גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסינים מחדשים את הזרם: הקרוס אובר החשמלי החדש של GAC

הקרוס אובר החשמלי GE3 הספיק לנחות כאן לפני פרוץ המשבר ● הוא מציע יחס גבוה של שימושיות-למחיר, ביצועים זריזים, איכות ייצור מכובדת וטווח נסיעה הגיוני בין-טעינות עבור פלח המחיר בו הוא ממוצב

אם מישהו מחפש בימים אלה קורטוב של נחמה בתוך המציאות הקודרת, אפשר למצוא כזה בשוק הרכב הסיני. משבר הקורונה פגע בשוק הזה פגיעה אנושה הן בצד ההיצע, בעקבות השבתת כל ייצור הרכב בסין, והן בצד הביקוש בשל הבידוד והפגיעה בהכנסה של מיליוני לקוחות-בפוטנציה.

מכירות כלי הרכב החדשים דעכו בעשרות אחוזים, תזרים המזומנים נקטע אבל אף אחד לא התפנה לתלונות והאשמות. בתוך שבועות בודדים הוסבו מפעלי רכב לייצור המוני של מסיכות וציוד רפואי ופסי ייצור, שרק לפני חודשיים-שלושה ייצרו רכבי פנאי מפוארים, החלו להרכיב אלפי אמבולנסים ממוגנים ורכבי טיהור ופינוי. גם השיווק עבר בן לילה מאולמות התצוגה לרשת.

כיום שוק הרכב הסיני עדיין לא התאושש לגמרי אבל מפעלי ייצור הרכב החדש כבר עובדים בקיבולת כמעט מלאה, הלקוחות מתחילים לחזור לאולמות התצוגה ומכירות הרכב נמצאות במסלול להתאוששות מהירה במחצית השנייה של השנה.

ציניקנים יטענו, שתגובה הרואית ומהירה כזו יכולה להתרחש רק במדינה ממושמעת עם שלטון ריכוזי כמו סין. אבל במבחן התוצאה, ייתכן שזו הדרך הנכונה.

את יצרנית הרכב הממשלתית GAC ("גואנגזו אוטומוביל קורופוריישן") פקד המשבר בעיתוי רגיש במיוחד, בעיצומו של ניסיון לייצא כלי רכב חשמליים לאירופה. GAC היא אמנם חברת ענק, שממוקמת במקום ה-189 ברשימת פורצ'ן 500 וייצרה בשנה שעברה כ-2.2 מיליון כלי רכב. אבל מתוכם כ-83% יוצרו עבור מותגים זרים ורק כ-384 אלף היו מכירות של המותגים העצמאיים שלה.

לפיכך פתיחת החלון של הרגולציה הישראלית, שאפשר לייצא אלינו בשנה שעברה את הרכב החשמלי GE3, היווה עבור החברה "פיילוט" בעל חשיבות אסטרטגית לקראת חדירה לאירופה למרות, שכלי הרכב עצמם עדיין לא עונים לתקינה אירופאית מלאה (WVTA) והכמות שלהם מוגבלת בינתיים לכמה מאות יחידות.

ה- GE3 הושק בסין ב-2017 תחת שם המותג TRUMPCHI והוא מציג עיצוב די ותכליתי שאופייני לאותה תקופה. יש לו פרופורציות, שנעות על הגבול שבין קרוס-אובר למוביל נוסעים, חרטום מאסיבי עם פנסים צרים ועדכניים, פרופיל צד די מגושם וזנב גבוה, שאופייני למיניוואנים. הממדים תואמים את פלח המיד-סייז אם כי הרכב רחב משמעותית מרוב המתמודדים בקבוצה. בסך הכל בצבעים הנכונים ועם חישוקי 18' ה- GE3 מצליח להיראות די עדכני. אולי לא מסובב ראשים ברחוב אבל מצליח להשתלב היטב בנוף המוטורי של כבישי ישראל מבלי לשאת סטיגמה שלילית.

למרות בסיס גלגלים קצר יחסית, תא הנוסעים מצליח להעניק תחושה מרווחת. הרוחב והגובה הנכבדים מספק שפע של מרחב לכתפיים ולראש מלפנים ומאחור, המושב האחורי רחב מספיק בשביל שני מבוגרים פלוס מתבגר והרצפה השטוחה מספקת מרחב סביר לרגליהם של נוסעים ממוצעי קומה. בונוס חשוב הוא תא מטען רחב ושטוח, שלא דורש לשלם מחיר על אכסון סוללה גדולה כמו בדגמי פלאג-אין (הסוללה ממוקמת מתחת לרצפה). בסך הכל הרכב מקבל ציון גבוה בפרק השימושיות.

GAC מייצרת כ-1.8 מיליון מכוניות בשנה עבור טויוטה, הונדה ומיצובישי וההשפעה היפנית בהחלט ניכרת בעיצוב הפנים של ה-GE3. עמדת הפיקוד תכליתית ופשוטה לתפעול עם לוח מחוונים אנלוגי נוסח דגמי הדור היוצא של טויוטה, המתגים מאורגנים היטב וקלים לזיהוי ולימוד ולמעט מתג שליטה סיבובי בהילוכים אין בתא שום מרכיב "חשמלי-עתידני", שירתיע טכנופובים. הדיפונים מבוססים על פלסטיק נוקשה אבל איכות הייצור והגימור גבוהה ומרגישה "יפנית", בידוד הרעשים יעיל וריפוד העור על המושבים (חלק מהאבזור התקני) מספק אלמנט משדרג סטטוס.

כמו יצרניות רבות בסין GAC מתחילה לאמץ רק השנה מערכות סיוע מתקדמות לרכב (ADAS) ובינתיים הרכב מציע חבילה פאסיבית שכוללת מערכת התרעה של מובילאיי, מצלמה היקפית ועוד. כפיצוי מקבלים מערכת מולטימדיה בעברית, גג חשמלי ועוד פריטי אבזור די נדיבים ביחס למקובל בפלח.

רוב המכוניות החשמליות בהן פגשנו עד היום נעו בין קוטב של "הנעה חזקה וספורטיבית", טווח ארוך ומחיר יקר (יגואר I-PACE , אאודי E-TRON וכו'), לבין קוטב "חסכוני והגיוני", עם מחיר, טווח וביצועים מתונים (רנו זואי, ניסן ליף, יונדאי איוניק חשמלית וכו').

ה-GE3 בוחרת בדרך ביניים עם מנוע חשמלי בהספק מכובד (177 כ"ס) וסוללה בקיבולת גבוהה יחסית של כ-54 קילוואט-שעה. לרכב אין אמנם שלל מצבי תכנות כמו אצל כמה מהמתחרים המתקדמים, וגם לא שליטה בעוצמת המחזור בבלימה. אבל במצב ברירת המחדל, שמנוהלת על ידי המחשב, עושה עבודה טובה. הביצועים נמרצים, תגובת הדוושה מידית וצבירת המהירות אינטנסיבית ולינארית מעמידה ועד לכניסת מגביל המהירות לפעולה באזור ה-150 קמ"ש. הרכב מושך במרץ גם בעליות ארוכות אם כי מטבע הדברים נהיגה אגרסיבית כזו תקצר משמעותית את הטווח הריאלי.

ואם כבר בטווח עסקינן, בסין מדורג הדגם עם טווח של 410 קילומטר על פי תקן NEDC המקל. בישראל/אירופה היצרן נוקב בכ-310 ק"מ על פי תקן WLTP המחמיר יותר אבל כמקובל הפעלת המזגן, בשילוב עם עליות ונהיגה נמרצת, יגלחו מידית כמה אחוזים טובים מהטווח. לא בחנו לעומק את הטווח הריאלי במלואו היא, שקצב התרוקנות הסוללה די תואם את יעד הטווח המוצהר ושימושי בהחלט עבור הנהגים שצורכים קילומטרז' ממוצע ומקפידים על טעינה סדירה.

מהנדסי GAC מודעים כנראה לעובדה, שהדרישות הדינמיות של הנהגים באירופה גבוהות מאלו של הנהגים בסין. לפיכך כלי הרכב, שמגיעים לארץ, עוטים עליהם צמיגים רחבים ואיכותיים מבית "מישלין" ולא מבית מותג סיני עלום. הצמיגים מחדדים את תחושת ההיגוי ומשפרים את התנהגות הכביש בסיוע מרכז כובד נמוך, שנובע מהתקנת הסוללה ברצפה. בסך הכל זו לא מכונית לעינוגי נהיגה אבל התחושה על הכביש אינה נופלת משמעותית מזו של רוב המתחרות המערביות החשמליות. מנגד המתלים חושפים את גילו ההנדסי של הרכב ונוטים להגיב בצורה נוקשה על מהמורות גדולות ועל רמפות הרעדה. הנטרול של מהמורות עירוניות טיפוסית מתבצע במורה די חלקה ונטולת דרמה.

במחיר שמתחיל ב-139 אלף שקל מציע ה-GE3 לשוחרי הרכב החשמלי יחס די גבוה של טווח/ביצועים/אבזור למחיר. הוא בנוי היטב, זריז ויכול למלא 80% מהמטלות הטיפוסיות של רכב כזה. אבל החשיבות האמתית שלו היא לא ברכב עצמו - שכאמור ישווק כאן בכמות מוגבלת - אלא היותו הכנה לקראת דגמי הדור החדש של המותג שיציעו כאן טווח רציני והנדסה בליגה של טסלה - בשני שליש מחיר.

מפרט טכני

מנוע: חשמלי וסוללת ליתיום של 54 קילוואט-שעה
הספק: 177 כ"ס
מומנט: 30 קג"מ
תיבת הילוכים: רציפה
זינוק מאפס ל-100 קמ"ש: 8.6 שניות
מהירות מרבית: 156 קמ"ש
טווח נסיעה (WLTP): עד 309 ק"מ
פליטת CO2: אפס
אורך: 4.4 מ'
רוחב: 1.82 מ'
גובה: 1.64 מ'
בסיס גלגלים: 2.56 מ'
משקל עצמי: 1650 ק"ג
נפח תא מטען: 370 ליטר
מחיר: החל מ-139 אלף שקל

חלק מהמתחרות

MG E-ZS

הגרסה החשמלית של הג'יפון MG-ZS לבית סאייק הסינית עולה 139 אלף והיא היום החשמלית הנמכרות ביותר מסוגה. הרכב מציע ממדים דומים למתחרה עם בסיס גלגלים של 2.58 מ' ותא מטען של 448 ליטר. סוללה קטנה יותר מכתיבה טווח של עד 263 כ"ס והספק המנוע עומד על 143 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר

קיה נירו/יונדאי קונה

לגרסאות החשמליות החזקות והיקרות של האחיות מקבוצת יונדאי מוטורס יש גרסה מתונה עם סוללה של 40 קילוואט-שעה וטווח נסיעה של כ-290 ק"מ ( WLTP ). הן מציעות תא נוסעים מרווח ומאובזר, מנוע בהספק 135 כ"ס שלדה מוכחת וביצועים מתונים ועשויות לעלות בישראל בסביבות ה-170 אלף שקל

פיז'ו 2008 חשמלית

לגרסה החשמלית של הג'יפון הצרפתי החדש, שאמורה להגיע בהמשך השנה, יש תא נוסעים מרווח ודיגיטלי עם בסיס גלגלים של 2.6 מ', תא מטען של 434 ליטר וערכת ADAS מקיפה. המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס ו-26 קג"מ ומשודך לסוללה של 50 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של כ-310 כ"ס

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד