גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תחום התעופה יהיה האחרון שיתאושש; לא בטוח שיש צורך בשלוש חברות בישראל"

עיני אל על נשואות לעולם, שם הסיוע הממשלתי לחברות התעופה כבר זורם ● ומה בארץ? בשיחה עם "גלובס" היישר מהבידוד, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אינו מסתיר את תמיכתו במתן סיוע לחברות התעופה הישראליות, אבל לוקח בחשבון גם תסריטים אחרים, מטרידים יותר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

בהנהלת אל על דרוכים מתמיד. דיונים קדחתניים שנעשים בין הנהלת החברה ובין נציגי האוצר בימים אלה אמורים להוביל לסיוע בדמות הלוואה בערבות מדינה לחברה בהיקף של כ-600-700 מיליון שקל לתקופה של 15 שנה. בדיונים נדרשת אל על להציג תכנית התייעלות שהיא תנאי לקבלת הסיוע. אלא שבינתיים, באוצר רוצים עוד, ואל על נשלחת עם שיעורי בית כדי להעמיק את התכנית. לפי התכנית, מדובר בכ-1,300 מפוטרים - אבל עיקרה כולל התייעלות רב-מערכתית שתאפשר לאל על לא רק להתאושש מהר ביום שאחרי אלא גם להיות בעלת מסוגלות להחזיר את הכסף למדינה. אל על לא לבד - גם ישראייר וארקיע מנהלות דיונים נפרדים, שתי החברות הקטנות יותר מבקשות סיוע בהיקף של כ-50 מיליון שקל.

עיני אל על נשואות לעולם - שם הסיוע הממשלתי לחברות התעופה כבר זורם, באירופה ובארה"ב ובהיקפים עצומים. ומה בארץ? בשיחה מיוחדת עם "גלובס" היישר מהבידוד בביתו, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אינו מסתיר את תמיכתו במתן סיוע לחברות התעופה הישראליות, אבל לוקח בחשבון גם תסריטים אחרים.

"בדיונים יש הבנה שתעופה לאומית היא אינטרס לאומי. אבל גם ברור לנו שאין למדינה מחויבות לחברת תעופה מסוימת אלא לנושא התעופתי, לכמות מסוימת של מטוסים, ללו"ז של טיסות ולמענה של התעופה למדינה שהיא אי תעופתי".

בישראל פועלות 4 חברות תעופה: אל על, ישראייר וארקיע. חברה נוספת היא ק.א.ל, שעיקר פעילותה היא הטסת מטענים (לאחרונה כפי שנחשף ב"גלובס" התעתדה ק.א.ל להיכנס לתעופה מסחרית במודל של לואו קוסט, תכנית שתידחה לימים טובים יותר).

עוד בתחילת המשבר הבטחת לסייע לחברות התעופה הישראליות, הבטחה שראש הממשלה גיבה וממשיך לגבות בנאומיו. האם לאור העמקת המשבר שכבר חולש על כלל הענפים במשק היקף הסיוע התכווץ?

"אנחנו מסתכלים על התעופה המסחרית שמורכבת משתי חברות קטנות ואחת גדולה. האירוע באל על הוא גדול יותר כי היא נכנסה למשבר בנתונים שלילים. המטרה של האוצר, והיא מוצדקת, היא לוודא שאל על מצליחה להחזיר את הכסף, וזו הסיבה שהם דורשים מאל על לעשות צעדים קשים. זה תהליך שלוקח זמן ויש כמה סבבים, נציגי אל על באים, מציגים את התכנית שלהם, שולחים אותם לעשות שיעורי בית וזה חוזר הלאה. ככל שאל על תדע לעשות טוב יותר את שיעורי הבית הללו היא תקבל מהאוצר הלוואה בערבויות מדינה שתאפשר לה לעבור את תקופת הביניים. אני לא רוצה לפרט את הסכומים".

"לא רוצים לנהל לחברות את ההתייעלות"

ככל שהזמן עובר, גובר הקושי להחזיק את הראש מעל המים. ביאט"א (ארגון התעופה העולמי) העריכו כי חברות שלא יקבלו סיוע ממשלתי לא יוכלו לשרוד מעבר ל-3 חודשים.

"קיימת עוד אופציה והיא שאל על תיכנס לסוג של פירוק ולהקפאת הליכים. במצב כזה ימונה לה נאמן תחת ביהמ"ש. המדינה תדאג שהמטוסים יישארו שלה כדי להקים מחדש חברת תעופה. אנחנו מקווים לא להגיע לשם אלא שאל על תעשה את מה שהיא צריכה ושהאוצר יגיע למסקנה שהיא מסוגלת להחזיר את ההלוואה. בארקיע וישראייר מדוברים באירועים אחרים: ישראייר נכנסה לאירוע במצב טוב יותר אחרי דוחות חיוביים ופעילות טובה, ארקיע נכנסה לאירוע הזה במצב פחות טוב. שתיהן מכוונות לסיוע בסכומים קטנים יחסית. פה יש ויכוח ביני ובין האוצר היות שאני חושב שצריכים לאפשר להן לקבל את הסיוע ולבזר סיכונים. לא לשים את כל הביצים בסל אחד של אל על ולאפשר גם להן לעמוד על הרגליים, לאוצר קשה יותר עם הגישה הזו. מצד שני, אני לא משוכנע שיש צורך בשלוש חברות תעופה בישראל לפעילות הבינלאומית ולפנים ארצית. אני מדגיש שאני לא מדבר על חברות כאלה ואחרות אלא שהאינטרס של המדינה הוא ענף תעופה. זה אינטרס לאומי, ונכון לנו לבזר סיכונים ולא לשים הכול חברה אחת".

ככל שחולף הזמן עוגת הסיוע הממשלתית נחלקת בין עוד ועוד ענפים במשק. חלקה של התעופה יקטן?

"כשהתחלנו את המשבר הזה לא ידענו לאן זה הולך. ענף התעופה היה הראשון להיפגע ואז יחסית היה יותר פשוט לבנות סיוע. היום, כשכל המשק בפנים זה מורכב יותר. תחום האחריות שלי הוא התעופה ואני לא יכול במשמרת שלי לקום בבוקר שבו לא תהיה חברה תעופה ישראלית. אנחנו לוקחים בחשבון גם תרחיש שבו אל על תיכנס לפירוק ויהיה צורך להקים חברה חדשה - אולי יהיה משקיע אחר שיהיה מעוניין ואולי לא. ובכל מקרה זה תהליך מורכב וארוך משום שגם אם נשמור את הנכסים החיוניים שלה, להקמה של חברה חדשה נדרש תהליך רישיון שנמשך בין חצי לשנה, תהליך של רכישת מטוסים ו"סלוטים" (חלונות המראה ונחיתה). מותר לממשלה להגיד שקיום חברות תעופה ישראליות הוא חיוני בהיבט הגיאו-פוליטי והביטחוני. ברור לכולם שאף חברת תעופה זרה לא תבצע טיסות לחילוץ ישראלים או תמשיך לטוס כשיש אירועים ביטחוניים. ישראל לא יכולה להישאר בלי חברת תעופה מקומית. אם אל על כחברה לא תהיה שווה את ההשקעה כי היא לא תוכל להחזיר את הכסף שהיא תקבל, נצטרך לחשוב על שמירה על השלד שלה, כלומר הרישיונות, המטוסים והסלוטים. זה תרחיש שהוא נלקח בחשבון אם כי אני מקווה שלא נגיע אליו".

האם נשקלת אפשרות של מיזוג בין שתי חברות? הממונה על ההגבלים בשעתו פסלה מיזוג בין ישראייר ואל על.

"אנחנו יושבים עם רת"א וחושבים על איך ייראה שוק התעופה ביום שאחרי. מה המצב האופטימלי שנכון לו, האם חברת תעופה אחת גדולה או שתי חברות. בכל התהליך הזה המדינה נזהרת שלא לנהל את השוק הזה משום שאנחנו רוצים שכוחות השוק והתחרות יעשו את שלהן. אנחנו לא רוצים לנהל לחברות את ההתייעלות שהן צריכה לעשות אלא לוודא שהתכניות שההנהלות של החברות כותבות הן כאלה שיאפשרו להן להחזיר הלוואות. מיזוג בין שתי חברות הוא אופציה שגם אפשר לשקול אותה ביום שאחרי. העובדה שלא אישרו את המיזוג הזה בשעתו הייתה טעות".

"תחום התעופה יהיה האחרון להתאושש"

איטליה הלאימה את חברת התעופה שלה, אליטליה, שהייתה בקשיים עוד קודם לכן. האם בתמורה לסיוע לאל על המדינה תרצה מניות?

"המדינה הוכיחה שהיא לא טובה בלנהל חברת תעופה שבבעלותה ואין סיבה שהיא תנסה את זה שוב. אין כרגע מחשבה כזו. אני חושב שמה שנכון הוא לעזור בהלוואות ובערבויות מדינה. גם אם נגיע למצב של פירוק, המדינה תערוב לבנקים ולמשקיע שייכנס. המדינה לא צריכה לקחת את הנושא הזה לניהול שלה. הוכח כבר שהשוק הפרטי עושה את זה יותר טוב והמדינה צריכה להתערב בעתות משבר. חברות תעופה שמזוהות עם מדינות מהוות רשת ביטחון חשובה, הן לא צריכות שהמדינה תהיה הבעלים שלה. לא בהכרח מה שנכון בעיני ממשלת איטליה נכון גם בעינינו".

סיוע אחר שהעניקו ממשלות לחברות הוא דרך הקלות באגרות, זה משהו שאפשר היה לעשות גם פה.

"זה לא כל כך פשוט. גם רשות שדות התעופה נקלעה לקשיים בעקבות המשבר. אלפי עובדים שם הוצאו לחל"ת, טרמינל 1 נסגר לפעילות והתעבורה הנמוכה היא בעיה בהכנסות של הרשות. אנחנו דנים על האפשרות של לדחות את תשלומי האגרות בשלושה חודשים".

האם אתם בוחנים את הסיוע שממשלות אחרות העניקו לחברות התעופה שלהן?

"אנחנו בוחנים. השאיפה היא שאל על תצליח לעשות צעדים ולהוכיח שהיא ראויה להשקעה הזו של המדינה דרך מענקים ב-75% ערבויות מדינה. יש כמה חלופות ומדרגות של הלוואה. התמיכה הממשלתית במדינות אחרות משקפת את ההבנה שיש גם פה והיא שבלי סיוע ממשלתי חברות יגיעו לחדלות פירעון, שבלי סיוע של המדינות החזרה לכשירות ביום שאחרי המשבר תתחיל מאפס. זה לא שאתה מכבה את המטוסים עכשיו ומדליק אותם בעוד שנה מאותה נקודת זמן. תחום התעופה יהיה האחרון להתאושש כי גם כשיתחילו לייצר אסטרטגיית יציאה מהמשבר, אולי אפילו אחרי פסח, התעופה הישראלית תלויה בהתנהלות של מדינות אחרות.

התחום עומד להשתנות. אם אחרי ה-9.11 התחילו לעשות בדיקות ביטחוניות בנמלי תעופה, אחרי הקורונה יתחילו לעשות בדיקות רפואיות. קשה לדעת מתי השוק ייפתח מחדש. גם אם חלק מהיעדים ייפתחו בקיץ ולאחר מכן ייפתחו עוד יעדים נגיע לעונת החורף. בתעופה צריך לקחת בחשבון התאוששות ארוכה יותר בציר הזמן של המשבר". 

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לדברים.

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?