גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסופה המושלמת בליסינג: תאונת שרשרת אבל לא טוטאל-לוס ענפי

כמעט כל מה שיכול היה להשתבש על הנייר בענף - משתבש במציאות ● מגרשי המכירה הסגורים מהווים אתגר נוסף במאמץ להפוך ברזל למזומן

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock
רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

ענף הליסינג הישראלי מצוי בעיצומה של סופה מושלמת, שבה כמעט כל מה שיכול היה להשתבש על הנייר, משתבש במציאות. מדובר בענף שיש לו נוכחות בולטת על כבישי ישראל - עם כ-240 אלפי רכבים, והוא מעסיק במצטבר כעשרת אלפים עובדים. ארבע מתוך חמש החברות הגדולות בישראל בתחום זה גייסו איגרות חוב מהציבור בהיקף מצטבר של כ-7.3 מיליארד שקל, כך שלכולנו מידה מסוימת של עניין בענף. חברות הליסינג נדרשות לפרוע בשנת 2020 חוב אג"ח בהיקף מצרפי של כ- 1.7 מיליארד שקל.

גל האבטלה השוטף את ישראל מאיים ישירות על ענף הליסינג, שכן עובד המפוטר מעבודתו מן הסתם יחדל להחזיק ברכב חברה. אולם גם עובד אשר שכרו קוצץ ישקול ברצינות ויתור על רכב חברה לטובת הגדלת השכר. החשש הוא כי גם אם המשבר יסתיים תוך שבועות מעטים, הרי שרבים מהעובדים לא ישובו להחזיק במשרתם ערב המשבר, ו/או בתנאי העבודה הקודמים שלהם, מה שמגביר את חוסר הוודאות הענפית.

אדם מובטל העסוק בהישרדות כלכלית אינו ממהר לרכוש רכב משומש, ולפיכך משימת המכירה של כלי רכב משומשים על ידי חברות הליסינג צפויה להיות מורכבת, על אף העובדה שזרועות המכירה של החברות משומנות ומקצועיות.

הנזלת הרכבים המשומשים בתנאי השוק הנוכחיים עשויה להתבצע במחירים נמוכים משווי הספרים של רכבים אלו, ולאיים על שארית ההון העצמי של החברות. העובדה שמגרשי המכירה סגורים בימים אלה מהווה אתגר נוסף במאמץ להפוך ברזל למזומן, אך סביר להניח כי אלו ייפתחו בעתיד הלא רחוק.

לכל העננות הכבדה הזו מצטרפת השאלה, מה תעשה הסיטואציה הענפית הקשה למחירון הרכב של יצחק לוי, אשר לא יוכל להתעלם מתנאי השוק, ובכך יושפע ערך הגרט של הרכבים (הערך של נכס קבוע בתום חייו השימושיים) המהווים את ליבת המאזן הענפי. הפיזור הגדול של תיק הלקוחות בחברות הליסינג הגדולות מהווה גידור מסוים, אך הסיטואציה המשקית הנוכחית שוחקת גם יתרון חשוב זה.

ייעצרו רכישות רכבים, אך זה גם יקטין את התזרים

המכניזם העסקי של הארכת חוזי הליסינג בשנה ללקוחות קיימים, שבו נעשה שימוש בשנת 2008, צפוי להקל על תזרים חברות הליסינג, אולם לריקוד טנגו שכזה צריך שניים. לפיכך, סביר כי חברות הליסינג יידרשו להציע תעריפים אטרקטיביים על מנת שהלקוחות יסכימו למתווה.

העובדה ששווי השימוש ללקוח הקצה לא פוחת גם אם הרכב סיים את תקופת הליסינג, מקטינה את האטרקטיביות של פתרון זה. כך או אחרת, ח ברות הליסינג צפויות ללחוץ עם שתי הרגליים על דוושת הבלם של רכישות רכבים חדשים, על מנת להצטייד בנזילות עד יעבור זעם, אולם קיטון הצי יביא עימו לקיטון בתזרים העתידי.

אם לא די בפגיעה בשוק הליסינג, הרי שגם שוק השכרת הרכב לטווח קצר, הנשען במידה רבה על תחום התיירות, ספג מכה ישירה מהדממת התיירות העסקית ותיירות הפנים, וזה גם כשקודם למשבר מרבית הפעילים בתחום זה לא ליקקו דבש.

מכירות רכבי ה"אפס קילומטר" שתמכו ברווחי החברות, הופכות בימים אלו לזיכרון רחוק וספק אם יתאוששו בקרוב.

האם יבואני הרכב והבנקים יפתחו את הלב ואת הכיס

צורת המימון הענפית המתבססת על הנפקת אג"ח בעלות משך חיים קצר, המגובות בצי רכב ביחס חוב-לבטוחה צפוף, לצד צורכי מחזור שוטפים גדולים וכרית הונית צנועה - אינה בנויה להתמודד עם הסיטואציה המאקרו כלכלית ההזויה ששוררת בשוק, ותשואות האג"ח של החברות בענף מספרות זאת היטב.

יבואני הרכב נתפסים כ"כיסים העמוקים" בענף, ויהיה מעניין לראות אם יירתמו למשימה לייצב את הלקוחות הגדולים שלהם, או שיתנהגו בשמרנות יתר ויגבירו את מחנק האשראי.

עבור יבואני הרכב הנזילים, המציאות הענפית יכולה להוות הזדמנות ארוכת טווח אם ימצאו את הדרך לבצע השקעה בחברת ליסינג במשבר, וכך לייצר אינטגרציה אנכית משופרת בתנאים עסקיים נוחים. במקביל המדינה צריכה להקל על מיזוגים בענף למרות הריכוזיות שלו, כדי למנוע קריסות עסקיות מיותרות.

הנכונות של הבנקים, אשר הקטינו חשיפה לענף הליסינג בשנים האחרונות, להגדיל חשיפה באמצעות הענקת אשראי לטווחים שונים, היא קריטית לכושר ההישרדות של חברות מרכזיות בענף. הבנקים אינם קמיקזות, ונכונותם להיכנס בנעלי שוק ההון תהיה מבוססת על הבטוחות שיעמידו להם החברות. הבנקים אינם מסתפקים ביחס חוב לבטוחה של כ-100% המקובל בשוק הסחיר, ולכן היכולת של החברות להעמיד בטוחות נוספות לבנקים ברמות חוב-בטוחה של כ-75% היא מפתח להזרמת אשראי בנקאי לחברות הללו.

חלק מחברות הליסינג קצרות מאוד בכל האמור בהיקף הנכסים הפנויים משעבוד שניתן לגייס למשימת המימון הבנקאי, או המימון המוסדי הלא סחיר, ולפיכך בעלי השליטה יידרשו להכניס יד לכיס ולהביא בטוחות מתאימות על מנת שלא לשמוט חובות. בשוק ההון נותנים קרדיט ליכולות התמיכה של קבוצת שלמה בפעילות הליסינג, ובהתאם מתמחרים בצורה שונה את כושר ההחזר של החברה ביחס למתחרות.

בעולם אנו רואים מעורבות של הבנק המרכזי בשוק ניירות הערך המסחריים (נע"מ) אשר התייבש, מתוך מטרה לספק נזילות לחברות טובות ולמנוע את קריסתן, ואילו בישראל הבנק המרכזי מדיר רגליו מהשוק הקונצרני בכלל, ובתוכו מהשוק הקטן יחסית של הנע"מ. ענף הליסינג כמו ענף המימון החוץ בנקאי עשה שימוש לא מבוטל במכשיר מימון זה, ובמציאות הנוכחית טוב היה עושה בנק ישראל לו היה בוחן התערבות בשוק הנע"מ במתכונת של "האח הגדול" מארה"ב, וכך מייצר ערוץ מימון חוץ בנקאי קצר טווח במחירים סבירים. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות - המשרוקית של גלובס בודקת / צילום: Hussein Malla, Associated Press

האם נתניהו קיבל אחריות רשמית על הפיצוץ בביירות?

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות. מנין הוא צץ? ● "המשרוקית של גלובס"

יעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בלפידות קפיטל  / צילום: יח"צ

דניה סיבוס תקים בנייני משרדים בראשון לציון וברומניה

החברה שבשליטת לפידות קפיטל, חתמה על שני הסכמים חדשים להקמת הבניינים ● שתי העסקאות יניבו לדניה סיבוס הכנסות של 206 מיליון שקל

עפר שלח / צילום: שלומי יוסף

משרד ראש הממשלה: נמצא מקום חליפי למעון הרשמי החדש

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הודיע סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה כי נמצא מקום חדש לבניית מעון ראש הממשלה ● זאת לאחר שבשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דוח חמור בנושא ● עד היום הושקעו בתכנון המעון במקומו המקורי שישה מיליון שקל

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

בגרמניה מזהירים: "גברה הסבירות כי פרויקט נורד סטרים 2 לא יושלם לעולם"

הצינור שאמור להכפיל את העברת הגז הטבעי מרוסיה לאירופה עלה עד כה כ־10 מיליארד דולר ● 93% מהתוואי התת ימי כבר הונח ● אז למה ארה"ב הטילה סנקציות על החברות המסחריות כדי שלא ישתפו פעולה עם הפרויקט

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

ועדת הכלכלה אישרה: החזר החוב של חברות התעופה לנוסעים יידחה ל-1 באוקטובר

במטרה לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה הוחלט בוועדה לדחות את מועד ההחזר שנקבע בתחילה ל-14 באוגוסט ● ח"כ מרגי: "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר"

קמאלה האריס בקליפורניה, 2019  / צילום: Richard Vogel, Associated Press

המינוי ההיסטורי של ביידן: האם קמאלה האריס תהיה "הנשיאה החליפית"

היא אישה, היא שחורה, היא נראית ונשמעת כמו העתיד ● מינויה ההיסטורי של קמאלה האריס למועמדת הדמוקרטים לסגן נשיא מעניק כיוון ודגש, שטראמפ יתקשה להתמודד אתו ● אבל צריך לזכור שלסגן נשיא בארה"ב יש השפעה רק אם הנשיא מאפשר אותה

מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר

רוכש חדש מתעניין באל על: איש הנדל"ן מאיר גורביץ

גורביץ (65) הוא איש עסקים ישראלי-בריטי, ובעל פעילות עסקית חובקת עולם ● עיסוקו מתמקד בעיקר בנדל"ן מניב ● גורביץ לא העביר הצעת מחיר אולם פנה כאמור לרשות החברות לקבל היתר

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

בשעה שאל על מתקדמת עם תשקיף לקראת הנפקה, נקבעה פגישה בין רוזנברג לדירקטוריון אל על

הרוכש הפוטנציאלי והצעיר מינה שורה של אנשי מקצוע לסייע במלאכת הרכישה של החברה הקורסת ● המצטרפים החדשים לשורותיו של רוזנברג: פרופ' גבריאלה שלו, הכלכלן דורון כהן והאלוף (במיל') רוני נומה ששימש מפקד פיקוד מרכז לשעבר

המייסדים עמית בן דב (משמאל) ואילון רשף / צילום: רמי זרנגר

ישר לצמרת: הכירו את הסטארט-אפ הישראלי שהשלים גיוס לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר

חברת Gong.io גייסה 200 מיליון דולר והפכה להיות אחת החברות הפרטיות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בישראל • החברה מפתחת מערכת מבוססת בינה מלאכותית לשיפור הביצועים של אנשי המכירות • עמית בן דב, מנכ"ל החברה ומייסד-שותף: "המכירות עלו פי שלושה בתקופת הקורונה"

בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס

עוד חבל ליזמים: המדינה מאריכה תוקפן של החלטות תכנוניות

בכדי להקל על עבודתם של מגישי בקשות בתחום הבנייה בתקופת הקורונה, הוחלט על מספר צעדים שיגמישו את העבודה ויאריכו תוקף של החלטות

אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX / צילום: רויטרס

אלון מאסק יבנה לווינים לצבא ארה"ב במיליארדי דולרים

מומחים בתחום מעריכים כי החוזה מעניק ל-SpaceX יתרון לטווח ארוך על פני בלו אוריג'ין של ג'ף בזוז להפוך לגורם הדומיננטי החדש בשיגור לווייני ביטחון לאומי בעשורים הבאים ● ההערכה היא שהחוזה הסופי יהיה בהיקף 4-6 מיליארד דולר

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

הסתיים מכרז התדרים: קבוצת סלקום תשלם 115 מיליון שקל, כפול מפרטנר-הוט

הסכום המצרפי שהחברות תשלמנה יעמוד על 265 מיליון שקל ● פלאפון תשלם 88 מיליון שקל ופרטנר והוט-מובייל ישלמו 62 מיליון שקל ● שר התקשורת יועז הנדל: "פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה"

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

מניות השבבים הובילו עליות בוול סטריט; טסלה קפצה ב-13%

מדד ה-S&P 500 רחוק כעת בכ-0.4% מעלייה לשיא חדש ● בורסות אירופה ננעלו בעליות בהובלת מדד הפוטסי בלונדון שקפץ בכ-2.2% ● למונייד ירדה ב-3.5% לאחר שפרסמה דוחות כספיים מאכזבים ● תופין זינקה בכ-11% לאחר שפרסמה תוצאות טובות יחסית

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

לקראת הישורת האחרונה: מה יהיה הסיפור הגדול של הבחירות באמריקה?

ג'ו ביידן בוחר במועמדת היסטורית, הפלונטר הכלכלי בארה"ב מעמיק, ובפתח מסתמנת עונת בחירות חסרת תקדים ● שמואל רוזנר מתארח בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט', כדי למפות את הסיפורים הגדולים של קמפיין 2020 - וצופה שעשוי לקחת הרבה זמן עד שנדע מי בכלל ניצח ● האזינו

אולם בג"ץ, רגע לפני הדיון / צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ דן בעתירה למינוי נציג אופוזיציה לוועדה למינוי שופטים

לאחר שהכנסת בחרה בח"כ צבי האוזר (כחול לבן) ובח"כ אוסנת מארק (הליכוד) לכהן בוועדה, בניגוד למסורת, עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה למנות נציג אופוזיציה בוועדה

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

סערה בתאגיד בעקבות הפרסום ב"גלובס": "אפליה של החטיבה הערבית ועובדיה"

אגודת העיתונאים בירושלים מאשימה את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה ● הרקע, פרסום אודות זימון לשימוע שקיבל מנהל החטיבה בעקבות דוח פנימי שמצא ליקויים

קניון שבעת הכוכבים בחודש שעבר. חיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות לקניונים / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאזן האימה החדש של הקניונים: זארה מכתיבה מודל תשלומים חדש והיא לא היחידה

כך נראה המאבק בין רשתות האופנה לחברות הנדל"ן על השכירות ודמי הניהול בימי הקורונה • החנויות דורשות שהקניונים יתחשבו בפדיונות הקורסים שלהן • חלק מהקניונים נתנו "הקלות קורונה", אבל נשמעות גם טענות על ניצול המצב • האם ההפסדים של מליסרון ברבעון האחרון הם רק קצה הקרחון?

רון וקסלר / צילום: איל יצהר

ישראכרט ממחישה את השפעות הקורונה: קיטון בהכנסות, ירידה בהוצאות וחיתוך ברווח

חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק רשמה ברבעון השני רווח של 64 מיליון שקל ● המנכ"ל רון וקסלר: "משבר הקורונה פגע במיוחד בעסקים הקטנים והבינוניים, לצד תעשיות הבידור, התרבות והתיירות"

הקפאת היתרי בנייה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוצרים כדי להתקדם: הקפאת היתרי בנייה לצורך קידום תוכניות הפכה לעניין שכיח, והיזמים כועסים

הקפאת היתרי בנייה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה הפכה לטקטיקה נפוצה, ולא רק לטובת קידום המטרו של גוש דן ● האם זהו נשק של ועדות התכנון נגד היזמים, או אמצעי לקידום תכנון מיטבי

החיים אחרי הסגר / צילום: בר לביא, גלובס

פרופ' רפי מלניק מול פרופ' יוג'ין קנדל: שתי דעות על תוכנית היציאה הרצויה מהקורונה הכלכלית

השקעה בהייטק הישראלי היא החיסון שהמשק צריך והשוואה בין מדינות שנקטו בסגר לאלו שלא מגלה שבשתי האפשרויות הפגיעה הכלכלית הייתה דומה ● שני כלכלנים בשתי דעות ל"גלובס" על הדרך הרצויה לצאת כמה שיותר מהר מהקורונה הכלכלית