גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: הכלכלה הגלובלית בטלטלה והעולם משתנה לנגד עינינו

הקורונה היה גיץ אלים במיוחד שפגעה בכל חלקי הכלכלה ● הנגיף מצא במשק האמריקאי את הקורבן האידאלי: שוק זקן ועייף, כבול באין סוף ביורוקרטיות ושחיתות, מוחלש ופגיע על ידי חוב עצום, מונהג על ידי שחקן קרקס ובעל מערכת חיסונית חברתית שבירה ביותר

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

אם הקורונה לא תעלם איכשהו, בשבועות הקרובים יתבצע למול עיננו הניסוי הכלכלי והחברתי המרתק ביותר מאז 1914 ואולי גם המצמית והמפחיד ביותר בתולדות ציוויליזציית הצריכה ההמונית.

עם ביטול הסכם ברטון־וודס לפני 50 שנה - אז בוטלה הצמדת הכסף (לא המתכת) לזהב - השתנתה כל מהותו של הכסף. אם לפני כן הכסף היה ביטוי לעושר קיים, לאחר ביטול ההצמדה הוא הפך לביטוי של עושר שיש להרוויח אותו, קרי אשראי. השינוי במהות הכסף שינה גם את הכלכלה והחברה האמריקאית, ואיתן את כלכלות העולם, ללא היכר.

בתוך עשורים בודדים השתנתה הכלכלה האמריקאית מכלכלה שבה חלק גדול של העובדים מועסק בעבודות יצרניות לכלכלה שבמרכזה ענפי השירותים ועסקי אוויר פיננסים. ניתוק הקשר בין הדולר והזהב ומדיניות הורדת הריבית, שהחלה עם כהונת אלן גריספן בפדרל רזרב ב־1987, והביאה את הריבית בתוך זמן לא ארוך מדי לעשור שלם של ריבית אפסית, אפשרה להגדיל פי 50 ויותר את החובות של הממשלה ושל כל הסקטורים האחרים בכלכלה האמריקאית.

החוב העצום הזה, שאינו אלא הדפסת כסף על ידי הבנקים באמצעות המנגנון של רזרבה חלקית ושל הבנק המרכזי בדמות "הרחבות", איפשר לייצא את כל הייצור למדינת סין ודומותיה. הוא גם איפשר את התפתחותה של כלכלת צריכה בלתי מרוסנת שלא מתחשבת באקלים או לחילופין בהשלכותיה על הדורות הבאים. כלכלה זו לא התבססה על מה שהמשק באמת ייצר או במה שהחברה האמריקאית באמת יכלה להרשות לעצמה ללא גרימת נזק הרסני לעצמה ולסביבה, בטווח המיידי או הארוך יותר.

בהקבלה מסוימת להיום, בתוך חמישים שנה בועת החוב גדלה באופן שלא היה מבייש שום נגיף קורונה. נכון להיום עומד החוב של העסקים האמריקאים, לא כולל עסקים פיננסיים, על מעל 16 טריליון דולר. החוב של משקי הבית עומד גם הוא על יותר מ־16 טריליון דולר. שיא של כל הזמנים לשניהם. חובותיה של הממשלה הפדרלית עומדים על למעלה מ־23 טריליון, גם כן שיא, ושל השלטון המקומי על כ־3 טריליון דולר. זאת, לא כולל התחייבויות פנסיוניות המוערכים בטריליונים רבים נוספים.

מגדל קלפים של אוויר חם

כל המגדל קלפים הזה של אוויר חם של חוב דומה לאוגר שרץ על גלגל מסתובב, וחייב להמשיך לרוץ כדי להמשיך את תנועת הגלגל. אם נפסיק את הפארסה, קרי לעבוד כדי לצרוך, כל הר החוב שנערם במשך שנים יתמוטט באחת. הר החוב הזה לא רק ניפח סקטור פיננסי בעל ערך ממשי מוגבל ביותר, מלבד טיפול במגדל הקלפים של החוב ונכסים שהוא יצר, אלא גם בועת נכסים עצומה שייצרה אשליית עושר, בקרב מאות מיליוני בני אדם.

השנים בין 1987 ל־2020 הביאו לעולם דור שאינו מכיר מציאות אחרת, וכן דור של כלכלנים, יועצי השקעות, בנקאים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת שמתחזקים את הפירמידה במודע או מתוך אי הבנה.

העשור האחרון של ריבית אפסית וחוב על סטרואידים רק החריף את התהליך והביא לעולם דור של צעירים, שאינו מכיר מציאות אחרת, ומאמין כי הבורסה רק עולה, הנדל"ן רק מטפס והתעסוקה תמיד מלאה. לכן דור זה גם אינו מהסס ליטול על עצמו עוד ועוד חובות לכל צורך ועניין, מרכב ועד בתים במחיר מנותק מכל מציאות כלכלית ריאלית.

אך מה נלין על הצעירים אם מנכ"לי החברות הגדולות ביותר בעולם נהגו באופן חסר אחריות דומה. ניקח למשל את יצרנית המטוסים בואינג. השבוע פורסם כי סוכנות הדירוג סטנדרד אנד פורס (S&P) הורידה את דירוג האשראי של איגרות החוב של החברה לטריפל בי - דרגה אחת מעל "איגרות זבל" - וכן כי החברה פנתה בבהילות לקבלת חילוץ ממשלתי.

הסיבה העיקרית להורדת דירוג האשראי: "שיא ברמת החוב מעל 46 מיליארד דולר". ראוי לציין כי בשבע השנים האחרונות הוציאה בואינג יותר ממאה מיליארד דולר לרכישה עצמית של מניותיה. בואינג כמובן לא הייתה יוצאת דופן. חברות התעופה האמריקאיות שפנו בקריאה דחופה להצלה והממשל מיהר להבטיח כי יעזור, שרפו 96% מתזרים המזומנים החופשי שלהן בעשור האחרון לרכישה עצמית של מניותיהם, כך על פי בלומברג. חברת "אמריקן איירליינס", למשל, בעלת תזרים מזומנים חופשי שלילי בעשור האחרון, הוציאה 12.5 מיליארד דולר על רכישה עצמית של מניותיה.

שעה שבועת האשראי הזו התנפחה במשך שנים, השימוש באשראי הזול יצר אנומליות הזויות כמו הדוגמאות הללו. בינתיים הפינסיאליזציה של אמריקה יצאה מכלל שליטה. היו שהזהירו כי זהו טירוף מוחלט שסופו אסון כולל במדור זה שבו טענו כי מה שנבנה למול עיננו הוא מתכון לאסון בממדים היסטוריים.

במשך כל עשור בממוצע מאז 1971 התרחש מיתון כלכלי, זהו חלק צפוי מהמחזוריות הכלכלית בכלל ובעידן של אשראי מתנפח בפרט. הסבירות כי אחד נוסף מתקרב הייתה איפוא לא פחות הגיונית מהציפייה לגשם בחורף. העיתוי המדויק והסיבה לתחילה של שרשרת האירועים אינם ידועים תמיד, אך הבנקים המרכזיים המשיכו ושפכו דלק אל תוך חבית דולפת. הגיץ היה אם כך רק שאלה של זמן.

הקורונה הייתה ,יש להודות, גיץ אלים במיוחד, שכן היא פגעה בכל חלקי הכלכלה, הן הביקושים והן וההיצעים, הן הריאליים והן הפיננסיים. אך באותה מידה הנגיף גם מצא במשק האמריקאי את הקורבן האידאלי: משק זקן ועייף, כבול באין סוף ביורוקרטיה ושחיתות, מוחלש ופגיע על ידי חוב עצום, מונהג על ידי שחקן קרקס, ובעל מערכת חיסונית חברתית שבירה ביותר.

העולם הגיע לחריקת בלמים

עתה הגיע העולם הזה של אשליה עצמית ופייק־כסף לעצירה בחריקת בלמים. וירוס בלתי נראה עצר באחת את האוגר שהתרוצץ על הגלגל - גלגל של עולם שנבנה על כלכלת־חוב ומעט מאד שומן לעת צרה. העצירה הפתאומית הזו מצאה את הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל רזרב, ואת הממשלה הפדרלית ללא כל כלים אפקטיביים באמתחתם ובמצב של הכחשה - בסך הכול מדהים בהתחשב באותות האזהרה מסין. הכלים של הפד והממשל בוזבזו בשנים עברו בניסיון להמשיך ולנפח את בועת האשראי והנכסים.

משהתבררה גודל הצרה, הפד נחלץ כמובן מיד לסייע, היו"ר ג'רום פאוול, הכבאי המוניטרי עם צינור המזומנים, כבר הבטיח להמטיר 2.5 טריליון דולר על המערכת המקרטעת בשבוע האחרון. אלא שכל זה יהיה לשווא כלשון שיר הילדים האנגלי מהמאה ה־18:

"המפטי דמפטי ישב על החומה,

המפטי דמפטי נפל לאדמה.

כל סוסי המלך וכל אנשיו,

לא יכלו לחבר את המפטי עכשיו"

בדוח של הפדרל רזרב ממאי 2019 הובאו הנתונים הבאים: "39% מהאמריקאים אינם יכולים לעמוד בהוצאה בלתי־צפויה של 400 דולר, אלא אם ימכרו נכס או יקבלו הלוואה, 12% מתוכם לא יוכלו לעמוד בהוצאה בשום דרך. מהנותרים, 61%, חלקם יזדקקו למשיכה מכרטיס האשראי". עוד נכתב בדוח כי "רבע מהאוכלוסייה נמנע מטיפולים רפואיים נחוצים בשנת 2018 בגלל שלא היו יכולים להרשות לעצמם את העלות".

אלו המספרים בימי שגרת ה"שפע". עתה נסו לדמיין מה יקרה בשעה שכמות המפוטרים תגדל במהירות מסחררת שגדולה פי כמה ממהירות תפוצת המחלה. זאת, שעה שהפעילות העסקית בכלל מתכווצת וענפי התיירות, התחבורה, המסעדנות, המלונאות, השעשועים, "השופינג" והנדל"ן מגיעים לעצירה כמעט מוחלטת.

הממשל כבר הבטיח לעזור

הממשל הבטיח לעזור. הוא כבר הבטיח לחלץ את חברות התעופה, אך לממשל הפדרלי המריץ כבר היום גירעונות העולים על מיליארד דולר לשנה, אין דבר באמתחתו מלבד מכונת דפוס. גם הבנק המרכזי הבטיח להדפיס כסף ללא הגבלה, אך בה בשעה שבועת האשראי הזו נפרמת לאיטה, יתברר די מהר כי גם טריליונים רבים של כסף מודפס מהאוויר לא יספיקו.

המשבר הנוכחי הוא הראשון בה האנושות חשופה בעוצמה כזו לרשתות החברתיות. אלו מונעות מהשלטונות בעלות בלעדית על הפצת המידע ומניפולציה מוחלטת של האירועים. אך באותו זמן הן גם משמשות כמעין מגבר או מגפון למידע שיקרי ושמועות שיוצרים פאניקה המונית. את השפעתם של אלה על הכלכלה הריאלית קשה מאד להעריך כרגע.

אף אחד לא יודע מתי כל זה ייעצר, ואיננו יודעים היום גם מה יהיה היקף הנזק שייגרם עד אז לכלכלה העולמית בכלל והאמריקאית בפרט. דבר אחד כן ברור: אם האירוע הזה לא יסתיים בקרוב, השפעותיו הכלכליות, החברתיות, הפסיכולוגיות והפוליטיות יהיו מרחיקות לכת.

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com. בטוויטר: chanansteinhart

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות