניסו לעשות שלום ● לא הצליח להם, אבל זיכרון ניסיונם מוסיף להיות מקור השראה, לא רק לבריטים

המלך ג'ורג' השלישי. נתן את ברכתו לממשלת האחדות הראשונה / צילום: מתוך ויקימדיה
המלך ג'ורג' השלישי. נתן את ברכתו לממשלת האחדות הראשונה / צילום: מתוך ויקימדיה

ההיסטוריה של משטרים פרלמנטריים די קצרה. הדגם הנוהג בישראל וברוב מדינות אירופה - רשות מבצעת, התלויה ברוב פרלמנטרי - התחיל להתהוות רק בשלהי המאה ה-18 בבריטניה; ובעצם לא הגיע להבשלתו אלא בשליש השני של המאה ה-19.

מעניין להיזכר, כי כאשר מדינאים צרפתיים נשאלו לפני 200 שנה מדוע אין הם מאמצים את המודל הבריטי (שהיה אז הרבה, הרבה פחות דמוקרטי), הם השיבו שאימוץ כזה יהיה שקול כנגד ניסיון לנטוע עץ טרופי בארצות הצפון (או משהו כזה): כה זר ומוזר היה המשטר הפרלמנטרי הבריטי בעיני אנשים שהתרגלו לראות בכתר את מקור כל הלגיטימיות.

מלכים ומלכות בריטיים נפרדו לאט-לאט מסמכויותיהם הביצועיות. לפני 200 שנה הם עדיין היו מסוגלים להעביר מכהונתו ראש ממשלה (שאז קראו לו "הלורד הראשון של האוצר"), או לפחות להתנגד למינויו של מחליף. אבל הפעם האחרונה שבה מלך בריטי השפיע במישרים על זהותו של ראש ממשלה הייתה לפני 90 שנה.

דחיפה קלה

הסמכות מעולם לא ניטלה רשמית מן המלך/מלכה. לבריטניה אין חוקה כתובה, וכמעט הכול הוא עניין של מסורת ושל תקדימים. החוקה הבריטית היא מסמך חי ונושם. היא השתנתה לא מפני ששונתה, אלא מפני שהשתנו הנסיבות, וממילא השתנו הציפיות והדחפים.

זה מקור החוזק של המלוכה הבריטית וגם מקור חולשתה. ראש המדינה הבריטי נעשה חותמת גומי חגיגית. קצת חבל, מפני שמפעם לפעם, בייחוד בימי משבר, כאשר המפלגות הפוליטיות נתקעות בסמטה ללא מוצא, דחיפה קלה של ראש המדינה הייתה יכולה לעזור.

לפחות פעמיים ב-200 פלוס השנה האחרונות, מלכים בריטיים נתנו דחיפה קלה. אחת הייתה ב-1807, כשרובנו היינו די צעירים; השנייה הייתה ב-1931. ב-1807 בריטניה הייתה שקועה במלחמה יקרה ועקובה מדם באירופה, נגד נפוליאון הבלתי-מנוצח. ב-1931, בריטניה עמדה בשלבים הראשונים של משבר כלכלי הרסני מאין כמותו, זה שאנחנו מייחסים להתמוטטות הבורסה בניו יורק ב-1929; זה שהניב את אדולף היטלר.

בשתי הפעמים ההן, המלכים (ג'ורג' השלישי וג'ורג' החמישי) נתנו את ברכתם ליצור נדיר מאוד בהיסטוריה הפוליטית הבריטית: ממשלת אחדות לאומית.

הממשלה של 1807 הניבה את אחת הקלישאות המפורסמות ביותר באוצר המילים והדימויים של הפוליטיקה הבריטית, ולא רק הבריטית. היא נקראה בעיתוני הזמן ההוא "ממשלת כל הכישרונות" (Ministry of all the Talents), אם כי אינני בטוח שזה התרגום הראוי, תיקונים יתקבלו ברצון. המפלגות הבריטיות המודרניות עמדו אז בחיתוליהן, אבל זו הייתה אחת הממשלות המעטות שבה פוליטיקאים, אשר לא אמרו שלום זה לזה במסדרון, חברו בניסיון להועיל לאינטרס הלאומי.

ממשלתם לא האריכה ימים, ושירתה קצת יותר משנה. היא לא הצליחה לסיים את המלחמה, אבל הצליחה לעומת זאת לסיים את סחר העבדים באימפריה הבריטית.

"על המקום", אמר המלך

ממשלת 1931 הייתה מיוחדת במינה. בראשה עמד סוציאליסט, אף כי הרוב הפרלמנטרי שלה נשען בייחוד על תמיכת הימין. אין לנו כאן המקום להסביר. די לציין שהסוציאליסט הנ"ל, רמזי מקדונלד, העדיף להתפטר. אבל המלך דיבר על לבו להישאר. ג'ורג' החמישי אפילו הזמין את שלושת מנהיגי המפלגות הגדולות ביותר לארמונו, ותבע מהם לסיים את הרכבת "הממשלה הלאומית" על המקום. אחד מהם אגב היה מיודענו הרברט סמיואל, הנציב העליון הראשון בפלשתינה-א"י, שעמד בראש המפלגה הליברלית הקטנה אך החיונית.

נומינלית, ממשלת 1931 החזיקה מעמד עד מלחמת העולם השנייה. למעשה היא התקיימה על הנייר בלבד לאחר 1935. היא חטאה באי הבנה חמורה של סכנת גרמניה הנאצית. אבל מקדונלד היה מן האנשים ההגונים והישרים ביותר שנראו אי פעם בכהונת ראש הממשלה.

לא נעסוק כאן בממשלת הקואליציה שהקים צ'רצ'יל עם מפלגת הלייבור ב-1940, כדי להתגונן מפני היטלר. היא התקיימה חמש שנים, והצלחתה הייתה היסטורית; גם לא בקואליציה השמרנית-ליברלית של 2010.

ממשלת קואליציה בישראל היא עכשיו בלתי נמנעת. הנסיבות מזכירות טיפה את אלה של 1984, כאשר שמעון פרס ויצחק שמיר חברו להציל את כלכלת ישראל מהתמוטטות. הם אמנם הצילו. יוסי שריד, אז חבר כנסת של העבודה, תמך בממשלת האחדות הלאומית מפני שזה היה "רצון העם"; אבל מיהר להתפטר מן המפלגה לאחר שהוקמה, באקט של חוכמה ושל הגינות.

אינני יודע מה הוא היה אומר כיום. למען האמת, לא ברור כלל שזה היה רצון העם. חצי העם שתמך בליכוד וחצי העם שתמך בחלופה תמכו במי שתמכו לא מפני שייחלו לקואליציה עם היריבים. אבל זה מה שקורה כאשר משחק פוליטי מסתיים בתיקו, או לפחות בלי הכרעה ברורה.

כשלעצמי, אני מעדיף את האפיון "ממשלת כל הכישרונות" על פני "אחדות לאומית". זו האחרונה היא מראית-עין. אבל ניסיון לאסוף כישרונות מחייב מאמץ כלשהו להימנע מלכלול את הבלתי-מוכשרים מאוד.

אילו הייתי מתבקש לייעץ לבני גנץ, הייתי אומר לו לוותר על הצטרפות קבוצתית לממשלה, ולשלוח אליה רק יחידים מוכשרים במידה בלתי רגילה, כדי לנסות ולהציל משרדים שהיו נתונים לשרירות לבם של שרים לא הולמים במשך עשר שנים: ההיפך הפילוסופי והאתי מאוחנה במשרד המשפטים, לא-פרץ-ולא-בנט במשרד החינוך, אנטי-רגב במשרד התרבות, לא-כץ-ולא-חוטובלי במשרד החוץ. זה אגב מה שקרה ב-1806 בלונדון, כאשר ליברל נועז ששמו היה צ'ארלס ג'יימס פוקס נעשה שר החוץ. היעד: להעניק משב רוח רענן, אם גם חטוף, מפני שממשלת כל הכישרונות ממילא לא תוציא את שנתה.

אחר כך יהיה צריך אולי להתפנות כדי לשקול עיבוי קטנטן של סמכויות הנשיא, כדי שמפעם לפעם הוא יורשה לדחוף דחיפה קטנה לטובת ממשלה תקינה, בחזקת מלכת-בריטניה-פלוס, בלי כתר, אבל עם די הרבה שכל ישר.

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.3% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה