גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינויים בצמרת בתי ההשקעות: מי טיפס לראש הרשימה רגע לפני שהיכתה הקורונה

בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם רשם בשנה שעברה הכנסות של כמעט מיליארד שקל, והקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל ● בית ההשקעות הרווחי ביותר מפעילותו השוטפת ב-2019 - ילין לפידות

בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר
בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר

רגע לפני שפרץ משבר הקורונה בישראל ובעולם, היתה 2019 שנה חיובית בשוקי ההון - והדבר בא לידי ביטוי בדוחות הכספיים שפרסמו ארבעת בתי ההשקעות הגדולים בישראל. הארבעה רשמו יחד רווח לפני מס מצרפי של 765 מיליון שקל, המהווה גידול של 43% לעומת הרווח ב-2018.

מבדיקת "גלובס" עולה כי לפני המשבר הנוכחי, שחתך את היקף הנכסים המנוהלים של בתי ההשקעות, השתנו בשנה שעברה כמה מהמוסכמות שליוו את השוק זה שנים, ובהן גם שאלת זהותו של בית ההשקעות הגדול והמוביל בישראל. כיום התשובה לשאלה זו כבר אינה ברורה מאליה כבעבר, והיא נוטה לכיוונו של אלטשולר שחם. זאת, לאחר שנים רבות שבהן המוסכמה היתה כי בית ההשקעות הגדול והמוביל בשוק הוא פסגות, שנמצא בשליטת קרן ההשקעות אייפקס, ומאחוריו שלושה בתי השקעות גדולים נוספים - מיטב דש (הציבורי), אלטשולר שחם וילין לפידות.

פסגות הכי גדול בנכסים מנוהלים - כבר לא תשובה אוטומטית וברורה מאליה

מהדיווח האחרון למשקיעי קרן אייפקס אודות פעילותו של פסגות, ומנתוני הדוחות הכספיים של אלטשולר שחם, מיטב דש (הציבורי) וילין לפידות ("החצי ציבורי"), עולה כי בסוף 2019 בית ההשקעות הגדול בישראל במונחי הכנסות היה אלטשולר שחם, המנוהל על ידי בעליו, גילעד אלטשולר ורן שחם.

אלטשולר שחם רשם אשתקד הכנסות שכמעט ונגעו ברף של מיליארד שקל, והוא מקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל משלל פעילויותיו. ההכנסות של פסגות קטנו מ-954 מיליון שקל ב-2017, לכ-885 מיליון שקל ב-2018 ולכ-851 מיליון שקל ב-2019, במידה רבה בשל מכירתה של פסגות ביטוח לאיילון.

וזה עוד לא הכל: בעלת הבית בפסגות, קרן אייפקס, המנוהלת על ידי זהבית כהן, פועלת זה זמן למכירת בית ההשקעות פסגות, ובכוונתה לפצל את הפעילויות השונות שלו כדי למצוא רוכש. הקרן מצמידה כיום לבית ההשקעות שלה שווי של 289 מיליון אירו (כ-1.12 מיליארד שקל), לאחר שחילק בעבר דיבידנד בהיקף של 72 מיליון אירו (כ-300 מיליון שקל). על פי הערכות בשוק, אייפקס היתה במגעים מתקדמים עם שני גופים נפרדים בנוגע לשתי הפעילויות העיקריות שלה, אבל משבר הקורונה טרף את הקלפים.

זינוק ברווח של אלטשולר שחם

גם בסוף 2019 בית ההשקעות בעל הרווחיות הגבוהה ביותר מפעילותו השוטפת הוא ילין לפידות, המנוהל על ידי מייסדיו, יאיר לפידות ודב ילין. ילין לפידות הציג רווח לפני מס של יותר מ-228 מיליון שקל, ללא רווחים חד-פעמיים וחריגים. אחריו ניצבים כתף אל כתף פסגות ומיטב דש, כשהרווח מפעילות של בית ההשקעות אלטשולר שחם עומד, על פי הערכות, מתחת לרף של 100 מיליון שקל.

עם זאת, בצירוף רווחים חד-פעמיים רשם אלטשולר שחם כנראה את הרווח לפני מס הגבוה בענף בשנה שעברה - 291 מיליון שקל - בעיקר הודות לרווח הון בהיקף לא ידוע (שנאמד בסדר גודל של כ-200 מיליון שקל) מההנפקה המוצלחת של חברת הגמל והפנסיה שלו, שסיימה את 2019 עם רווח לפני מס של 141 מיליון שקל, והיא נסחרת כיום בשווי של 2.3 מיליארד שקל.

אלטשולר שחם עקף את פסגות ומיטב דש בהכנסות, ילין לפידות עם הפעילות הכי רווחית בשוק

בשורה התחתונה רשם אלטשולר שחם רווח נקי שנתי של 237 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 37 מיליון שקל ב-2018, הודות לרווח ההון החד-פעמי מאלטשולר שחם גמל ופנסיה.

מי מנהל הכי הרבה נכסים?

וכך אנו מגיעים למדד השלישי והאחרון לדירוג בתי ההשקעות: היקף הנכסים המנוהלים. בשורה זו, כבר אין תשובה חד-משמעית בנוגע להובלה בשוק.

פסגות, שבחודשים האחרונים עבר לניהולו של ראובן קפלן, ניהל נכון לסוף 2019 נכסים בהיקף כולל של כ-192 מיליארד שקל - ההיקף הכי גבוה בקרב בתי ההשקעות. אחריו ניצבו בסוף השנה החולפת אלטשולר שחם עם 157 מיליארד שקל, מיטב דש עם 138 מיליארד שקל, וילין לפידות עם 93 מיליארד שקל.

ואולם, לבתי ההשקעות יש כמה פעילויות "שונות", שיש להן מודל הכנסות ורווחיות ייחודי, ולכן הנכסים שנצברים בגינן יכולים ואף צריכים להיצבע בצבע אחר. מדובר בקרנות הנאמנות הכספיות, שיש בפסגות, במיטב דש ובאלטשולר שחם, ובקופות המפעליות, הענפיות האוניברסיטאיות ואחרים - "הגופים המוסדיים החיצוניים" - שבתי ההשקעות הגדולים מנהלים עבורם את ההשקעות במסגרת פעילות ניהול התיקים הגדולים, ושדמי הניהול בהם מזעריים ביחס לגודל.

פסגות הוא מוביל השוק בתחום ניהול כספי מוסדיים חיצוניים, כשסכום הנאמד ב-55 מיליארד שקל מסך הנכסים שבניהולו משויכים לתחום זה. גם אלטשולר שחם ומיטב דש פועלים בתחום, כשאצלם מדובר בנכסים בהיקף של 7 מיליארד שקל ושל 6 מיליארד שקל, בהתאמה. נציין כי ניהול כספי מוסדיים הוא פעילות עם יתרון לגודל, שבא לידי ביטוי בפסגות, שמרוויח מכך כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה בגלל ההוצאות הנמוכות יחסית.

מעיבוד הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בנטרול הקרנות הכספיות, ניהל פסגות בסוף 2019 נכסים בהיקף כולל של 186 מיליארד שקל, כשאחריו אלטשולר שחם עם 156 מיליארד שקל, ומיטב דש עם 131 מיליארד שקל.

בנטרול פעילות ניהול של כספי מוסדיים חיצוניים, הרי שבסוף 2019 פסגות כבר אינו הגדול בשוק, מאחר וניהל 131 מיליארד שקל, בעוד אלטשולר שחם ניהל נכסים בהיקף של 149 מיליארד שקל. מיטב דש ניהל נכסים דומים בהיקף של כ-125 מיליארד שקל, כשילין לפידות עם כ-93 מיליארד שקל.

ואולם, מאז שהסתיימה השנה, טרף משבר הקורונה את הקלפים - ובבתי ההשקעות דיווחו על פגיעת המשבר בנכסיהם בתום הרבעון הראשון של 2020. בילין לפידות (ש-50% ממנו מוחזקים על ידי החברה הבורסאית אטראו) דיווחו כי משבר הקורונה צימצם את היקף הנכסים בכ-16% לכ-78 מיליארד שקל, ואילו במיטב דש דיברו על ירידה של כ-14% לכ-119 מיליארד שקל. לגבי אלטשולר שחם ופסגות הפרטיים, אין נתונים בנוגע לנזקי המשבר, אף שאלטשולר שחם גמל ופנסיה דיווחה על "ירידה לא מהותית" בעיצומו של המשבר.

יש לציין כי פעילותם העסקית של בתי ההשקעות המובילים בישראל אינה זהה. ילין לפידות עוסק רק בתחום ניהול כספי לקוחות בגמל והשתלמות, בקרנות נאמנות ובתיקים מנוהלים; פסגות מתמקד בעסקים אלה, כשלצדם יש לו קרן גידור, סוכנויות ביטוח וחבר בורסה; לעומת זאת, באלטשולר שחם יש גם פעילות של קרנות גידור וקרנות השקעה נוספות, למשל בנדל"ן, ובמיטב דש בחרו בתפיסה ניהולית-אסטרטגית מגוונת בהרבה, עם שלל הפעילויות שאותן ציינו, ונוסף עליהן גם פעילויות אחרות, כמו אשראי חוץ-בנקאי. 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?