גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וול סטריט ננעלה בירידות; אינטל ובואינג זינקו, אפל צנחה

הבנק המרכזי בארה"ב הודיע על שורה של תוכניות סיוע, לרבות המשך רכישות האג"ח "ככל שיידרש" לתפקוד חלק של השוק ● המשקיעים מחכים לאישור בקונגרס של חבילת תמריצים פיסקאלית ● בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות

סוחר מיואש על רקע הירידות החדות / צילום: Associated Press
סוחר מיואש על רקע הירידות החדות / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

22:00

המסחר בוול סטריט ננעל הערב (ב') בירידות, לאחר עוד יום תנודתי ובעקבות כשלון של הסנאט להחליט על חבילת תמריצים לעידוד הפעילות במשק האמריקאי. 

מניות בואינג  ואינטל רשמו עליות חדות. גם מניית זום בלטה מנגד, אפל  ננעלה בירידה חדה. עוד בלטו בירידות חדות מניות פורד מוטורס , בנק אוף אמריקה ואקסון מובייל. 

19:50

מגמה שלילית בוול סטריט, בעת שהמשקיעים ממתינים לחדשות בנוגע לחבילת הסיוע והתמריצים של הממשל. עליות חדות נרשמות במניות אינטל , בואינג , AMD ואובר. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת בחדות ל-0.74%. הזהב רושם עלייה של 5.7% ונסחר סביב 1,568 דולר לאונקיה. 

18:50

לאחר ירידות חדות בשעתיים הראשונות של המסחר, כעת נסחרים מדדי המניות בוול סטריט במגמה מעורבת. זאת, על רקע אופטימיות וצפי להבנות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסנאט והכרזה על חבילת תמריצים ענקית למשק האמריקאי בהמשך היום.

באירופה הסתיים המסחר בירידות חדות.

בקרב המניות הישראליות בולטות בעליות חדות טבע , לייבפרסון ונייס .  

17:00

נמשכות הירידות בוול סטריט. מדדי S&P 500 והדאו ג'ונס יורדים ביותר מ-2%. גם באירופה נרשמות ירידות חדות לקראת סיום המסחר. 

15:50

ירידות שערים בניו יורק אפילו אחרי שהפדרל ריזרב חשף צעדים חדשים לשמירה על התפקוד של השווקים. מדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 מאבדים כ-1.5% והנאסד"ק יורד ב-0.5%.

אחד מהצעדים שננקטים על ידי הפד הוא תוכנית רכישת אג"ח ללא הגבלה. שר האוצר, סטיבן מנושין, אמר כי הקונגרס קרוב מאוד סגירת עסקה על צעדים פיסקאליים.

תשואות אג"ח ארה"ב רשמו היום ירידות שערים בעקבות הודעת הפד. מחירי הנפט עברו לעליות, אך רושמים כעת שוב ירידות.

ג'נרל אלקטריק  הודיעה היום כי חטיבת GE Aviation שלה מתכננת קיצוץ 10% מכוח האדם שלה בארה"ב, לאחר שהנגיף הוביל ל"התכווצות מהירה" בתנועת נוסעים באוויר. 

באירופה נמשכות הנפילות ומדד סטוקס 600 מאבד 3%.

15:30

המסחר בוול סטריט נפתח היום בירידות שערים, לאחר שהמדדים נסחרו בחוזים העתידיים בירידות חדות אך עברו לעליות בעקבות הודעת הפדרל ריזרב על תוכנית סיוע לשווקים.

באירופה נחלשו מאוד הירידות החדות שנרשמו במשך כל היום, בעקבות ההודעה. 

14:20

החוזים בניו יורק מוחקים חלק ניכר מהירידות החדות שרשמו במשך המסחר, לאחר שהפדרל ריזרב הודיע כי יוציא לדרך שורה של תוכניות סיוע שיעזרו לשווקים לתפקד טוב יותר על רקע משבר הקורונה. בין היתר מדובר בהתחייבות להמשיך ברכישות האג"ח "בהיקפים הדרושים כדי לתמוך בתפקוד חלק של השוק". 

בעקבות ההתפתחות חל שינוי מגמה במחיר הנפט. 

12:30

בורסות אירופה נסחרות בירידות חדות בהובלת הפוטסי הבריטי שצונח ב-4%. הקאק מאבד 2.6% ומדד הדאקס נופל ב-3%. הבורסה במילאנו מאבדת 3.3%, הבורסה במומבאיי צוללת בכ-13% בתגובה לפעולות הממשלה בסוף השבוע שהכניסה מעשית גם את כל הודו לסגר.

מחיר הנפט נסחר כעת ביציבות סביב 23 דולרים לאחר שהתרסק בשבוע החולף לרמה הנמוכה מאז 1991. לדברי גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "בטווח הקרוב, בהנחה שווירוס COVID-19 עדיין לא ייבלם במהלך השבועות הקרובים, ובהנחה שערב הסעודית אכן תציף את שוק הנפט כפי שהיא מתריעה, מחירי הנפט צפויים להישאר בטווח של 20-30 דולרים לחבית BRENT".

"באופן דומה, במידה ותמצא תרופה שתרפה את החולים מהווירוס ותעצור את התפשטות המגיפה, וכן במידה ויפותח חיסון שיעצור את המשך התפשטות המגיפה, כלכלת סין תחזור למסלול צמיחה, והשוק ישוב להתמקד בצפי שסין תבצע רכישות גדולות של נפט גולמי ותשומות אנרגיה נוספות מארה"ב על חשבון יצרניות במדינות אחרות. נראה שפרק הזמן הנדרש על מנת שרוסיה וסעודיה יחזרו לשולחן המו"מ, לשם השגת "שביתת נשק", עלול לקחת מספר חודשים", אמר בפמן.

"לנוכח הצעד ההגנתי של הנשיא טראמפ, שיגן על תעשיית הנפט, באמצעות רכישות גדולות למלאי האסטרטגי, יעילות המהלך הרוסי שהיה מכוון גם כנגד התעשייה האמריקאית תופחת בטווח הבינוני. מצב זה עשוי להשפיע גם בכיוון של השגת הבנות בין רוסיה וסעודיה, סיום המלחמה ועלייה מחודשת במחירים, בפרט ב- BRENT. בהתאם לכך, במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ- 37 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 33 דולרים לחבית עד סוף 2020", סיכם בפמן.

11:15

נמשכות הירידות החדות בבורסות אירופה ומדד סטוקס 600 מאבד כ-4.5%. ירידות דומות נרשמות בלונדון, בגרמניה ובפריז. מניות הנסיעות והפנאי החבוטות מאבדות עוד כ-7%.  

ממשלות ברחבי העולם משיקות חבילות סיוע מסיביות כדי לסייע לעסקים ולעובדים, אך בארה"ב עדיין לא הגיעו להסכמה על התמריץ הכלכלי. 

מחיר חבית נפט מסוג ברנט מאבד כ-4%. 

בניו יורק מאבד הדאו ג'ונס כ-700 נקודות בחוזים העתידיים.

10:20

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות שערים חדות במדדים המובילים, ומדד סטוקס אירופה 600  נחתך ב-4.5% בפתיחה, כשמדד התעשייה צולל ב-6%. בהמשך התמתנו מעט הירידות והמדד יורד בכ-3%. 

בארה"ב מתחזקות הירידות בחוזים העתידיים ומדד דאו ג'ונס מצביע על צלילה של יותר מ-800 נקודות בפתיחת המסחר.

09:20

בארה"ב נרשמות ירידות חדות בחוזים העתידיים על המניות בזמן ממתינים להסכמה בוושינגטון על תוכנית תמריצים כלכליים שתרכך את הפגיעה הכלכלית מהתפרצות הקורונה. החוזים על הדאו ג'ונס מצביעים על נפילה של יותר מ-650 נקודות בפתיחת המסחר. 

גם היום הגיעו המדדים בשלב מסוים ל"גבול התחתון" של ירידה של 5% שמתחתיו לא מתבצעות עסקאות. חוק תמריצים פיסקאלי נפל בהצבעה בסנאט אתמול לאחר שהדמוקרטים הזהירו כי הצעד לא יספיק כדי לסייע לעובדים, ויהיה יותר מדי לחילוץ חברות.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה לארי קודלו אמר שלשום כי חבילת תמריצים כלכלית תגיע ליותר מ-2 טריליון דולר, סכום המשתווה לכ-10% מהתוצר הכלכלי של ארה"ב.

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום ברידות חדות על רקע ההשפעות הכלכליות של התפשטות וירוס הקורונה בעולם, שממשיכה להעיב על סנטימנט המשקיעים.

בורסת אוסטרליה ננעלה בירידה של 5.6%. במדד קוספי בקוריאה הדרומית נרשמה ירידה של 5.3%. 

בבורסת שנחאי ירד המדד ב-3.1%. 

בבורסות שנזן והונג קונג יורדים המדדים בשעה זו בכ-4.5%. בהודו צולל הניפטי 50 ב-11.5%.

הבורסה היחידה שהפגינה היום עוצמה נגד המגמה הייתה טוקיו, שם נעל היום מדד ניקיי את המסחר בעלייה של כ-2%.

וירוס הקורונה ממשיך להתפשט במהירות ברחבי העולם, ומספר החולים עומד על יותר מ-294 אלף. יותר מ-12,900 בני אדם מתו מהנגיף, כך לפי נתונים מארגון הבריאות העולמי.

07:00

בורסות אסיה נסחרות בירידות חדות, בהובלת הנפילות באוסטרליה, שם הבורסה נופלת בכ-8.5%. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק מאבדים כ-4.5% בהמשך לנפילות של השבוע שעבר, כאשר הנאסד"ק השלים צניחה של יותר מ-17% בשבוע.

הבורסה בשנחאי מאבדת 2.25%, הקוספי צונח בעוד 4.75%, הבורסה בהודו נופלת ביותר מ-8%, סינגפור צונחת ב-7.6%, שנזן צוללת ב-8.3%, הבורסה בהונג קונג מאבדת 4.3%. הנפט מטפס ב-0.8% ל-22.7 דולרים לחבית, והזהב עולה בשיעור דומה ל-1,597 דולר לאונקייה.

הפד הזהיר כי שיעור האבטלה בארה"ב עשוי לזנק עד ל-30%, בזמן שחבילת הסיוע של הממשל עדיין לא אושרה בסנאט. העיר ניו יורק נכנסה לעוצר בצל החשש מהתפשטות הקורונה.

"אי וודאות ותנודתיות חדה נהיו עניין שבשגרה בשווקים הפיננסיים נוכח משבר הקורונה", אמר קים מונדי, אסטרטג מטבעות בבנק חבר העמים של אוסטרליה. "הבנקים המרכזיים ממשיכים לזרוק את כל מה שיש להם על מנת להגביל את ההפרעה מהמגפה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי