גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הצונאמי - שבו אנחנו צפויים לראות הרבה מאוד חולים קשים, ומתוכם הרבה מאוד מונשמים - נמצא לפנינו"

מנכ"ל שירותי בריאות כללית אהוד דודסון מספר ל"גלובס" על ההחלטות הקשות ("אסור לתת למשפחה להיפרד מחולה לקראת מותו"), על ההיערכות להחמרה במצב ("אנחנו מוכנים, אבל תמיד אפשר יותר") ועל המסקנות ("אחרי שהמשבר ייגמר, מערכת הבריאות תצטרך טיפול לטווח ארוך"

פרופ’ אהוד דודסון / צילום: ענבל מרמרי
פרופ’ אהוד דודסון / צילום: ענבל מרמרי

"האירוע הגדול עוד לפנינו", אומר מנכ"ל שירותי בריאות כללית פרופ' אהוד דודסון בשיחה עם "גלובס", בעניין מחלת הקורונה Covid-19. אם היה לכם ספק האם הצלחנו להשתלט על הגל או לא, נראה שלדודסון התשובה ברורה. "הצונאמי - שבו אנחנו צפויים לראות הרבה מאוד חולים קשים, ומתוכם הרבה מאוד מונשמים - נמצא לפנינו, כאשר המערכת מכינה את עצמה, כדי שיהיה מספיק ציוד וכוח אדם".

● עד כמה אנחנו קרובים להיות מוכנים?

"אנחנו פרקטית מוכנים. תמיד אפשר יותר. קופת חולים העמידה עד עכשיו 17 מחלקות, מתוכן בית חולים השרון שהפך כולו לבית חולים ייעודי לקורונה עם חמש מחלקות, כולן ממוגנות עם מצלמות ומערכות שמע. זה אומר שיש לנו רק בבית חולים השרון מקום ל-200 חולים ומתוכם 50 מונשמים. בנוסף יש לנו עוד שישה בתי חולים ובכל אחד מהם שתי מחלקות קורונה, ואם נצטרף נקים עוד. אנחנו מנצלים את הזמן במיוחד להכשרת הצוותים, לעבודה יעילה ובטוחה ועוד עם כל הציוד המסורבל".

● מה צווארי הבקבוק בדרך להיות מוכנים עוד יותר?

"כרגע הצוותים הרפואיים, פחות מאשר מכונות ההנשמה שכרגע יש לנו אותן והמדינה משיגה עוד מהן. הדבר החשוב הוא המיומנות של הצוותים, היכולת לתפקד באופן בלתי פוסק מסביב לשעון. לגבי ציוד מיגון וחומרי חיטוי יש כרגע אפילו מלאי קטן, אך אנחנו מנסים להגדיל אותו. המטרה שלנו היא להגיע למלאים של 60-50 יום, ואנחנו רוכשים ציוד בכל העולם".

אחד המאפיינים העצובים של המחלה הזו הוא שאנשים מתים לבד. איך מתמודדים עם זה?

"זה מצב של אין ברירה, כי להכניס את בני המשפחה להיפרד מן המטופל זה אומר להדביק אותם. אנחנו מנסים לאפשר לחולה נוטה למות להיות בקשר עם קרוביו בווידיאו, וכמה שזה נשמע נורא, זה נועד להציל את קרוביו ואנשים אחרים. אנחנו לומדים לתקשר באמצעים הווירטואליים".

עד כמה הכיסוי של הבדיקות טוב כעת לדעתך?

"אני מברך על הגדלת הבדיקות ועדיין חושש שיש נדבקים שלא אותרו בשטח. אנחנו מפעילים שמונה מעבדות, מהן שש בבתי חולים ועוד שתיים בקהילה. יש לנו יכולת לבצע 1,200 בדיקות וזו יכולת שאפשר להגדיל".

● משרד הבריאות משתמש גם במידע על החולים הקשים כדי לנסות לאמוד את רמת התחלואה הכוללת והמגמות בה. יכול להיות שמאושפז אצלך אדם עם דלקת ריאות שלא יודעים שיש לו קורונה?

"לא, הסוגיה הזו פתורה. באמת היו כמה מקרים שבהם הגיעו אלינו אנשים עם תסמינים ריאתיים שלא ענו לפרוטוקול המקורי, לא באו מחו"ל ולא במגע עם נשא מאומת - והתגלו כחולים. רמת החשד של הרופאים גבוהה והם בודקים כמעט כל אחד שהמחלה שלו נראית אופיינית".

התסמינים שאתם רואים הם באמת לרוב אלה שהזהירו אותנו מפניהם? חום ושיעול בעיקר?

"הפרופיל המאפיין זה חום עם שיעול יבש. ראינו רק חום ורק שיעול ולא זה ולא זה ושלשולים כמאפיין עיקרי - בעיקר אצל ילדים. 

"הקשר המעניין הוא ללב. כבר הגיעו אלינו אנשים עם תסמינים של מחלת לב והסתבר שזו קורונה, וממצאים כאלה מתחילים להיאסף גם בעולם".

קופת חולים כללית היא האחראית הכמעט בלעדית על הרפואה באזור באר שבע. מה קורה באוכלוסייה הבדואית?

"כרגע ההערכה היא שהפריפריה פחות נדבקה, בינתיים, אבל יש כבר כמה מקומות שבהם איתרנו הדבקה ואנחנו מתנהלים באופן שונה מול כל אוכלוסייה, כדי להגיע אליה בדרך שלה, כשהמטרה אחת לכולן - למנוע התקהלויות. עבור כל אוכלוסייה שהיא, המשמעות היא שינוי אורחות חיים. גם בקהילה הבדואית מדובר באופי מאוד משפחתי, ואז צריך לחשוב מה זה אומר משפחה שיכולה להיפגש ואיפה שמים את הגבול כדי למנוע התפשטות רחבה, ועדיין לשמר את האופי המשפחתי".

● איך אנחנו יוצאים מזה?

"אנחנו מנסים ללמוד מסין, שם הטיפול בבעיה התחיל מאוחר מדי אבל כשהם כבר הבינו, הם עשו סגר ברמה דיקטטורית כמו שרק הסינים יודעים. ושם, נראה שהאירוע הגדול הסתיים. כבר כמה ימים שהם מדברים על כמות קטנה יחסית של נדבקים חדשים, הם החלו לשחרר את האזרחים ולאט לאט הם חוזרים לחיים הרגילים.

"גם הקוריאנים אמנם לא עם אפס הדבקה, אבל יש תחושה של שליטה על האירוע שם. בשני המקרים מדובר בשלושה חודשים, ולכן בהיעדר כל אינדיקציה אחרת, הייתי אומר שזה סדר הגודל - שלושה חודשים, אך אין להשערה הזו בסיס מלבד הניסיון של האחרים".

● דוח מבקר המדינה איתר כשלים בהיערכות המדינה למגפה.

"כבר שנים אנחנו חוזרים ואומרים שמספר המיטות בארץ הוא הנמוך בין מדינות ה-OECD, וכשאנחנו אומרים מיטות הכוונה היא רופאים, כי מספר המיטות קובע את תקן הרופאים. זה נושא שנצטרך להידרש לו, וזה לא משהו שאפשר להידרש אליו ברגע. מדובר בתכנון ארוך טווח של מסלול הכשרה לרופאים, ותכנון ארוך-טווח - אנחנו יודעים שפחות מאפיין את הישראלים.

"למרות הגדלת תקציב הבריאות בשנים האחרונות, המחסור הוא מחסור, ואנחנו נעסוק בו בתחום האירוע הדרמטי. אני מקווה שתהיה ממשלה חדשה בקרוב, ונושא הבריאות יהיה אחד הנושאים הראשונים בסדר העדיפויות שלה. אבל זה לא הזמן להטיל דופי באף אחד".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי