גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעת חוק מבקשת לשנות את חוק התעופה: האם היא תייצר איזון או שהיא פועלת לרעת הצרכנים?

משרד התחבורה מנסה לקדם תיקון לחוק התעופה לפיו ישונה החוק בכמה סעיפים ● הרשות להגנת הצרכן פנתה למשרדי המשפטים והתחבורה בטענה כי האיזון שמנסה הצעת החוק לייצר פועל לרעת הצרכנים

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא

האם פועל משרד התחבורה לתיקון חוק אנטי צרכני בצל משבר הקורונה או שמא הוא מייצר איזון ראוי? משרד התחבורה מנסה לקדם תיקון לחוק התעופה (חוק טיבי), לפיו ישונה החוק בכמה סעיפים ואלו העיקריים שבהם: ראשית לקבוע כי טיסה שאחרה ב-12 שעות (ולא ב-8 שעות) דינה כטיסה שבוטלה, ביטול רכיב הפיצוי (בסכומים שנעים בין כ-1,300 ל-3,100 שקל לפי מרחק הטיסה) ודחיית החזרת הכסף לצרכנים מ-21 ימים ל-90 ימים.

סעיף חשוב מבקש לקבוע כי החוק יוחל רטרואקטיבית מה-28.2.2020. בהצעת החוק מנומק בהרחבה כי השינויים מתבקשים לאור הקטסטרופה שאליה נקלעו חברות התעופה עד כדי סכנה להמשך קיומן בסיטואציה הנוכחית לפיה הביקושים לטיסות צנחו לאפס וההוצאות הקבועות (למשל החזר מימון על מטוסים) נמשכות.

בהצעה מבקשים להקל בעיקר על חברות התעופה הישראליות עם התיקון האמור אחרי שרוב חברות התעופה הזרות הפסיקו פעילותן בטיסות לארץ וממנה. ההצעה מתייחסת לקשיים התזרימיים שעמם מתמודדות החברות כשהיא מתייחסת לתיקון שיחול במסגרת הוראת שעה.

הרשות להגנת הצרכן פנתה למשרדי המשפטים והתחבורה בטענה כי האיזון שמנסה הצעת החוק לייצר פועל לרעת הצרכנים: "הצעת החוק לא לוקחת בחשבון כי השינוי הקיצוני במציאות אינו נחלתן של חברות התעופה בלבד אלא גם נחלתו של הצרכן. התפשטות נגיף הקורונה הביא לגל פיטורים והוצאה של עובדים רבים לחל"ת, שיעור הבקשות לדמי אבטלה עלה לבלי היכר. המשק מצוי בהאטה שפוגעת גם באנשים שלא נפלטו משוק העבודה".

עו"ד מיכאל אטלן הממונה על הגנת הצרכן מחדד כי "ההצעה אינה מאזנת כראוי בין האינטרס של חברות התעופה והאינטרס של הצרכן". ואכן לאור זאת נשאלת השאלה מהו אותו איזון. מצד אחד מובן כי חברות התעופה מצויות בקשיים מצד שני מובן שמשפחה שרכשה כרטיסי טיסה לחופשת פסח בהיקף של אלפי דולרים, זקוקה להחזרה מידית של כספם על טיסה שלא מתקיימת ממילא כאשר הכסף הזה ככל הנראה לא משמש למותרות במסגרת המשבר הנוכחי אלא אפילו למחיה.

"אנחנו שמים את הדגש על כך שמבקשים הקלות שבאות על חשבון הצרכן בימים שבהם הממשלה מתכננת לעזרה לעוסקים ולא מדברת על עזרה לצרכנים", אומר עו"ד אטלן ל"גלובס" ומדגיש כי על שולחן משרד האוצר מונחת פנייה ובה מתווה של עזרה לצרכנים.

אטלן סבור ש"לובי חזק של חברות תעופה לרבות חברות זרות לחץ על החלת החוק רטרואקטיבית מה שבה על חשבון הצרכנים", לדבריו, "העיקרון לפיו בתקופת חירום מוותרים על הפיצוי הכספי הקבוע בחוק הוא מקובל אבל לוותר על הכסף ששולם על הטיסה - זה לא מקובל. מה שבעבר היה מותרות הפך להיות הלחם והחמאה של הצרכנים היום. הרשות איננה מתנגדת להקלות לעוסקים למשל עם ויתור על סימון מחירים בתקופה זו או דרישה להחריג את הפיצוי על עיכוב באספקה של משלוחים אבל אנחנו מתקשים עם הקלות שבאות על חשבון המזומנים שבידי הצרכן עכשיו".

"זהו מצב שהרשות לא תקבל, ואנו נעשה כל שביכולתנו על-מנת לקיים את הוראות החוק"

בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני כשבוע סיפרו סוכני נסיעות על התנהלות חד צדדית של חברות תעופה לפיה הן מסרבות להשיב לצרכנים את כספם על טיסה שבוטלה וכי הן מאפשרות רק לקבל זיכוי עתידי (החוק כיום מתיר לצרכנים לבחור בין שתי האפשרויות הללו). בין החברות הללו גם יוקריין אייר, אגאן ויונייטד איירליינס שנימקה כי הנוסעים יקבלו שובר למימוש עתידי שתוקפו 12 חודשים ממועד הקנייה. נוסע שלא ירצה לממש את השובר הזה יוכל לקבל החזר כספי על הסכום המקורי ששילם רק בחלוף 12 חודשים.

"באופן הזה נוכל להמשיך לנהל את החברה שלנו בתוך הנסיבות הקשות של התקופה הנוכחית", נימקה החברה שעדיין מפעילה טיסות מישראל לארה"ב במתכונת מצומצמת. חלק מהחברות גם שינו גישה: איבריה למשל בתחילה לא אפשרה החזר כספי וכעת היא מאפשרת כשגם היא, כמו כלל החברות, תעדיף שהלקוחות יסתפקו בשובר למימוש עתידי. יודגש כי מדובר על טיסות שבוטלו ולא על ביטולים יזומים מצד הנוסעים שחוששים לטוס. כלומר, ביטולים שיוזמות חברות התעופה. אם חברות התעופה שואפות להסכמה על זיכוי עתידי עליהן לחשוב, בדומה לחברות הקרוזים להציע שובר מוגדל למימוש עתידי, כזה שיהיה כדאי לצרכנים לשקול לקחת בחשבון - בענף הקרוזים מדובר על 125% מהכסף ששולם.

אבל התנהלות של אי השבת הכסף היא לא רק בעייתית אלא גם מפרה את החוק - כל עוד הוא לא עודכן בהצבעת הממשלה. את ההתנהלות הזו הגדיר בשעתו אטלן כ"הפרה משמעותית כלפי הצרכן. התחמקות חברות התעופה הזרות גם מפקירה את הסוכן הישראלי, שנותר חייב לבדו מול הצרכן. זהו מצב שהרשות לא תקבל, ואנו נעשה כל שביכולתנו על-מנת לקיים את הוראות החוק על-ידי חברות התעופה הזרות".

האם ההצעה לשינוי החוק במסגרת צו השעה והמשבר התעופתי תייצר את האיזון הנדרש? עו"ד שירלי קציר, ראש מחלקת תעופה במשרד עורכי הדין פישר בכר חן מסבירה: "צוות משרדנו מסייע למשרד התחבורה בקידום הצעת החוק, וסבור כי מדובר בהצעת חוק ראויה ומאוזנת. התפרצות מגפת הקורונה הובילה להטלת מגבלות אוויריות עד כדי כמעט סגר מוחלט, דבר אשר גרר שורה ארוכה של ביטולי טיסות באופן קטגורי על ידי חברות התעופה, בלית ברירה.

"ניתן להקביל מקרה חריג וחסר תקדים זה, למצב המכונה "Bank Run" ("ההסתערות על הבנקים") ובו לקוחות הבנקים מסתערים על הבנק בדרישה למשיכת כספים בהיקף גדול ובבת אחת. משיכת כספים כאמור הובילה בעבר להתרחשות ההרסנית של סגירת מאות בנקים ברחבי העולם ובתוך כך להפסד כספי המפקידים. בדומה, ככל שחברות התעופה תדרשנה להשיב את כספים בגין טיסות שבוטלו לידי נוסעים בפרק זמן קצר ובכמות כה מאסיבית, הדבר עלול להוביל להתמוטטות כלכלית של ענף התעופה ופגיעה אנושה הן בחברת התעופה והן בציבור הנוסעים. על כן, הוראת חוק אשר תאפשר לחברות התעופה שהות בת 90 ימים (חלף 21 ימים הקבועים כיום בהוראות חוק שירותי תעופה), עשויה לתרום באופן משמעותי לענף התעופה בכללותו ולשמירה על איזון מינימלי והיתכנות של מנהל עסקים תקין".

כך או כך ברשות להגנת הצרכן מבקשים לקבל תשובות על הצעת החוק בין השאר בכל הנוגע להיקף הביטולים או השיקול לדחות את מועד התשלום ל-90 ימים ובעיקר על החלת החוק רטרואקטיבית.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?