גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקיות הטכנולוגיה הגיעו למשבר עוצמתיות, אך תחת מתקפה רגולטורית. איך ייצאו ממנו?

המניות של חברות הענק אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק נחתכו בחדות בשבועות האחרונים ● למרות השונות במודלים של ההכנסות ישנם קווי דמיון שעשויים לסייע לחברות במשבר ● בטווח הארוך כבר עולות שאלות יותר קשות על עתידן

חנות של אפל בסין שנפתחה מחדש. החברה נפגעה במכירות המכשירים, אבל צומחת בשירותים   / צילום: רויטרס
חנות של אפל בסין שנפתחה מחדש. החברה נפגעה במכירות המכשירים, אבל צומחת בשירותים / צילום: רויטרס

הימים הנוכחיים מדגישים את חשיבותן של חברות האינטרנט, ובהן גם של ענקיות הטכנולוגיה - הזמן הממושך בבתים מחייב את האנשים להשתמש יותר במחשבים ובסמארטפונים, לגלוש ברשתות חברתיות, להזמין קניות אונליין וגם להשתמש בתוכנות לשיחות וידיאו. כל אחד מהשירותים האלו מסופק על ידי אחת הענקיות או יותר. זה לא מנע מהשווי שלהן להיחתך בתוך חודש וחצי בשיעורים של בין 9% (אמזון) ל-25% (גוגל). הירידות הן כמובן במקביל לירידות חדות בכל המדדים.

אולם השאלה היא לא מה מצבן של הענקיות עכשיו, אלא איך המשבר משפיע עליהן - לפחות ממה שניתן להבין כעת.

הכנסות - הפגיעה משתנה לפי תחום ההתמחות

מלבד גוגל ופייסבוק, שמתחרות זו בזו על עוגת הפרסום אונליין, ענקיות הטכנולוגיה די נבדלות אחת מהשנייה בשווקים אליהם הן פונות. לכן גם כל אחת מהן מושפעת מהמשבר בצורה שונה. פייסבוק וגוגל נפגעות מירידה בתקציבי הפרסום בכל העולם, ולא נראה כי הגידול במספר הגולשים יפצה על כך.

אפל, ששרשרת האספקה שלה סובלת מתלות בסין, תדחה על פי דיווחים את השקת אייפון 12 בכמה חודשים. מנגד, החברה עשויה ליהנות מגידול בשימוש בשירותים שלה, בהם אפל TV ואפל מיוזיק, בשל השהייה הממושכת בבתים.

מיקרוסופט עשויה להרוויח מהמשבר באופן חלקי, למשל פעילות הסייבר שלה או Teams, שמתחרה בסלאק ובזום. עם זאת, עשויה להיות האטה במכירות מכשירי החברה.

באמזון המצב הכי טוב בשלב זה מכיוון שהרבה מאוד רכישות נעשות אונליין.

באופן כללי, נראה כי המשבר הזה מאיץ תהליכי דיגיטציה, דבר שמיטיב עם כל החברות, ובטח עם אמזון, מיקרוסופט וגוגל, שמספקות שירותי ענן. עם זאת, החברות תלויות היום יותר מתמיד בלקוחות מתחומים מסורתיים, ואלו צפויים להיפגע ממשבר כלכלי. דוחות הרבעון שמסתיים השבוע ושיחות האנליסטים ישפכו אור על פעילות החברות הללו והן גם יכתיבו האם פניהן של החברות לקיצוצים, למשל.

תדמית - השקעה מסיבית במלחמה בנגיף

ענקיות הטכנולוגיה, כמו חברות רבות בשוק העסקי, התגייסו להתמודד עם הקורונה. אפל פיתחה אתר חדש ואפליקציה ביחד עם הממשל האמריקאי, שיספקו מידע על הווירוס ויעזרו לאנשים להבין אם הם בסיכון. מיקרוסופט פיתחה צ'אטבוט שעושה דברים דומים. פייסבוק וגוגל נלחמות בפייק ניוז בנוגע לקורונה, ואף הצהירו על מאבק משותף ביחד עם חברות טכנולוגיה נוספות. גוגל הודיעה על תרומה של 800 מיליון דולר במזומן ובפרסום למאבק בקורונה ופייסבוק השיקה קרן של 100 מיליון דולר לסיוע לעסקים קטנים. אמזון נתנה עדיפות למוצרים חיוניים. זאת רשימה חלקית.

כל אלו משפרים את תדמיתן של הענקיות, מספקים תזכורת גם למבקרים שלהן שהן לא רוע מוחלט, אך גם מוכיחות - שהן עוצמתיות ושהשליטה על תחומים רבים מספקת להן השפעה מאוד גדולה.

רגולציה - האם המדינות יתחזקו או ייחלשו?

הקריאות לפרק את ענקיות הטכנולוגיה גברו בשנים האחרונות. ההתעצמות של הענקיות הציפו בעיות רגולטוריות, כמו כוח מופרז, פרטיות ומיסוי של חברות גלובליות. המשבר הנוכחי מגיע בתקופה של יחסי כוח מורכבים בין המדינות לבין ענקיות הטכנולוגיה.

מצד אחד הלאומיות מתחזקת בחסות הפופוליזם, אך מצד שני למדינות יותר קשה לפקח על הענקיות - הן בגלל הצורך להתאים את הרגולציה לעידן הדיגיטלי והן מכיוון שהרגולטורים לא מצליחים להדביק את הענקיות.

על פניו, הענקיות הרוויחו מהמשבר - סביר להניח כי אף אחד לא יתעסק עם ענייניהן בזמן משבר בריאותי וכלכלי עולמי, ובטח לא יפרק אותן. אולם בטווח ה(מעט) יותר ארוך, אפשר להעריך כי הדינמיקה בין המדינה למגזר העסקי, כולל הענקיות, תשתנה. אם במשברים קודמים היה המגזר העסקי במוקד, כאן המנהיגים והממשלות נמצאים במרכז העניינים. סביר להניח שאחרי המשבר יידרש חשבון נפש רציני, לא רק על תקציבי מערכת הבריאות בכל מדינה, אלא בכלל על תפקיד המדינה והדאגה לאזרחיה (למשל בכל הקשור לתוכניות סיוע כלכלי, אך לא רק).

קשה להגיד לאן זה יילך - יכול מאוד להיות שהכיוון יהיה לחיזוק המדינה ומוסדותיה, וגם מהרגולטורים תידרש יותר אקטיביות. זה דבר שעלול לפגוע בענקיות הטכנולוגיה. יש גם אפשרות נוספת - שהמדינות, שגם ככה חלשות יחסית מול הענקיות, ייחלשו עוד יותר ומי שיתחזק יהיה המגזר העסקי. במקרה כזה יובלטו הדברים החיוביים שעושות הענקיות.

חוסן פיננסי - הקופה מלאה יותר מאי פעם

מועדון טריליון הדולר, שנוצר רק במהלך השנה החולפת, כולל היום רק את מיקרוסופט ואפל. פייסבוק ירדה מתחת לשווי של 500 מיליון דולר ומנייתה חזרה שנה אחורה. כך גם מנייתה של גוגל, בעוד שמניות אמזון, אפל ומיקרוסופט חזרו אחורה רק חודשיים, שלושה וארבעה חודשים בהתאמה.

ועדיין, ענקיות הטכנולוגיה הן מהחברות הגדולות בעולם, בניגוד למה שהיה במשבר הכלכלי ב-2008. תעשיית ההייטק כולה עוצמתית יותר, ובמקביל ענקיות הטכנולוגיה עשירות יותר. למשל, יש להן בקופת המזומנים סכום של 471 מיליארד דולר (אך גם חובות של 308 מיליארד דולר). היקף המזומנים שלהן יותר גבוה משווי מיקרוסופט ערב המשבר הכלכלי של 2008, שעמד על 347 מיליארד דולר. אז היו בקופתה "רק" 24 מיליארד דולר. כלומר, לענקיות הטכנולוגיה יש יכולת לצלוח את המשבר הנוכחי גם אם יהיו שנה-שנתיים קשות מבחינה כלכלית.

ניצול הזדמנויות - מחירי הסטארט-אפים בירידה

קופת המזומנים התפוחה של הענקיות יכולה לאפשר להן לנצל את המשבר כדי להתחזק. בזמן שהסטארט-אפים מפטרים, הן יכולות לגייס את הטאלנטים. זה כבר קורה. אולם הדינמיקה הזאת יכולה להשתנות בחדות אחרי פרסום הדוחות והשקה של תוכניות פיטורים.

אפשרות שנייה של הענקיות היא ניצול המשבר כדי לקנות סטארט-אפים בזול, אך למרות המזומנים הרבים, לא בטוח שהן ימהרו להשתמש בקופות המזומנים שלהן. הן בתקופה שבה שווי הפעילות שלהן יורד (שווי השוק בניכוי מזומן בקופה וחוב). סביר להניח כי הן ישתמשו בכסף כדי לבצע רכישה עצמית של מניות או לחלק דיווידנד, או לכל הפחות לא יפגעו בקופת המזומנים כדי לבצע השקעות שאולי יניבו בעתיד פירות.

לא רק זאת, אם הענקיות יצאו במסע קניות הן יעוררו שוב ביקורת על האופן שבו הן מתחזקות באמצעות רכישות של סטארט-אפים קטנים. 

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח בארה"ב: הדרישה של חמאס שהביאה לפיצוץ במגעים לעסקה

צה"ל הפציץ ביממה האחרונה כ-40 מטרות ברצועת עזה • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים