גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ לאוויר: כך נראית המלחמה על כל מכונת הנשמה

מכונות ההנשמה הן קריטיות להצלת חייהם של חולי הקורונה הכבדים ● הביקוש הגובר בימי המגפה נתקל בחומת ההיצע המוגבל של "הימים הרגילים", מה שהוביל לזינוק דרמטי במחירים ולניסיונות שונים לאלתר מכונות הנשמה על ידי חברות שעד היום ייצרו מנועים, מכוניות שואבי אבק ועוד

רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס
רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס

מירוץ עולמי מתנהל בימים אלה להשיג מכונות הנשמה. קומץ החברות המייצרות אותן עומדות בפני ביקושים שאינן יכולות לספק, חברות סטארט-אפ וארגונים שצצו אד-הוק מנסים לפתח מודלים חדשים וזולים יש-מאין, ציוד וטרינרי המשמש בניתוחי בעלי חיים מגויס לבתי חולים ואפילו חברות הרכב הגדולות בעולם אמורות להתגייס למשימה - הן התבקשו בנימוס על ידי ממשלת גרמניה או צוו בציוץ בטוויטר על ידי נשיא ארה"ב - לעבור לייצר מנשמים לבני אדם.

הרקע לביקוש הרב הוא העובדה כי הנשמה וטיפול נמרץ הם נכון להיום הטיפול היחיד שעשוי להציל את חייהם של מי שחלו בקורונה וסובלים מדלקת ריאות חריפה כתוצאה ממנה. שיעור החולים שנדרש לטיפול נמרץ משתנה ממדינה למדינה, אך במקומות בהם ההתפרצות חמורה - כמו צרפת, איטליה או ספרד - הוא מגיע ל-10% מהחולים המאובחנים. בעוד מספר החולים ברחבי העולם מתקרב למיליון ומאיים לחצות אותו במהירות, מדובר בהרבה מאוד מכונות.

מחיר מכונת הנשמה בסיסית יכול לעמוד על כ-6,000 דולר, אמר מנכ"ל חברת "המילטון מדיקל" אבל זו הדרושה לטיפול המורכב בחולי קורונה עולה כ-45 אלף דולר. הוא הבטיח כי המחירים לא השתנו לעומת השנה שעברה, אולם מושל העיר ניו-יורק, שנאבק למצוא מכונות חדשות לטיפול בעשרות אלפי החולים במדינה, אמר במסיבת עיתונאים שלשום כי המחיר האמיר באחרונה מ-20 אלף דולר ל-50 אלף דולר. 

ייצור המכונות נכנס להילוך גבוה

"כל העולם מנסה להזמין מכונות"

החברה הגרמנית Drägerwerk נחשבת למובילת השוק העולמי של מכונות הנשמה. היא נוסדה כחברה משפחתית עוד במאה ה-19, והמנכ"ל שלה, שטפן דרגר (57), הוא גם דור חמישי למייסדי החברה. ההיסטוריה שלה היא זו של מכונות ההנשמה, שהחלו ממכשירים הנישאים על הגב לכורים לכודים, דרך צוללנים, ניסיונות ההרדמה הראשונים ועד לפיתוח המכונות המשוכללות המיוצרות כיום, המורכבות מ-1,500 רכיבים שונים המגיעים ממאה ספקים שונים ברחבי העולם, ועומדות בפני ביקוש אדיר.

"ממשלות, שגרירים, שרים - כל העולם מנסה כיום להזמין מכונות הנשמה חדשות מאתנו. מלך הולנד התקשר אלינו, הבית הלבן ביקש את הפרטים שלנו", אמר דרגר בראיון לעיתון הגרמני "די ולט" בסוף השבוע האחרון, "אבל אין סיכוי שהביקוש העולמי ייענה" הוא אומר, "אפילו מבלי להתייחס לביקוש הנוסק למסכות, הביקוש למכונות גדול כרגע פי עשרה מהמצב הנורמלי".

בשנה שעברה, לפי נתוני אנליסטים לגבי ציוד רפואי, ייצרו ארבע החברות המובילות בעולם, כ-40 אלף מכשירים בשנה. כעת, ישראל בלבד הודיעה כי הזמינה עוד 11 אלף מכונות הנשמה (ועוד 3,000 כרזרבה), ובארה"ב מדברים על צורך בכ-200 עד 300 אלף מכונות כדי להתמודד עם הגל הנוכחי של הקורונה.

ממשלת גרמניה הזמינה עשרת אלפים מכונות בסמס

דרגר מספר עם זאת כי מי שפעלה ראשונה מול החברה הייתה ממשלת גרמניה, שלפי הדיווחים בתקשורת הזמינה במהירות באמצעות הודעת סמס עשרת אלפים מכונות בייצור מיידי - ההזמנה הגדולה ביותר שהחברה קיבלה מעודה. החברה מליבק הכפילה את הייצור ובימים אלה מתכננת להגדיל את יכולתה עוד יותר, עד כדי שתכפיל פי ארבעה את התפוקה בטווח זמן לא ידוע. "הממשלה הפדרלית פעלה מהר ובהחלטיות", אמר דרגר, "וזו הסיבה שלגרמניה היה יתרון על מדינות אחרות שפעלו בצורה יותר ביורוקרטית ופחות החלטית".

למרות שאילתות בעניין של חברי פרלמנט גרמנים, לא ברור מתי תספק החברה את המכונות לבתי החולים בגרמניה, שגם כך נהנים מיחס גבוה של מיטות טיפול נמרץ ומכונות בהשוואה לישראל, ספרד או איטליה.

"דייסון" גם מנסה לפתח מכונה

לא רק הגרמנים עומדים במרכז הביקוש העולמי. החברה השבדית "גטינגה", שבשנים כתיקונן מספקת כרבע מייצור מכונות ההנשמה בעולם, קיבלה בקשה דחופה כבר בפברואר לספק לבתי החולים באיטליה כ-5,000 מכונות חדשות, לצד ציוד רפואי אחר הכרחי. "כלל הייצור שלנו בשנה שעברה עמד על 10,000 מכונות, אז זו היתה הזמנה אדירה", אמר מנכ"ל החברה ל"רויטרס", "כל מה שיכולנו לספק הוא 500 מכשירים". החברה האמריקאית-שוויצרית "Hamilton Medical" מנסה גם היא להגביר משמעותית את התפוקה שלה, במיוחד כדי לספק את המכונות לשוק האמריקאי. ואפילו בצפון איטליה - מוקד ההתפרצות המשמעותית הראשון באירופה - מנסה חברת Siare האיטלקית, בסיוע הרשויות, לשלש את יכולת הייצור שלה.

במקביל לחברות הללו, ישנם שורה של ארגונים פרטיים שמנסים להיכנס לתחום, בין אם מתוך מניעים הומניטריים או כספיים. קבוצת מכוניות המרוץ "מקלרן" למשל, מנסה לנצל את ניסיונה בהנדסת מכונות מהירה כדי ליצור מכונות הנשמה, וכך גם חברת שואבי האבק "דייסון". חברות קטנות מנסות להמיר מכונות הנשמה ידניות לכאלו שיוכלו לפעול למשך זמן ובנוסף חברות כלי הרכב הגדולות הצטוו על ידי נשיא ארה"ב לעבור לייצר מכונות הנשמה "באופן מיידי". בגרמניה ביקשה הממשלה מהחברות - שהשביתו את המפעלים שלהם ברחבי המדינה - "לבדוק את האפשרות לעשות זאת".

"דיברתי על זה עם הנהלת 'דיימלר' (אחת משלוש חברות הרכב הגדולות בגרמניה, א.א.) והסכמנו בינינו שמדובר במשימה קשה. רק המרת קווי הייצור לכאלה שיתאימו לייצור מכונות הנשמה תיקח חודשים", אומר דרגר, "הם לא יכולים לבנות מכונות הנשמה באותה מידה שאנחנו לא יודעים לבנות מכוניות". לדבריו, "יש לנו ניסיון של עשרות שנים בזה, וחלקים שמגיעים מכל העולם".

בחברות אחרות מסבירים כי בשל העובדה שחולי קורונה נזקקים לטיפול ממושך ומיטבי, שרק מודלים מתקדמים מאפשרים, פוחת הסיכוי של מכונות חדשות או מאולתרות לעמוד במשימה.

סקפטיות לגבי יוזמות הייצור המקבילות

דרגר, מצדו, מסתכל בסקפטיות על הניסיונות לפתח מכשירים חדשים, או לממן יוזמות מקבילות. "יש גבול לכמה ניתן להאיץ את התהליך. אי אפשר לקבל תינוק בחודש אחד בעזרת הריון מקביל של תשע נשים", אמר. הוא וחברות אחרות חוששים בימים אלה בעיקר מקריסה של שרשראות האספקה העולמיות, משום שהמכונות כוללות רכיבים אלקטרוניים מרחבי העולם, וכבר מסתמן מחסור בחלק מהם. "אנחנו צריכים חלקים מארה"ב, מאסיה ואפילו מניו-זילנד", אמר. כפתרון ביניים, הוא מציע "להחיות" מכונות הנשמה ישנות שטרם נהרסו (אורך החיים הממוצע שלהן הוא כ-10-15 שנה, לפי היצרנים) או להשתמש במכשירי החייאה מאמבולנסים. "הם לא מיועדים להנשמה תמידית, אבל אפשר לתקן אותם כך שיוכלו לעשות זאת".

מבחינתו, הוא יוצא נגד פתרון שכבר מיושם בארה"ב בשל המצוקה החמורה - לחבר שני אנשים למכונה אחת. "לא הייתי מייעץ לעשות זאת" אמר, "לחלש מבין שני הפציינטים המחוברים למכונה אחת יש חיסרון לעומת השני, והוא ככל הנראה ימות".

בנוגע לישראל, מסרה החברה הגרמנית ל"גלובס" כי אינה מזניחה את לקוחותיה הבינלאומיים, וכי תספק השנה יותר מ-10,000 מכונות הנשמה גם ללקוחות ברחבי העולם. כשנשאלה אם ישראל ביצעה הזמנות, הגיב דובר החברה ואמר כי "אנחנו לא מפרטים לגבי הזמנות ומכרזים. אנחנו עושים את המיטב כדי לענות על ההתחייבויות החברתיות לאספקת מכונות - ברחבי העולם".

עוד כתבות

גיל עומר / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

ועדת האיתור ממליצה להאריך את כהונתו של גיל עומר כיו"ר תאגיד השידור

ההמלצה הועברה לשר התקשורת ביחד עם המלצה על עוד חמישה חברי מועצה מכהנים ושלושה מומלצים נוספים ● האם יש מי שפועל לסכל את המינוי מאחורי הקלעים?

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

טראמפ צדק? חורים במחקר נגד שימוש בתרופת המלריה לקורונה

האם זה אומר טראמפ צדק כשהחליט על דעת עצמו לקחת את התרופה למניעה? לא בהכרח ● מחקרים נוספים הראו כי תרופת ההידרוקסיכלורוקווין לא יעילה בטיפול בקורונה, ובימים אלה מתפרסם מחקר נוסף המעיד כי אין לה תועלת במניעה

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מועצת התאגיד: כמחצית מהגרעון הוא כתוצאה "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה"

המועצה היוצאת הנחתה את הנהלת התאגיד להימנע מפגיעה בליבת עשיית התאגיד ובעובדים "שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר" ● למרות זאת, היום קיבלו העובדים הודעה על צעדי צמצום

האחים רפי וג'ו נקש  / צילום: רוני שיצר

ביהמ"ש: האחים נקש לא רשאים להקים מלון בוטיק בבית אגאבאבא בת"א

האחים וואליד ועבד אבולעפיה פנו לבית המשפט בבקשה למנוע מחברה בבעלות האחים נקש לבצע עבודות שיפוץ במבנה, בדרך להופכו למלון בוטיק ● החברה שבבעלות האחים נקש הינה דיירת מוגנת במבנה ● אחרי קרב משפטי ארוך קיבל בימ"ש את הבקשה

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל לבנקים: אפשרו לחברות כרטיסי האשראי לסלוק במס"ב

בבנק המרכזי רוצים להביא לכך שהיכולת להתממשק למערכות הסליקה של הבנקים תיפתח מיידית לחברות כרטיסי האשראי ובעתיד ליתר חברות נותנות שירותי אשראי ופינטק

תוכנית עבודה / עיבוד: גלובס

איך משבר הקורונה שינה את עולם הסייבר? הצטרפו לשידור החי

האם תקיפות הסייבר גדלו בחודשים האחרונים, איך סטארט-אפים ישראליים מסוגלים למכור מרחוק, מה ניתן ללמוד ממתקפת הסייבר של איראן בישראל, ואיך אנחנו צריכים להגן על עצמנו? ● אימוץ טכנולוגיות: האתגרים הניהוליים

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

ביהמ"ש: הבנק אינו צריך להתערב כאשר משקיע פועל באובססיביות

המחוזי קבע כי התמכרות לביצוע עסקאות באופן אובססיבי בחדר העסקאות של הבנק אינה מעידה על אי-כשירות נפשית של המשקיע, וכי הבנק אינו צריך להודיע על כך לבני משפחתו

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

וול סטריט ננעלה בירידות: הנאסד"ק איבד 0.7%, אמריקן איירלינס המריאה בכ-40%

אמריקן איירליינס דיווחה על עלייה של 71% בכמות הנוסעים היומית במאי לעומת אפריל ● מספר דורשי העבודה בארה"ב בשבוע החולף עלה מעבר לצפי ● פייסבוק תחל לסמן מידע מגופים ממשלתיים ברשת, בעיקר של סוכנויות ירידות מרוסיה וסין ● חשד להלבנת כספים בקזינו בסינגפור של לאס ווגאס סאנדס בבעלות שלדון אדלסון

לשכת התעסוקה בתל אביב בחודש שעבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

300 אלף איש יושבים בבית. החל מעוד שבועיים הם לא יקבלו יותר דמי אבטלה

מאות אלפים כבר חזרו מהחל"ת לשוק העבודה, אבל מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עדיין פסימי ומפנה אצבע מאשימה: "העלינו כל מיני רעיונות כדי לדרבן את החזרה לשוק העבודה, וכדרכו, אגף התקציבים סירב לכולם"

מחאת המסעדנים שנפגעו ממגפת הקורונה מול הבונדסטג בברלין / צילום: DPA, Associated Press

המודל הגרמני לשיקום הכלכלה: לשפוך הרבה כסף על הבעיה, במהירות רבה

גרמניה החליטה על חבילת תמריצים נוספת במסגרתה היא תוציא 130 מיליארד אירו שיתווספו ל־50 מיליארד אירו לעצמאים ובעלי עסקים – פי ארבעה משיעור ההוצאה כחלק מהתמ"ג בישראל ● זאת בנוסף להלוואות וערבויות בשווי 1.5 טריליון אירו לחברות גרמניות

המדריך לזיהוי פייק ניוז / צילום: אפרת לוי, גלובס

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ובפייסבוק?

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ופייסבוק, האם לאנשי ציבור מגיע יחס מיוחד, ואיך בודקים עובדות? ● נעה ברק, מנהלת הפיתוח של "המשרוקית", ועמרי זרחוביץ', עורך מדור ההייטק של "גלובס", הגיעו לעשות קצת סדר

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

זו לא אשליה אופטית – המניות בארה"ב באמת יקרות

מדד S&P 500 נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000 ● המדד אומנם חזר לאחרונה לרמתו בסוף אוקטובר, אך אז ציפיות הרווחים ל-12 החודשים קדימה היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הכדור בעניין היטל ההיצף על המלט עבר לידי השר פרץ - הוועדה המייעצת המליצה שלא להעלותו

עתה, משהמלצות הוועדה נמסרו לשר פרץ, עומדים לרשותו 15 ימים להחלטה, שמבחינתו כנראה שלא תהיה קלה כל כך, זאת משום שלפרץ מכריז לאורך כל דרכו הפוליטית, כי הוא מתעתד להגן על התעשייה הישראלית

מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף

בדרך למיזוג אגוד במזרחי טפחות: פנינסולה במו"מ מתקדם לרכישת תיק האשראי ליהלומנים

אגוד ומזרחי טפחות חייבים למכור את התיק על מנת לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג ● עם השלמת מיזוג אגוד בבנק מזרחי טפחות יהיו בישראל רק 6 קבוצות בנקאות מסחריות נפרדות

רוברט אנטקול / צילום: אפי שמח

פלייטיקה מתכוננת להנפקה בנאסד"ק לפי שווי של 10 מיליארד דולר

לפי דיווח ב"רויטרס", חברת משחקי המובייל מתכוונת לגייס סכום של כמיליארד דולר ● פלייטיקה שכרה את בנק ההשקעות מורגן סטנלי ובנקים נוספים כדי להתכונן להנפקה

דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק

כשקצב ילודה גבוה פוגש מחסור בקרקע: איפה יגור דור העתיד של המגזר החרדי

כבר שנים רבות שקצב הבנייה לחברה החרדית נמוך משמעותית מהגידול הטבעי בה ● בני ברק, אלעד, בית"ר עילית ומודיעין עילית כבר לא מספיקות, אך המדינה גוררת רגליים במציאת קרקעות ל-200 אלף דירות חדשות

נועה קירל בפרסומת של YES  / צילום: צילום מסך

נועה תנוע: הפרסומת ל-yes עם נועה קירל ממשיכה להוביל את הדירוג

גיאוקרטוגרפיה: בראש טבלת הפרסומות הזכורות ביותר מדורגת גם השבוע הפרסומת של yes+ בכיכובה של נועה קירל ● הפרסומת של מכבי שירותי בריאות עם אדיר מילר – עדיין האהודה ביותר

למידה מהבית / צילום: שאטרסטוק

עבודה מהבית מגדילה את אי השוויון

לא הכול ורוד: העבודה מהבית תפגע בעובדים החלשים ובמי שחייבים לשהות פיזית במקום העבודה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב: ת"א 90 הוסיף 0.6%

לייבפרסון איבדה 4.4%, אודיוקודס צנחה בכ-5.1% לאחר גל עליות מתמשך ● אלשטיין מציע הסדר חוב למחזיקי האג"ח של אי.די.בי ● גילת פרסמה דוחות חלשים לרבעון הראשון ● מבנה זינקה בכ-8%, מליסרון בכ-6%

מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס

אפליקציית התשלומים החדשה של משרד התחבורה: עולים על אוטובוס או רכבת - ומגלים רק בסוף החודש כמה זה עלה

בסוף יוני יושקו אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית, שניתן יהיה להשתמש בהן לצד הרב-קו • החישוב על התשלום ייערך רק בסוף החודש, בהתאם לפרמטרים שונים כמו היקף השימוש ומרחק הנסיעה • מי ירוויח ומי יפסיד? הנוסעים באוטובוס או ברכבת יידעו רק בדיעבד