גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קחו מענק סיוע מהמדינה (ואל תשכחו לשלם עליו מס): כל מה שצריך לדעת על תוכנית החילוץ למשק

התוכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל היא אומנם חסרת תקדים אך גם כוללת לא מעט אותיות קטנות ● הסיוע לעצמאים עשוי להפוך להלוואה, חלקים בתוכנית בכלל זקוקים לחקיקה, ולכן יחכו להקמת ממשלה; וכדי להבין באופן מלא איך יחושב הפיצוי תיאלצו לחכות לאחרי החג ● "גלובס" עושה סדר

כחלון ונתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס
כחלון ונתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

תוכנית הסיוע של הממשלה למשק עליה הכריזו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון היא תוכנית הסיוע הממשלתית הגדולה ביותר אי פעם. כפי שהדגישו נתניהו וכחלון מדובר בסכום השווה ל-5.7% תוצר - מדובר בסכום משמעותי אך עדיין ישראל נמצאת הרחק מאחורי מדינות כמו ארה"ב, גרמניה וצרפת, שהכריזו על תוכניות הרחבה תקציבית בשיעור של כ-10% תוצר. באוצר טוענים בתגובה כי המרכיב התקציבי (כלומר הכסף שהמדינה מוציאה מקופתה) בתוכנית הישראלית עולה על 50% בעוד שבגרמניה למשל הרוב המוחלט של הכסף מגיע מאשראי והלוואות. תוכנית כה גדולה ומורכבת מעוררת מטבע הדברים שלל שאלות ותהיות שעליהן ננסה לענות כאן.

מתי תמומש תוכנית ה-80 מיליארד שקל? 

בתוכנית יש שורה ארוכה של צעדים שאת חלקם המדינה יכולה לבצע כבר כעת למרות שמדובר בממשלת מעבר. מצד שני חלק מהצעדים מחייבים חקיקה בכנסת ועשויים להידחות עד להקמת ממשלה. בגדול, יש לממשלה הנוכחית מנדט לדחות תשלומים, אגרות ומסים וגם התשלומים לדורשי דמי האבטלה יכולים להיתבע. לעומת זאת, תמיכה שכרוכה בתוספת תקציב כמו קרנות סיוע יחכו כנראה להקמתה של ממשלה חדשה.

האם התוכנית כוללת מתווה חזרה לפעילות של המשק?

לא. לאוצר אין מושג מתי המשק יחזור לפעילות מלאה והאם בכלל תהיה חזרה מלאה לשגרה או חזרה הדרגתית שתימשך חודשים רבים. משום כך מדובר בתוכנית זמנית שנועדה לספק פתרונות לחודשיים-שלושה הקרובים. באוצר מודים כי ייתכן שיידרשו תוכניות נוספות בהמשך הדרך.

מה המענק שיקבלו העצמאים?

על פי התוכנית, כל עצמאי שיש לו הכנסה שנתית חייבת במס בין 24 אלף ל-240 אלף שקל יקבל פיצוי מרשות המסים. במסיבת העיתונאים אמר שר האוצר היוצא משה כחלון שהפיצוי יהיה 6,000 החודש ו-8,000 שקל בחודש הבא אבל המציאות הרבה יותר מורכבת.

קודם כל כי מדובר בפיצוי בגובה 60% מההכנסה עד לתקרה. כך למשל מי שהכנסתו החודשית היא 2,000 שקל לחודש יקבל 1,200 שקל פיצוי עבור מרץ ועוד 1,200 עבור אפריל. מי שהכנסתו בין 10 אלף שקל ל-16 אלף שקל, יקבל 6,000 שקל עבור מרץ ועד 8,000 עבור אפריל. מעל 16 אלף שקל הפיצוי מתחיל לרדת ומי שהכנסתו החודשית 20 אלף יקבל רק 3,000 שקל עבור מרץ ו-4,000 שקל עבור אפריל.

ויש עוד שני קצ'ים. הראשון הוא שמדובר בהכנסה לכל דבר כך שגם על הפיצוי ישלמו העצמאים מס והפרשות כחוק. והקץ' השני הוא שההכנסה של העצמאים תיבדק שוב בדיעבד. אם יתברר שעצמאי סיים את השנה בהכנסה גבוהה מכפי שהייתה לו ב-2019 הוא עשוי להידרש להחזיר לרשות המסים את ההפרשים.

איזה סיוע יקבלו העסקים שנפגעו מהמשבר?

עסקים ועצמאים שמחזור עסקיהם ירד ב-25% ומעלה כתוצאה מהמשבר יהיו זכאים להחזר מקדמות המס ששילמו בחודשים פברואר מרץ (בהיקף כולל של 3 מיליארד). בנוסף ישולם לכל בעלי העסקים מענק שיחושב באופן פרוגרסיבי - כך שככל שהעסק קטן יותר הוא יקבל פיצוי גבוה יותר. נוסחאות הפיצוי יפורסמו לאחר החג (היקף הקרן 6 מיליארד שקל).

הם יקבלו פטור מלא מארנונה למשך שלושה חודשים (למעשה המדינה תשלם ארנונה במקום העסקים) כך שתשלום הארנונה הבא יהיה רק ביולי. תשלומי חשמל ומים יידחו רק לפי בקשות. מעבר לכך יכולים העסקים לקבל אשראי מהקרן לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים (עד מחזור של 400 מיליון שקל).

מדוע התוכנית מסובכת כל-כך?

זאת בעצם הבעיה העיקרית. בשל המורכבות הרבה מצד אחד והזמן הקצר מצד שני התוכנית הגדולה יצאה לדרך בצורה חפוזה. התנאים והפרטים של כל הזכויות עדיין לא פורסמו בצורה מסודרת. מעבר לכך חלק ניכר מהתשלומים נעשה באמצעות גופים שלישיים ומתווכים כמו קרנות.

האם יש גם סיוע לא כספי לעסקים?

כן. המדינה מתחייבת לשורת הקלות בדרישות רגולטוריות, להארכת רשיונות והיתרים שפג תוקפם ללא צורך בחידוש, לפטור מהתייצבות והגשות פיזיות ולהרחבת האפשרות לקבל היתרים בהצהרה. נדגיש כי מדובר בהתחייבויות כלליות וגורפות מאוד ובהחלט ייתכן כי קיים פער גדול בין ההצהרות ובין הנעשה בשטח.

מה תנאי קבלת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים?

במסגרת הקרן ניתן להגיש בקשות להלוואות של 500 אלף שקל ומעלה לאגף החשב הכללי באוצר. הבקשות מועברות לבדיקה ראשונית ומשם לבנקים מלווים לצורך חיתום. ההלואות הן בערבות מדינה אבל בעל העסק חייב להעמיד גם ביטחונות משלו בגובה 5% מגובה ההלוואה (לחלופין אפשר לבקש להקטין את ההלוואה ל-95%). היעד שקבע האוצר למשך הזמן לטיפול בבקשות עומד על 14 ימי עבודה - וזו הסיבה שעד היום אושרו רק בקשות בודדות. על-פי הכללים שקבע האוצר, ההלוואות שמעמידה הקרן צריכות להיות בריבית של פריים פלוס 1.8%. ההלואות הן לחמש שנים כאשר המדינה לוקחת על עצמה את תשלומי הריבית בשנה הראשונה.

מאיפה יבוא הכסף לתוכנית?

על השאלה הזו קשה גם לאוצר לענות. כעיקרון מחצית מסכום התוכנית, כ-40 מיליארד שקל, אמור לבוא מתקציב המדינה והמחצית השנייה מגיוס חוב חיצוני.

כדי לקבל תקציב נוסף המדינה צריכה לשנות בכנסת את חוק יסוד משק המדינה - מה שמצריך רוב של 61 חברי כנסת. באוצר מקווים שממשלה חדשה תוקם כבר השבוע אך נראה כי מהלך זה מתעכב. עד להשלמת החקיקה המקורות היחידים שעומדים לרשות האוצר הם התקציב הקיים, מה שיחייב את האוצר לבצע הסטות של תקציבים מסעיפים אחרים. ההשבתה החלקית של המשק חסכה לאוצר הוצאות רבות - למשל עלויות האבטחה של אל על או הסובסידיה לתחבורה הציבורית המושבתת ואפילו הוצאות שוטפות על דלק, חשמל ומים, אך ברור כי מדובר בכסף קטן יחסית לצרכים. רוב הסכום יגוייס על-ידי החשב הכללי באמצעות הנפקות איגרות חוב ממשלתיות. העובדה שבנק ישראל רוכש את איגרות החוב האלה מבטיחה שעלות הגיוס תהיה נמוכה.

בכמה יגדל הגירעון התקציבי?

להערכת האוצר, התוכנית מגדילה את הגירעון הצפוי ב-2020 ב-2% תוצר. האחראי העיקרי לגירעון איננו התוכנית אלא השבת המשק. נכון להיום, אם ההשבתה תימשך חמישה שבועות והסגר לא יהפוך למוחלט - שנת 2020 תסתיים בגירעון של 8.5%. אם הסגר יתארך על פני 8 שבועות הגירעון יגדל ל-9.5%. בראייה הסטורית מדובר בשיעורי גירעון שכמותם לא ראינו מאז המשבר הכלכלי שקדם לתוכנית הייצוב של 1985.

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות