גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם רשתות דור חמישי גורמות לקורונה? הקונספירציה שמתפשטת באירופה והקשר שלה לרוסיה

תאוריית קונספירציה שהתחילה מראיון עם רופא בעיתון בלגי יוצאת משליטה באירופה והובילה לשריפת אנטנות סלולריות ותקיפת מהנדסים ביבשת, בעיקר בבריטניה ● מחקרים שונים מצאו עדויות לקמפיין מתוכנן עם דפוסי פעולה של מאמץ מדיני, ומפנים אצבע מאשימה אל רוסיה

אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G  / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס
אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס

עשרות אנטנות סלולריות ברחבי אירופה הוצתו בשבועות האחרונים בשל תאוריית קונספירציה חדשה, לפיה התפשטות מגפת הקורונה נובעת מרשתות הדור החמישי (5G). התאוריה הזו החלה לצבור פופולריות ברשת כבר בחודש ינואר, והחודש קיבלה חיים גם מחוץ לרשת. בבריטניה, שם החלו ההצתות, הוצתו יותר מ-60 אנטנות, ועשרות הצתות נוספות התרחשו ברחבי אירופה, ובעיקר באירלנד, בהולנד ובקפריסין. בנוסף להצתות, במספר מקרים מהנדסים וטכנאים שהתקינו כבלים אופטיים בערים שונות בבריטניה הוטרדו והותקפו.

לפי התאוריה, הצבת אנטנות סלולריות מהדור החמישי היא הגורם לווירוס הקורונה או מעודדת את התפשטותו. לפי גרסה אחת של התאוריה הזו, התדרים מאנטנות אלה הם שגורמים להיווצרות הווירוס ולפי גרסה שנייה, הם גורמים להיחלשות המערכת החיסונית של בני אדם, וכך לתסמינים חמורים ואף למוות. כך או כך, אלו שמאמינים בתאוריה סבורים כי היא מובילה להתפשטות הווירוס. חשוב לציין כי אין לתאוריה הזו שום ביסוס מדעי וכי הדרך הטובה ביותר לנצח את הקורונה היא לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם.

בימים אלה עומדת התאוריה במרכזו של שיח ציבורי ער, אך עד לאחרונה היא זכתה בעיקר להתעלמות או לגיחוך מצד גורמים כמו ממשלות, אמצעי התקשורת המרכזיים בעולם, וארגוני בריאות ומדע. עם העלייה החדה במקרי האלימות וההצתות כבר לא ניתן להתעלם מהתאוריה, וארגוני ממשלה וארגונים מדעיים שונים הוציאו הבהרות על כך שאין קשר בין הקורונה לרשתות הדור החמישי, בהם ארגון הבריאות העולמי והמועצה הבינלאומית לקרינה לא מייננת.

התאוריות האלו הגיעו גם לישראל ומפורסמות בקבוצות פייסבוק שונות. בשבוע שעבר ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, אף יצאה נגד פריסת תשתית הדור החמישי בעיר, כמו גם ראשי רשויות נוספים בצפון במרכז הארץ. קליש רותם לא הסבירה מה הסיבה להתנגדות והאם היא קשורה לתאוריה הזאת, וכן לא הושגה תגובתה לכתבה. אפילו משרד התקשורת נאלץ להכחיש את הקשר בין דור החמישי ובין הקורונה, ולהבהיר כי כיום כלל אין פריסה של רשתות כאלו בארץ. כיצד קרה שהתאוריה הזו הפכה לאחת מתאוריות הקונספירציה שצברו השעה הכי מהר, והתפשטו אל מחוץ לרשת?

ידוענים עזרו להפיץ את התאוריה

טכנולוגיית הדור החמישי, הדור הבא של תקנים לתקשורת סלולרית, היא רשת תקשורת מהירה שיכולה להעביר כמויות אדירות של נתונים בתדרים קצרי טווח. לכן, כדי לרשת ערים ומדינות ברשת החדשה, יש צורך בכמות גדולה של אנטנות קטנות יחסית, המשרדות תדרי דור חמישי לטווח קצר יחסית. מלבד שדרוג מגדלי אנטנות קיימים, הן יצריכו, לפי אומדן, חצי מיליון מגדלים חדשים ואתרי תאים קטנים על עמודי חשמל, עמודי תאורה ובניינים, בתוך שכונות מגורים.

הפיזור של האנטנות הללו בצפיפות גבוהה בתוך אזורי מגורים, הוביל לחששות רבים בנוגע לנזקי הקרינה שלהן. ראשי ערים שונים בארה"ב להביע התנגדות לפיזור אנטנות אלה כבר לפני שנים אחדות, וקבוצות של מתנגדים אקטיביסטיים פועלים כדי לטרפד ניסיונות לשדרוג הרשתות בארה"ב ואירופה. כאמור, המתנגדים הללו זוכים בעיקר ללעג מצד גורמים רשמיים שונים, מכיוון שאין הוכחה לכך שהקרינה הזו תגרום לנזק.

כמו תאוריות קונספירציה אחרות שהפכו לפופולריות בשנים האחרונות, תאוריית הדור החמישי והקורונה נפוצה בעיקר ברשתות החברתיות. היא החלה להתפשט בטוויטר, בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק ובמעמקי היוטיוב כבר ינואר, אבל ההופעה הראשונה שלה הייתה דווקא בראיון עם רופא שפורסם בעיתון הבלגי Het Laaste Nieuws ב-22 בינואר. הריאיון הוסר מרשת האינטרנט זמן קצר לאחר שעלה, כנראה מתוך הבנה מה הנזק הפוטנציאלי שלו, אך לא לפני שהספיק ליצור נזק רב בגרסת הפרינט, תחת הכותרת "ה-5G מסכן חיים, ואיש לא יודע את זה".

באותה התקופה, התפרצות מחלת הקורונה רק התגלתה בעיר ווהן בסין, ו-440 אנשים מתו ממנה. לפי ראיון שפורסם באתר Wired, המראיין ציין כי אנטנות של הדור החמישי הותקנו סביב לעיר, ושאל את המרואיין, דר' כריס ואן קרקהובן, האם לדעתו הדברים קשורים. "לא בדקתי את זה, אבל ייתכן שיש קשר בין האירועים", ענה ואן קרקהובן.

הניסיון לקשור בין הדור החמישי לקורונה אינו הפעם הראשונה בה נפוצה קונספירציה אודות ההשפעה של קרינה סלולרית על בריאותם של בני אדם, ובפרט תאוריות על רשתות הדור החמישי. כבר בשנת 2016 עלו טענות שהקרינה מרשתות אלה גורמת לסרטן בקרב בני אדם וחיות בר, והופצו באתרי פייק ניוז. האמירה הזו, שבאה מפיו של רופא, נתנה תנופה אדירה לקבוצות הפייסבוק והפורומים של מתנגדי הדור החמישי, תוך שהם מפיצים את הקונספירציה החדשה.

השלב הבא של הפריצה של התאוריה לתוך המיינסטרים, היה הפופולאריות שהיא צברה בקרב ידוענים. הראפר ויז כליפה צייץ החודש בחשבון הטוויטר שלו ל-36 מיליון עוקבים: "קורונה? 5G? או שניהם?", ולפי מרק אוון ג'ונס, חוקר אינטרנט מאוניברסיטת חמד בן ח'ליפה בקטאר, הציוץ הפך לעוגן מרכזי בשיח בטוויטר על הנושא; הזמר האמריקאי קרי הילסון פרסם בחודש שעבר מספר ציוצים כאלה ל-4.2 מיליון העוקבים שלו בטוויטר; אמנדה הולדן, שופטת בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "גוט טלאנט בריטניה", לה 1.9 מיליון עוקבים בטוויטר, פרסמה תכנים דומים לפני כשבועיים; כך גם השחקנים ההוליוודיים וודי הרלסון וג'ון קיוזאק, הראפרית הבריטית M.I.A, והמתאגרף הבריטי-פקיסטני אמיר קאן.

בניסיון למזער את הנזק, פייסבוק ויוטיוב החלו בשבועיים האחרונים להסיר תכנים וקבוצות שעוסקות בנושא מהפלטפורמות שלהן, בדומה לצעדים שנקטו נגד מתנגדי חיסונים בשנה שעברה. פייסבוק אף הרחיקה לכת עוד יותר והגבילה את מספר המשתמשים שניתן להעביר להם הודעות וואטסאפ לאדם אחד בלבד בכל פעם. ההגבלה חלה על כלל ההודעות ולא רק על הודעות שנוגעות לקורונה ודור ה-5, כיוון שההודעות בפלטפורמה מוצפנות מקצה לקצה ופייסבוק לא יכולה לזהות את הנושא בו הן עוסקות.

קונספירציות מרגיעות אנשים בעתות משבר

הצורך למצוא הסבר לווירוס הקורונה הוא ברור: תפוצתו המהירה והפתאומית, הסכנה הבריאותית שהיא טומן, ויותר מכך - השינויים הרדיקליים להם הוא גרם בסדרי החיים של אנשים בכל העולם - הם מקור לבלבול ולחרדה. אחת הדרכים להתמודד עם תחושות קשות כאלה, שעולות בסיטואציות של אי ודאות, היא למצוא הסברים שעוזרים לקבל תחושה של הבנה ושליטה על הסיטואציה. מכיוון שמדענים ואנשי רפואה עדיין חוקרים את הקורונה ולא מחזיקים בתשובות מוחלטות, תאוריות קונספירציה יכולות להיכנס לוואקום הזה.

"בעתות משבר ומצוקה אנשים נוטים להאמין בתאוריות קונספירציה", אומר ד"ר רועי צזנה, עתידן ועמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. "יותר מזה, באופן מאוד מוזר, הן מרגיעות אנשים כי הן אומרות ששום דבר לא הגיע בשוגג או במקרה אלא שלכל דבר יש סיבה ומטרה. זה גורם לבני האדם להרגיש יותר בנוח, כי אם לכל דבר יש סיבה אז יש גם אויב. האויב הוא לא הווירוס שאין לו תודעה והוא בא אלינו משום מקום, אלא הממשלה, ביל גייטס או האילומינטי. לכן, בתקופה כזו בה יש כל כך הרבה אי ודאות לגבי הווירוס, אין פלא שתאוריות כאלה הצליחו להתפשט כל כך מהר", הוסיף צזנה.

"הנתונים מראים שרשת G5 אינה אמורה לגרום נזק, והמדע וניסיון של עשרות שנים תומכים בכך", כותב צזנה בפוסט שעסק בנושא, שהעלה בבלוג ובעמוד הפייסבוק שלו. עם זאת, הוא לא מסתפק בכך ומוסיף כי "תמיד יש סיכוי שקרינה כזו משפיעה על תת-אוכלוסייה מסוימת שרגישה אליה במיוחד. עוד לא הוכח קיומה של תת-אוכלוסייה כזו, אבל חשוב להמשיך לחקור ולבחון את הנושאים האלו, כדי להבין מהו סף הקרינה מסוגים שונים שמותר לבני-אדם לקלוט מהסביבה. אלא מה? זה בדיוק מה שממשלות עושות כל הזמן, כדי להגן על בריאות אזרחיהן ועל הכלכלה הלאומית".

הפצת קונספירציה כחלק ממרוץ טכנולוגי?

כדי להגיע לממדים המפלצתיים שיש לה היום, ולהוביל לעשרות מקרי הצתה ותקיפות פיזיות, תאוריית הדור החמישי הייתה צריכה קצת עזרה ודחיפה, מכאלו ששמחים שהתאוריה תתפשט. כך לפחות סבורים חוקרים שונים שמוצאים לאחרונה קשרים בין תפוצת התאוריה לבין פעילות מתוזמרת ברשתות החברתיות, ומפנים אצבע מאשימה לתעמולה הרוסית. זאת, למרות שעדיין אין נתונים רשמיים מהרשתות החברתיות עצמן, שיכולים להצביע על האשמים בהפצת התאוריות.

לפי דיווח ב"בלומברג", המבוסס על בדיקה שביצע ג'ונס מאוניברסיטת קטאר, בה ניתח 22 אלף ציוצים בנושא, חלק ניכר מהשיח בטוויטר שקושר בין רשתות הדור החמישי לקורונה מגיע מקבוצה גדולה של חשבונות מזויפים הפועלים באופן שמזכיר "קמפיין שנתמך על ידי מאמץ מדיני". עוד הוא אמר שמדובר במבנה פעילות דומה לזה שהופעל בקמפיין המידע המטעה שהפעילה רוסיה סביב הבחירות לנשיאות האמריקאית ב-2016. עם זאת, הוא הבהיר כי טרם מצא ראייה חותכת לכך שממשלת רוסיה היא האחראית להפצת התאוריה.

גם הארגון ללא מטרות רווח, "אינדקס הדיסאינפורמציה הגלובלי", שעוקב אחר פעילות של הפצת מידע מטעה ברשת, טוען כי מאחורי התאוריה הזו עומדת פעילות הפצה מאורגנת. חוקרים שונים מצביעים על פרופגנדה שמפיצה רשת התקשורת הרוסית RT, אשר לה קשרים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כך למשל, הרשת העלתה סרטון לרשת היוטיוב, לפיו ילדים שמשחקים ליד אנטנות של הדור החמישי סובלים מבעיות בריאותיות וקשיי למידה. בנוסף, הם מצביעים על תאוריות קונספירציה אחרות שהופצו ב-RT לאורך השנים.

"רשת הדור החמישי היא רק טכנולוגיה אחת שהרוסים החליטו לערער את אמינותה", כתב צזנה בפוסט. "מחקר מ-2018 חשף שבשנת הבחירות בארצות-הברית, טרולים רוסים - שממומנים ומונחים על-ידי השלטון - הפיצו שמועות שהופרכו מזמן בנוגע לבטיחותם של החיסונים. הרוסים לא עצרו שם, כמובן. למה להפסיק עם אסטרטגיה מנצחת? בשנים האחרונות מפיצה רשת RT America פאניקה גם בנושא הגידולים המהונדסים גנטית. מחקר שנערך בנושא הוכיח שהרשת (ביחד עם הרשת-האחות הרוסית Sputnik) מזכירה את הגידולים האלו בכל הזדמנות - יותר מכל ארגוני החדשות האמריקאים גם יחד. כמעט תמיד הם מופיעים בהקשרים שליליים".

אנליסטים בארה"ב מעריכים כי רוסיה משתמשת בהפצת דיסאינפורמציה וזריעת חששות בנוגע לטכנולוגיות הדור החמישי במערב, ככלי שנועד לסייע לרוסיה במרוץ החימוש הטכנולוגי בין מעצמות העולם. "לרוסיה אין אסטרטגיית דור חמישי טובה ולכן היא מנסה לערער את האסטרטגיה שלנו", אמר מנכ"ל חברת הטכנולוגיות New Knowledge, שעוקבת אחרי דיסאינפורמציה, במאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר. "זו לוחמה כלכלית", הוא הוסיף. טענות דומות עלו באותו המאמר גם מפי אנליסטים בחברת ייעוץ מוושינגטון, פינה אסטרטגיות.

"אז כן, יש בהחלט קונספירציה. לא כזו בה כל ממשלות העולם פועלות כנגד הציבור האומלל, אלא אחת הגיונית ואמינה הרבה יותר. זוהי הקונספירציה האמיתית: מצב בו מעצמת-על עוינת מנסה להשפיע על דרכי החשיבה שלנו כדי לגרום לנו לזנוח טכנולוגיות חשובות, בזמן שהיא מאמצת את אותן טכנולוגיות בעצמה", כתב צזנה.

בינתיים, יש שמפנים את האשמה דווקא לקבוצות במערב, שמזוהות עם תאוריות קונספירציה אחרות. כך, לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", קבוצת Yonder, העוקבת אחרי תפוצה של דיסאינפורמציה, זיהתה גם היא דפוסים של קמפיין מתוכנן להפצת התאוריה שמנוהל על ידי קבוצות של מתנגדי חיסונים. עוד לפי הדיווח, הארגון מידאן שבונה תוכנת אימות למדיה דיגיטלית, מצביע דווקא על קבוצת תומכי תאוריית ה"Q-Anon", לפיה ישנה קונספירציה גלובלית שחותרת תחת שלטון טראמפ.

***גילוי מלא: מדיניות הסרת מידע כוזב המהווה סכנה ממשית נעשית על ידי פייסבוק שלא במסגרת תכנית בדיקת העובדות, ולמשרוקית של גלובס אין כל חלק בתהליך

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו