גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא הכל שחור. חלק גם ירוק. 4 נקודות אור במשבר

וגם: חידוד הצרכים בעולם התעסוקה העתידי, תרגיל למידה מקוונת ויוזמות אזרחיות לעידוד המוראל ועזרה הדדית

מים נקיים בתעלות ונציה לאחר העוצר שבה העיר נמצאת / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס
מים נקיים בתעלות ונציה לאחר העוצר שבה העיר נמצאת / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס

 

תושבי איטליה לא זוכרים מתי לאחרונה ראו מחזה כזה; ונציה, עיר שוקקת חיים הנחשבת לאחד היעדים המתוירים בעולם, הפכה שוממת. כשהגונדולות לא פוקדות תעלות העיר והנמל איננו נקודת גישה לספינות ענק מזהמות, הצליחו המקומיים להבחין במחזה נדיר; המים הפכו נקיים יותר - כמעט בהירים, והאוויר החל להתנקות. המים הצלולים והתנועה הדלילה ביותר של בני האדם באזור, החזירו לתעלות ונציה את בעלי החיים.

ברבורים ודגים שוחים בתעלות, ואפילו דולפינים נצפו בקרבת החוף. מגפת הקורונה לא תפתור את משבר האקלים, ודאי שלא את המשבר האקולוגי החריף שבו מצויה הסביבה. אך פליטות גזי החממה הופחתו ברחבי העולם בתקופת ההתמודדות עם הווירוס, וכך גם זיהום האוויר.

בסין, המדינה המזהמת ביותר בעולם, נרשמה ירידה של 36% בפליטות הפחמן ובזיהום האוויר לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בין ה-10 ל-25 בפברואר כמעט ולא ניתן לראות פליטות חנקן דו חמצני מעל סין, ופליטות הפחמן הדו חמצני נפלו בכמות הגדולה יותר מכל פליטות הפחמן של בריטניה בפרק זמן של יותר מחצי שנה. גם בישראל נרשמה השבוע הקלה; זיהום האוויר פחת ב-30% השבוע, כך לפי המשרד להגנת הסביבה, המדווח כי בשל הפחתת הנסועה בכבישי ישראל, האוויר הפך נקי יותר.

הרוח האנושית תנצח

הדרך לנצח את המגפה עוברת במסלול הרחוק ביותר מהטבע האנושי; בידוד. ברגע אחד נאלצו אנשים רבים להסתגר בין קירות הבית עד אשר תחלוף הסכנה. עבור רבים החיים בגפם מדובר בבשורה קשה במיוחד, אך תחושת אי הוודאות וההכרח להסתגר בבתים, עלול להעיק על כל אחד ואחת.

בווהאן, המוני המסתגרים בבתיהם פתחו את החלונות וקראו קריאות עידוד, מתאגדים ומזכירים זה לזה שהם שותפים לצרה. ובאיטליה, מוקד ההתפרצות השני בגודלו, הרוח האנושית ניצחה - כאשר בשכונות רבות לאורך המדינה החלו התושבים לשיר ולנגן בצוותא, בין מרפסות הבתים.

גם בישראל, בה אין סגר ומספר הנדבקים נמוך משמעותית, נעשו ניסיונות דומים. המשבר הבריאותי שפקד אותנו, עשוי להתדרדר במהירות לכדי משבר חברתי חסר תקדים, אך בשטח צצות יוזמות המנסות להדק דווקא את רשת הביטחון האנושית; מקבוצות פייסבוק שבהן שכנים מציעים לעזור לסובבים אותם השוהים בבידוד, לבניינים המארגנים סיוע לשכנים המבוגרים, וילדים שמציעים שירותי בייביסיטר בעלות סמלית מאוד עבור הצוותים הרפואיים העובדים סביב השעון בתקופה זו. עמותות שונות התארגנו במהירות ומאותתים לסביבה: אנחנו כאן, אכפת לנו.

שני אשכנזי

תרגול למידה מקוונת

משרד החינוך ביטל אתמול את הלמידה מרחוק והודיע כי יחליף אותם בתשעה ימי לימוד על חשבון החופש הגדול. נכון, מדובר בהודאה בכישלון של משרד החינוך להפעיל מערך למידה מקוונת, ולכאורה גם בבזבוז כספי ציבור שהופנו לבניית המערך.

אך מערכת החינוך ומורי ישראל למדו סט כישורים חשוב שאותו הם ייקחו איתם לעתיד.ביטול הלימודים, היעדר תשתיות למידה מקוונת יציבות של משרד החינוך, וההכרח ללמד את התלמידים מרחוק - גם אם רק לכמה ימים - העבירו את המורים קורס מזורז בהעברת שיעורים במאה ה-21.

הם היו צריכים להכיר אפליקציות שיחות וידיאו כמו Zoom, לבנות מערך שיעור מקוון ולהתאים מטלות וחומרי לימוד לפורמטים דיגיטליים. את כל זה המורים ומנהלי בתי הספר נאלצו ללמוד לבד וברגע האחרון, מה שהוכיח את עצמו ככישלון לטווח הקצר, אך יוכל לספק תשתית בסיסית לדיגיטציה של מערכת החינוך בטווח הרחוק. מה שלמדה מערכת החינוך בשעת החירום הזו יהיה שיעור שימושי בדרך להקמה של מערך יציב של שיעורים וחומרי למידה ממוחשבים בעתיד.

יסמין יבלונקו

חידוד הצרכים בעולם התעסוקה העתידי

המשבר הנוכחי מעמת אותנו עם האופן שבו ייראה עולם התעסוקה שלנו בעוד עשור או אפילו לפני. לפי עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל אמריקה, שיזם את פרויקט אאוטסייט (outsight), שבמסגרתו גובשו פתרונות לשוק העבודה העתידי, כ-30% מהמקצועות צפויים להיעלם בתקופה זו ו-50% אחרים להיעלם.

במסגרת הפרויקט, שהוא פרי שיתוף פעולה בין החברות הגדולות, משרדי ממשלה ואפילו הצבא, פותחו פתרונות לארבעה תחומים: הכשרות לכולם, בדגש על הפריפריה; הגדרת מיומנויות "רכות" נדרשות לשוק העבודה; מודל עבודה גמיש - המאפשר העסקה מקבילה של עובדים בחברות ואפילו במגזרים שונים; והטמעת למידה קבועה כחלק מעולם העבודה. לדברי רוז, המיומנויות הללו, שהפרויקט יצר להן תשתית, מתחדדות לנוכח המשבר הנוכחי ומשברים עתידיים והתקווה היא שבעקבות המשבר נשכיל להאיץ את פיתוחן.

לדברי אלדד אביטן, סמנכ"ל שיווק AllJobs, "משבר הקורונה מכריח מעסיקים רבים לעבור לעולם של עבודה מרחוק ועבודה מקוונת, עד כה הרבה חברות עשו זאת טיפין טיפין או סקטורים מאוד ספציפיים או דיברו על כך שזה נחוץ, חסכוני, אפשרי. והנה הפלא הפלא, בין לילה, במכה אחת ארגונים רבים נאלצו מכורח המציאות לצלול למים וללמוד לשחות. עובדים רבים, במגזרים שונים, בתפקידים מגוונים ובדרגות ניהול שונות עברו לעבוד מהבית, וזה מצליח".

דפנה ברמלי גולן

עוד כתבות

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 13 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-200 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● שווי השוק של טסלה ירד מתחת ל-500 מיליון דולר, נחתכה ב-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס