גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וגר בומר עם מילניאל: האם המגפה תקדם סולידריות בין-דורית?

המבוגרים שהתעלמו ממשבר האקלים שמטריד את הצעירים מבקשים מהם עכשיו להישאר בבית בגלל מגפה שפוגעת בעיקר בקשישים ● האם בתום ימי הקורונה, ייפול האסימון לדורות הבוגרים והם יבינו שעתיד כדור הארץ מחייב אחריות הדדית

משפחה איטלקית מאלתרת עם כלי בית נגינה ביחד / צילום: Peter Nicholls, רויטרס
משפחה איטלקית מאלתרת עם כלי בית נגינה ביחד / צילום: Peter Nicholls, רויטרס

"מה שהבומרים מרגישים עכשיו לגבי וירוס הקורונה, זה מה שבני דור המילניום מרגישים לגבי שינוי האקלים כל הזמן", צייץ בטוויטר מת'יו מיילס גודריך, צעיר תושב ברוקלין, וגרף 400 אלף לייקים ו-800 תגובות. הוא ביטא בכך תחושה משותפת לצעירים רבים - אף אחד לא הקשיב להם כשהם דיברו על "המשבר שלהם", ופתאום בא נגיף הקורונה ומצפים להם להקריב קורבנות כדי לטפל במשבר שמשפיע במיוחד על דור המבוגרים.

כך ניסח את המתח הבין-דורי אחד הצעירים, באופן בוטה למדי: "הבומרים דאגו שלא יהיה לנו עתיד ועכשיו הם גומרים לנו את כל מה שנשאר כדי שהם לא ימותו. אלה אנשים שנולדו לעולם סוציאליסטי, לא הייתה להם דקה של חוסר ביטחון אמיתי לגבי עתידם. ואז הם פירקו הכול. כשהגיע תורנו, סולידריות היא היום מילה גסה, שצריך להיבהל ממנה. ומשבר האקלים? הוא לא בעיה שלהם. הם כבר לא יהיו פה. אבל כשהם צריכים את ההתגייסות שלנו, הפוליטיקאים מטעמם פשוט כופים אותה עלינו".

האם משבר הקורונה יכול להיות נקודת מפנה שתאפשר טיפול יעיל גם במשבר האקלים?

מה שלא עשו הסארס ושפעת החזירים אולי תעשה הקורונה| שני אשכנזי, דעה

כמיהה של צעירים לסולידריות גלובלית

בגרסאות קודמות שלו, המתח הבין-דורי התמקד בשוק העבודה: מצד אחד בני דור הבייבי בומרס (בני 65 ויותר כיום) ודור ה-X (בני 45 ויותר) טוענים כלפי המילניאלרס, המכונים גם דור ה-Y, שהם מרוכזים בעצמם והפכפכים, ומצד אחר הצעירים מרגישים שמזלזלים בהם, שהמבוגרים תופסים את מקומות העבודה הטובים ולא נותנים הזדמנות.

המלחמה הזאת כבר הניבה את קריאת הזלזול "אוקיי בומר", הנשמעת בכל פעם שאדם מבוגר מעיר ש"פעם היה טוב יותר". כעת, המשבר הציף במרתפי האינטרנט האפלים כינוי חדש לווירוס - Boomer Remover, המבטא שביעות רצון תיאורטית מכך שקיים וירוס שפוגע בעיקר בשכבה המבוגרת ביותר, זו שעלויות הטיפול הרפואי בה שותות את התקציבים הממשלתיים, זו שנהנית עדיין מפנסיה מכובדת, וזו שעדיין מקבלת את ההחלטות ברוב הממשלות בעולם.

הדברים האלה מבטאים כעס בין-דורי עקרוני. בשטח, כשמסתכלים על המתרחש בישראל ובעולם, מתגלות מחוות סולידריות רבות של צעירים ביחס לדור המבוגר - אם באופן פרטי, בדאגה להורים ולסבים ובהקפדה על הוראות הריחוק החברתי, ואם ביוזמות לעזרה בקניות ובטיפול באוכלוסייה קשישה. אבל כמו שנשים וגברים יכולים לאהוב את בני זוגם ובמקביל להילחם את מלחמת המינים, כך גם במלחמת הדורות, הכעס הוא כללי.

הטרוניה הבין-דורית נחבאת אפילו במשפטים תמימים כמו "תודה לך וירוס הקורונה, שלימדת אותנו משהו", המבטאים איזו כמיהה לכך שהעולם שאחרי הקורונה יכבד יותר את הטבע ויתרגל לחיים של סולידריות גלובלית - פחות תעופה, פחות נהנתנות, אולי יותר צמחונות.

האם זה באמת יכול לקרות? בהכללה, הבומרים אכן מתעניינים פחות במשבר האקלים שנראה להם רחוק. אבל כעת נכפה על כולנו שינוי התנהגות מפתיע, שהשפעותיו על הסביבה מדידות וניכרות. במקביל, בני הדור המבוגר מבינים שהצעירים מתבקשים להישאר בבית כדי למנוע בעיקר תחלואה שלהם. האם הם יראו הקבלה כלשהי בין המשברים? האם הם יהיו מוכנים לשנות את דרכיהם כאות סולידריות עם הדורות הבאים?

התירוץ של הכלכלה הישנה

ד"ר רענן רז, אפידמיולוג סביבתי בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה, לא אופטימי. "אני חושב שאחרי שהקורונה תהפוך לאירוע מנוהל, תוסט תשומת הלב למשבר הכלכלי. הנה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר מנצל את ההזדמנות להציע הקלות לחברות הנפט בעקבות ירידה חדה במחירי הנפט, וגם בישראל כבר מדברים על הקלות למפעלים בתחום הסביבה, כדי שהכלכלה תשרוד. הקורונה תיתן תירוץ חדש לכך שהכלכלה, כמו שאנחנו מכירים אותה, היא הדבר הכי חשוב.

"זה חבל, כי אני כן חושב שיש הקבלה בין שני המשברים, מבחינת הצורך שלנו להקשיב למומחים. כשהקורונה עדיין הייתה רק בסין, היו אלה האפידמיולוגים של המחלות המידבקות שהזהירו מפני האופן שבו המחלה תתפשט בכל העולם במהירות רבה ותגרום למקרי מוות רבים. אבל אפידמיולוגים של מחלות מידבקות הם מיעוט אפילו בין האפידמיולוגים, ואחרים, כמוני, לא קלטו עדיין את גודל האירוע ואמרו, 'אבל מתים כל כך הרבה מזיהום אוויר, למה לא עושים מזה רעש גדול יותר?'. לא שזה לא נכון, אבל כשמקרי התמותה באים בצבר כזה - ברור שפוליטיקאים לא יכולים להתעלם והם חייבים להגיב במהרה.

"בסופו של דבר, המומחים בתחום צדקו, ובמקומות שבהם לא נקטו צעדים מספיק מהר, התוצאה היא קריסה של מערכת הבריאות, שמתבטאת במאות מקרי מוות ביום המיוחסים להשפעה הישירה והעקיפה של הקורונה. רק אחרי שראו מה קרה באיטליה, רוב האנשים הפסיקו לזלזל".

לדברי רז, להבדיל מזיהום אוויר או אפילו עישון, כשמגיע נגיף, קל מאוד לומר שאדם מת מאותו נגיף. במצב שבו הקשר בין המוות לגורם הסביבתי פחות ישיר, קל יותר לקובעי מדיניות להתעלם מתחלואה ומתמותה "סטטיסטית", למשוך את הזמן ולדחות את ההיערכות.

"אפילו היום, אפילו כרגע, השפעות האקלים הן עניין הרבה יותר בטוח וברור מאשר המשך ההשפעות של הקורונה", הוא אומר. "זה וירוס חדש ויש הרבה דברים שאיננו יודעים לגביו. לגבי אסון אקלימי - אנחנו די בטוחים. כלומר, אנחנו לא בטוחים בדיוק בלוחות הזמנים ובתרחיש המדויק שבו הוא יתממש, אבל די ברור שאנחנו דוהרים לתוך קיר. ועדיין יש אנשים שאינם מומחי אקלים, אבל חושבים שהם יודעים טוב יותר מהמומחים. סבלנו כבר בחורף הזה מאירועי אקלים קיצוניים, אפילו בישראל, אבל האם משהו רציני נעשה כדי לטפל בגורמים לכך? סביר להניח, ודאי בישראל, שמעטים בלבד יתחשבנו עם הפוליטיקאים על נושאי אקלים וסביבה בבחירות הבאות".

"אין ספק שמגפת הקורונה היא קריאת השכמה", אומרת פרופ' אופירה אילון, ראש תחום איכות סביבה במוסד שמואל נאמן בטכניון והחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, "אבל חשוב להגיד שבעוד שמדובר במשבר המאיים על כל המדינות באותה צורה, משבר האקלים יפגע במדינות שונות באופנים שונים - באחת שיטפון ובשנייה בצורת ובאחרת שריפות וגלי קור. אז יהיה קשה ללמוד מהקורונה איך לפעול במשותף כעולם גלובלי אחד, אבל אנחנו כן יכולים ללמוד ממנה איך להכין את מערכת הבריאות לאסונות, ואיך להיות קהילתיים, כי היכולת של השלטון המרכזי לסייע היא מוגבלת ורשת הביטחון האמיתית היא הקהילה.

פרופ’ אופירה אילון / צילום: ירדן אילון

"כדור הארץ שלנו הוא הטיטאניק, הוא הולך ישר לתוך אסון ברור. כדי להזיז את ההגה אנחנו צריכים המון שכל, כוח פוליטי וכסף. איפה המנהיגים שיכולים לעשות את זה? אולי באירופה המנהיגים מודעים ומנסים, אבל איזה כוח יש להם לעומת ארה"ב, לעומת סין?".

הסינים לא ישנו את דרכם? הם הרי חטפו ראשונים.

"מה זה 60 מיליון איש בסגר בסין לעומת 1.2 מיליארד? זו מכה קלה בכנף עבורם. והנה כבר התעשתו ושולחים לכל העולם מכונות הנשמה ומסכות, לפעמים באיכות מפוקפקת. מבחינת מערך הייצור של סין, איכות מפוקפקת זה מצוין - זה אומר שמחר יקנו חדש. והנה טראמפ כבר מבטל את ההקלות לרכבים חשמליים".

אבל זה יחזור אליהם. אם העולם לא היה חסין מווירוס סיני, סין לא חסינה מווירוס עולמי.

"זה יחזור אל הסינים. זה יחזור אל כולנו. אנחנו עוד נכה על חטא שלא הסטנו את ההגה בזמן".

אולי השינוי יבוא דווקא מדור האיקס

ד"ר תרצה יואלס, מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מצטרפת להערכה שיהיה קשה לשנות את דרכם של דור המבוגרים ביחס למשבר האקלים. היא מעריכה שהם לא יראו את הקשר - לא את האנלוגיה של הסולידריות הבין-דורית ולא את עצם העובדה שבריאות כדור הארץ מפחיתה את הסיכון למגפות חמורות.

"בני הדור המבוגר לא מיומנים לחשוב בצורה מעורפלת. הם צריכים לראות הוכחות בשטח. כשמאשימים אותם במצב הכלכלי או התעסוקתי של הצעירים או במצב הסביבתי, התגובה המיידית היא לא להקשיב אלא להגן על עצמם. זה אנושי. הם עושים זאת על ידי תקיפת הדור הצעיר. לדבריה, אפילו קשה להם להודות בכך שכל הציבור בסגר בעצם עבורם. "הם אומרים, 'אנחנו עברנו הרבה, אנחנו לא פוחדים. אלה אתם שפוחדים עלינו, זו הממשלה שמגבילה אתכם".

יואלס לא מופתעת מכך שהקורונה החריפה את המתח הבין-דורי. "מצבים של חרדה מקפיצים פאשיזם, קסנופוביה, והפעם המאבק הוא בין הדורות", היא אומרת. "המילניאלס חרדים מאוד למצבם הכלכלי, והם כועסים, גם אם לא תמיד מפנים את הכעס לכל הדור המבוגר. הם דואגים מעתיד רע, מרגישים שאין להם גב. הם כבר כמה זמן מרגישים שהם על המזבח ולא ברור להם לטובת מה בדיוק זובחים אותם. ועכשיו זה מחמיר, אם כי זה לא כך בכל המדינות".

יואלס מבדילה בין הבומרים לבני דור האיקס, שלדבריה תקועים כסנדוויץ' בין שני המשברים: הם לוקחים ברצינות את הנגיף ולוקחים ברצינות גם את משבר האקלים וקריסת מנגננוני הביטחון הכלכליים בעתיד. הם מבינים, באופן מוחשי יותר מהבומרים, שגם אם הם לא ייפגעו, זה יתפוס את ילדיהם.

לדעת יואלס, אם יבוא שינוי בעקבות משבר הקורונה, הוא יבוא מהדור הזה. ודווקא בקרבו היא מזהה מסרים של "הווירוס הזה הוא כדור הארץ שמנסה להגיד לנו משהו'".

פרופ' עוז אלמוג, סוציולוג והיסטוריון מאוניברסיטת חיפה, שכתב עם בת זוגו תמר ספר על דור ה-Y והחודש יצא לאור ספרו "כל שקרי האקדמיה", סבור שמשבר הקורונה עשוי לקדם התנהגויות סולידריות ביום שאחריו. "הוא יהיה כנראה מאיץ של מגוון מגמות שהתחילו עוד קודם לו ונתקלו בחומות של קיפאון, קיבעון, אדישות, בורות", הוא אומר. "יהיה בו לקח שקשור בהתערבות האדם בטבע. הוא יחדד את המסר שכולנו בעולם הזה מחוברים זה לזה, יותר מאי פעם.

"אפשר להעריך שיואצו מגמות שבני דור המילניום מנסים לקדם כבר שנים, כמו שעות עבודה גמישות, עבודה מהבית ולמידה גמישה. הילידים הדיגיטליים פשוט משתעממים למוות בכיתות, אבל האוניברסיטאות המשיכו לדבוק במודל הישן והמקובע של הרצאה פרונטלית ותואר מותנה מוסד. אז כמו בתחומים האלה, אני מאמין שגם בתחום הצריכה, המשבר כופה שינוי על השמרנים. המשבר כפה על כולנו 'ויפאסנה צרכנית'. אני מאמין שדיאטת הקניות שנכפתה עלינו תהווה מקדם לשינוי חברתי. מדובר בשינוי כפוי וטראומתי שיכול ללמד אותך שאתה יכול לא לקנות במשך שבועות, להשתמש במה שיש כבר בבית, למחזר או פשוט לחוות את המחסור ולהצטמצם".

לדברי אלמוג, צעירים ברוב מדינות המערב "החליפו את עמודי האש הישנים, כמו הלאומיות הטוטאלית והסוציאליזם, בעמודי אש חלופיים, ואחד מהם הוא העמוד הירוק. זה חדר אליהם בבית הספר, בתוכניות הטלוויזיה וכמובן באינטרנט. הקיימות, הצמחונות והטבעונות, ההגנה על החי והצומח - כל אלה סיפקו לבני הדור הצעיר אפיק חדש של הצטיינות ערכית, ואנשים צעירים תמיד רוצים להצטיין במשהו ולעלות בו על הזקנים. זו אחת הסיבות לכך שאם ברוב התחומים הצעירים חיים כאילו אין מחר, בתחום משבר האקלים הם דווקא מתעקשים, ובצדק, לראות את המחר ולהגן עליו".

לחלק מבני הדור הזה, אומר אלמוג, כבר נולדו ילדים. במשבר הזה הם נדרשו לקחת אחריות מלאה לא רק על צאצאיהם, אלא במידה מסוימת גם על ההורים ועל הסבים. "הם קיבלו טעימה ממה שיקבלו כשיהפכו לדור הסנדוויץ' באופן מלא. הם אמנם לא יחזירו את הגלגל לאחור, אבל הם ייצרו לעצמם יותר ביטחונות, כולל כספיים". לעומת זאת, רבים אחרים יאמרו לעצמם, החיים כל כך כאוטיים, והסכנה אורבת בכל פינה, עד שאין בכלל טעם לדאוג לדבר מלבד להווה ולעצמי.

ערבות הדדית, אבל מקומית

פרופ' יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן גוריון, מעריך שנראה התכנסות גדולה יותר לתוך השבט. לדבריו, גם בני דור המילניום, שבהעדר ביטחון כלכלי התמקדו ברכישת חוויות ונסעו עד סוף העולם "כדי להשתתף במסיבה עם כמה שיותר אנשים מכל העולם, או כדי לחיות עם המקומיים בכפר שלהם ולאכול יחד איתם את מרק העטלף האותנטי", ישנו ממנהגם.

"החוויה שבה השייכות הדורית היא הדומיננטית אבל הלאום הוא לא רלוונטי תשתנה", אומר פוריה. "נראה יותר התכנסות לתוך השבט, יותר תיירות מקומית, יותר רצון לחבור לאנשים שהם כמוני, שאני מרגיש שאני יכול לסמוך עליהם. כבר לא מנסים כל דבר. כבר לא מזמינים את המוצרים דווקא מהצד השני של העולם, אלא מהשכן, דווקא כדי לעזור לו".

לשינויים הללו יהיה אולי גם פן אופטימי. "עם ההתכנסות לשבטיות, אולי נראה פשרה בין-דורית ודאגה הדדית, כל שבט לזקנים שלו ולצעירים שלו".

■ רוצים להצטרף לאחד המיזמים שמופיעים בפרויקט או לספר לנו על מיזם שלא הכרנו? כתבו לנו לאימייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר