גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מערכת הבריאות טובה, אבל נמתחת לקצה שלה

בדיון על מערכת הבריאות רה"מ בוחר להבליט מדדים שמתמקדים ביחס עלות–תועלת, שבהם ישראל מצטיינת • אבל העובדה שאנחנו בריאים יותר בשגרה לא מבטיחה שנתמודד היטב בחירום • רק תסתכלו על איטליה וספרד, שמדורגות בראש המדד שבו מתגאה נתניהו ● המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הדיון שהתחולל סביב דוח מבקר המדינה האחרון היה מתעתע. אנשי המבקר בדקו ומצאו שמשרד הבריאות ובתי החולים לא היו ערוכים היטב להתמודד עם התפרצות מגיפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתגובה, שיגר לכלי התקשורת נתונים משלו. בין היתר הוא סיפר ש"מערכת הבריאות הישראלית מדורגת במדד "בלומברג" 2019 כאחת מעשר מערכות הבריאות הטובות בעולם".

מול העובדות של נתניהו נשלפו עובדות אחרות. ח"כ איציק שמולי (העבודה), למשל, טען מעל כל במה אפשרית שישראל "הרעיבה" את מערכת הבריאות שלה במשך שנים, ולפיכך היא אינה מסוגלת להתמודד עם בעיות שגרתיות, קל וחומר עם מגפות. "ההוצאה הלאומית לבריאות נמוכה ב-17 מיליארד שקל בשנה מהממוצע במערב", הוא אמר, והזכיר גם פערים במספר מיטות האשפוז והרופאים.

קשקוש, הגיבו אחרים. "איך לעזאזל השקר על הרעבת המערכת עדיין מהדהד בלי שאף עיתונאי לא יסתור אותו?", שאל פוסט פופולרי שפרסם בטוויטר ברק הרשקוביץ. "תקציב הבריאות גדל כבר עשור. די לפופוליזם".

איך מגשרים על פערים כאלה? איך מערכת מורעבת מדורגת כ"אחת הטובות בעולם"? מה מודד בעצם כל אחד מהצדדים בוויכוח? ננסה לעשות סדר.

כמה חיים אפשר לקנות בדולר

"בלומברג" מפרסמת שני מדדים שקשורים לבריאות. אחד, שפורסם לאחרונה בפברואר 2019, דירג את ישראל במקום העשירי בין המדינות "הבריאות בעולם". השני, שפורסם בספטמבר, הציב את ישראל במקום השישי ב"יעילות מערכת הבריאות". מה מבטאים המדדים האלה?

המדד הראשון אינו עוסק במערכת הבריאות כשלעצמה, אלא בבריאות התושבים. בין השאר הוא מביא בחשבון תוחלת חיים ממוצעת, שיעור תמותה של ילדים, בעיות כמו לחץ דם ורמת סוכר בדם, וכן נתוני איכות סביבה וגישה למים נקיים. מקצת הפרמטרים נובעים בעקיפין מאיכות השירות הרפואי, למשל תפוצה של חיסונים. רמז לקשר החלקי בין בריאות התושבים במובן הזה ובין היכולת להתמודד עם משברים רפואיים כמו מגפות נמצא בשתי המדינות שהגיעו לראש המדד: ספרד ואיטליה - מוקדי הקורונה הקשים ביותר עד כה.

"בריאות מוכתבת על ידי דברים שהם מעבר למערכת הבריאות", אומר פרופ' דב צ'רניחובסקי, פרופסור לכלכלה ומדיניות מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון וראש תכנית הבריאות במרכז טאוב. לדבריו, מדד הבריאות של "בלומברג" "נותן למערכת הבריאות הישראלית את הפרמיה של התזונה הים תיכונית". אחת הסיבות לכך ששיעור התמותה מקורונה בישראל נמוך יחסית היא דווקא העובדה ש"הצלחנו להרחיק את האוכלוסייה ממערכת הבריאות", שנמצאת דרך קבע קרוב לקצה גבול היכולת שלה.
נעבור למדד היעילות. גם הוא לא מדרג את איכות שירותי הרפואה במישרין. החוקרים בדקו כמה דולרים מושקעים במדינה בשירותי בריאות לכל תושב (במונחים מוחלטים וביחס לתוצר), והשוו אותם לתוחלת החיים. הציון שהתקבל מבטא, אם נפשט את הדברים, כמה "שנות חיים" קונה כל דולר שאנחנו משלמים על רפואה. שתי המדינות שסיימו בראש המדד הן מדינות קטנות וצפופות, טאיוואן וסינגפור, ואחריהן שוב ספרד ואיטליה.

ציון גבוה במדד היעילות אין פירושו בהכרח תוחלת חיים ארוכה יותר. השווייצרים חיים בממוצע שנה יותר מהישראלים, אבל במונחים דולריים הם מוציאים על בריאות פי חמישה. לכן הם משתרכים במדד שישה מקומות אחרינו.

"אין לנו קריטריון לומר מהי מערכת בריאות טובה או יעילה לעומת צרכים" טוען צ'רניחובסקי. ליעילות במובן של "בלומברג" יש פנים לכאן ולכאן: במקרה של ישראל היא עשויה להתגלות כחרב פיפיות, גם לדעת אנשי משרד הבריאות שלנו. בתגובה לדוח הבריאות השנתי של OECD, שקבע בנובמבר שמערכת הבריאות הישראלית "יעילה במיוחד", הסבירו במשרד כי יעילות גבוהה משמעה גם ניצול מקסימלי של התשתיות הקיימות. לצד היתרונות הכלכליים, הישג כזה עלול לגרום "מחסור משאבים אקוטי במערכת הבריאות בעשור הקרוב, ובעיקר במקרה של גידול פתאומי בתחלואה".

מה בודק מדד הבריאות שנתניהו מציג

איך להתקדם ולהישאר מאחור

המדדים שנתניהו בוחר להבליט, ושבהם ישראל מצטיינת, מתמקדים ביחס בין עלות לתועלת. זה לא מקרי: נתניהו הסביר את ההיגיון הזה בכנס לפני שנתיים. לדבריו, "בשירות הציבורי אתה מסתכל רק על תשומות. אני מסתכל על תפוקות: מה אתה נותן בכסף שאתה מקבל".

יש בעולם מדדים שבוחנים לא את "תפוקת הבריאות", אלא את שירותי הבריאות עצמם. בהם ישראל מצליחה קצת פחות. יחידת המחקר של "אקונומיסט" פרסמה ב-2017 מדד נגישות לשירותי בריאות, שמורכב משני חלקים עיקריים: נגישות לשירותים וטיב שירותי הבריאות. ישראל לא נכנסה לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, אם כי היא חולקת את המקום התשיעי בגישה לשירותי בריאות, בעיקר בזכות הזמינות של תרופות. מדד אחר, של פירמת היועצים האסטרטגיים BCG, מדרג את ישראל במקום 20 בגישה לשירותי בריאות ובבריאות התושבים.

אבל גם אלה שמסתכלים בתשומות - כלומר במשאבים שאנחנו מקצים ל"ייצור" בריאות - מגיעים למסקנות מנוגדות. אשר לתקציב הבריאות, למשל, הרשקוביץ טוען שהוא גדל בעשור החולף, גם בשקלים, גם כאחוז מהתמ"ג, וגם במונחי הוצאה לנפש. שמולי הדגיש שנתח התוצר שאנחנו מקדישים לבריאות נמוך יחסית למדינות המפותחות.

אין סתירה. שר האוצר משה כחלון התגאה בשעתו שהוא נתן לבריאות "מה שלא נתנו פה 30 שנה". אכן - בתקופתו תקציב הבריאות גדל מ-27 מיליארד שקל ל-41 מיליארד, מהר יותר מתקציב המדינה, מהתמ"ג ומהאוכלוסייה. ועדיין, הוצאות הממשלה על בריאות ב-2018 עמדו על 4.8% תמ"ג, לעומת 6.6% ב-OECD.

דוגמה אחרת: סורקי MRI, ציוד אבחון יקר וחיוני שהתורים להיבדק באמצעותו ארוכים מאוד. לא מזמן בדקנו ומצאנו שמספר מכשירי ה-MRI בישראל גדל בעשור האחרון מ-10 ל-43. מצד אחד - שיפור עצום. מצד שני - מספר המכשירים לתושב הוא עדיין שליש מהממוצע ב-OECD.

דוגמה נוספת: שר הבריאות יעקב ליצמן התגאה בזמנו בתוספת של מאות מיטות אשפוז לבתי החולים. מיטות אכן נוספו, גם אם לא במספר שליצמן ציין. מצד שני, גם לאחר השינוי, מספר המיטות לאלף נפש בישראל נמוך בהרבה מהממוצע ב-OECD. אם נרצה לסגור את הפער, דרושות יותר מ-12 אלף מיטות חדשות.

אם כן, כל התשובות נכונות. מערכת הבריאות הישראלית טובה, אבל נמתחת לקצה גבול היכולת. התשומות גדלו, אבל עדיין דרוש מקצה שיפורים. פרופ' צ'רניחובסקי אומר שהקורונה אילצה אותנו "לזרוק למערכת כספים" שלא הוקצו בעבר. כעת הוא אומר, "חשוב לנצל את המשבר כדי לעבור למתווה חדש". 

עוד כתבות

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה ● אפילו אדריכל בריטי המעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%