גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עושים עם הכסף כשהדברים משתבשים באופן עמוק

השינוי במציאות ובביטחון האישי של הציבור יצר הבדלי השקפה ואף נתק בין שוק ההון לבין המשקיעים מהציבור ● בעוד מנהלי ההשקעות נצמדו לתאוריות המקובלות, המשקיעים נתנו לתחושת הסיכון להיות לשומר הראש שלהם ופעלו באופן אינסטינקטיבי ● מי מהם צודק, ומה נכון לכל אחד מאיתנו לעשות?

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson, רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson, רויטרס

לפני כחודש וחצי, החשש מפני התפרצות הקורונה יצר אצל רבים את התחושה כי המציאות עומדת להשתנות בצורה קיצונית. ואכן, בשבועות האחרונים הכלכלה והשווקים הפיננסיים חווים תימחור מחודש של כל הנכסים הפיננסיים, ללא יוצא מן הכלל.

מי שלא הבינו את השינוי הגדול המתרגש ובא הם דווקא השחקנים בשוק ההון, אותם פעילים אשר מנהלים השקעות בהיקפים גדולים מאוד עבור הציבור הרחב. פעילים אלו, מקצועיים ונאמנים ללקוחותיהם, חיים בגבולות שוק ההון והם אינם חשופים די לעולם האמיתי, לכלכלה, לכאבים של הפירמות, של בעלי העסקים. "אח שלי מנהל עסק של משקפיים באירופה ובגלל הקורונה הוא לא מקבל אלפי זוגות משקפיים מסין. אם הם לא יגיעו בקרוב, הוא יפשוט את הרגל". די אם בשוק ההון היו מבינים את משמעות הדבר, כדי להבין לאן הולכת הקורונה. נראה כי היה נתק בין הציבור הרחב לבין שוק ההון, אשר לא הבין את הביטוי הכלכלי הריאלי של התפשטות הוירוס, אלא המשיך לגרוס כי "צריך להחזיק חזק ולהמתין, כי השוק מתאושש ומי שמוכר, מפסיד".

בניגוד למנהלי ההשקעות, בציבור הרחב דווקא הבינו את משמעות העצירה בכלכלה ואת השפעתה על השווקים הפיננסיים. כתוצאה מכך, משקיעים רבים פעלו כדי לצמצם את חשיפת הנכסים שלהם לשוק ההון ונמנעו מהפסדים כבדים. כאשר דברים משתבשים באופן עמוק, הסיכון הוא שומר הראש שלנו.

התרסקות הקונספציות המקובלות בשווקים

בתקופה האחרונה אנו רואים התפרקות מוחלטת של התפיסות שהיו נהוגות בנוגע לנכסים ולשוויים הכלכלי. אין טענה שהיתה שגורה בעבר ואינה מופרכת בהווה. "האג"ח הממשלתיות הן מפלט כשהמניות יורדות". "הזהב הוא חוף מבטחים כשהאג"ח נופלות". "מניות של חברות סולידיות כגון תרופות ומזון שורדות את המשברים". "קרנות סל נופלות פחות ממניות בודדות". "הנפט לא יכול לרדת ממחיר של עלות ההפקה". "השקל הוא מטבע חזק ולא יכול להיות פיחות". כמו אלו, כל הטענות שהיו אולי נכונות בתאוריה, התנפצו בתוך ימים ספורים אל קרקע המציאות.

גם תובנות מקצועיות התנהגותיות מתחום ההשקעות אינן מחזיקות עוד מעמד נוכח גל המכירות והבריחה מהשוק. "לא ניתן לתזמן את השוק". "הלקוח יכול להחזיק מעמד ברמת הסיכון המתאימה לו גם אם השוק ירד בעוצמה". "זה נכון לתבל את התיק בשיעורים נמוכים גם במתעוררים, אג"ח זבל, מניות יתר ועוד". כל כללי ההתנהגות נשברו לאחרונה ונרמסו על ידי העדר הבורח משוקי ההון, בארץ ובעולם.

הסיבה לכך היא שהמחיר הכלכלי של הנכסים השונים, חדל להיות רלוונטי. כאשר משקיעים חשים כי המציאות הכלכלית משתנה במהירות ובעוצמה כה גבוהה, הם מבינים כי הכל ישתנה בעוצמה גם בשוק ההון. ציבור המשקיעים הוא גם זה העובד במפעלים, בחברות טכנולוגיה, הובלה, נדל"ן, מסחר ועוד. ציבור זה מבין כי סגירת הכלכלה לא תאפשר לחברות מסויימות להמשיך להתקיים ורבות אחרות לא תוכלנה לשלם את חובותיהן.

היו מחשבות גם על אפיקים הנחשבים כ"חוף מבטחים". הזהב היה מועמד לזינוק חד לאור הבריחה מאיגרות החוב והירידה ביציבות בשווקים. גם המטבע הווירטואלי, הביטקוין, היה מועמד לעליות כחוף מבטחים ואכן הוא פצח בעלייה עם תחילת הנפילות בשאר השווקים, אך עד מהרה נפל בחדות. שני הנכסים הללו נכשלו כאפיק שיכול לשמור ערך כלכלי, מחוץ לשוקי ההון הרגילים. הסיבה לכישלון זה נעוצה כנראה הן בכך ששניהם אינם מהווים אלטרנטיבה כלכלית מעשית, נכס שניתן להחליפו באחר או לשמר בו ערך. הזהב ירד מתפקיד זה ואילו הביטקוין מעולם לא השלים את הדרך הדרושה לכך.

כיצד להתנהג בכאוס?

בעין הסערה נתקלתי במשקיעים שונים ומגוונים. "אני לא מעוניין להיות בשוק, לא מעוניין להרוויח, אבל אני לא רוצה להפסיד ולכן אני מוכר את כל התיק" היתה עמדה אופיינית לרבים ומנוסים שבהם. לעומתם, אדם בן 83 שאל "יש לי תעודת שורט על S&P 500. האם כדאי להמשיך ולהחזיק בה או למכור"? כל משקיע נוהג באופן שונה במצבי כאוס.

קל לעשות טעויות במצב שכזה, שבו הדברים משתבשים באופן עמוק ודבר לא עובד כפי שהיה בעבר. במצבים אלה, חלק מאיתנו מתרחק מהמסכים, אבל חלק אחר רואה בהם הזדמנות לפעולה. יש הנכנסים לפעולה ויש אשר אינם מתעניינים או חוששים אף להתקרב למסך או לאתר של חשבון הבנק שלהם.

איזה טיפוס אתם וכיצד מתאים לך לפעול

כל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו, לכל אחד יש את דרכו בניהול השקעות וכמובן את החופש לבחור בה. מאחר והקונספציות נשברו ודברים לא מתנהגים עוד כבעבר, כל אחד מאיתנו יכול להיות צודק, בדרכו. במבחן התוצאה, כל החלטה ופעולה יכולה להיות הצלחה גדולה או כישלון גדול. ההבדל בין הפעולות השונות נעוץ בשאלה עד כמה הפעולה או הצעד המתוכנן הם נכונים עבורי ומה מתאים עבורכם. איזה "טיפוס" אתם וכיצד מתאים לך לפעול. הטבלה המצורפת יכול לסייע לכם, בסגנון "דע את עצמך".

אחת המטרות באיפיון עצמי שכזה היא בבחירה באותה דרך שבה יהיה לנו נוח לפעול, לאורך זמן, תוך מיעוט טעויות ותאונות השקעה.

ומה עושים היום?

נתחיל מהטיפוסים הנפוצים ביותר, אלו הפועלים באופן רגשי. ככל שרמת הידע שלהם נמוכה, כך גובר הסיכוי שלהם לעשות טעויות השקעה. לכן עליהם להתרחק מהמסכים בימים אלה ולחזור אליהם לאחר שהקורונה או כל משבר אחר יחלפו. לעומת זאת, גם אם הם פועלים רגשית, אך יש להם ידע והבנה, אזי פוחת הסיכון שלהם לטעות, אולם עליהם לשמור על חשיפה לרמת סיכון בינונית.

כמותם, גם אלו הפועלים באופן שכלתני בכלל אך אין להם ידע בעולם ההשקעות, צריכים לאזן את הנכסים ואת הסיכונים באפיקים שונים ואף לעדכן את רמת הסיכון. בתקופה הנוכחית, נכון עבורם לעדכן את רמת הסיכון, להוריד את רמת המניות ואולי איגרות החוב המסוכנות, ככל שהם חשים בסכנה המתקרבת. אפשר שהם יטעו בתיזמון השוק, אך כאמור זוהי זכותם להחליט ולהתאים לעצמם את רמת הסיכון גם אם הם עלולים לטעות עקב כך. כדי לצמצם את מרחב הטעות, הם יעשו בחוכמה אם יצמצמו את גודל הצעדים ויעשו אותם באופן מדוד בלבד. יותר או פחות מניות, צמצום גודל התיק כולו ומעבר למזומן, רכישת פיקדון דולרי - כל אלו הם צעדים לגיטימיים והם יכולים לספק להם תחושת ביטחון ויכולת לספוג הפסדים ביתרת התיקים, עד יעבור זעם.

הקבוצה האחרונה היא הקבוצה של המשקיעים המנוסים יותר, אלו הפועלים בקור רוח, עם רמת ידע גבוהה. הם יודעים להתנהל בחכמה ובזריזות, יש להם את הכלים לפעול מהר, את הגישה לאתר הבנק ואת האפליקציה המתאימה. הם יכולים להחליט ולפעול מהר, בכל אפיק, בכל כיוון. לקנות או למכור ואף ללכת שורט על השוק. הם יכולים להחליט כי ירידה בשיעור של 50% ואף 70% במניה של בנק אוף אמריקה, חברת ביטוח, חברת תעופה כמו אמריקן איירלינז או חברת רכב כגון ג'נרל מוטורס, יוצרים עבורם הזדמנות השקעה. האם ירידה של 30% במדדי המניות המובילים היא מספיקה כדי לחזור ולהגדיל השקעה במניות מובילות אלה? ייתכן שעבורם התשובה היא חיובית והם יבצעו את המהלך. האם עקום התשואות האמריקאי ירד יתר על המידה וכדאי להמר על עלייתו חזרה עקב גידול צפוי בגירעון מתוך צרכי המלחמה בקורונה, כלומר ללכת שורט באמצעות תעודת סל מתאימה? האם שוק האנרגיה הגזים עם ירידת מחיר הנפט מ-55 דולר ל-22 דולר לחבית והיא מספקת כך שנרכוש תעודת סל על הנפט או מניות אנרגיה?

מגוון אפשרויות שנוצר במצב הנוכחי הוא עצום, אך רק משקיעים מהסוג האחרון שבטבלה ישכילו לנצל אותו. רבים אחרים יחושו תחושת החמצה, אך אלו הן לא באמת הזדמנויות ישימות עבורם. הם, הרוב, יצטרכו לפעול בדרכים האחרות שאותן תיארנו, להיכנס או לצאת מהשוק באופן גורף יותר, מתון ופחות דינמי.

מנהלי ההשקעות והיועצים של הציבור צריכים להבין את טיפוס המשקיע של הלקוח העומד מולם, ולהמליץ לו באופן המיטבי הנ"ל. יש בכך כדי לצמצם את הטעויות שיכולות להיות רבות וטיפוסיות, במצב הכאוטי שנוצר. 

הכותב הוא מנכ"ל אג"יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת לחברות, מוסדות וקיבוצים בניהול השקעות ונכסים פיננסיים ומלווה משפחות בניהול העושר המשפחתי (פמילי אופיס). חיתוכים נוספים על מדדי אג"יו ניתן לראות באתר החברה. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר