גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסינים מחדשים את הזרם: הקרוס אובר החשמלי החדש של GAC

הקרוס אובר החשמלי GE3 הספיק לנחות כאן לפני פרוץ המשבר ● הוא מציע יחס גבוה של שימושיות-למחיר, ביצועים זריזים, איכות ייצור מכובדת וטווח נסיעה הגיוני בין-טעינות עבור פלח המחיר בו הוא ממוצב

GE3 של גאק / צילום: יח"צ
GE3 של גאק / צילום: יח"צ

אם מישהו מחפש בימים אלה קורטוב של נחמה בתוך המציאות הקודרת, אפשר למצוא כזה בשוק הרכב הסיני. משבר הקורונה פגע בשוק הזה פגיעה אנושה הן בצד ההיצע, בעקבות השבתת כל ייצור הרכב בסין, והן בצד הביקוש בשל הבידוד והפגיעה בהכנסה של מיליוני לקוחות-בפוטנציה.

מכירות כלי הרכב החדשים דעכו בעשרות אחוזים, תזרים המזומנים נקטע אבל אף אחד לא התפנה לתלונות והאשמות. בתוך שבועות בודדים הוסבו מפעלי רכב לייצור המוני של מסיכות וציוד רפואי ופסי ייצור, שרק לפני חודשיים-שלושה ייצרו רכבי פנאי מפוארים, החלו להרכיב אלפי אמבולנסים ממוגנים ורכבי טיהור ופינוי. גם השיווק עבר בן לילה מאולמות התצוגה לרשת.

כיום שוק הרכב הסיני עדיין לא התאושש לגמרי אבל מפעלי ייצור הרכב החדש כבר עובדים בקיבולת כמעט מלאה, הלקוחות מתחילים לחזור לאולמות התצוגה ומכירות הרכב נמצאות במסלול להתאוששות מהירה במחצית השנייה של השנה.

ציניקנים יטענו, שתגובה הרואית ומהירה כזו יכולה להתרחש רק במדינה ממושמעת עם שלטון ריכוזי כמו סין. אבל במבחן התוצאה, ייתכן שזו הדרך הנכונה.

את יצרנית הרכב הממשלתית GAC ("גואנגזו אוטומוביל קורופוריישן") פקד המשבר בעיתוי רגיש במיוחד, בעיצומו של ניסיון לייצא כלי רכב חשמליים לאירופה. GAC היא אמנם חברת ענק, שממוקמת במקום ה-189 ברשימת פורצ'ן 500 וייצרה בשנה שעברה כ-2.2 מיליון כלי רכב. אבל מתוכם כ-83% יוצרו עבור מותגים זרים ורק כ-384 אלף היו מכירות של המותגים העצמאיים שלה.

לפיכך פתיחת החלון של הרגולציה הישראלית, שאפשר לייצא אלינו בשנה שעברה את הרכב החשמלי GE3, היווה עבור החברה "פיילוט" בעל חשיבות אסטרטגית לקראת חדירה לאירופה למרות, שכלי הרכב עצמם עדיין לא עונים לתקינה אירופאית מלאה (WVTA) והכמות שלהם מוגבלת בינתיים לכמה מאות יחידות.

ה- GE3 הושק בסין ב-2017 תחת שם המותג TRUMPCHI והוא מציג עיצוב די ותכליתי שאופייני לאותה תקופה. יש לו פרופורציות, שנעות על הגבול שבין קרוס-אובר למוביל נוסעים, חרטום מאסיבי עם פנסים צרים ועדכניים, פרופיל צד די מגושם וזנב גבוה, שאופייני למיניוואנים. הממדים תואמים את פלח המיד-סייז אם כי הרכב רחב משמעותית מרוב המתמודדים בקבוצה. בסך הכל בצבעים הנכונים ועם חישוקי 18' ה- GE3 מצליח להיראות די עדכני. אולי לא מסובב ראשים ברחוב אבל מצליח להשתלב היטב בנוף המוטורי של כבישי ישראל מבלי לשאת סטיגמה שלילית.

למרות בסיס גלגלים קצר יחסית, תא הנוסעים מצליח להעניק תחושה מרווחת. הרוחב והגובה הנכבדים מספק שפע של מרחב לכתפיים ולראש מלפנים ומאחור, המושב האחורי רחב מספיק בשביל שני מבוגרים פלוס מתבגר והרצפה השטוחה מספקת מרחב סביר לרגליהם של נוסעים ממוצעי קומה. בונוס חשוב הוא תא מטען רחב ושטוח, שלא דורש לשלם מחיר על אכסון סוללה גדולה כמו בדגמי פלאג-אין (הסוללה ממוקמת מתחת לרצפה). בסך הכל הרכב מקבל ציון גבוה בפרק השימושיות.

GAC מייצרת כ-1.8 מיליון מכוניות בשנה עבור טויוטה, הונדה ומיצובישי וההשפעה היפנית בהחלט ניכרת בעיצוב הפנים של ה-GE3. עמדת הפיקוד תכליתית ופשוטה לתפעול עם לוח מחוונים אנלוגי נוסח דגמי הדור היוצא של טויוטה, המתגים מאורגנים היטב וקלים לזיהוי ולימוד ולמעט מתג שליטה סיבובי בהילוכים אין בתא שום מרכיב "חשמלי-עתידני", שירתיע טכנופובים. הדיפונים מבוססים על פלסטיק נוקשה אבל איכות הייצור והגימור גבוהה ומרגישה "יפנית", בידוד הרעשים יעיל וריפוד העור על המושבים (חלק מהאבזור התקני) מספק אלמנט משדרג סטטוס.

כמו יצרניות רבות בסין GAC מתחילה לאמץ רק השנה מערכות סיוע מתקדמות לרכב (ADAS) ובינתיים הרכב מציע חבילה פאסיבית שכוללת מערכת התרעה של מובילאיי, מצלמה היקפית ועוד. כפיצוי מקבלים מערכת מולטימדיה בעברית, גג חשמלי ועוד פריטי אבזור די נדיבים ביחס למקובל בפלח.

רוב המכוניות החשמליות בהן פגשנו עד היום נעו בין קוטב של "הנעה חזקה וספורטיבית", טווח ארוך ומחיר יקר (יגואר I-PACE , אאודי E-TRON וכו'), לבין קוטב "חסכוני והגיוני", עם מחיר, טווח וביצועים מתונים (רנו זואי, ניסן ליף, יונדאי איוניק חשמלית וכו').

ה-GE3 בוחרת בדרך ביניים עם מנוע חשמלי בהספק מכובד (177 כ"ס) וסוללה בקיבולת גבוהה יחסית של כ-54 קילוואט-שעה. לרכב אין אמנם שלל מצבי תכנות כמו אצל כמה מהמתחרים המתקדמים, וגם לא שליטה בעוצמת המחזור בבלימה. אבל במצב ברירת המחדל, שמנוהלת על ידי המחשב, עושה עבודה טובה. הביצועים נמרצים, תגובת הדוושה מידית וצבירת המהירות אינטנסיבית ולינארית מעמידה ועד לכניסת מגביל המהירות לפעולה באזור ה-150 קמ"ש. הרכב מושך במרץ גם בעליות ארוכות אם כי מטבע הדברים נהיגה אגרסיבית כזו תקצר משמעותית את הטווח הריאלי.

ואם כבר בטווח עסקינן, בסין מדורג הדגם עם טווח של 410 קילומטר על פי תקן NEDC המקל. בישראל/אירופה היצרן נוקב בכ-310 ק"מ על פי תקן WLTP המחמיר יותר אבל כמקובל הפעלת המזגן, בשילוב עם עליות ונהיגה נמרצת, יגלחו מידית כמה אחוזים טובים מהטווח. לא בחנו לעומק את הטווח הריאלי במלואו היא, שקצב התרוקנות הסוללה די תואם את יעד הטווח המוצהר ושימושי בהחלט עבור הנהגים שצורכים קילומטרז' ממוצע ומקפידים על טעינה סדירה.

מהנדסי GAC מודעים כנראה לעובדה, שהדרישות הדינמיות של הנהגים באירופה גבוהות מאלו של הנהגים בסין. לפיכך כלי הרכב, שמגיעים לארץ, עוטים עליהם צמיגים רחבים ואיכותיים מבית "מישלין" ולא מבית מותג סיני עלום. הצמיגים מחדדים את תחושת ההיגוי ומשפרים את התנהגות הכביש בסיוע מרכז כובד נמוך, שנובע מהתקנת הסוללה ברצפה. בסך הכל זו לא מכונית לעינוגי נהיגה אבל התחושה על הכביש אינה נופלת משמעותית מזו של רוב המתחרות המערביות החשמליות. מנגד המתלים חושפים את גילו ההנדסי של הרכב ונוטים להגיב בצורה נוקשה על מהמורות גדולות ועל רמפות הרעדה. הנטרול של מהמורות עירוניות טיפוסית מתבצע במורה די חלקה ונטולת דרמה.

במחיר שמתחיל ב-139 אלף שקל מציע ה-GE3 לשוחרי הרכב החשמלי יחס די גבוה של טווח/ביצועים/אבזור למחיר. הוא בנוי היטב, זריז ויכול למלא 80% מהמטלות הטיפוסיות של רכב כזה. אבל החשיבות האמתית שלו היא לא ברכב עצמו - שכאמור ישווק כאן בכמות מוגבלת - אלא היותו הכנה לקראת דגמי הדור החדש של המותג שיציעו כאן טווח רציני והנדסה בליגה של טסלה - בשני שליש מחיר.

מפרט טכני

מנוע: חשמלי וסוללת ליתיום של 54 קילוואט-שעה
הספק: 177 כ"ס
מומנט: 30 קג"מ
תיבת הילוכים: רציפה
זינוק מאפס ל-100 קמ"ש: 8.6 שניות
מהירות מרבית: 156 קמ"ש
טווח נסיעה (WLTP): עד 309 ק"מ
פליטת CO2: אפס
אורך: 4.4 מ'
רוחב: 1.82 מ'
גובה: 1.64 מ'
בסיס גלגלים: 2.56 מ'
משקל עצמי: 1650 ק"ג
נפח תא מטען: 370 ליטר
מחיר: החל מ-139 אלף שקל

חלק מהמתחרות

MG E-ZS

MG-ZS_EV-2020-1 / צילום: יח"צ

הגרסה החשמלית של הג'יפון MG-ZS לבית סאייק הסינית עולה 139 אלף והיא היום החשמלית הנמכרות ביותר מסוגה. הרכב מציע ממדים דומים למתחרה עם בסיס גלגלים של 2.58 מ' ותא מטען של 448 ליטר. סוללה קטנה יותר מכתיבה טווח של עד 263 כ"ס והספק המנוע עומד על 143 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר

קיה נירו/יונדאי קונה

יונדאי קונה 2020 חשמלית / צילום: יח"צ

לגרסאות החשמליות החזקות והיקרות של האחיות מקבוצת יונדאי מוטורס יש גרסה מתונה עם סוללה של 40 קילוואט-שעה וטווח נסיעה של כ-290 ק"מ ( WLTP ). הן מציעות תא נוסעים מרווח ומאובזר, מנוע בהספק 135 כ"ס שלדה מוכחת וביצועים מתונים ועשויות לעלות בישראל בסביבות ה-170 אלף שקל

פיז'ו 2008 חשמלית

פג'ו 2008 חשמלית / צילום: יח"צ

לגרסה החשמלית של הג'יפון הצרפתי החדש, שאמורה להגיע בהמשך השנה, יש תא נוסעים מרווח ודיגיטלי עם בסיס גלגלים של 2.6 מ', תא מטען של 434 ליטר וערכת ADAS מקיפה. המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס ו-26 קג"מ ומשודך לסוללה של 50 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של כ-310 כ"ס

עוד כתבות

עליית מחירים. קורקינטים בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

רוכבות על הגל: חברות הקורקינטים השיתופיים נהנות מגידול במספר המשתמשים - ומעלות מחירים

אחרי שהחברות חוו פגיעה משמעותית בהיקף השימושים במהלך הסגר, כעת הן מדווחות על עלייה ● לאחרונה עדכנה ווינד כי היא מייקרת את המחיר לדקת רכיבה ובירד שינתה את המחירים גם כן ● יחד עם הגידול עולה שיעור הנפגעים בתאונות דרכים

קניון שבעת הכוכבים בחודש שעבר. חיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות לקניונים / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאזן האימה החדש של הקניונים: זארה מכתיבה מודל תשלומים חדש והיא לא היחידה

כך נראה המאבק בין רשתות האופנה לחברות הנדל"ן על השכירות ודמי הניהול בימי הקורונה • החנויות דורשות שהקניונים יתחשבו בפדיונות הקורסים שלהן • חלק מהקניונים נתנו "הקלות קורונה", אבל נשמעות גם טענות על ניצול המצב • האם ההפסדים של מליסרון ברבעון האחרון הם רק קצה הקרחון?

ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

איך מודדים עבודה מהבית? כלי עזר למשקיעים בימי קורונה

עובדים וחברות עוברים בעקבות הקורונה לעבודה מהבית, ובשוק האמריקאי נוצרה קבוצת חברות שמפתחות כלי עבודה מרחוק ומניותיהן נוסקות בחדות ● אילו פעילויות נכללות תחת ההגדרה "Work From Home", וכיצד ייראה מדד דמיוני ייעודי לסקטור זה?

בצלאל מכליס / צילום: אלביט מערכות, יח"צ

עלייה של 65% ברווחי אלביט מערכות ברבעון השני

בשורה התפעולית הציגה אלביט עלייה של 47% ברווח שהגיע לרמה של כ-117 מיליון דולר ● החברה נהנתה מרווח הון בהיקף של כ-35 מיליון דולר בעקבות מכירת בניינים (ושכירתם מחדש) על ידי החברה הבת של אלביט בארה"ב

האי אלוניסוס ביוון / צילום: שאטרסטוק

בדרך לפתיחת השמיים? רשימת המדינות הירוקות תפורסם מחר

האם ענף התעופה והתיירות יכול להתרומם בתוך יומיים? התשובה היא לא ● בדומה לענפים רבים נדרשת פה היערכות גדולה והכאוס ואי הוודאות מובילים את חברות התעופה שלא לקפוץ ולתכנן לו"ז טיסות

ח"כ תהילה פרידמן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"צאו לכמה בחירות שתרצו - אף אחד לא יעלם": נאום הבכורה שמסעיר את הכנסת והרשת

"יש בעולם שלי המון אמת ויופי. אבל לא כל האמת. לא כל היופי. אני לא רוצה שכולם יהפכו להיות אני" ● תהלה פרידמן, ח"כ מכחול לבן, נשאה השבוע במשך 11 דקות נאום בכורה יוצא דופן בכנסת שכולו בעד קירוב לבבות ואחדות ● למעלה ממיליון איש כבר צפו

אחוזת ראשונים / צילום: סיון שוב עמי

בדיור המוגן מסתכלים לטווח הארוך וממשיכים לבנות, אבל הרבה יותר קשה לשווק בקורונה

כמו בתי דיור מוגן אחרים, גם באחוזת ראשונים נקטו צעדים מחמירים בתקופת סגר הקורונה, והתמודדו עם הפחד הגדול מהידבקות ● אבל המגבלות והחששות לא עצרו את הבעלים מלקדם את בנייתם של שלושה בתי דיור מוגן נוספים ● בונים מחדש - האתגרים של ענף הנדל"ן

בני רוזנברג ז"ל במסיבת הפרידה מ"גלובס" / צילום: תמונה פרטית

"אמרת בני רוזנברג אמרת 'בית הדפוס של גלובס'"

רוזנברג, שניהל את בית הדפוס למעלה מ-20 שנה, נפטר השבוע • ילדיו ועמיתים לשעבר מספרים עליו

אסי (אסא) לוינגר, מנכ"ל אנרג'יקס  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אנרגיה ירוקה: קפיצה של 118% ברווחי אנרג'יקס ברבעון השני

את החצי הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של כ-132 מיליון שקל, צמיחה של 8% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 ● בשורה התחתונה רשמה החברה עלייה של 45% ברווח הנקי לכ- 46 מיליון שקל

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

פתיחה מעורבת בוול סטריט; סיסקו צונחת בכ-10% אחרי הדוחות

מדד הנאסד"ק מטפס ב-0.45, מדד S&P 500 נפתח בירידות קלות, במרחק נגיעה מהשיא ● לראשונה מפרוץ הקורונה, דרישות האבטלה השבועיות בארה"ב ירדו מתחת למיליון ● שיעור האבטלה באוסטרליה עלה ביולי ל-7.5%, שיא של 22 שנים

ישראל כץ / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

הבנקים הגדולים מנסים לעכב את התחרות בצל משבר הקורונה, מה יעשה משרד האוצר?

הפועלים ולאומי נדרשים לצמצם את המסגרות בכרטיסי אשראי עד סוף ינואר ומבקשים דחייה • חברות כרטיסי האשראי, שהפכו למתחרות בבנקים, חוששות מפגיעה בגיוס לקוחות ומתנגדות

מה נמכר לאחרונה באזור עמק יזרעאל בפחות ממיליון שקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי , גלובס

איזו דירה אפשר לקנות באזור עמק יזרעאל בפחות ממיליון שקל

בסכום כזה אפשר למצוא דירות 4 חדרים בנוף הגליל, ביקנעם עילית, בעפולה ובמגדל העמק

המייסדים עמית בן דב (משמאל) ואילון רשף / צילום: רמי זרנגר

ישר לצמרת: הכירו את הסטארט-אפ הישראלי שהשלים גיוס לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר

חברת Gong.io גייסה 200 מיליון דולר והפכה להיות אחת החברות הפרטיות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בישראל • החברה מפתחת מערכת מבוססת בינה מלאכותית לשיפור הביצועים של אנשי המכירות • עמית בן דב, מנכ"ל החברה ומייסד-שותף: "המכירות עלו פי שלושה בתקופת הקורונה"

דב קוטלר / צילום: גדי דגון, יח"צ

הפועלים ממשיך להפריש בגין הפסדי אשראי והרווח צנח בכ-85%

המשבר הכלכלי ומגפת הקורונה ממשיכים לטלטל את תוצאות בנק הפועלים ● בנטרול ספיחי הפרשות שבהן היה מעורב הבנק בארה"ב ההיפרדות הסופית מישראכרט ועוד היבטים "חריגים", רשם הבנק ברבעון השני רווח נקי של 161 מיליון שקל ●  תיק האשראי לציבור של הבנק קטן ברבעון השני ב-2%

קניות מקוונות / צילום: SHUTTERSTOCK

קונים פחות, מתלוננים יותר: ישראל נמצאת מאחור בשביעות הרצון מרכישות אונליין

לפי מחקר שערכה גוגל לקראת הקמת מכללה חדשה, ישראל היא המדינה שבה שיעור הקניות המקוונות למוצרי פנאי גדל בזמן הקורונה בשיעור הכי נמוך ביחס למדינות אחרות ● הצרכנים במצרים היו הקרובים ביותר לקשיים שהעלו הצרכנים הישראלים

מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר

רוכש חדש מתעניין באל על: איש הנדל"ן מאיר גורביץ

גורביץ (65) הוא איש עסקים ישראלי-בריטי, ובעל פעילות עסקית חובקת עולם ● עיסוקו מתמקד בעיקר בנדל"ן מניב ● גורביץ לא העביר הצעת מחיר אולם פנה כאמור לרשות החברות לקבל היתר

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות: מדד הבנקים צנח ב-2%, קמהדע קפצה בכ-8%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.69% ומדד ת"א 90 השיל 0.08% ● ירידות בבורסות אירופה ● מניית בנק הפועלים איבדה 2% לאחר הדוחות ● סומוטו צנחה בכ-15%

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי, גלובס

תם ונשלם: אושרה עסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום

שר התקשורת יועז הנדל אישר את העסקה בתנאים שישאירו את גולן טלקום כמפעיל וירטואלי

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 12 באוגוסט 2020

אמש באיכילוב: 8 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

פיתוח תשתיות עבור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: כדיה לוי

תוכנית התשתיות הלאומיות 2020: עלות הקו הסגול בתל-אביב זינקה ב-2.4 מיליארד שקל

כך עולה מהדוח השנתי על תוכנית התשתיות הלאומית ● התחבורה צפויה למשוך את מירב ההשקעות בתשתיות בשנים הקרובות ● העלות הכוללת של התוכנית: 230 מיליארד שקל