גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ לאוויר: כך נראית המלחמה על כל מכונת הנשמה

מכונות ההנשמה הן קריטיות להצלת חייהם של חולי הקורונה הכבדים ● הביקוש הגובר בימי המגפה נתקל בחומת ההיצע המוגבל של "הימים הרגילים", מה שהוביל לזינוק דרמטי במחירים ולניסיונות שונים לאלתר מכונות הנשמה על ידי חברות שעד היום ייצרו מנועים, מכוניות שואבי אבק ועוד

רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס
רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס

מירוץ עולמי מתנהל בימים אלה להשיג מכונות הנשמה. קומץ החברות המייצרות אותן עומדות בפני ביקושים שאינן יכולות לספק, חברות סטארט-אפ וארגונים שצצו אד-הוק מנסים לפתח מודלים חדשים וזולים יש-מאין, ציוד וטרינרי המשמש בניתוחי בעלי חיים מגויס לבתי חולים ואפילו חברות הרכב הגדולות בעולם אמורות להתגייס למשימה - הן התבקשו בנימוס על ידי ממשלת גרמניה או צוו בציוץ בטוויטר על ידי נשיא ארה"ב - לעבור לייצר מנשמים לבני אדם.

הרקע לביקוש הרב הוא העובדה כי הנשמה וטיפול נמרץ הם נכון להיום הטיפול היחיד שעשוי להציל את חייהם של מי שחלו בקורונה וסובלים מדלקת ריאות חריפה כתוצאה ממנה. שיעור החולים שנדרש לטיפול נמרץ משתנה ממדינה למדינה, אך במקומות בהם ההתפרצות חמורה - כמו צרפת, איטליה או ספרד - הוא מגיע ל-10% מהחולים המאובחנים. בעוד מספר החולים ברחבי העולם מתקרב למיליון ומאיים לחצות אותו במהירות, מדובר בהרבה מאוד מכונות.

מחיר מכונת הנשמה בסיסית יכול לעמוד על כ-6,000 דולר, אמר מנכ"ל חברת "המילטון מדיקל" אבל זו הדרושה לטיפול המורכב בחולי קורונה עולה כ-45 אלף דולר. הוא הבטיח כי המחירים לא השתנו לעומת השנה שעברה, אולם מושל העיר ניו-יורק, שנאבק למצוא מכונות חדשות לטיפול בעשרות אלפי החולים במדינה, אמר במסיבת עיתונאים שלשום כי המחיר האמיר באחרונה מ-20 אלף דולר ל-50 אלף דולר. 

ייצור המכונות נכנס להילוך גבוה

"כל העולם מנסה להזמין מכונות"

החברה הגרמנית Drägerwerk נחשבת למובילת השוק העולמי של מכונות הנשמה. היא נוסדה כחברה משפחתית עוד במאה ה-19, והמנכ"ל שלה, שטפן דרגר (57), הוא גם דור חמישי למייסדי החברה. ההיסטוריה שלה היא זו של מכונות ההנשמה, שהחלו ממכשירים הנישאים על הגב לכורים לכודים, דרך צוללנים, ניסיונות ההרדמה הראשונים ועד לפיתוח המכונות המשוכללות המיוצרות כיום, המורכבות מ-1,500 רכיבים שונים המגיעים ממאה ספקים שונים ברחבי העולם, ועומדות בפני ביקוש אדיר.

"ממשלות, שגרירים, שרים - כל העולם מנסה כיום להזמין מכונות הנשמה חדשות מאתנו. מלך הולנד התקשר אלינו, הבית הלבן ביקש את הפרטים שלנו", אמר דרגר בראיון לעיתון הגרמני "די ולט" בסוף השבוע האחרון, "אבל אין סיכוי שהביקוש העולמי ייענה" הוא אומר, "אפילו מבלי להתייחס לביקוש הנוסק למסכות, הביקוש למכונות גדול כרגע פי עשרה מהמצב הנורמלי".

בשנה שעברה, לפי נתוני אנליסטים לגבי ציוד רפואי, ייצרו ארבע החברות המובילות בעולם, כ-40 אלף מכשירים בשנה. כעת, ישראל בלבד הודיעה כי הזמינה עוד 11 אלף מכונות הנשמה (ועוד 3,000 כרזרבה), ובארה"ב מדברים על צורך בכ-200 עד 300 אלף מכונות כדי להתמודד עם הגל הנוכחי של הקורונה.

ממשלת גרמניה הזמינה עשרת אלפים מכונות בסמס

דרגר מספר עם זאת כי מי שפעלה ראשונה מול החברה הייתה ממשלת גרמניה, שלפי הדיווחים בתקשורת הזמינה במהירות באמצעות הודעת סמס עשרת אלפים מכונות בייצור מיידי - ההזמנה הגדולה ביותר שהחברה קיבלה מעודה. החברה מליבק הכפילה את הייצור ובימים אלה מתכננת להגדיל את יכולתה עוד יותר, עד כדי שתכפיל פי ארבעה את התפוקה בטווח זמן לא ידוע. "הממשלה הפדרלית פעלה מהר ובהחלטיות", אמר דרגר, "וזו הסיבה שלגרמניה היה יתרון על מדינות אחרות שפעלו בצורה יותר ביורוקרטית ופחות החלטית".

למרות שאילתות בעניין של חברי פרלמנט גרמנים, לא ברור מתי תספק החברה את המכונות לבתי החולים בגרמניה, שגם כך נהנים מיחס גבוה של מיטות טיפול נמרץ ומכונות בהשוואה לישראל, ספרד או איטליה.

"דייסון" גם מנסה לפתח מכונה

לא רק הגרמנים עומדים במרכז הביקוש העולמי. החברה השבדית "גטינגה", שבשנים כתיקונן מספקת כרבע מייצור מכונות ההנשמה בעולם, קיבלה בקשה דחופה כבר בפברואר לספק לבתי החולים באיטליה כ-5,000 מכונות חדשות, לצד ציוד רפואי אחר הכרחי. "כלל הייצור שלנו בשנה שעברה עמד על 10,000 מכונות, אז זו היתה הזמנה אדירה", אמר מנכ"ל החברה ל"רויטרס", "כל מה שיכולנו לספק הוא 500 מכשירים". החברה האמריקאית-שוויצרית "Hamilton Medical" מנסה גם היא להגביר משמעותית את התפוקה שלה, במיוחד כדי לספק את המכונות לשוק האמריקאי. ואפילו בצפון איטליה - מוקד ההתפרצות המשמעותית הראשון באירופה - מנסה חברת Siare האיטלקית, בסיוע הרשויות, לשלש את יכולת הייצור שלה.

במקביל לחברות הללו, ישנם שורה של ארגונים פרטיים שמנסים להיכנס לתחום, בין אם מתוך מניעים הומניטריים או כספיים. קבוצת מכוניות המרוץ "מקלרן" למשל, מנסה לנצל את ניסיונה בהנדסת מכונות מהירה כדי ליצור מכונות הנשמה, וכך גם חברת שואבי האבק "דייסון". חברות קטנות מנסות להמיר מכונות הנשמה ידניות לכאלו שיוכלו לפעול למשך זמן ובנוסף חברות כלי הרכב הגדולות הצטוו על ידי נשיא ארה"ב לעבור לייצר מכונות הנשמה "באופן מיידי". בגרמניה ביקשה הממשלה מהחברות - שהשביתו את המפעלים שלהם ברחבי המדינה - "לבדוק את האפשרות לעשות זאת".

"דיברתי על זה עם הנהלת 'דיימלר' (אחת משלוש חברות הרכב הגדולות בגרמניה, א.א.) והסכמנו בינינו שמדובר במשימה קשה. רק המרת קווי הייצור לכאלה שיתאימו לייצור מכונות הנשמה תיקח חודשים", אומר דרגר, "הם לא יכולים לבנות מכונות הנשמה באותה מידה שאנחנו לא יודעים לבנות מכוניות". לדבריו, "יש לנו ניסיון של עשרות שנים בזה, וחלקים שמגיעים מכל העולם".

בחברות אחרות מסבירים כי בשל העובדה שחולי קורונה נזקקים לטיפול ממושך ומיטבי, שרק מודלים מתקדמים מאפשרים, פוחת הסיכוי של מכונות חדשות או מאולתרות לעמוד במשימה.

סקפטיות לגבי יוזמות הייצור המקבילות

דרגר, מצדו, מסתכל בסקפטיות על הניסיונות לפתח מכשירים חדשים, או לממן יוזמות מקבילות. "יש גבול לכמה ניתן להאיץ את התהליך. אי אפשר לקבל תינוק בחודש אחד בעזרת הריון מקביל של תשע נשים", אמר. הוא וחברות אחרות חוששים בימים אלה בעיקר מקריסה של שרשראות האספקה העולמיות, משום שהמכונות כוללות רכיבים אלקטרוניים מרחבי העולם, וכבר מסתמן מחסור בחלק מהם. "אנחנו צריכים חלקים מארה"ב, מאסיה ואפילו מניו-זילנד", אמר. כפתרון ביניים, הוא מציע "להחיות" מכונות הנשמה ישנות שטרם נהרסו (אורך החיים הממוצע שלהן הוא כ-10-15 שנה, לפי היצרנים) או להשתמש במכשירי החייאה מאמבולנסים. "הם לא מיועדים להנשמה תמידית, אבל אפשר לתקן אותם כך שיוכלו לעשות זאת".

מבחינתו, הוא יוצא נגד פתרון שכבר מיושם בארה"ב בשל המצוקה החמורה - לחבר שני אנשים למכונה אחת. "לא הייתי מייעץ לעשות זאת" אמר, "לחלש מבין שני הפציינטים המחוברים למכונה אחת יש חיסרון לעומת השני, והוא ככל הנראה ימות".

בנוגע לישראל, מסרה החברה הגרמנית ל"גלובס" כי אינה מזניחה את לקוחותיה הבינלאומיים, וכי תספק השנה יותר מ-10,000 מכונות הנשמה גם ללקוחות ברחבי העולם. כשנשאלה אם ישראל ביצעה הזמנות, הגיב דובר החברה ואמר כי "אנחנו לא מפרטים לגבי הזמנות ומכרזים. אנחנו עושים את המיטב כדי לענות על ההתחייבויות החברתיות לאספקת מכונות - ברחבי העולם".

עוד כתבות

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב-2026 - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כל מה שצריך לדעת על השינויים שישפיעו על הכסף שלנו לקראת 2026 ● מה ההבדלים בין פוליסות חיסכון וגמל להשקעה ואיפה מרוויחים יותר ● זו השנה החזקה בשוק ההנפקות מאז 2021 בבורסה בת"א - ואלו ההנפקות הגדולות ● וגם: למה כדאי לכם להשקיע בזהב?

ג'פרי הינטון, מארק צוקרברג, סם אלטמן / צילום: ap

מכנס גיקים לפסטיבל ענק: על מה דיברו במפגש המוחות המבריקים של ה-AI

NeurIPS התחיל כמפגש של מדעני הטכנולוגיה החשובים ביותר, שאיש מחוץ לתחום לא מכיר ● השנה הכינוס הפך למוקד עלייה לרגל של עולם הטק החדש, שבו שכירי AI משתכרים יותר מכוכבי NBA והשיח הבולט הוא האם יש בועה ועד כמה סם אלטמן אמין

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

הטרנד החדש של עולם הדייטינג / איור: נוצר ב־AI באמצעות ננו בננה

הטרנד החדש של עולם הדייטינג: רווקים נותנים להורים לנהל את האפליקציות

אחרי אינסוף החלקות, התאמות מאכזבות ועייפות מהאלגוריתם, הרווקים המותשים בארה"ב החליטו לתת לבני המשפחה פיקוד על פרופיל ההכרויות שלהם ברשת ● הם מביאים שיפוט חיצוני והומור - ולעיתים גם מטילים וטו ("הוא מורה מחליף? אין לו כסף") ● כך הפך חיפוש האהבה לחוויה משפחתית

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

הטרנד החדש בתיירות: ריטריטים במדינות עם תוחלת חיים ארוכה - שמעכבים הזדקנות

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר / צילום: תמר לוין

עם נוף לחרמון: בכמה נמכר בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר?

במושב שדה אליעזר בעמק החולה, נמכר בית פרטי בן 5 חדרים תמורת 3.83 מיליון שקל ● הבית בשטח בנוי של 180 מ"ר, על קרקע בשטח של דונם וממוקם בהרחבה החדשה של המושב ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

הדמיית הפרויקט. 475 דירות במקום 196 / הדמיה: משה צור אדריכלים

למה פרויקט ברמת אביב תקוע חמש שנים בוועדה המקומית

שני מתחמים ברמת אביב, ברחובות ליאון בלום וברזיל, מחכים לאישור תוכנית פינוי־בינוי בוועדה המקומית תל אביב אולם שוב ושוב, האישור נדחה

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הירידות החדות ימשיכו גם במסחר מחר, ומה יעשו הדואליות?

מימושים חדים וחשש מהסלמה ביטחונית צפויים להמשיך להעיב מחר על הבורסה בתל אביב, רגע לפני המעבר לשבוע המסחר החדש ● מניות הארביטראז' ייתנו פוש ירוק מתון בפתיחת המסחר, אך ככל שהירידות יימשכו הן עלולות להשליך על ביצועי 2025 ועל ההנפקות שעל הפרק ● וול סטריט מאותתת על עייפות, הזהב והכסף חוזרים למרכז הבמה והביטקוין מאכזב ● וגם: למה הנפט יורד?

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

תחזיות 2026 / עיצוב: אלישע נדב

גלובס מנתח את האירועים הגדולים של השנה הקרובה בעולם

מרוץ החימוש הגרעיני מאיים להתחדש, אירופה זקוקה לחיילים והמשבר התקציבי מעמיק ● ישראל, ארה"ב והונגריה הולכות לקלפיות, ההנפקות הגדולות אי פעם בדרך לוול סטריט והמונדיאל שייערך בשלוש מדינות הוא היקר בכל הזמנים ● הצצה מרתקת לתחזיות ענקיות הפיננסים בכלכלה העולמית, ומה חושבים הבנקים הישראליים ● פרויקט מיוחד

יא–פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב / צילום: באדיבות הנציגות הכלכלית והתרבותית של טייוואן בתל אביב

הבכירה שמצהירה: "כשסין תפלוש לטייוואן - הנזק לתמ"ג העולמי יהיה 10 טריליון דולר"

יא-פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב, מזהירה כי האי הוא רק מטרה ראשונה בדרכה של סין "לשבש את הסדר העולמי", ומזהירה כי הפלישה עלולה לקרות עד 2027 ● בראיון מיוחד היא מספרת גם על יחסי הסחר הפורחים עם ישראל והלקחים מהמלחמה במזרח התיכון ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום