גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצרניות המזון בונות כביש עוקף לרשתות, והוא כאן כדי להישאר

הציבור ממעט ביציאה לחנויות, וזמני המשלוח מרשתות השיווק ארוכים וממושכים - ומתקרבים לשלושה שבועות ● המציאות הנוכחית ניפצה את המחסום שהיה לחברות המזון הגדולות בשל יחסיהן עם הקמעונאיות, והן מנסות עתה להגיע ישירות לצרכן

בימים האחרונים רשתות המזון מתמודדות עם עומסים אדירים במכירה פיזית ומקוונת. זה נובע הן מהחששות מהחמרת המגבלות על תנועה ברחובות בשל הסגר הקורונה, אך גם מהעובדה שיותר מחצי מיליון ישראלים יעבירו השנה את תקופת חג הפסח בישראל במקום בחו"ל.

בנוסף, החששות מאפשרות של הדבקה, בעיקר עבור אוכלוסייה מבוגרת או בקבוצת סיכון, מצמצמות את היציאה של הציבור לרשתות הפיזיות, ומגדילות את הביקושים לקנייה בשלט רחוק, כלומר באונליין. וכך, המציאות הזו יצרה עומסים רבים על הרשתות, מה שהביא לזמני משלוח ארוכים וממושכים שמתקרבים לשלושה שבועות.

זה בדיוק הוואקום אליו נכנסות כעת חברות מזון גדולות - ובראשן תנובה, שטראוס, קוקה-קולה ישראל ושסטוביץ - למכירה ישירה לצרכן. אם עד משבר הקורונה לחברות המזון היה מחסום מנטלי בשל מערכות היחסים מול רשתות השיווק - גם כשהקימו לעצמן מותג פרטי מסיבי ומערכי מכירה לעסקים קטנים - הספקיות הקפידו להיזהר ולא לדרוך על הקמעונאיות. אחרי הכל, מדובר בלקוחות שלהן.

אלא שכעת החסם הזה לא רק נסדק, אלא נפרץ לחלוטין, וגם מספק מענה לצרכנים בתקופה שבה חברות המזון איבדו בין-לילה את כל מכירותיהן לשוק המוסדי (בתי מלון והסעדה), כשמנגד הרשתות לא מסוגלות לעמוד בביקוש של הצרכנים בעצמן, כך שגם קשה להן יותר לבוא בטענות.

גם אם נניח שחלק מחברות המזון הללו לא תכננו או נערכו לכניסה לפעילות כזו בשלב הזה, הרי שמהרגע שהן הרימו את השאלטר, גם אם הן מבקשות להצניע זאת אל מול הרשתות, לא יהיה אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.

המהלכים האלה לא מתרחשים על קרקע בתולה - כל אחת מהחברות הללו כבר הקימה בעבר תשתית כלשהי למכירה ישירה לצרכן. תנובה עשתה זאת באמצעות מיזם הארוחות המוכנות שלה Eaty, שטראוס באמצעות מכירת קפסולות קפה של עלית, קבוצת קוקה-קולה באמצעות מכירה ישירה ללקוחות ברי המים שלה נביעות, ושסטוביץ באמצעות אתר אינדיבידואל המוכר לצרכנים בשמי נישה.

כך, משבר הקורונה הפך לזרז משמעותי לבליץ של מהלכים המכונים D2C (ישירות לצרכן - Direct to Consumer) אשר יצאו לדרך בימים האחרונים. תנובה הייתה הסמן הימני כשהודיעה כבר בתחילת המשבר כי תמכור מארזים קבועים של מוצריה ישירות לצרכנים, מה שכנראה גרם גם לשסטוביץ ולקבוצת קוקה-קולה ישראל לאזור אומץ ולקפוץ על העגלה, כששטראוס גם היא פיתחה, הרחיבה וחידשה את המיזמים הקיימים שלה בתחום.

אלה עלו עם אתרי מסחר מקוונים שמציעים זמני אספקה מקוצרים, שמציעים את המוצרים הנמכרים ביותר של החברה (ולא את הקטלוג המלא) במשלוח לבית של הצרכן. חלקן מגלמות את עלות המשלוח בתמחור של המוצרים ללא עלות מוספת, וכדי לעשות זאת חלק מהן מאלצות את הצרכן לרכוש בכמויות (23 מוצרי חלב או 24 פחיות משקה). אחרות מציעות משלוח עם עלות של עד 30 שקל (בדומה לרשתות השיווק) אך עם אפשרות לקבל מוצרים בודדים. והפרמטר הקריטי והמשותף לכולן: זמני משלוח קצרים, רובם מהיום להיום או מהיום למחר.

ולא רק חברות המזון התמודדו כאן עם חסם. גם הצרכן נדרש להתמודד כאן עם חסם פסיכולוגי - פיצול הקנייה. לוותר על הנוחות של לבצע הזמנה אחת שמתקבלת משליח אחד. עד לאחרונה רוב הצרכנים התרגלו לבצע את הקנייה העיקרית שלהם במקום אחד - רשת כמו שופרסל, רמי לוי או ויקטורי.

אבל כעת, על רקע זמני המשלוח הארוכים שדורשים המתנה ממושכת, נראה שגם הצרכנים נכונים לבדוק הצעות ערך אחרות. זה אולי דורש מהם יותר מאמץ, אבל זה גם מאפשר לבדוק את הצעת הערך של כל חברה. ונראה כי חברות המזון נחושות להיות שם ברגע הזה.

וכעת, השאלה הקריטית עמה מתחבטות חברות המזון בימים אלה, היא כיצד למנף את החיבור הזה, את המגע הישיר עם הצרכן, ביום שאחרי המשבר. איך הן כספקיות יוכלו לייצר עבור הצרכן ערך שהקמעונאי לא נותן לו, בין אם באמצעות חוויה, נוחות, או מחיר.

באופן הזה, יוכלו לשמר את הנכונות שלו לפצל את הקנייה ולהזמין במקום אחד את הלחם, במקום שני את הגבינות או הבשרים, ובמקום שלישי את הפירות והירקות. 

עוד כתבות

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

בדרך לצפון עוצרים בכרמל: הביסטרו המנחם בבית האבן בן ה-100

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת