גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיעוד קשה בערב הפסח: מכת דם בנחל אלכסנדר

החברה להגנת הטבע ומועצת עמק חפר מתריעות כי דם ממשחטות פלסטיניות זורם באין מפריע לנחל אלכסנדר ומוביל לזיהום חמור ● ערב חגי הפסחא, הרמדאן והקורבן קיים חשש כי המצב יחריף, ויוביל לזיהום סביבתי גדול

שפכי משחטה הזורמים לנחל אלכסנדר / צילום: מט״ש יד חנה
שפכי משחטה הזורמים לנחל אלכסנדר / צילום: מט״ש יד חנה

החברה להגנת הטבע מתריעה כי מזה מספר חודשים זורם דם ממשחטות בשומרון, לנחל אלכסנדר. הדם נמהל במי הנחל וזורם לכל אורכו עד הים, כאשר לטענת החברה להגנת הטבע, פנייתם ופניית המועצה המקומית "עמק חפר" לשר להגנת הסביבה ולמתאם הפעולות בשטחים - לא טופלה.

אזהרה: הסרטון המצורף עשוי להיות קשה לצפייה

"מעט לפני ערב פסח ה'תש"פ, בעת שאנו מצויים במשבר התפשטות נגיף הקורונה הפוגע בכל תחומי חיינו, אנו מוצאים עצמנו ניצבים מול משבר קשה נוסף: מכת דם ופגרי עופות הזורמים בנחלי עמק חפר אל הים ומציפים את השטחים מסביב", כתבה ראשת מועצת עמק חפר ד"ר גלית שאול לשר זאב אלקין ולמתאם הפעולות בשטחים ערב החג. "כל אלו מגיעים הישר מהרשות הפלסטינית שמזרימה לנחלי המועצה האזורית עמק חפר שפכי משחטות, דם, חלקי בהמות ופגרי עופות".

שפכי משחטה הזורמים לנחל אלכסנדר / צילום: מט״ש יד חנה

ד"ר שאול הזהירה כי בפתח חגי הפסחא, הרמדאן והקורבן, המצב עשוי להחריף ולהוביל לאסון סביבתי גדול. לדבריה, מכון טיהור השפכים לטיפול בשפכי הפלשתינים שפועל בעמק חפר, עומד לפני קריסה בשל זיהום הדם והפגרים הרב הזורם לנחל.

"אנו נאבקים כל העת באופן סיזיפי כדי לעצור את הזיהום ולמנוע את גלישתו לים ולכל שטחי החקלאות והמגורים, לחלחל לתוך מאגרי המים וליצור התפרצויות משנה של תופעות קשות", התריעה, וביקשה את סיוע המשרד להגנת הסביבה: "אני פונה אליך ומבקשת בכל לשון של בקשה - אנא פעל מיידית לתקצוב תכנית חירום דחופה במקביל לתקצוב מכון טיהור שפכים חדיש ומודרני, אשר יקום בהקדם בהיקף המותאם לעומס הקשה המגיע אלינו מהרשות הפלשתינית, כפי שתוכנן כבר לפני שנים רבות. האסון הסביבתי הקשה מאיים על עמק חפר ותושבי הסביבה הנרחבת ועשוי להיות בכייה לדורות".

"תיעוד מחריד"

ביוני 2019 פנתה החברה להגנת הטבע לשר להגנת הסביבה לאור "תיעוד מחריד של שפכי משחטה, ככל הנראה מאזור טול כרם: זרמי מים אדומים מדם, מלאי נוצות וחלקי פנים, שחדרו כבר לנחלי ישראל ועושים דרכם לנחל אלכסנדר". זיהם נחלים חוצי גבולות איננו תופעה חדשה, וכונתה על ידי מבקר המדינה כ"מפגע הסביבתי החמור ביותר בין מדינת ישראל לשטחי יהודה ושומרון, בשל העובדה שהוא מסכן את מקור המים הטבעיים החשוב ביותר באקוות ההר", המזינים את כל האוכלוסייה החיה באזור, הן הישראלית והן הפלסטינית.

בחברה להגנת הטבע מזהירים מפני מפגע בריאותי, בנוסף לפגיעה הקשה בטבע והמערכות האקולוגיות באזור. "דם של משחטות שמגיע לנחל אלכסנדר, בוודאי לא תורם לבריאותו של הנחל. זו פגיעה במערכת האקולוגית של הנחל, בו יש דגים וממנו שותות ציפורים", מסביר ניר פפאי. "גם אם אנשים לא מתרחצים שם - זה לא מצדיק את זה. העובדה שיש היום פחות פקחים בגלל הקורונה, לאחר שצמצמו את מספרם במשרד להגנת הסביבה, והזיהום זורם באין מפריע בחסות המגפה".

המשרד להגנת הסביבה אמנם צמצם את מספר פקחי המשטרה הירוקה בשל הוצאה לחל"ת של עובדי מדינה לאור משבר הקורונה, אך הבעיה המרכזית היא שעל הנושא מופקדות מספר רשויות; המנהל האזרחי, רשות המים והמשרד להגנת הסביבה. עמק חפר והחברה להגנת הטבע פנו לשר להגנת הסביבה בדרישה לקיום דיון חירום בהשתתפות כלל הגורמים, ומציאת פתרון לנושא.

"בטווח הארוך הפתרון הוא להקים מתקן טיפול שפכים גדול ומודרני שיהיה מסוגל להתמודד עם מקרים מהסוג הזה. המדינה החלה לקדם את הפתרון, אך בעצלתיים. זה לא ייקח פחות מ-5 שנים", מסביר פפאי, סמנכ"ל שימור סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע. "עד שיוקם מתקן כזה, צריך לדאוג שזרימות כאלו לא יחזרו על עצמן. אנחנו מצפים לזה מהשר להגנת הסביבה. סבב הזרמה הזה החל לפני כמה ימים, ולצערי לא בפעם הראשונה. עד שלא תהיה אכיפה אמיתית, המצב הזה יחזור פעם אחר פעם".

הזרמת שפכי שכם וטול כרם לנחל אלכסנדר החלה עוד בשנות ה-80'. בעקבות הקמת מערכת ביוב בערים אלה איכות השפכים הייתה גרועה מאוד מאחר והם מכילים פסולת אבן, שפכי משחטות ובעונת המסיק גם כמויות עצומות של עקר.

"ב-2002 הקימה המועצה האזורית עמק חפר מתקן זמני לטיפול בשפכים, במימון המדינה, עם הבטחה להקים מתקן קבע. הבטחה שלא יושמה עד היום", אומרת דליה טל, רכזת מים ונחלים בעמותת "צלול". "במהלך השנים נעשו מספר ניסיונות לפרסם מכרזים להקמת מתקן לטיהור שפכים. לאחר שהמועצה האזורית עמק חפר פנתה לבג"ץ בדרישה שהמדינה תתחייב לממן את המתקן, פורסם מכרז נוסף ב-2018. אלא שמאז ועד היום כתיבת המכרז טרם הסתיימה. אין ספק שמדובר בגרירת רגליים בלתי נסבלת שיש לשים לה סוף, פרק זמן של 20 שנה לתכנון מתקן לטיהור שפכים הם שערורייה בכל קנה מידה".

"מידע מגמתי שאינו משקף את העובדות בשטח"

ממתאם הפעילות בשטחים נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען על ידי החברה להגנת הטבע, בימים אלו מבוצעות על ידי המנהל האזרחי - בשיתוף עם עיריית טול כרם - עבודות לניקוי נחל אלכסנדר, בצידו הפלסטיני ובצידו הישראלי. זאת במטרה למגר את זיהום מי הנחל.

"נדגיש כי במסגרת הפעילות מתבצע איסוף פסולת שהושלכה לנחל באופן בלתי חוקי על ידי מפעלים מאזור טול כרם. בנוסף, נבקש להדגיש כי המנהל האזרחי פועל מזה חודשים רבים למניעת מיגור תופעת השלכת הפסולת לנחל. זאת באמצעות שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות ונקיטת צעדים מנהלתיים כנגד בעלי המפעלים שהואשמו בביצוע הפעולות.

"מדובר במידע מגמתי שאינו משקף את העובדות בשטח, ובהכפשת עובדי וקציני המנהל האזרחי הפועלים לילות כימים למען שמירה על איכות הסביבה ובריאות תושבי האזור, גם בתקופה מורכבת זו. אנו נוסיף לפעול למיגור מפגעי סביבה ביהודה ושומרון, תוך שמירה על הטבע ועל איכות הסביבה לרווחת כלל תושבי האזור. בנוסף, אנו מזמינים את אנשי החברה להגנת הטבע לעזוב את המקלדת במחשב הביתי ולבוא לראות את העבודות שמתבצעות בשטח".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מתריע מזה זמן על כך שנגרם זיהום משמעותי לנחל שכם ולנחל אלכסנדר כתוצאה מהזרמת תשטיפים של משחטות ברשות הפלסטינית באזור טול כרם ושכם. הגוף האמון על טיפול במפגעים אלה הוא המינהל האזרחי - שלו יש גם את הסמכויות והיכולת לעצור את הזיהום, שלצערנו מגיע בהמשך לנחלי ישראל. למשרד להגנת הסביבה אין כל סמכויות אל מול משחטות פלסטיניות בשטחי הרשות.

"בנוסף, המשרד פנה לרשות המים והביוב כדי שתפעל באופן מיידי לקידום מתקן חדש לטיפול בשפכים, שיאפשר את הפסקת הזיהום תוך טיפול בשפכים באזור יד חנה. הזרמות מן הסוג הזה ואי-שדרוג מתקן טיהור השפכים ביד חנה גורמים למאמצי שיקום נחל אלכסנדר לרדת לטמיון בגלל זיהום סביבתי.

"המשרד להגנת הסביבה הוביל לפני כשנה עבודת מטה סדורה מול משרד הביטחון, המנהל האזרחי, רשות המים וגופים אחרים, ואף הכין החלטת ממשלה ייעודית לטיפול במניעת זיהום חוצה גבולות. לצערנו, משרד המשפטים מונע כבר למעלה משנה ממשרדי הגנת הסביבה, אנרגיה וביטחון לאשר החלטה זאת בממשלה וליישמה, למרות אזהרותינו הבלתי פוסקות שעיכוב באישורה גורם לנזק סביבתי כבד".

מרשות המים נמסר בתגובה: "מדובר בשפכים ממשחטות של העיר טול כרם שבשטחי הרשות הפלשתינית המגיעים לשטחנו. נבקש להדגיש כי המנהל האזרחי פועל מזה חודשים רבים למניעת מיגור תופעת השלכת הפסולת לנחל. זאת באמצעות שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות ונקיטת צעדים מנהלתיים כנגד בעלי המפעלים שהואשמו בביצוע הפעולות.

"אנחנו גם לקראת סיום תכנון מט״ש חדש לקליטת שפכי הרשות הפלשתינית המגיעים לשטחנו. מדובר בתכנון לא פשוט, בהתחשב באיכות השפכים המגיעים לשטחנו.

"במקביל, נעשים מספר פעולות של שדרוגים במט״ש הקיים, ע״י חכ״ל עמק חפר בליווי אנשי המקצוע של רשות המים, כדי לשפר את המצב. המט״ש הנוכחי ממזער את הבעיה ויש כוונה להוסיף לתחנת השאיבה בנחל תאנים מגובים (גס ועדין) אשר ימנעו חלק ניכר מהמזהמים הגדולים מלזרום הלאה״.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?