גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגירה צורמת בוול סטריט: הדאו ג'ונס התרסק ב-17.3% השבוע; הנפט צלל מתחת ל-20 דולר

מדד דאו ג'ונס איבד 4.6%, מדד S&P 500 ירד ב-4.4% ● הזהב איבד 2.1% בסיכום שבועי ● גולדמן זאקס צופה צמיחה שלילית לכלכלה האמריקאית בקצב שנתי של 24% ● מקרי התמותה באיטליה בצל הקורונה עלו בחדות ביממה החולפת

סוחר בבורסת וול סטריט על רקע הירידות / צילום: Associated Press
סוחר בבורסת וול סטריט על רקע הירידות / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

22:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות למרות האופטימיות שנרשמה בפתיחה. הדאו ג'ונס נפל ביותר מ-900 נקודות בדקות האחרונות למסחר. בכך בורסות וול סטריט רשמו את השבוע הגרוע מאז משבר הסאבפריים ב-2008.

מדד דאו ג'ונס איבד 4.6%, מדד S&P 500 ירד ב-4.4% ומדד הנאסד"ק איבד 3.8%. בסיכום השבוע הצורם בניו יורק הנאסד"ק נפל 12.6%, מדד S&P 500 נפל ב-14.99% והדאו ג'ונס הוביל את הנפילות עם צניחה של 17.3%.

מחיר חבית נפט צלל מתחת ל-20 דולרים ובכך הנוזל השחור רשם את השבוע הגרוע מאז 1991 בשווקים.

21:38

בורסות וול סטריט מתנהלות בירידות חדות בצל נפילה של 20% במחיר הנפט נוכח התפשטות נגיף הקורונה בעולם. מדד דאו ג'ונס מאבד 3.3%, מדד S&P 500 יורד ב-3.4% ומדד הנאסד"ק יורד ב-2.3%.

הנפט ממשיך במדרון החלקלק מטה מתחת ל-20 דולר לחבית. בסיכום שבועי החוזים על הנפט צללו ב-29% - הירידה החדה מאז 1991.

21:00

בנק ההשקעות גולדמן זאקס הוציא הערב תחזית פסימית ולפיה הכלכלה האמריקאית תתכווץ בקצב שנתי של 6% במהלך הרבעון הראשון של השנה, וברבעון השני של 2020 היא צפויה הכלכלה האמריקנית לרשום צמיחה שלילית בקצב שנתי של 24%. מדובר בירידה החדה מעולם עבור הכלכלה האמריקאית.

טראמפ אמר כי הוא רוצה לאסור על חברות שקיבלו חילוץ לבצע רכישה חוזרת של מניות. נציין כי חברות התעופה הגדולות שביקשו חילוץ השבוע ביצעו רכישה חוזרת של מניות בכ-95% מהתזרים שלהן.

על רקע התפשטות נגיף הקורונה, אמזון  הודיעה על גיוס של 100 אלף עובדים חדשים, וגם SEVEN ELEVEN הודיעה על גיוס של 20 אלף עובדים.

20:00

החוזים על הזהב למסירה באפריל עלו ב-5.3 דולרים, או 0.4%, ל-1,484.6 דולרים לאונייה. בסיכום שבועי החוזים העתידיים איבדו 2.1%. 

הנפט צונח ב-6.15% ל-23.67 דולרים לחבית, וזאת לאחר הזינוק אתמול.

18:30

וול סטריט עברה לירידות. הדאו נופל ב-300 נקודות במה שמסתמן כשבוע המסחר הגרוע ביותר מאז שנת 2008. 

המשקיעים מתנהלים בזהירות תוך כדי נסיונות התמודדות עם מגפת הקורונה, כאשר מצד אחד מניין הנדבקים והמתים מואץ, ומהצד השני ניכרים מאמצי הממשלות והבנקים המרכזיים לצמצם את השפעת הנגיף על הכלכלה העולמית.

הדאו ג'ונס נסחר בירידות 1.5% לאחר שהוסיף לערכו למעלה מ-400 נקודות מוקדם יותר. מדד ה-S&P 500 יורד בכ-1.5%. הנאסד"ק רושם ירידות של נסחר בירידה של 0.6% לאחר שקפץ מוקדם יותר מלמעלה מ-2%.

באירופה ננעלו המדדים בעליות. בורסת פריז עלתה ב-4.5%.

ה-Stoxx 600 נסגר בעליות של כ-1.4%. מניות התיירות זינקו מעל 9% והובילו עליות לאחר שנקטו פטיש בגלל כיבוי נגיף הנגיף, בעוד שמניות המדיה נםלו בלמעלה מ-1%.

15:30

פתיחה חיובית בבורסות וול סטריט בעקבות העליות בסוף המסחר אתמול והעליות הזהירות בעולם היום. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-100 נקודות עם פתיחת המסחר. מדד ה-SַP 500 עולה בכ-1%, הנאסד"ק רושם עליות של למעלה מ-2%.

14:50

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות בהובלת בורסת פריז שמזנקת כ-4.5%. בורסת גרמניה עולה ב-3.6%, בורסות לונדון ואיטליה מטפסות בכ-1.6% כל אחת. 

החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה חיובית בוול סטריט, בעוד המשקיעים זהירים בהתמודדות עם מגפת הקורונה, כאשר מצד אחד מניין הנדבקים והמתים מואץ, ומהצד השני ניכרים מאמצי הממשלות והבנקים המרכזיים לצמצם את השפעת הנגיף על הכלכלה העולמית.

החוזים העתידיים על מדד הדאו ג'ונס עולים ב-513 נקודות, או 2.6%, בעוד שמדד מדד S&P 500 עולה ב-2.3%. בינתיים, החוזים העתידיים על הנאסד"ק מציגים עלייה של 3.3%.

ביום חמישי, עלה מדד הדאו בכ-1%, לרמה של 20,081.19. ה-S&P 500 השלים עלייה של 0.5%. מדד הנאסד"ק רשם עליות של 2.3% .

הדאו נמצא בדרכו לירידה שבועית של 13.4%, ה-S&P 500 רשם ירידה של 11.13% בשבוע, הנאסד"ק צבר ירידה שבועית של 9.2%, נכון לנעילת המסחר בחמישי.

10:10

בהמשך למגמה החיובית, גם בורסות אירופה נפתחו בעליות. זאת בזמן שהשווקים ממשיכים להתנודד בקיצוניות, בעוד ההשפעה הכלכלית הפוטנציאלית של המגפה עדיין לא ברורה.

ה-Stoxx 600 זינק ב-4.8% עם תחילת המסחר,בעוד מלאי הנפט והגז זינקו ב-7%, כאשר כל הבורסות העיקריות נסחרות בטריטוריה חיובית.

בורסת לונדון עולה ב-1.8%, בורסת גרמניה מתרוממת ב-2%, בורסות פריז ואיטליה עולות בלמעלה מ-2.5%.

בורסות אסיה ננעלו בעליות חדות, בהובלת ההנג סנג שקפץ בכ-5%.

07:30

עליות בבורסות אסיה בעקבות הנעילה החיובית אמש בבורסות וול סטריט, ולאחר שסין הודיעה כי היא משאירה את הריבית על ההלוואות שלה ללא שינוי.

אמש הסתיים המסחר בוול סטריט בעליות, בהובלת מניות הטכנולוגיה שמשכו את מדד הנאסד"ק לעלייה של 2.3%. 

הקוספי הדרום קוריאני, שרשם הפסדים כבדים אתמול, קפץ הבוקר ב-4.29%, מדד הקוסדאק זינק ב-5.77%. מדד ההנג סנג של הונג קונג זינק גם הוא 2.81%.

באוסטרליה, ה-S&P/ASX 200 מתרומם בלמעלה מ-2% כאשר כמעט כל המדדים נמצאים בטריטוריה ירוקה.

גם בסין נרשמות עליות, כאשר בורסת בנחאי עלתה 0.47%, בורסת שנזן הוסיפה 0.166%. ביפן, השווקים סגורים לרגל חג מקומי.

בתוך כך, המשקיעים נושאים עיניהם להתפתחויות בהתפרצות הגלובלית המתמשכת של מגפת הקורונה. השווקים ממשיכים לנוד בקיצוניות, בעוד ההשפעה הכלכלית הפוטנציאלית של המגפה עדיין לא ברורה.

"אי וודאות ותנודתיות הופכות לנורמה בשווקים הפיננסיים ככל שהמשבר מהתפשטות המגפה מתרחב," אמר קים מונדי, אסטרטג בבנק חבר העמים באוסטרליה. "הבנקים המרכזיים ממשיכים לעשות כמיטב יכולתם על מנת לנטרל את הפגיעה".

בנקים מרכזיים מרחבי העולם, החל מהפדרל הרזרב של אוסטרליה ועד הפדרל ריזרב הבארה"ב בניהולו של ג'רום פאוול, הפחיתו את הריבית בימים האחרונים.

כאמור, הפדרל ריזרב נקט השבוע בצעד הדרמטי ביותר מאז משבר הכלכלי של 2008 וחתך את הריבית לטווח של 0.25%-0%. הפד כתב בהודעה שלו כי "התפרצות נגיף הקורונה פגעה בקהילות ובהתנהלות הכלכלית במדינות רבות, בהן גם ארה"ב".

הטווח הקודם של הריבית עמד על 1.25%-1%, ולמעשה הפד מביא את השיעור לאפס כפי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ דורש כבר חודשים ארוכים.

עוד עדכן הבנק כאמור כי הוא מתכוון להשיק מחדש את תוכנית "ההקלות הכמותיות", שנקט בתקופת המיתון שלאחר המשבר הכלכלי ב-2009 במטרה "להזרים שוב כסף לשווקים ולמשק כולו".

"הבנק הפדרלי מוכן להשתמש במגוון הכלים המלא שעומד לרשותו כדי לתמוך בזרימת האשראי למשקי בית ועסקים ובכך לקדם את יעדי התעסוקה והיציבות המקסימלית שלה", נמסר בהודעת הבנק. "כדי לתמוך בתפקודם החלק של השווקים של ניירות ערך וניירות ערך מגובי משכנתאות שהם מרכזיים בזרימת האשראי למשקי בית והעסקים, יגדיל הפד את החזקותיו בניירות ערך ב-500 מיליארד דולר לפחות בחודשים הקרובים וכן את החזקותיו בסך ניירות ערך מגובים במשכנתאות בסכום של לפחות 200 מיליארד דולר". הבנק הודיע כי יתחיל ברכישות ניירות הערך כבר מחר עם הזרמה של 40 מיליארד דולר. "הזרמת הכסף לשוק היא אחת המטרות היסודיות של הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם", נכתב בהודעת הפד.

לצד ההורדה בריבית ותוכנית ההקלות, הפד הוריד גם את הריבית על הלוואות חירום של הבנקים ל-0.25%. בנוסף הוא האריך את הטווח להלוואות ל-90 יום.

הריבית הנמוכה צפויה להישאר עד שהכלכלה האמריקאית תתאושש מהשפעת הקורונה.

בהודעה נוספת שפרסם הבנק הפדרלי האמריקאי, הוא עדכן כי הצעדים הדרמטיים שהוא נוקט מתואמים עם בנקים מרכזיים אחרים בעולם - בנק קנדה, בנק אנגליה, בנק יפן, הבנק המרכזי האירופי והבנק הלאומי השוויצרי.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, ב-80% יותר מהצפי

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס