גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי תגיע ההתאוששות אל שוקי המניות?

מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי, סטפן מונייה, אומר בראיון ל"גלובס" כי "בתרחיש שבו הנגיף יישאר איתנו לאורך זמן, האירוע והשפעתו על השווקים עלולים להידמות יותר למלחמה. צפוי גל של חברות שלא יוכלו לשרת את החוב שלהן, כשממשלות לא תוכלנה לתמוך בהן"

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי / צילום: לומברד אודייה
סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי / צילום: לומברד אודייה

"מהלך ההתאוששות של השווקים תלוי בהשגת התוצאות של המאבק למיגור נגיף הקורונה כבר בשבועות הקרובים. בהתבסס על ההצלחה בסין ובדרום קוריאה, אנחנו מצפים למהלך שווקים הדומה לזה של אסון טבע", כך מעריך סטפן מונייה, מנהל השקעות ראשי בבנק השווייצרי לומברד אודייה, המנהל נכסים בהיקף של יותר מ-300 מיליארד דולר. את פעילות הבנק בישראל, שהחלה בשנת 2017, מוביל מייקל גרוס. 

התעכבנו עם מונייה על מה הוא מתכוון בתרחיש "אסון טבע". לדבריו, "בדומה להשפעה של אסון טבע, ברגע שמספר ההידבקויות עובר את נקודת השיא, אנו מצפים לראות התאוששות הדרגתית בשוקי המניות בחצי השני של השנה. בהתבסס על הצלחת עצירת ההתפשטות בסין ובדרום קוריאה, זהו תרחיש הבסיס שלנו. אנחנו מעריכים כי ברגע שתתחיל מגמת התאוששות, ומדד S&P 500 יגיע לרמה של 2,900 נקודות (לעומת כ-2,475 נקודות כיום, כלומר עלייה של כ-17%), הוא צפוי להמשיך ולעלות בעוד כ-20% נוספים בתוך שנה, כלומר להגיע לרמה של כ-3,500 נקודות עד 2021".

אופטימי, ברמת המאקרו

עוד לדברי מונייה, "הזהב צפוי ליהנות מהירידה בתשואות על אג"ח ממשל אמריקאיות ומההקלות שיתנו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם, ולהמשיך לטפס, אם כי בשיעור מתון ולאורך זמן. פרמיית הסיכון תרד ומרווחי האשראי יירדו במהירות. אירועי הפרה של אמות מידה פיננסיות ובעיות לשרת את החוב יהיו מוגבלים. החריגים היחידים יכולים להיות נכסים שחשופים לשוק הנפט, אשר בהתחשב במלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה, יתייצבו במקרה הטוב".

אז בסך-הכול אתם אופטימיים?

"כן. במבט מאקרו, השפעה כה משמעותית אך קצרת טווח תאפשר לצרכנים לחזור להרגלי הצריכה הקודמים שלהם כבר במחצית השנייה של 2020. ויחד עם האמצעים הפיסקאליים והמוניטריים שננקטו לאחרונה ועוד יופעלו בהמשך, הכלכלה העולמית תקבל דחיפה לצמיחה".

מונייה, בעל תואר שני במימון בינלאומי מאוניברסיטת HEC בפריז, החל ב-1990 את דרכו כבנקאי בג'יי.פי מורגן ומשנת 2015 משמש כמנהל השקעות ראשי בלומברד אודייה, שהוקם ב-1796. לבנק משרדים ב-27 ערים בעולם.

מה יקרה אם תרחיש הבסיס שלכם לא יתממש?

"בתרחיש בו הנגיף יישאר איתנו לאורך זמן, במקרה ואמצעי הסגר של אירופה וארה"ב יתבררו כיעילים פחות משל סין ודרום קוריאה, או שהנגיף יחזור לאסיה בגל שני, האירוע והשפעתו על השווקים עלולים להידמות יותר למלחמה. צפוי גל של חברות שלא יוכלו לשרת את החוב שלהן, כשממשלות לא תוכלנה לתמוך בהן. שיעור אבטלה גובר יפגע ביכולת של כלכלות להתאושש, ואנו עלולים לראות משבר חוב עולמי בדומה ל-2008, אז חוב תאגידי וממשלתי בהיקפים גדולים תדלק את המשבר.

"במקרה זה, תידרש תגובה פיסקאלית עוד יותר חזקה, היות ומדיניות מוניטרית של ריבית נמוכה רק מגדילה את החוב. מנקודת מבט של השקעה, מיתון ממושך יביא לירידות של עוד 15% עד 20% במניות בממוצע עולמי. בנוסף, הימשכות המגפה תביא ללחץ נוסף על מטבעות השווקים המתעוררים וחובותיהם, בדומה למה שקרה ב-2008 וב-2014-2016. כמו כן, הזהב ימשוך משקיעים ויגיע לרמות של 1,800-1,900 דולרים לאונקיה".

"לתמוך בעסקים הקטנים"

אז למעשה סביבת הריבית הנמוכה והיקפי החוב הגדולים שמעודדים פעילות בשגרה, יחריפו את מצב המשקיעים והכלכלות בתרחיש שכזה?

"זה לא סביר, כי הריביות הנמוכות כאן כדי להישאר. גם אם המשבר יעבור יחסית מהר ושיעורי הריבית יחלו לחזור למצבם במידה מסוימת, אנו צופים שהם יישארו נמוכים מספיק ברמות שיעודדו יציבות של החוב".

מה דעתך על הצעדים בהם נוקטים בנקים מרכזיים ברחבי העולם, כדוגמת הפד? מה עם צעדים פיסקאליים?

"הבנקים המרכזיים עושים במידה רבה את הנדרש מהם, מפעילים את ספר ההוראות שלהם מהמשבר הכלכלי העולמי של 2008. חלק מהצעדים הספציפיים יצטרכו להתרחב, וחלק מהצעדים הרחבים יצטרכו להיות ממוקדים יותר - אך הדברים הולכים בכיוון הנכון.

"בצד הפיסקאלי, יש צורך במתן תמיכה המיועדת לעסקים קטנים-בינוניים (ולספקי האשראי שלהם), שהרי מגזר זה כמעט ולא מפיק תועלת מצעדים רחבים, דוגמת הקלות כמותיות והורדת ריביות. בהתחשב בכך שמקור המשבר אינו במערכת הפיננסית, ושחברות ומשקי בית יהיו אלה הזקוקים לתמיכה מכרעת, יש צורך ביותר צעדים פיסקאליים על ידי הרשויות, ולא צעדים של בנקים מרכזיים".

מתי אתם מעריכים שכלכלת העולם תחזור לשגרה?

"שיתוק כמעט מוחלט של כלכלות שלמות במשך חודשים, בהכרח ישפיע מאוד על הצמיחה לטווח הקרוב, והתכווצות כלכלית חסרת תקדים תתרחש במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, הציפייה שלנו היא שכאשר הצעדים בתחום בריאות הציבור באירופה ובצפון אמריקה יתחילו להביא לשיפור, בסופו של דבר הצעדים הכספיים והמוניטריים המשמעותיים שננקטו על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים יתנו את אותותיהם. מסיבה זו, מעבר לפגיעה בלתי נמנעת ברווחי התאגידים במחצית הראשונה של השנה, אנו צופים כי בששת החודשים האחרונים של 2020 תיווצר התאוששות כלכלית, שתחזיר את דיווחי החברות לתחום החיובי, עוד לפני סוף השנה. חשוב להוסיף, כי השילוב של ריביות נמוכות ומחירי נפט נמוכים פירושו שבטווח הרחוק יותר, יש פוטנציאל גדול יותר להרבה חברות להרוויח".

אם המפולת בשווקים תימשך, יכול להיות מצב של השבתת מסחר ממושכת בארה"ב או במקומות אחרים?

"מבחינה פוליטית, ממשל טראמפ יתנגד לעשות צעד כה רדיקלי, במיוחד בשנת בחירות. שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין, אמר ב-17 במרץ כי הממשל האמריקאי רצה להשאיר את השווקים פתוחים. עם זאת, ייתכן ששעות המסחר יצומצמו".

"לגדר עם הין"

לדברי מונייה, "חשוב להבין כי החלטות על סגירת שווקים פיננסיים הן נדירות, אך נעשה בהן שימוש בשווקים של סין לאחרונה, עם עיכוב פתיחת השוק לאחר חגי השנה החדשה, החלטה שעזרה לשוק. לעומת זאת, ההחלטה לסגור את הבורסה היוונית לפני כמעט חמש שנים במהלך משבר החוב הממשלתי, לא הפריעה לירידה של 16% בפתיחת השוק חמישה שבועות מאוחר יותר. השבתה של הבורסה בניו יורק הופעלה רק לאחר ה-11 בספטמבר 2001, ובמהלך המשבר הגדול של 2008 לזמן קצר יחסית. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, לפני יותר מ-100 שנים, נסגרו השווקים לארבעה חודשים".

כיצד התפשטות הנגיף עלולה להשפיע על המרוץ לנשיאות ארה"ב?

"ככל שמאטה הכלכלה ותשומת הלב ממוקדת בווירוס הקורונה, המצביעים האמריקאים עשויים להימשך לפוליטיקה המוכרת של ג'ו ביידן. המגפה עשויה להמשיך להשפיע על הבחירות לנשיאות, שהרי כל החמרה בנגיף עשויה לעצור את המועמדים לנהל קמפיין בציבור ולהגביל את שיעור ההצבעה בימי הבחירות. סביר להניח שכל האטה תערער את טענתו של דונלד טראמפ, כי ניתן לסמוך עליו שיוביל את הכלכלה, מכיוון שאנו רואים שהממשל הנוכחי בראשותו מפקפק בהבנה המדעית וממעיט בערכה של ההתפרצות".

יש דרך אפקטיבית לגדר את תיק ההשקעות בימים אלה?

"לדעתנו, הין היפני מהווה נכס גידור מתאים לפורטפוליו, היות שהוא נע בקורלציה הפוכה לשינויים בשוק האג"ח האמריקאי וגם מספק גידור מהחרפת המגפה". 

עוד כתבות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש