גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמוקרטיות בשקיעה בעידן הקורונה: מי צריך פרלמנטים מתפקדים?

נסיגת הדמוקרטיה הליברלית מתרחשת זה זמן מה בשורה של ארצות ● חלקן ממש בימים האלה בחסות הקורונה שמשתוללת בכל פינה ● הסמן הקיצוני כעת הוא ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שמנצל את המגפה כדי לבטל את הפרלמנט ולהעביר את מלוא סמכויות החקיקה לידיו

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במערכת הבחירות האחרונה ב־2018 / צילום: Associated Press
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במערכת הבחירות האחרונה ב־2018 / צילום: Associated Press

בשבוע הבא עומד הפרלמנט של הונגריה לאמץ חוק הסמכה, שלא אומץ כדוגמתו בשום ארץ אירופית מאז 23 במארס 1933. עניינו של החוק הוא האצלת מלוא סמכויות החקיקה מן הפרלמנט לקבינט, וממילא לזה העומד בראשו.

התירוץ לאקט ההתאבדות של הפרלמנט ההונגרי הוא נגיף הקורונה. ממשלתו של ויקטור אורבן הגיעה למסקנה, שאין די לה בשליטתה המלאה בפרלמנט. המשבר הוא כה חמור עד שהיא זקוקה לפטור מלא ממסירת דין־וחשבון. רק היא תוסמך להחליט מתי תסתיים השעיית הדמוקרטיה. מבקריה יסתכנו בתקופות מאסר של שמונה שנים בעוון ״דיסאינפורמציה״.

הונגריה, לצערו של אורבן, אינה הארץ החשובה ביותר באירופה, אבל ראש הממשלה שלה מנסה פעם אחר פעם להפוך אותה לסמן הימני של היבשת. כאשר הגיע אל השלטון בפעם השנייה, ב־2010, לאחר שמונה שנים באופוזיציה, היה מנוי וגמור אתו שלא להרשות עוד לנסיבות להפריד אותו מן השלטון. הוא הודיע, מבלי להסמיק, שהונגריה תהיה דמוקרטיה, אבל היא לא תהיה ״דמוקרטיה ליברלית״.

זאת אומרת, היא תוסיף לקיים מראית עין של מוסדות דמוקרטיים. היא תוסיף לערוך בחירות, בהשתתפות מפלגות של האופוזיציה. אבל היא תשאב את החמצן מכיכר השוק. היא תחסום את גישת האופוזיציה לכלי התקשורת. היא תחלק לנאמניה טובות הנאה כלכליות ופוליטיות. היא תחנוק חממות של התנגדות אינטלקטואלית ותרבותית. היא תצר את צעדיהן של עמותות, בייחוד כאלה המקבלות מימון ממקורות זרים. והיא תנהל מסע בלתי פוסק נגד הגירה ונגד מהגרים בשם הגנה על נוצריותה של הונגריה ועל מערביותה.

בדרך כלל התכנית עלתה יפה. מפלגת השלטון חזרה ונבחרה עם רוב פרלמנטרי עצום, אם כי הפסידה במפתיע את כהונת ראש העיר של בודפשט בשנה שעברה. ההפסד הזה היה רחוק מאוד מלבשר אביב הונגרי, אבל כנראה מילא את ויקטור אורבן באי־שקט.

ארץ לא מאושרת

לא תמיד הוא היה כזה. אורבן היה פעם לוחם נועז לטובת ערכים ליברליים, כאשר בהונגריה עדיין היתה רודנות קומוניסטית (היא הגיעה אל קיצה ב־1989).

ארץ לא מאושרת היא הונגריה. מאז אמצע המאה ה־19, עוד כשהייתה מחוז אוסטרי, היא ניסתה להחליט מה היא. לפני 160 שנה ויותר היא העניקה השראה לכל אירופאי שלחם על חירותו, וגם להרבה לא־אירופאים. אבל כאשר ניתן לה שלטון עצמי בתוך הקיסרות ההבסבורגית היא מיהרה לפתח את תכונות השלטון שנגדן נלחמה, כולל אדנותו של עם אחד על עמים הנמצאים בשליטתו.

הונגריה רצתה לחמוק מלפיתתה של אימפריה, אבל לא היה אכפת לה כלל להפוך לאימפריה בעצמה, עם שליטה על שטחים מיושבים ברומנים, בסרבים, בסלובקים, בקרואטים ובאוקראינים. מאחר שהיא היתה בצד המפסיד של מלחמת העולם הראשונה, האימפריה שלה אבדה. כמו גרמניה ורוסיה היא נעשתה אומה שוחרת נקם (״רוואנשיסטית״), שהייתה מעוניינת בשינוי הסטטוס־קוו. היא היתה לא־דמוקרטית, לא־ליברלית ואנטישמית לתיאבון.

מה שמעניין גם הוא שוויקטור אורבן חיפש ומצא את השראתו בפרק העגום ביותר של ההיסטוריה ההונגרית המודרנית. ואת מקור ההשראה של ״חוק ההסמכה״ שלו הוא מצא, ביודעים או שלא ביודעים, בימים הראשונים של גרמניה הנאצית.

״כוכבכם שלכם ישקע!״

היטלר עלה לשלטון ב־30 בינואר 1933, לא מכוח בחירות, אבל גם מכוח בחירות. לא היה לו רוב פרלמנטרי, אבל מפלגתו היתה הגדולה ביותר בפרלמנט. הוא היה זקוק לקואליציה, ומצא אותה בימין הלא־נאצי. שותפיו האמינו שהם לא יתקשו להפוך אותו לבובה. הם אמנם היו שמרנים קיצוניים, אבל הם לא היו בריוני רחוב, ולא היו מסוגלים להעלות על דעתם שהקנצלר, שאת עלייתו הם אפשרו, יסתמך על בריוני רחוב מפני שהוא עצמו היה בריון רחוב.

היטלר היה זקוק לתירוץ, כדי לחנוק את האופוזיציה בדרכים חוקיות, או חוקיות למראית־עין. באותו השלב הוא עדיין לא העז להתנער מכל החוקים. לא היתה לצדו מגפת קורונה, אבל הוא מצא את הרייכסטג הבוער. קומוניסט תמהוני מהולנד נאשם בהצתת בית הפרלמנט הגרמני, בנסיבות שלא התבררו, והעניק את ההזדמנות לנאצים להוציא את הקומוניסטים החזקים אל מחוץ לחוק ולהגביל את פעולות השמאל.

היטלר ערך בחירות. אפילו בנסיבות האלה לא הצליח להשיג רוב מוחלט. שוב היו נחוצים לו שותפים קואליציוניים. אבל הוא לא הסתפק ברוב פרלמנטרי. הוא רצה מונופול קבוע. במארס 1933 הוא דרש מן הרייכסטג לאמץ ״חוק הסמכה״, שיעניק לו את הזכות לחוקק בלי הפרלמנט. היה עליו לאנוס את הימין, כולל הימין המתון, כדי למצוא רוב מיוחס לחקיקת־המוות שלו.

הסוציאל־דמוקרטים המובסים, באקט גבורה אחרון, התנגדו לחוק, ונשאו נאומים נפלאים נגדו. היטלר, בוויכוח הפרלמנטרי הראשון והאחרון של חייו, קרא לעברם: ״כוכבה של גרמניה ידרוך וכוכבכם שלכם ישקע. מכת מוות ניחתת עליכם!״ והיא אמנם ניחתה.

ארבעה חודשים אחר כך, גרמניה הייתה כבר דיקטטורה חד־מפלגתית. עתה זה יצא באנגלית ספר חדש, בתרגום מגרמנית, על מאה הימים הראשונים של היטלר, ואני ממליץ עליו. מה כבר אפשר להגיד שלא נאמר? אפשר להראות למשל את מהירות הסתגלותם של אנשים לדיקטטורה. אינני יודע אם אורבן ההונגרי קרא בעיון את הספר הזה, או נבר בפרוטוקולים של ישיבת הרייכסטג האחרונה לפני בוא הדיקטטורה. אבל היה מעניין לשמוע אותו קורא השבוע לעומת מבקריו הסוציאל־דמוקרטיים במליאת הפרלמנט בבודפשט: ״אנחנו נפתור את המשבר הזה, גם בלעדיכם״. היה אפשר לשמוע את צלילי ״כוכבה של גרמניה ידרוך, וכוכבכם שלכם ישקע״.

חולשת הדעת של הדמוקרטיות

מדהים לחזור ולשקול את חולשת הדעת ואת קוצר הראייה של דמוקרטיות, כאשר היה עליהן לזהות את אויביהן ולהילחם בהם. פעם אחר פעם בזמן המודרני, עוד מימי המהפכה הצרפתית, דמוקרטיות התעוורו, הולכו שולל או השלו את עצמן. אין קושי להראות שלא היה שום דבר בלתי נמנע בתבוסותיהן.

צריך לאחל להונגרים, שסיום הדיקטטורה האישית של ויקטור אורבן לא יצריך מלחמת גוג־ומגוג, אשר תסתיים בעיי ההריסות של בודפשט. אבל בשביל לא־הונגרים, מקרה אורבן הוא משל מועיל על מידת הפגיעות של חירותם.

כאשר מפלגת שלטון מתחילה לאיים על תקינות המשטר הפרלמנטרי שאיפשר אותה, למשל כאשר היא מנסה למנוע את הפרלמנט מלחוקק, או מנסה לצבור סמכויות לא־לה בימי משבר, מוטב לדמוקרטים להיזכר במארס 1933.

נסיגת הדמוקרטיה הליברלית מתנהלת זה זמן מה בשורה של ארצות. הביטוי הברור ביותר שלה הוא הנחת הרוב שמעמדו מעניק לו את הרשות להכניס שינויים בלתי הפיכים בעצם ההגדרה של המדינה, של יחסיה עם מיעוטיה, של מוסדותיה, של מערכת המשפט שלה; ולהיפטר אחת ולתמיד מן העכבות, שהדורות הקודמים ניסו לסגל להתנהגות הממשלה כלפי אזרחיה וכלפי מבקריה.

זה קורה עכשיו בשורה של ארצות. בהודו השינויים לובשים ממדים היסטוריים, ויתכן בהחלט שמשבר הקורונה יחיש אותם. זה קורה זה זמן מה בטורקיה ובפולין. הימין הקיצוני המתחזק מקווה להתחיל שינויים כאלה בגרמניה, באיטליה ובספרד. שמות נוספים יבואו, למרבה העצב.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"