גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין רוצה שליטה מלאה על המידע שיוצא ממנה

גירושם הצפוי של 13 עיתונאים אמריקאים מסין יגביל את הידע שלנו על מה שבאמת מתרחש במדינה ● ההנהגה הסינית כבר מסתכלת מעבר לקורונה, ורוצה להעביר לעולם את הגרסה שלה לאירועים ● הגירוש צפוי לגביר עוד יותר את המתח מול ארה"ב, דווקא בזמן שהעולם צריך שיתוף פעולה

כתב "הניו יורק טיימס", סטיבן לי מאיירס (משמאל), שאמור להיות מגורש מסין, השבוע במסע"ת בבייג'ינג / צילום: Andy Wong, AP
כתב "הניו יורק טיימס", סטיבן לי מאיירס (משמאל), שאמור להיות מגורש מסין, השבוע במסע"ת בבייג'ינג / צילום: Andy Wong, AP

פעם, לא כל כך מזמן, ההנהגה הסינית האמינה שיש מקום להקשיב לתקשורת המערבית. בפיצוץ קטלני שהתרחש במרץ 2001 בבית ספר באזור כפרי במחוז ג‘יאנגשי, מזרח סין, נהרגו 42 מורים ותלמידים. הרשויות הסיניות הודיעו כי הפיצוץ נגרם על ידי אדם לוקה בנפשו, אך פרסומים בגופי תקשורת מהמערב ומהונג קונג טענו כי הילדים חויבו לעבוד בייצור זיקוקים בחצר בית הספר.

ראש ממשלת סין דאז, ז'ו רונגג‘י, הכחיש תחילה נמרצות את הידיעות על עבודת ילדים, אך לאור הדיווחים שלח צוות חוקרים לבדוק את המקרה. בעקבות ממצאי החקירה עשה ז‘ו משהו שלא מצופה מבכירים סינים, הוא התנצל. ז‘ו הודה, כי התלמידים אכן הועסקו בעבר בהכנת זיקוקים כחלק מתוכנית לימודים ועבודה, אף שהמשיך לטעון כי אין ראיות לכך שפעילות זו הובילה לפיצוץ.

"היום אין לי צורך להתווכח עם העיתונאים הסקפטיים, אלו ממדינות זרות ואלו מהונג קונג ומקומות אחרים בסין", הצהיר ז‘ו. "העובדה היא, שמועצת המדינה ואני לא יישמנו כראוי את ההוראות של הוועדה המרכזית של המפלגה והנשיא ג‘יאנג על הימנעות מאותן תאונות". הוא הוסיף כי החקירה תמשיך עד שתתגלה התמונה האמיתית. "אני לא מאמין שמישהו יכול להסתיר את האמת ההיסטורית", אמר ז‘ו.

נשיא סין, שי ג'ינגפינג, במסיבת עיתונאים / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press

פתיחות לתקשורת והודאה בטעויות

פעם מנהיגים סינים אפילו הסכימו, רחמנא ליצלן, להתראיין לתקשורת המערבית, כולל מענה לשאלות רגישות. בראיון מפורסם שנתן המנהיג הסיני דנג שיאופינג לעיתונאית האיטלקיה אוריאנה פלאצ'י ב-1980, הוא סיפר באריכות על הטעויות שביצע קודמו, היו"ר מאו דזה-דונג, כולל מלחמת התרבות והקפיצה הגדולה קדימה.

שנים לאחר מכן, בשנת 2000, ישב יורשו של דנג, ג‘יאנג זמין, לראיון טלוויזיוני מול מנחה התוכנית 60 דקות מייק וואלאס, שבו נשאל על נושאים, כמו הטבח בכיכר טיאננמן ורדיפת מתרגלי הפאלון גונג. אצל הנשיא הנוכחי שי ג‘ינפינג זכורה בעיקר תקרית אחת מ-2014, שבה נשאל במסיבת עיתונאים בארה"ב על הקשיים בקבלת ויזות עבור כתבים זרים במדינה. שי הוריד בכעס את אוזניית התרגום, מסמן שהדיאלוג הסתיים.

בעידן הנשיא שי, היחס הסיני לתקשורת הפך לנוקשה במיוחד. שי דורש מהתקשורת הסינית לבטא מחויבות ונאמנות מוחלטת למפלגה הקומוניסטית ולאינטרסים שלה. גם הצנזורה על הרשתות החברתיות בסין הפכה בימי שי למקיפה יותר מאשר בעבר.

במקביל, סומנה התקשורת המערבית הפועלת בסין כאויבת, וצעדיהם של עיתונאים זרים במדינה הוצרו משמעותית דרך מעקב והגבלות.

מגמה זו הגיעה לשיא השבוע, כשסין הודיעה על גירושם של כל הכתבים האמריקאיים מה"ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג‘ורנל" ו-"וושינגטון פוסט", שתעודת העיתונאי שלהם מסתיימת השנה. הסינים טוענים, כי מדובר בתגובה להחלטה אמריקאית להגדיר את משרדי גופי התקשורת הסינים הממשלתיים בארה"ב כ"נציגות זרה", המשרתת ממשלה, ולהגביל את כוח האדם בהם.

קשה שלא לחוש כי ההגבלות האמריקאיות היוו בעיקר תירוץ לסין להיפטר מהמטרד של שלושת גופי התקשורת הביקורתיים ביותר כלפיה. אולי כי היום, בניגוד לעבר, סין כבר מאמינה שאת האמת ההיסטורית אפשר להסתיר.

בעקבות ההודעה הסינית צפויים לעזוב את סין לפחות 13 עיתונאים מתוך 100 כתבים המועסקים בסך הכל בגופי תקשורת אמריקאים במדינה, במה שמהווה את הגירוש הנרחב ביותר של עיתונאים מאז פתיחת סין למערב בסוף שנות ה-70. בעבר מקובל היה שעיתונאים שגורשו מסין עברו לגור ולעבוד בהונג קונג והמשיכו לדווח משם על הנעשה במדינה. אלא שבהודעה הנוכחית קבעה סין באופן חסר תקדים כי העיתונאים המגורשים לא יוכלו להמשיך לעבוד בהונג קונג ובמקאו, שני אזורים שאמורים לכאורה להתנהל אוטונומית וליהנות מחופש עיתונאי רחב יותר.

מחנות חינוך מחדש למוסלמים  

הגירוש יפגע משמעותית ביכולת הפעולה של שלושת העיתונים האמריקאים המובילים, אך תהיה לו עוד השפעה משמעותית. אם בעבר בעלי תעודת עיתונאי זר ידעו שהם יכולים לפעול בביטחון יחסי בסין, הגירוש מפורר את הביטחון הזה. התוצאה תהיה שהעיתונאים המערביים שישארו במדינה יפעלו מעתה בחשש מתמיד מגירוש. התוצאה תהיה הרבה פחות מידע אמת ביקורתי שיצא מסין, מה שיאפשר לסין להבליט באופן בלעדי את הגרסה שלה לאירועים, או כמו שהנשיא שי מכנה זאת - לספר את "הסיפור הסיני".

בשנים האחרונות חשפו ניו יורק טיימס, וול סטריט ג‘ורנל והוושינגטון פוסט שורה ארוכה של סיפורים שהביכו את סין. בראשם - הדיכוי הקשה של המיעוטים המוסלמיים במחוז שינג‘יאנג שבצפון-מערב המדינה. לפי הערכות בינלאומיות, מעל מיליון מוסלמים מוחזקים במחנות לחינוך מחדש במחוז. סין הכחישה תחילה באופן גורף את קיומם, אך לאחר שהצטברו התחקירים והראיות שינתה גרסה. כעת היא טוענת שהמחנות הם למעשה מרכזים להכשרה מקצועית, כחלק משיטה ייחודית למלחמה בטרור והקצנה דתית.

שורה ארוכה של מדינות, כולל מדינות מוסלמיות כמו ערב הסעודית, סוריה ופקיסטן, כבר הביעו תמיכה בפיתרון הסיני. פחות תחקירים עיתונאיים על הנעשה באמת בשינג‘יאנג, יאפשרו לעוד מדינות לשבח את אותו הפתרון בהתלהבות.

לשלושת העיתונים היה תפקיד חשוב גם בחשיפת ההסתרות והמחדלים בשלבים הראשונים של התפרצות מגפת הקורונה בעיר ווהאן. בימים אלה סין פועלת במרץ למצב עצמה כמנצחת במלחמה מול הקורונה, אחרי שהורידה את מספר הנדבקים בשטחה למינימום.

בעוד שאירופה וארה"ב עסוקות בהישרדותן, סין פועלת במהירות למלא את הוואקום ולקנות הישגים בינלאומיים, דרך שליחת סיוע למדינות נזקקות, כמו איטליה וסרביה. כדי להשלים את המהפך, מהמדינה שבה פרץ הנגיף למושיעה העולמית ממנו, לסין עדיף שפחות פרטים חדשים יתגלו מעתה על הטיפול שלה במגפה.

המשך של מלחמת הסחר 

גירוש העיתונאים הזרים מהווה עוד עליית מדרגה במתיחות ההולכת וגוברת בין וושינגטון לבייג‘ינג. שתי המעצמות כבר נכנסו מסוכסכות למשבר הקורונה אחרי שנתיים של מלחמת סחר סוערת. בימי הקורונה, כששני הצדדים אמורים היו לשלב כוחות ברמה הרפואית והמדעית כדי להתמודד עם הבעיה המשותפת, המתיחות וחוסר האמון החריפו יותר.

בסין ששים לנתק את הקשר בינם לבין המגפה, שמשתקת כיום את העולם המערבי, גם כדי לקדם את השפעתם בזירה הבינלאומית וגם כדי להפיג את הכעס מבית על תפקוד המנהיגים הסינים בפרשה. ניתוק הקשר החל בהודעות ובפרסומים סיניים, על כך שגם אם מקרי הקורונה התגלו לראשונה בשטחם, אין זה אומר שהנגיף הגיע מסין במקור.

הביטוי הבוטה ביותר לכך היה בציוץ בטוויטר של דובר משרד החוץ הסיני ג‘או ליג‘יאן בשבוע שעבר, שטען כי צבא ארה"ב הוא שהביא את הנגיף למדינה. משלחת של הצבא האמריקאי אכן ביקרה באוקטובר בווהאן כדי להשתתף באולימפיאדת הצבא העולמית, מקריות שאפשר לנצל לקידום קונספירציה בלתי מבוססת.

מהצד השני נראה שגם בארה"ב ששים להטיל את כל האשמה והאחריות על סין, כדרך להימלט מהאחריות להכנות הכושלות שלהם למשבר. הדברים הגיעו לשיאם בימים האחרונים כשהנשיא דונלד טראמפ, בתגובה לציוץ של ג‘או, אימץ רשמית את המושג "הנגיף הסיני" לתיאור הקורונה. עוד קודם מזכיר המדינה מייק פומפאו בחר בביטוי ב"נגיף ווהאן" למגינת ליבם של הסינים.

במשך חלקים גדולים במלחמת הסחר, נהגה סין כמבוגר האחראי שניסה להגיב באופן מידתי לצעדים האמריקאיים, למנוע התלקחות ולסיים את הסכסוך במהרה. כעת נראה שסין ששה יותר לעימות ומוכנה להגיב בעוצמה גדולה על הצעדים האמריקאים. "אם ארה"ב תמשיך בנתיב הלא נכון, סין תהיה חייבת לנקוט צעדי תגובה מתאימים", איים משרד החוץ הסיני בעת ההודעה על גירוש העיתונאים.

הקורונה כך נראה תמשיך לדחוף להיפרדות בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר, מגמה שתתעצם במיוחד אם הקורונה תכה בעוצמה באמריקה. בעולם שיצטרך גם להתאושש כלכלית מנזקי הקורונה, מגמת היפרדות זו היא חדשות רעות מאוד לכולנו.

עוד כתבות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין