גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם חברות התעופה כבר מתחילות לתכנן את לוח הזמנים לחזרה

בניסיון להקל על הגירעון העצום אליו נקלעו, חברות התעופה רוצות שגם נמלי התעופה יסייעו להן ע"י הפחתת אגרות ● בחלק מהם זה כבר קורה - מה הסיכוי שזה יקרה בנתב"ג? ● בתוך כך, מנכ"ל חברת הלואו קוסט הגדולה בעולם, ריאנאייר, מציג תחזית מעודדת לחזרה לשגרה

מאות אלפי מטוסים ברחבי העולם, מושבתים בשדות התעופה בצל הקורונה. ענף התעופה לא יחזור להיות מה שהכרנו / צילום: Associated Press
מאות אלפי מטוסים ברחבי העולם, מושבתים בשדות התעופה בצל הקורונה. ענף התעופה לא יחזור להיות מה שהכרנו / צילום: Associated Press

שאלת השאלות בתעופה היא מתי. אחריה תבוא שאלת האיך (ייראה ענף התעופה ביום שאחרי). עד אז, קברניטי חברות התעופה מנסים לתמרן בין ספקולציות ותחזיות ובתוך כך הם מנסים לראות מה יסייע להם להקל כלכלית על הגירעון העצום שאליו נקלעו - מחיר הדלק שצלל לשפל של כל הזמנים יבוא לעזרם, אבל זה לא מספיק. חברות התעופה רוצות שגם נמלי התעופה יסייעו להן דרך הפחתה של אגרות - בחלק מהם זה קורה ובאחרים - דוגמת נתב"ג, זה לא יקרה.

משבר הקורונה שסחרר את ענף התעופה לא נעצר בחברות התעופה. מדובר בתעשייה מעגלית שכל החוליות שבה מושפעות - מלונות, תחבורה ציבורית, מסעדות, מדריכי דרך וגם נמלי התעופה. כל חוליה בשרשרת הזו נקלעה למלחמת הישרדות. בנמלי התעופה ההכנסות צנחו; אין טיסות - אין אגרות ואין נוסעים שמוציאים כסף בשדה. מצד אחד החברות מצפות שנמלי התעופה יבואו לקראתן עם הקלה באגרות שתאפשר להן להתאושש מהמשבר - וגם גם נמלי התעופה ירוויחו מזה, מצד שני נמלי התעופה טוענים כי אין להם פריבילגיה כזו. עיני הנהלות נמלי התעופה כמו גם עיני מנכ"לי החברות נשואות למדינות בבקשה לסיוע ולתמיכה - בחלק מהמדינות היא כבר התקבלה (ארה"ב למשל) ובחלקן לא (ישראל).

נמלי תעופה בעולם נמצאים בחלקם בבעלות המדינות, דוגמת נתב"ג, ואחרים נמצאים בבעלות פרטית, דוגמת שדה התעופה הגדול בפרנקפורט. הכנסות נמלי התעופה תלויות בתנועת הנוסעים, בכסף שהם משאירים בחנויות בשטחי השדה ובאגרות המשולמות על-ידי חברות התעופה, חברות השכרת רכב ועוד. בדומה לחברות התעופה, גם נמלי תעופה ברחבי העולם מתריעים כי ללא סיוע הם לא יוכלו לשרוד את המשבר וכי מיליוני משרות נמצאות בסכנה - בנמל התעופה הית'רו לבדו מועסקים 70 אלף איש. נמלי התעופה מנסים למזער הוצאות דרך סגירת טרמינלים, או סגירה מוחלטת כשרבים מהם משמשים כיום כמגרשי חניה לאלפי המטוסים המקורקעים וגם למכוניות של חברות השכרה וליסינג. דיון נוסף בהקשר הזה נוגע למגזר הציבורי מול הפרטי - האם הגיוני להפחית אגרות מחברות תעופה (מגזר פרטי) ולגרוע מהכנסות המיועדות לציבור (מנמלי התעופה שבבעלות המדינה).

החזרה לשגרה תתחיל ברמת מחירים נמוכה

בשעה שתחזיות ארגוני התעופה דוחות את מועד החזרה לימים שטרום המגפה כבר לשנת 2022 ואפילו 2023, מציג מנכ"ל חברת הלואו קוסט הגדולה בעולם, ריאנאייר, תחזית מעודדת יותר. מייקל או'לרי סבור שצי המטוסים של רינאייר יתחיל להתעורר בצורה הדרגתית בחודש יוני. לאחר מכן, הוא מעריך, המחירים הנמוכים לחופשות של הרגע האחרון ביולי-אוגוסט בתוך אירופה, יעודדו את הנוסעים. "המספרים יחזרו לאט להיות לרמה הרגילה אבל לפחות בהתחלה, רמת המחירים תהיה נמוכה יותר", אומר או'לרי לרויטרס. "בשנייה שבה נתחיל לטוס נצא במבצעים בכדי למלא את המטוסים - מה שכל החברות יעשו. אם נמכור מושב ב-10, ב-5 או באירו אחד זה לא אכפת לנו, המטרה בשלב הראשון היא לא להרוויח כסף אלא להחזיר את המטוסים ואת הצוותים שלנו לאוויר". את שנת 2021 מגדיר אולרי כ"מקפצה" במובן של רווחיות שלא תגיע השנה. עוד אמר או'לרי כי "המחירים יהיו נמוכים, באמצעות מחיר הדלק שבשפל ואל זה אנחנו מצרפים את הקיצוץ בעלויות מצד נמלי תעופה, כולם ישלבו ידיים במטרה להחזיר את תנועת הנוסעים".

האם האגרות הללו אכן יופחתו? תלוי היכן. בכיר בחברת תעופה בינלאומית גדולה אמר ל"גלובס": "אנחנו מתחילים לתכנן את לו"ז החזרה, צעד צעד, ומגלים שנמלי תעופה שונים בעולם, בארה"ב ובאסיה למשל, כבר הודיעו על הפחתה באגרות שלהם תוך התחשבות במצבן של חברות התעופה". בנתב"ג, אמר אותו בכיר, "אין כוונה כזו וזה יכול להשפיע על השיקול שלנו".

ואכן, האגרות שגובה נמל התעופה הישראלי יישארו כפי שהן. במשרד האוצר נימקו כי "הפסקת הפעילות האווירית בעולם פגעה בענף התעופה ובכלל זאת בכל נותני השירותים בתחום, כולל רשות שדות התעופה. הכנסות רש"ת נועדו לממן את השירותים הניתנים על-ידה לחברות התעופה ולנוסעים, אין טעם להפחית את תשלומי החברות בתקופת המשבר, על חשבון ספק השירותים השותף לאותו המשבר בדיוק".

מיליארדי השקלים שנאגרים בקופת רשות שדות התעופה - מאגרות, משכירויות ומתמלוגים של מכירת מוצרים בשטחי הדיוטי פרי, אמורים לשמש אותה גם לטובת פיתוח נמל התעופה עם הרחבת טרמינלים למשל - וגם לכיסוי עלויות מעברי הגבול בישראל שעליהם היא אמונה. נתב"ג הוא גוף רווחי מאוד, וגם במשרד האוצר מודעים לכך: לפני שנתיים המשרד משך מקופת נתב"ג 3.6 מיליארד שקל לקופת האוצר. כעת טוענים ברש"ת כי הקופה הריקה שהשאיר האוצר לא מאפשרת לתמרן ולהוזיל את האגרות. עוצר הטיסות משליך על נמל התעופה שיספוג צניחה דרמטית בתנועת הנוסעים, מספר שצפוי לרדת בשליש לפחות מכ-24 מיליון נוסעים ב-2019 לכיוון של 10 מיליון נוסעים השנה. כבר כעת מאות עובדים מתוך כ-2,000 עובדי רש"ת (הקבועים) הוצאו לחל"ת.

"איום קיומי על שדות תעופה"

ברש"ת נשענים על דוח שהוציאה המועצה הבינלאומית של שדות תעופה, ACI שמתריע בפני "איום קיומי על שדות תעופה" ולפיכך ממליץ הארגון להגן על היציבות הפיננסית של שדות התעופה התלויים בהכנסות מאגרות. הארגון גם ממליץ למדינות לסייע דרך הקפאת תשלומים שמעבירים שדות התעופה למדינה - גם זה לא קורה אצלנו, כאשר גם עם אפס תנועת מטוסים כמעט, שדה התעופה צריך להיות פתוח (טרמינל 1 נסגר והפעילות הועברה לטרמינל 3) ולפי רש"ת הוא ממשיך לצבור גירעונות.

ברשות התעופה מסבירים כי "אפס תנועה מייצרת אפס אגרות, בעוד שדות התעופה של מדינת ישראל פועלים ופתוחים. העובדה כי האוצר משך מקופת רשות שדות התעופה, רק לפני פרוץ המשבר את כל יתרות ההון להשקעה בתשתיות בסך מיליארדי שקלים, השאירה את קופת רש"ת ריקה. כל אותן אגרות שממנו את ביטחון לנוסעים במיליוני שקלים בשנה, את פיקוח הטיסה במיליוני שקלים בשנה ואת התנועה הפנים ארצית בחצי מיליארד שקל בשנה - אינן". זאת ועוד מציינים, יחד עם דוח תנועת הנוסעים שמצביע על ירידה של 72% בתנועת הנוסעים בחודש מרץ כי לפי המלצת מועצת נמלי התעופה, "אחד מהצעדים הראשונים של הממשלה צריך להיות לשקם את התעופה ואת מצב שדות התעופה במדינה. עזרה במענקים וסיוע ישיר לסבסוד העובדים. סיוע בערבויות לקבלת הלוואות מהבנקים. ושמירה על כ"א מקצועי ומיומן מינימלי לצורך תפעול התשתיות החיוניות".

האם יש הצדקה בדרישת חברות התעופה להפחית מהיקף האגרות שהן משלמות לנוכח המצב? על שולחנו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הונח מכתב מארגון התעופה העולמי, יאט"א בנושא הזה. במכתב מזכירים לשר את החשיבות של התעופה כאמצעי קריטי ליציאה מהמשבר בזווית הכלכלה והמסחר, התרומה לתל"ג ומאות אלפי העובדים הנשענים בעקיפין ובמישרין על התעשייה. ביאט"א מעדכנים כל העת את שורת ההפסד הצפויה לחברות, וזו לפי הארגון כבר עומדת על 314 מיליארד שקל.

ביאט"א סבורים כי פוטנציאל תנועת הנוסעים ב-20 השנים הבאות בישראל הוא לגדול ב-65%, ומבקשים מהשר לא רק לעודד את התמיכה הכספית בחברות דרך מתן סיוע, אלא גם דרך הקלות רגולטוריות, דרך הפחתה, ואף ביטול זמני של המיסים ואגרות דוגמת אגרות חניה, מס נוסע, אגרות סבלים וכדומה עד שהשוק ייכנס למצב של התאוששות. הציפיה, כך לפי יאט"א, היא לשילוב ידיים מערכתי שתאפשר להחזיר את תנועת המטוסים לשמים.

מנכ"ל יאט"א ישראל, קובי זוסמן, אף מציין כי האגרות בישראל הן יקרות ביחס לעולם ואם לא די בכך "אין שום מנגנון של הידברות עם רשות שדות התעופה על גובה קביעת האגרות בניגוד לעולם שיש שקיפות מול חברות התעופה שיודעות בדין מה הן משלמות אגרות, פה זה לא קיים. בלי קשר למשבר הקורונה. בנמלי תעופה אחרים בעולם משקפים מידע שמסביר את גובה האגרות שייגבו לאורך השנה. פה לא יודעים בגין מה משלמים, האם המחיר לא סביר או סביר ביחס להוצאות של הרשות".

ברש"ת מציינים בתגובה כי "מסי הנמל בטיסות בינלאומיות בנתב"ג זולים בהשוואה למדינות העולם והם עומדים על 11 דולר בטרמינל 1 ועל 26 דולר בטרמינל 3 (אגרות נחיתה). בטיסות הפנים ארציות הנוסעים אינם משלמים אגרות כלל כאשר רש"ת מסבסדת את הפעילות ביותר מחצי מיליון שקל בשנה". עוד מציינים כי 140 חברות תעופה פעלו בישראל, שוק שהוגדר כבעל פוטנציאל מסחרי עבורן.

לסיכום, אגרות בנתב"ג לא יופחתו והסיוע לחברות (הלוואות בערבות מדינה), בינתיים מתעכב. והנה רעיון: ממשלת הונג קונג מצאה דרך מקורית לסייע לחברות התעופה: רשות התעופה המנהלת את נמל התעופה הבינלאומי HKIA רכשה 500 אלף כרטיסי טיסה בשווי של מיליוני דולרים כדי להזרים מזומנים לקופת החברות בהן גם קתאי פסיפיק. בהונג קונג מועסקים כ-75 אלף עובדים בתחום התעופה שספג מכה קשה בעקבות מגפת הקורונה. מעבר לכך החברות קיבלו סיוע ממשלתי, כך הונג קונג איירליינס שעמדה על סף קריסה.

עוד כתבות

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים