גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסופה המושלמת בליסינג: תאונת שרשרת אבל לא טוטאל-לוס ענפי

כמעט כל מה שיכול היה להשתבש על הנייר בענף - משתבש במציאות ● מגרשי המכירה הסגורים מהווים אתגר נוסף במאמץ להפוך ברזל למזומן

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock
רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

ענף הליסינג הישראלי מצוי בעיצומה של סופה מושלמת, שבה כמעט כל מה שיכול היה להשתבש על הנייר, משתבש במציאות. מדובר בענף שיש לו נוכחות בולטת על כבישי ישראל - עם כ-240 אלפי רכבים, והוא מעסיק במצטבר כעשרת אלפים עובדים. ארבע מתוך חמש החברות הגדולות בישראל בתחום זה גייסו איגרות חוב מהציבור בהיקף מצטבר של כ-7.3 מיליארד שקל, כך שלכולנו מידה מסוימת של עניין בענף. חברות הליסינג נדרשות לפרוע בשנת 2020 חוב אג"ח בהיקף מצרפי של כ- 1.7 מיליארד שקל.

גל האבטלה השוטף את ישראל מאיים ישירות על ענף הליסינג, שכן עובד המפוטר מעבודתו מן הסתם יחדל להחזיק ברכב חברה. אולם גם עובד אשר שכרו קוצץ ישקול ברצינות ויתור על רכב חברה לטובת הגדלת השכר. החשש הוא כי גם אם המשבר יסתיים תוך שבועות מעטים, הרי שרבים מהעובדים לא ישובו להחזיק במשרתם ערב המשבר, ו/או בתנאי העבודה הקודמים שלהם, מה שמגביר את חוסר הוודאות הענפית.

אדם מובטל העסוק בהישרדות כלכלית אינו ממהר לרכוש רכב משומש, ולפיכך משימת המכירה של כלי רכב משומשים על ידי חברות הליסינג צפויה להיות מורכבת, על אף העובדה שזרועות המכירה של החברות משומנות ומקצועיות.

הנזלת הרכבים המשומשים בתנאי השוק הנוכחיים עשויה להתבצע במחירים נמוכים משווי הספרים של רכבים אלו, ולאיים על שארית ההון העצמי של החברות. העובדה שמגרשי המכירה סגורים בימים אלה מהווה אתגר נוסף במאמץ להפוך ברזל למזומן, אך סביר להניח כי אלו ייפתחו בעתיד הלא רחוק.

לכל העננות הכבדה הזו מצטרפת השאלה, מה תעשה הסיטואציה הענפית הקשה למחירון הרכב של יצחק לוי, אשר לא יוכל להתעלם מתנאי השוק, ובכך יושפע ערך הגרט של הרכבים (הערך של נכס קבוע בתום חייו השימושיים) המהווים את ליבת המאזן הענפי. הפיזור הגדול של תיק הלקוחות בחברות הליסינג הגדולות מהווה גידור מסוים, אך הסיטואציה המשקית הנוכחית שוחקת גם יתרון חשוב זה.

ייעצרו רכישות רכבים, אך זה גם יקטין את התזרים

המכניזם העסקי של הארכת חוזי הליסינג בשנה ללקוחות קיימים, שבו נעשה שימוש בשנת 2008, צפוי להקל על תזרים חברות הליסינג, אולם לריקוד טנגו שכזה צריך שניים. לפיכך, סביר כי חברות הליסינג יידרשו להציע תעריפים אטרקטיביים על מנת שהלקוחות יסכימו למתווה.

העובדה ששווי השימוש ללקוח הקצה לא פוחת גם אם הרכב סיים את תקופת הליסינג, מקטינה את האטרקטיביות של פתרון זה. כך או אחרת, ח ברות הליסינג צפויות ללחוץ עם שתי הרגליים על דוושת הבלם של רכישות רכבים חדשים, על מנת להצטייד בנזילות עד יעבור זעם, אולם קיטון הצי יביא עימו לקיטון בתזרים העתידי.

אם לא די בפגיעה בשוק הליסינג, הרי שגם שוק השכרת הרכב לטווח קצר, הנשען במידה רבה על תחום התיירות, ספג מכה ישירה מהדממת התיירות העסקית ותיירות הפנים, וזה גם כשקודם למשבר מרבית הפעילים בתחום זה לא ליקקו דבש.

מכירות רכבי ה"אפס קילומטר" שתמכו ברווחי החברות, הופכות בימים אלו לזיכרון רחוק וספק אם יתאוששו בקרוב.

האם יבואני הרכב והבנקים יפתחו את הלב ואת הכיס

צורת המימון הענפית המתבססת על הנפקת אג"ח בעלות משך חיים קצר, המגובות בצי רכב ביחס חוב-לבטוחה צפוף, לצד צורכי מחזור שוטפים גדולים וכרית הונית צנועה - אינה בנויה להתמודד עם הסיטואציה המאקרו כלכלית ההזויה ששוררת בשוק, ותשואות האג"ח של החברות בענף מספרות זאת היטב.

יבואני הרכב נתפסים כ"כיסים העמוקים" בענף, ויהיה מעניין לראות אם יירתמו למשימה לייצב את הלקוחות הגדולים שלהם, או שיתנהגו בשמרנות יתר ויגבירו את מחנק האשראי.

עבור יבואני הרכב הנזילים, המציאות הענפית יכולה להוות הזדמנות ארוכת טווח אם ימצאו את הדרך לבצע השקעה בחברת ליסינג במשבר, וכך לייצר אינטגרציה אנכית משופרת בתנאים עסקיים נוחים. במקביל המדינה צריכה להקל על מיזוגים בענף למרות הריכוזיות שלו, כדי למנוע קריסות עסקיות מיותרות.

הנכונות של הבנקים, אשר הקטינו חשיפה לענף הליסינג בשנים האחרונות, להגדיל חשיפה באמצעות הענקת אשראי לטווחים שונים, היא קריטית לכושר ההישרדות של חברות מרכזיות בענף. הבנקים אינם קמיקזות, ונכונותם להיכנס בנעלי שוק ההון תהיה מבוססת על הבטוחות שיעמידו להם החברות. הבנקים אינם מסתפקים ביחס חוב לבטוחה של כ-100% המקובל בשוק הסחיר, ולכן היכולת של החברות להעמיד בטוחות נוספות לבנקים ברמות חוב-בטוחה של כ-75% היא מפתח להזרמת אשראי בנקאי לחברות הללו.

חלק מחברות הליסינג קצרות מאוד בכל האמור בהיקף הנכסים הפנויים משעבוד שניתן לגייס למשימת המימון הבנקאי, או המימון המוסדי הלא סחיר, ולפיכך בעלי השליטה יידרשו להכניס יד לכיס ולהביא בטוחות מתאימות על מנת שלא לשמוט חובות. בשוק ההון נותנים קרדיט ליכולות התמיכה של קבוצת שלמה בפעילות הליסינג, ובהתאם מתמחרים בצורה שונה את כושר ההחזר של החברה ביחס למתחרות.

בעולם אנו רואים מעורבות של הבנק המרכזי בשוק ניירות הערך המסחריים (נע"מ) אשר התייבש, מתוך מטרה לספק נזילות לחברות טובות ולמנוע את קריסתן, ואילו בישראל הבנק המרכזי מדיר רגליו מהשוק הקונצרני בכלל, ובתוכו מהשוק הקטן יחסית של הנע"מ. ענף הליסינג כמו ענף המימון החוץ בנקאי עשה שימוש לא מבוטל במכשיר מימון זה, ובמציאות הנוכחית טוב היה עושה בנק ישראל לו היה בוחן התערבות בשוק הנע"מ במתכונת של "האח הגדול" מארה"ב, וכך מייצר ערוץ מימון חוץ בנקאי קצר טווח במחירים סבירים. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: Shutterstock

המדינה תאסוף דאטה על עובדים ישירות מהמעסיקים. כך זה יעבוד

לפי סעיף חדש בחוק ההסדרים, לטופס 100 שהמעסיקים מגישים למדינה מדי חודש יתווסף סעיף חדש - עיסוק העובד ● לפיכך, המדינה תחזיק לראשונה בנתוני אמת על כל המועסקים במשק ● הוספת הסעיף נועדה לאפשר קבלת החלטות מבוססות יותר ולפתח מענים תעסוקתיים מדויקים ומותאמים לצרכים בשגרה ובמשבר

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"לא כי היזם רוצה יאכטה": יותר ויותר חברות הייטק מעדיפות אקזיט על הנפקה. וזו הסיבה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

שחרור חטופים בעסקה האחרונה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

הג'יהאד האיסלאמי: "מסרנו את כל החטופים שהיו בידינו"

ארגון הטרור חמאס מגייס מחדש פעילים, מחזיר נוכחות חמושה למרחבים הציבוריים ומבסס מחדש שליטה באמצעות סחיטה, מעצרים והפחדה ● מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"