גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי פייק ניוז: כל מה שכדאי לדעת על הקורונה

המשבר בעיצומו, המספרים מבהילים והרשת לא נחה ● אנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר בעניינים ● עד כמה יעילה המסכה, האם החיסון בדרך ואילו אפליקציות רפואיות עשויות לסייע לכם?

ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תסמינים

חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. דומה לתסמיני שפעת. במקרים חמורים עלול להתפתח לדלקת ריאות, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי-ספיקת כליות ואף למוות.

דגירה

בדרך כלל כעבור חמישה ימים מרגע ההידבקות מופיעים התסמינים. לעיתים נדירות לאחר יותר מ-12 יום, ולכן הבידוד נקבע ל-14 יום. ייתכן שנשאים יכולים להדביק בעת הדגירה לפני שמופיעים תסמינים, אבל עדיין אין על כך מידע ודאי.

הדבקה

הנגיף עובר בעיקר בטיפות. טיפת רוק של חולה שמשתעל או מתעטש היא זו שגורמת להדבקה. אך ייתכן גם שמשטחים יעבירו את הנגיף, והוא אף עלול להיות מועבר דרך הפרשה לצואה.

בידוד

מי שבבידוד אינו יכול לצאת מהבית, לחלוטין. עליו לשהות בחדר נפרד ומאוורר עם דלת סגורה. יציאה מהחדר לפעולה הכרחית תהיה לזמן קצר, ויש לכסות את הפה והאף. יש לשטוף ידיים, לחטא ולייבש במגבת נייר לפני ואחרי הכנת האוכל, בזמן האכילה ובעת שימוש בשירותים. כדאי להשתמש בשירותים נפרדים. אם יש כמה מבודדים בבית, הם יכולים לשהות באותו חדר. עם הופעת תסמיניםיש להתקשר למרפאה, למוקד קופת חולים  או למוקד 101 של מד"א. במקרה של הגעה לקופת חולים או חדר מיון יש ליידע את המרפאה מבעוד מועד ולהימנע מנסיעה לשם בתחבורה ציבורית.

הנחיות

אין לקיים אירועים בכלל. ילדים אינם מבקרים במסגרות החינוך. יש להימנע מביקורים בבתי חולים. יש להימנע מביקורים במוסדות לקשישים. כשיש צורך במלווה, להסתפק במלווה אחד. למי שיש סימפטומים אינו יכול ללוות חולה או לבקר במוסדות לאוכלוסייה הקשישה. קשישים, ובפרט אלה עם מחלות רקע או עם מערכת חיסון חלשה, מתבקשים לצמצם מגע ככל האפשר תוך שמירה על שגרה.

מסכה

יעילותה של המסכה בהגנה מוגבלת, ואין המלצה לחבוש מסכה בשגרה. היא יכולה לסייע
לחולים לא להפיץ את הנגיף. לבעלי תסמינים כדאי לעטות מסכה, וכן כל מי שמטפל בחולה חשוד או מאומת.

היריון

אין מידע על פגיעה בעוברים וביילודים כתוצאה מהדבקה של האם במהלך ההיריון. תינוקות שנולדו לאימהות חולות לא נשאו את הנגיף. לא נמצא נגיף גם בחלב אם, לכן הוא כנראה אינו מועבר בהנקה. עם זאת, על האם להקפיד על רחיצת ידיים יסודית לפני ההנקה או שאיבת החלב ועל כיסוי האף והפה בעת ההנקה.

בעלי חיים

בעלי חיים אינם נדבקים או מדביקים. אסור לנמצא בבידוד לצאת לטיול עם כלב. כדאי לבקש מאדם שאינו בבידוד שיטייל עם הכלב. אפשר לגעת ברצועה, אך מי שמוציא את הכלב לטיול חייב להקפיד על שטיפת ידיים אחרי כן.

חיסון

חברות רפואיות ומעבדות רבות ברחבי העולם עומלות על מציאת חיסון. הפיתוח דורש זמן,
ומומחים סבורים שתחלוף כשנה עד שיימצא. למדענים נדרשת תקופה לניסוי קליני מצומצם בבני אדם כדי לבדוק את יעילותו של החיסון, ואז נדרשים אישורים לשימוש בקרב הציבור הרחב.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

נגיף הקורונה - מגיפה עולמית

ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית. יו"ר הארגון קרא לכל המדינות להתגייס כדי לבלום את ההתפשטות, ואמר כי כולן יכולות יחד לשנות את המגמה כדי להגן על אזרחי העולם. הגדרה של מגיפה היא כשמחלה מידבקת מתפשטת במהירות מאדם לאדם בחלקים רבים בעולם. מאז שהתגלה הנגיף בעיר ווהאן שבסין בחודש דצמבר הטילו מדינות רבות מגבלות נרחבות על תנועת אזרחיהן, סגרו בתי ספר וגבולות.
בסין הצליחו לבלום את התפשטות הנגיף באמצעות צעדים דרקוניים, אך הוא כידוע עדיין
משתולל בכמה מדינות, ובראשן איטליה ואיראן.

רפואה מרחוק

כשהנגיף קורונה מתפשט ועשרות אלפים שוהים בבידוד, רפואה מרחוק היא מהאמצעים החשובים עבור מי שזקוק לשירות ובדיקות רפואיות שונות, אך מנוע מלהגיע לקופות החולים. בישראל פועלות חברות טכנולוגיה שמתמחות ברפואה מבוזרת (רפואה מרחוק), המאפשרת הימנעות מהגעה לקופות החולים. חברת ההייטק healthy.io פיתחה בדיקת שתן ביתית לאנשים שחשים תסמינים של דלקת בדרכי השתן ולנשים בהיריון שזקוקות לבדיקות כאלה.

Tyto היא אפליקציה לאבחון רפואי מיידי של בעיות בריאות. בעזרתה אפשר לבדוק את מצב הלב, הגרון, האוזניים ועוד.

Binah.Al - אפליקציה לאבחון רפואי מיידי, המבוססת על בינה מלאכותית וזיהוי פנים. מאפשרת לזהות בקלות ובאופן מדויק מדדים רפואיים בהסתמך על תמונה שנלקחה על ידי מצלמת הסמארטפון, הטאבלט או הלפטופ. סוגי המדדים שניתן לאבחן באמצעות ה"סלפי" הם דופק לב, קצב נשימות, רמת החמצן בדם ומידת הלחץ הנפשי. מדובר בבדיקה שאפשר לבצע בבית. זמני האבחון קצרים ונעים בין כמה שניות לשתי דקות. מתבצעת מדידה של השינויים הקטנים ביותר בצבע מתחת לאפידרמיס בעור, הנגרמים על ידי שינויים בזרימת הדם ומושפעים מפעימות הלב.

MY Home Doc - פיתוח טכנולוגי המאפשר צילום האוזניים, הגרון והאף, האזנה ללב ולריאות, ואף בדיקת רמת החלבון בדם מהבית, והכול נשלח בזמן אמת לרופא.

SOMARIS - מכשיר שמצלם בעצמו ומפענח בדיקות אולטרה-סאונד היישר מהבית, ללא
צורך ברופא מומחה.

דמי אבטלה, חופשה ללא תשלום

משבר הקורונה מחייב חברות רבות להוציא את עובדיהן לחופשה ללא תשלום (חל"ת). בשלב זה לא ברור כמה זמן תימשך החופשה הכפויה, שמותירה את העובדים ללא מקור הכנסה. למה זכאים העובדים ומה עליהם לעשות?

על פי לשכת התעסוקה: כל עובד שיוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 ימים לפחות עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה, ללא קשר למשבר הנוכחי. לעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות בשל צמצומים עקב משבר הקורונה, בתאריכים שבין 1 במרץ ל-1 ביוני, ניתנו הקלות מיוחדות על ידי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.

כך, בעוד שקבלת דמי האבטלה בשגרה מותנית בכך שהעובד ניצל את כל ימי החופשה הצבורים שלו - עובד שיצא לחל"ת בשל משבר הקורונה יוכל לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון, ללא קשר למספר ימי החופשה שנותרו לו. הזכאות לדמי אבטלה מותנית בכך שהעובד עומד בתנאים הנדרשים, כגון גיל ותקופת אכשרה, שבהם אין שינוי.

עובדים שאולצו לצאת לחל"ת בעקבות משבר הקורונה יכולים להתייצב בשירות התעסוקה פעם בחודש, במקום פעם בשבוע - עד סוף תקופת המשבר והחל"ת, או עד להפנייתם לעבודה מתאימה.

כדי ליהנות מהנוהל המקל, המתייצבים שזו התייצבותם הראשונה יכולים לבצע רישום ראשוני ללשכת התעסוקה באתר שירות התעסוקה, שיוכר בכפוף להגעה ללשכה בתוך 14 יום. לחלופין, ניתן לבצע את הרישום הראשוני בלשכה יחד עם מתאמי ההשמה. לאחר מכן, כאמור, העובדים בחל"ת עקב הקורונה יידרשו להתייצב בלשכת התעסוקה אחת לחודש, בין 15 ל-21 בחודש, ולפעול בהתאם להנחיות מתאמי ההשמה.

היה ותימצא עבור המתייצבים הצעת עבודה מתאימה, המתאמים רשאים להפנותם לעבודה. אם העובדים הוחזרו לעבודה, עליהם לעדכן את שירות התעסוקה על ידי פנייה למוקד שירות הלקוחות בטלפון 9687 *.

"לשטח את העקומה"

ההערכה של מומחים ואפידמיולוגים היא שבין 20% ל-60% מהאוכלוסייה הבוגרת ברחבי העולם תידבק בנגיף COVID-19 הגורם לקורונה. המספרים מבהילים, מה עוד שאין עדיין חיסון למחלה. גורמי בריאות הציבור ואנשי מקצוע בארץ ובעולם תומכים במאמצים שיסייעו להפחית את התפשטות נגיף קורונה. המטרה היא "לשטח את העקומה", כלומר לא לאפשר לנגיף להתפשט במהירות אלא במשך זמן רב יותר.

במהלך של התפשטות זיהומית נרשמת תחילה עלייה חדה במספר החולים, מספרם מגיע לשיא, והירידה המיוחלת מציינת את בלימת המגיפה ואף את סופה. סין נמצאת בירידה, אך באיטליה, באיראן ובקוריאה הדרומית, שנפגעו קשות, העקומה עדיין נמצאת בעלייה.

בלי צעדים מחמירים יעבור מספר החולים את יכולת מערכת הבריאות לטפל בהם.

כשהנטל על נותני שירותי הבריאות עצום, וגם יש מחסור בבדיקות, רבים יחלו וייאלצו להיכנס לבידוד, והמערכת לא תוכל לספק טיפול רפואי לכל מי שיזדקקו לכך. זו הסיבה שיש חשיבות לדחיית התפשטות הנגיף על פני תקופה ארוכה יותר.

"שיטוח העקומה" אולי יאריך את משך המגיפה, אבל בדרך זו משרד הבריאות, קופות החולים ובתי החולים משיגים זמן כדי להגיב למשבר. וחשוב יותר, "שיטוח העקומה" מסייע להפחית במידה ניכרת את מקרי המוות.

עזרה נפשית

ער"ן בשיתוף הקואליציה הישראלית לטראומה קו חם למתן מענה רגשי של עזרה ראשונה נפשית. מספר: 1201, שלוחה 6
מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן 050-9949244 , בשעות 12:00 - 20:00
עמותת נט"ל 073-236338 בימים א'-ה', בשעות 12:00 - 22:00

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

עוד כתבות

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● גם בריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" ● מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת חרבות ברזל, במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים"

פרופ' ג'וזף כורש / צילום: יח''צ

חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

פרופ' ג'וזף כורש, מחוקרי ההזדקנות המובילים, טוען שאנחנו כבר יודעים מה צריך לעשות כדי להאריך ימים, אבל לא מיישמים ● בראיון לקראת כנס Biomed 2024 שיתקיים השבוע, הוא מספר על התרופות החדשות שלא מדברים עליהן, אבל חשובות לא פחות מהתרופות נגד השמנה

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

ירידות באירופה; הראלי בשוקי אסיה נעצר

מדד ניקיי עולה ב-0.4% ● ירידות קלות במחירי הנפט • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה

מדובר בנוהל גילוי מרצון האחרון שיפורסם – ומשכך ההזדמנות האחרונה של הישראלים שהסתירו הון לדווח על הונם ולקבל הקלות בקנסות והגנה מהליך פלילי ● הנוהל פונה במיוחד לקהילת הקריפטו, שעד כה התקשתה להכניס את רווחיה למערכת ההון המדווחת והממוסה ● בעקבות הנוהל, הציפייה היא לכניסתם של כ-2-3 מיליארד שקל לקופת המדינה

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם