גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: התנהלות זוגית ומשפחתית בימי קורונה

הקורונה נטלה ממאות אלפי אזרחים את הביטחון "לשלוט על החיים" ● יש בה נזק וסכנה גדולה מהמהות עצמה ● במצב שכזה עשוי הפחד לנהל אותנו

זוג קשישים בקניות בשוק / צילום: Oded Balilty, Associated Press
זוג קשישים בקניות בשוק / צילום: Oded Balilty, Associated Press

בימים כתיקונם אנו מכירים את הסטטיסטיקה המראה כי בין 33% ל-35% מהזוגות הרשומים כנשואים ברבנות -מתגרשים. בפועל במספר הזה גדול יותר כשאנו כוללים את הזוגות שנישאו שלא באמצעות הרבנות אלא נישואים אזרחיים, טקסי נישואים אזרחיים או נישואים בחו"ל.

עובדה נוספת שחוזרת על עצמה באדיקות היא כי מידי שנה, בסופם של חגי ראש השנה ופסח, ישנו גידול בבקשות לפתיחת תיקי גירושים. סטטיסטיקה זו משקפת את התוצאה של כינוס ביתי בחופשות חג אלה, חופשות אלה מציפות ביתר שאת את הבעיות שבני הזוג והמשפחה חוו לאורך כל השנה, אלא שבתקופה שכזו הדבר מתעצם הרבה יותר, מעצם "שהות הביחד" בבית, חוסר היכולת להכיל, עצבנות יתר, הילדים שהם "מנוע" שמייצר צרכים ודרישה לפתרונות לחוסר המעש. על כל אלה באות אי הבנות בין בני הזוג.

לימי הקורונה, לצערי הרב, אין כל דומה לאותן חופשות חג שתיארתי, בעייתיות ככל שיהיו.

הקורונה הגיע לפתחנו ללא כל הכנה, היא פגשה אותנו בהפתעה כשאנו לא מכירים ולא מוכנים לאירוע עולמי שכזה ובסוף היום הוא מתנהל בבית האישי והפרטי שלנו.

הקורונה הביאה איתה לא רק את השהייה בבית, אלא את ההגדרה של סגר ובידוד. סגר כי אנו אפילו לא יכולים לאפשר לנו לצאת "לנשום אוויר". בידוד במובן שאנו נאלצים בהכרח לבודד ולנתק את עצמנו מהמשפחה הגרעינית והחברים. אימא, אבא, סבתא וסבא אשר היו חלק מהתנהלותנו בשוטף בסיוע, בעזרה ובשמרטפות גם הם כבר לא חלק מהיום יום ומהשגרה.

על כל אלה מתווסף קושי נוסף ומהותי להתנהלות הבית, הזוגיות והמשפחה. מדובר על הקושי והלחץ הכלכלי באופן הבוטה והקשה ביותר שהכרנו, החשש של איבוד הפרנסה, סוגיה שכשלעצמה מייצרת לחץ ודאגה ואינה מוסיפה בחלק גדול מהמקרים להתנהלות מכבדת, מכובדת ונוחה. הלחץ שנגרם כתוצאה מהריחוק ממקום העבודה, המשפחה והחברים יש בו כדי להחמיר את הלחצים ולהביא לכדי סכסוכים.

חוקים חדשים הביאה הקורונה, ובעיקר היא הביאה איתה באופן הנוכח ביותר את אי הוודאות באשר למקור הפרנסה - בין אם אנחנו שכירים או עצמאים. אי הוודאות והפחד הם מוטיב פסיכולוגי ידוע שמאיץ רגישות, עצבנות ודאגה. הפרנסה היא ערך בסיסי, אשר מעבר לפרקטיקה שמאפשרת תשלום חשבונות מייצרת פן פסיכולוגי של ביטחון וכמובן בימים שבתיקונם אומרת עלי "מי אני" ו"מה אני שווה". ביכולת להתפרנס יש סוג של שליטה על החיים, ולבטח האפשרות הבסיסית לשרוד ולהתנהל במובן של תיכנון העתיד.

הקורונה נטלה ממאות אלפי אזרחים את הביטחון "לשלוט על החיים", גם אם הוא היה "לכאורה" ההשפעה הפסיכולוגית של איבוד הפרנסה. יש בה נזק וסכנה גדולה מהמהות עצמה. במצב שכזה עשוי הפחד לנהל אותנו.

כשנהפוך את המילה פחד, נקבל את המילה דחף. לפחד במובן הכללי ישנם שני צדדים: יש בו כדי להעיר אותנו, יש בו כדי לגרום לנו לדריכות, אבל יש בו גם את הצד השלילי שמביא אותנו לחוסר שליטה, להתנהגות לא אחראית, בעיקר אם קודם לכן השגרה הייתה עבורנו מקור ליציבות, מקור ליכולת השליטה שלה אנו נדרשים, ועכשיו המציאות המוכרת התהפכה עלינו.

אי היכולת לצפות עתיד ולהתפרנס מייצר פחד קיומי. זה עשוי להביא לדיכאון ולערער איזונים בתא המשפחתי וכמובן להביא לידי מחלוקות.

כשכל אלה מתקיימים ובאים על רקע בית או זוגיות שלא הייתה קודם לכן במתכונת יחסים בריאה, הרי שהדבר מציף רגשות נוספים, עם כעסים וחוסר יכולת הכלה. התוצאה היא הרעה ביחסים עד גדי אלימות מילולית ופיזית. לאחרונה דיווח משרד הרווחה על עליה של 760% במקרי אלימות בקרב משפחות, אלימות שהופגנה על ידי נשים וגברים גם יחד.

ראוי לציין כי מצב אנומלי זה הוא רלוונטי גם לבתים ומשפחות שמבחינתם לא חוו קשיים בהתנהלות הזוגית שלהם, אך כאמור תנאים חדשים ובלתי מוכרים אלה מביאים אותם להכיר בהכרח התנהלות שונה של בני הזוג שלהם והדבר עשוי לייצר בעיות בקשר שלהם לעתיד לבוא.

הציניקנים אומרים כי בסוף ימי הקורונה נגלה שני סימפטומים עיקרים שיבואו לידי ביטוי: או באמצעות ילודה מוגברת של ילדי קורונה - Baby Corona - והשני יבוא לידי ביטוי בכמות הבקשות לפתיחת תיקי גירושים ופירוק משפחות ובתים, ולאספקט הקיומי הכלכלי יש משקל לא מבוטל בנושא לאורך זמן.

בהינתן שאלה העובדות ואלה גם מוכרות לרשויות המדינה, ולצערי כמו אזרחים רבים אני חווה כאוס בהחלטות משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה וביכולות לתת מענה למובטלים הרבים, הייתי מצפה שמי מבין הגורמים האחראים ייקח על עצמו את האחריות ההסברתית, או יפעיל מוקד שיעזור ויסייע במתן הדרכה כלכלית כיצד נכון וניתן להתנהל בימים אלה על מנת להקטין תסכולים וחרדות.

בהינתן שזהו אסון בינלאומי שניחת על האזרחים, הרי אחריותה של המדינה לספק תשובות, סיוע ועזרה. במתן ייעוץ ככלי הרגעה יש בהם תרומה לא פחות חשובה מפיצוי כספי.

סוגיה נוספת שעשויה להדאיג וביום שאחרי תישאר "מנת חלקו של האזרח הקטן", היא מדיניות בנק ישראל והתנהלות הבנקים כתוצאה מתשלומים שלא שולמו, צ'קים והוראות קבע שלא כובדו. עד כה אין החלטה ברורה אשר מטרתה לשמור על האזרח ביום שאחרי, נוסף למכלול הקשיים שבהם הוא ימצא את עצמו תתווסף הסכנה וההגדרה שלו כ"מוגבל" או ככזה שאינו זכאי לקבל תקרת אשראי כפי שהיה בעבר, דבר שיש בו כדי להכביד על בניית העתיד.

לצערי, צעדי הבנקים נכון להיום הם בבחינת אשליה ובעיקר ניצול הזדמנות של מצב בו ישנה הקשבה אליהם, לאור נתוני הצפייה והשמיעה במדיה, זהו ניסיון ליצירת תדמית חיובית עבורם בקשר המושג "ערבות הדדית", שבפועל אין בו כל ממש.

הפרסומים שנקטו הבנקים, יש בהם ניצול הזדמנות ציני שבעיקר מבקש לשרת את תדמיתם. ההבטחות על דחיית הלוואות, מלווה בתשלום ריביות חריגות (ריבית על ריבית), הבטחות להתחשבות והגדלת מסגרות אשראי מתקיים ברובו לאלה שבימים כתיקונם "זכאים לזה" המדיניות המוכרת של מתן "מטרייה בקיץ" לאלה שנזקקים, לו לרוב, מתקיים לצערי גם בימים אלה ונדמה לי שבעיקר זו אחריותו של בנק ישראל לקבוע צו שעה אחר ולא רק בהיבט הכלכלי אחא גם בהיבט שלוות הנפש והרוגע שהציבור ומשרי הבית זקוקים לו מאוד בימים אלה.

הכותב הוא יועץ זוגי, מומחה להתנהגות צרכנים

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב