גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית הסיוע לעסקים ולעצמאים: מי יפוצה ומי יישאר בחוץ?

התוכנית החדשה שהציגו באוצר תעלה את תקרת הזכאות למענק של 6,000 שקל מהמדינה ממחזור עד 300 אלף למחזור שנתי של עד 1.5 מיליון שקל ● ומי עדיין לא זכאי לפיצוי, גם עפ"י התקרה החדשה? מרבית המסעדות, גני האירועים, חברות ההפקה, מובילים רבים, מתקיני מזגנים ועוד

בתי עסק במרכז תל אביב סגורים לנוכח הנחיות משרד הבריאות בצל הקורונה / צילום: פביו טרופה
בתי עסק במרכז תל אביב סגורים לנוכח הנחיות משרד הבריאות בצל הקורונה / צילום: פביו טרופה

היום (ה') אמורה הממשלה להציג את התוכנית הכלכלית החדשה שלה לסיוע לעסקים ולעצמאים הקורסים בעקבות משבר הקורונה. במסגרת השיחות שהתנהלו בימים האחרונים בין האוצר לראשי ארגוני העצמאים, הציגו באוצר את הרעיונות שלהם לשיפור תוכנית הסיוע הקודמת, וביניהם העלאת תקרת הזכאות למענק של 6,000 שקל מהמדינה ממחזור עד 300 אלף למחזור שנתי של עד 1.5 מיליון שקל, מה שמכניס אל גבולות הפיצוי עסקים רבים שלא נכללו בו קודם.

ומי עדיין לא זכאי לפיצוי, גם על-פי התקרה החדשה? מרבית המסעדות, גני האירועים, חברות ההפקה, מובילים רבים, מתקיני מזגנים רבים ועסקים רבים נוספים שהמחזור שלהם עולה על 1.5 מיליון שקל, אך הם מהנפגעים המרכזיים מהמצב הנוכחי, והישרדותם מוטלת בספק.

ראשי הארגונים ששמעו את פרטי התקרה החדשה מסבירים כי היא לא תסייע לעסקים שנפגעו יותר מכל, ולא תעזור למשק להתאושש, היות ש-20% מהעסקים שלא נכנסים למסגרת הפיצוי מחזיקים את ה-80% העסקים הקטנים יותר.

ראשי הארגונים מנסים להסביר כעת לאוצר, רגעים לפני פרסום התוכנית, שאם העסקים שמחזורם עולה על 1.5 מיליון יקרסו ולא יוכלו לשלם לספקים, תיווצר פגיעת שרשרת בכל העסקים, שכן היו זכאים לפיצוי, והפיצוי לא יועיל גם להם. 20% שלא זכאים לפיצוי מחזיקים את ה-80% הנותרים.

עוד נודע ל"גלובס" כי במסגרת התוכנית החדשה ייכלל גם רף להפחתת הפיצוי, כך שלא כל העסקים שמחזורם עומד על 1.5 מיליון יהיו זכאים למלוא 6,000 השקלים. הזכאות לפיצוי כוללת מגבלת הכנסות חודשיות חדשה: בעלי הכנסות חודשיות ברוטו של בין כ-12 עד כ-18 אלף שקל ייאלצו להיפרד מנתח מהפיצוי, בהיקף של 50%-60%, על-פי גרף יורד שייקבע, כך שהפיצוי עלול להיות 3,000 שקל לחלק מהעסקים בלבד, ואולי פחות. ונזכיר כי מעל 18,000 שקל ברוטו בחודש - אין פיצוי כלל.

נדגים לרגע במספרים מי עלול להיכנס לגרף היורד הזה: בעל משאית שמרוויח כ-18 אלף שקל בחודש ברוטו, אשר בערכי נטו מבטאים כ-11 אלף שקל הכנסה - אינו זכאי לפיצוי כלל. במקרה שהכנסות אותו עצמאי יעמדו על כ-15 אלף שקל ברוטו למשל, הפיצוי יופחת ל-50-60% מ-6,000 השקלים. ברור שלא מדובר בעשירי המשק שהולכים להפסיד נתח מ-6,000 השקלים או לא לקבל פיצוי כלל.

הקלה נוספת המתוכננת במסגרת תוכנית הסיוע החדשה היא הענקת פטור מארנונה לעסקים שנפגעו מהקורונה, תוך החרגת חלק מהעסקים, ובהם בנקים ורשתות שיווק גדולות. העסקים כיום משוועים לפטור מארנונה וישמחו כמובן לקבל את ההקלה האמורה, אך בינתיים, במסגרת השיחות שנערכו, לא נפרסו קריטריונים ברורים למי יהיה זכאי להטבה הזאת ומה הקריטריונים להיכלל ברשימת "העסקים שנפגעו מהקרונה". מדובר בשלב זה בהגדרה ערטילאית, ואם ההכרזה על מתן ההטבה תינתן ללא הסבר מי זכאי, ותכלול הגדרות ברורות - אווירת חוסר הוודאות והבלבול במשק תימשך.

התוכנית הכלכלית של נשיאות לשכת רואי החשבון

בימים האחרונים העבירה רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לממשלה ולמקבלי ההחלטות חמישה עוגנים מרכזיים שלדעתה יש לכלול בתוכנית הכלכלית המתגבשת של הממשלה, במסגרת פעולות החירום המתחייבות להצלת המשק בישראל.

לדברי רו"ח איריס שטרק, "עלינו ללמוד מהצעדים בהם נקטו מדינות שונות בעולם בהקשר לסיוע הכלכלי. בעוד בעולם הגדילו והעניקו חבילות סיוע המסתכמות במיליארדי דולרים, שמגיעות לסכומים העולים על 10% מהתוצר המקומי הגולמי, בישראל חבילות הסיוע בשלב זה הן אפילו לא אחוז אחד מהתמ"ג".

שטרק הציעה לכלול בתוכנית הכלכלית של הממשלה את הצעדים הבאים:

1. "להתקין מנגנון פיצוי ושיפוי או קרן תשלומים בדומה לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, כפי שנעשה בעתות מלחמה, וכן ב-2006 לאחר מלחמת לבנון השנייה, שאיפשר שני מנגנוני פיצוי אלטרנטיביים - תוספת של מנגנון פיצוי על שכר העובדים שממשיכים לעבוד, כולל עלויות מעביד בשיעור של 30% או לחילופין פיצוי והשלמת הכנסות על הירידה במחזור לעומת שנה קודמת. בנסיבות הקיימות, יש להפעיל את קרן הפיצויים של מס רכוש, שתסייע ותפצה עסקים באמצעות הניסיון הבלתי מבוטל שצברה בעשרות השנים האחרונות. היתרון של הפעלת קרן הפיצויים בנסיבות קיצוניות אלה, הוא יעילותה ויכולתה לספק מקדמות פיצויים הנהוגות בתביעות דומות".

2. "לדחות את כל הדיווחים והתשלומים למוסדות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ באופן מיידי עד סוף חודש יולי השנה לפחות. מה שיאפשר לעסקים מרווח נשימה, והתמודדות בשלב ראשון עם הנזקים שנגרמו כתוצאה מהמשבר. הדחיה שניתנה עד כה במע"מ היא סמלית רק לעסקים קטנים, ואינה נותנת מענה ממשי. הדחייה בדיווחים כוללת גם דרישה לדחייה עבור מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי לעצמאים ולחברות, כולל תשלומי מעסיקים".

3. "לוותר לחלוטין על דרישת ההון העצמי וכן לפעול להורדת הריבית הנדרשת בקרן להלוואות בערבות המדינה. לאור הדרישות של לשכת רואי חשבון וגורמים נוספים במשק, ועדת הכספים אישרה אתמול (ד') שורה של הקלות, ובעיקר הורדת ההון העצמי הנדרש ל 5% במקום 10%, מה שאכן מהווה הקלה , אבל בעת הזו יש לוותר לחלוטין על דרישת ההון העצמי וכן לפעול להורדת הריבית הנדרשת בהלוואות אלה, אשר אינה אחידה, והולכת ומתייקרת על ידי הבנקים בעקבות העלייה בסיכון, ונעה בין פריים פלוס 1.5% לבין פריים פלוס 3%".

4. "להחיל מדיניות ברורה לגבי הבנקים וחברות האשראי - יש לפעול לפיקוח של המדינה על הריבית על הלוואות של הבנקים לעסקים ואפילו לשקול סיבסוד הריביות, מאחר ואנו רואים שיש מגמה לעלות את הריבית על הלוואות אלה, מה שמקשה עוד יותר על העסקים בתקופה זו. בנקים רבים מקטינים מסגרות אשראי, מעלים שיעורי ריביות ואינם נוקטים בהתחשבות המתבקשת לסייע לעסקים בשעת המשבר. בנוסף, על אף ההנחיות בתקנות שעת חירום בנושא שיקים ללא כיסוי, לפיהן בשל המצב אין להגביל חשבונות פרטיים ועסקיים בשל חזרה של שיקים ללא כיסוי, הרי שבפועל, הבנקים מעבירים את המידע על השיקים החוזרים בתקופה זו למערכת דיווח אשראי. לגבי חברות האשראי, קיבלנו פניות רבות על כך שהן מסרבות לבקשת עסקים להקפיא זמנית תשלומים, אשר הם גבו מלקוחותיהם באמצעות כרטיסי אשראי, כולל שירותים שהם אינם יכולים לתת כיום (כגון חדר כושר). חברות האשראי אינן מאפשרות להקפיא גביית תשלומים המתבקשת על ידי הגובה , ומחייבות במקרים אלה לבטל את ההתקשרות כולה מה שאינו אפשרי ועלול לפגוע עוד יותר בעסקים שגם כך מתקשים להתמודד עם המשבר".

5. "הקלת הנטל הרגולטורי להתמודדות עם משבר הקורונה - אחד הדוחות של מבקר המדינה רו " ח מתניהו אנגלמן, המתייחס להקלה והקטנת הנטל הבירוקרטי על המגזר העסקי, מקבל בימים אלה של משבר משנה תוקף. הקלה והקטנת הנטל הבירוקרטי בשגרה, מסייעים לעסקים להתפתח ולצמוח, אולם בתקופת משבר, הקלת הנטל תסייע לעסקים לשרוד. בתקופה זו מדובר בשאלה קיומית לרבים מהעסקים העומדים על סף קריסה. לכן, אני קוראת להקלה על התהליכים הבירוקרטיים באמצעי הסיוע להם אנו מצפים שיינתנו לעסקים על ידי הממשלה ועל ידי רשות המיסים, במסגרת התוכנית הכלכלית הצפויה להתפרסם על ידי הממשלה. בדו"ח מתייחס המבקר גם לכך שעסק נדרש לדווח לרשות המיסים בכמה דיווחים שונים, לפי מבחנים שונים, במועדים שונים ובממשקים שונים. וכן שבהקמת עסק יש לפעול מול רשות התאגידים, רשות המיסים וביטוח לאומי. וכי יש צורך לפעול לאיחוד פעילות מול ממשק מרכזי ולהשתמש ביותר ממשקים דיגיטליים".

דגשים אלה הועברו על ידי שטרק למשרדי הממשלה ולרשויות המקצועיות, ובהם משרדי האוצר, הכלכלה, החשב הכללי ורשות המיסים. כמו כן, השתתפה רו"ח שטרק, באמצעות אפליקציית זום, בדיון שהתקיים אתמול (ד') בוועדת הכספים בכנסת, אשר דנה בחלק מנושאים אלה.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה ואלפאבית (גוגל)

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים