גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: יש תשתיות ויש תשתיות לאומיות

אם טרום עידן הקורונה תכנן האוצר לקדם פרויקטי ענק בתחום התשתיות, כעת צפוי קידום מאסיבי שלהם כחלק מאסטרטגיית היציאה

תחנת כוח של OPC / צילום: רפי קוץ
תחנת כוח של OPC / צילום: רפי קוץ

אחד החוסנים הכלכליים החשובים ביותר שיש לכל מדינה הוא התשתיות הפיזיות שלה: כבישים, נמלי ים ותעופה, תשתיות תקשורת, מים וחשמל. על מנת להבחין בין הסוגים השונים שקיימים בתחום התשתיות, נחקק בישראל ב-1965 חוק התכנון והבניה, שמגדיר, בין היתר, מה נחשב ל"תשתית לאומית".

בחלוף יותר מיובל שנים מאז חקיקתו, עבר החוק מספר תמורות משמעותיות ובמסגרתן נוספו פעילויות נוספות להגדרה זו. נכון להיום ישנן 15 קטגוריות שונות המוגדרות בישראל כ"תשתיות לאומיות": מתקני תשתית, שדה תעופה, נמל, מעגן, מתקן להתפלת מים, מתקני מים וביוב לרבות מאגרים, אתרי סילוק וטיפול בפסולת, מתקני תקשורת, תחנת כוח, מתקן אחסון נפט, גז ודלק, מתקני גז ומתקני גט"ן כהגדרתם בסעיף 2 לחוק משק הגז הטבעי, אתרי כרייה וחציבה, חניון לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, תשתית תיירות ובית סוהר.

בין אותם סוגי תשתיות אפשר למצוא כאלה שמאפשרות לכולנו לחיות את החיים שלנו בבית כפי שאנו רגילים, גם בתקופת הקורונה. אותן תשתיות אחראיות למים שזורמים אצלנו בברזים ולסילוק הביוב והפסולת שלנו, לחשמל שמפעיל את כל המכשירים החיוניים בביתנו ולשימוש השוטף שלנו בתשתיות תקשורת, כמו אינטרנט וסלולר.

מחוץ לבית, התשתיות הלאומיות העיקריות שבהן אנו עושים שימוש תכוף הן כבישים וגשרים, אמצעי תחבורה המוניים כמו רכבת ישראל, הרכבת הקלה בירושלים ובעתיד המטרו בתל-אביב. עד לאחרונה, גם היינו עושים שימוש די קבוע בנמל התעופה בנתב"ג, שהוא כמובן תשתית לאומית קריטית.

פרויקטי תשתיות לאומית

בשנים האחרונות לא ניתן לפספס את כל אותם פרויקטי תשתית ענקיים שמציפים את המדינה; בצפון היינו עדים לכריית ובניית מנהרות הכרמל ולסלילת רשת כבישים ענפה שמחברת את הגליל למרכז. מדובר בפרויקטים בעלות של מיליארדי שקלים.

בדרום הארץ מוקמות גם כן תשתיות משמעותיות שמשרתות הן את הצרכים האזרחיים שלנו והן את הביטחוניים. למשל, הקמת שדה התעופה החדש רמון ובמקביל, הקמת עיר הבה"דים בנגב ומרכזי האספקה החדשים של צה"ל, פרויקטים של יותר מ-5 מיליארד שקל, שחברות כמו שפיר הנדסה ואוריין שותפות בהם. בנוסף, חברת OPC הקימה את תחנת הכח רותם בדרום בעלות מוערכת של 1.8 מיליארד שקל ואנרג'יקס מפעילה חווה לייצור אנרגיה סולארית בנגב.

גם במרכז לא חסרים פרויקטים של תשתיות לאומיות; מפרויקט של מנרב להקמת מתקני טיהור שפכים, דרך חפירת קו המים ה-5 לירושלים שביצעה מנדלסון תשתיות, הקמת הרכבת הקלה בירושלים (אשטרום קבוצה) ועד לחפירת המנהרה לצורך סלילת המסילה של הרכבת המהירה לירושלים (מנרב).

מה נחשב ל"תשתיות לאומיות" בישראל?

תחום תשתיות חדש שנכנס לפני מספר שנים לחוק תכנון ובנייה הוא עידוד תחבורה ציבורית, ובמסגרתו מבוצעים פרויקטים חשובים כמו הרחבת הנתיב המהיר בכניסה לנתיבי איילון והקמת ותפעול חניוני "חנה וסע" במחלף שפירים ובמקומות נוספים במרכז הארץ.

הקורונה והתשתיות שלנו

עוד לפני שנחשפנו לאחרונה לנגיף ששינה את שגרת החיים שלנו, משרד האוצר שם לו למטרה להגדיל משמעותית את תקציב התשתיות הלאומיות של ישראל.

מנכ"ל האוצר שי באב"ד דיבר על הגדלה בשיעור של 23% בהשקעה של המדינה בתחום בשנה הקרובה והממונה על התקציבים באוצר הציב את תחום הסעת ההמונים בגוש דן כפרויקט תשתיות אסטרטגי במדינה.

מעבר למילים ולתוכניות העתידיות, בנק ישראל פעל להגדלת האשראי שבאפשרות הבנקים להעניק לטובת פרויקטי תשתיות לאומיות בהיקף נוסף של 43 מיליארד שקלים.

כעת, לאור המצב הקשה שהמשק נקלע אליו בעקבות הקורונה, סביר להניח שכל התוכניות הללו יקבלו משנה תוקף מאחר וקידום תשתיות לאומיות משרת נאמנה את מטרת הממשלה ליישם אסטרטגית יציאה שתחזיר את המשק כמה שיותר מהר לפסי צמיחה.

בניגוד לעיקר הביקושים במשק, שנגזרים מהיכולת הכלכלית שלנו כצרכנים או של החברות הפרטיות, פה מדובר בביקוש שהמדינה מייצרת ולכן יותר קל "לשלוט" בו ולהכווין אותו מלמעלה.

אילו חברות מתמחות בתשתיות לאומיות בישראל?

חשוב להבחין בין המונח "תשתיות לאומיות" המוגדר בחוק התכנון והבניה בישראל לבין סקטור התשתיות, המוכר לנו במדדי המניות בחו"ל. בזמן שהסקטור עצמו מאגד חברות העוסקות בעיקר בייצור והולכת חשמל ומים וחברות הנותנות שירותים נלווים לפעילות זו, תחום התשתיות הלאומיות בארץ הוא רחב ומקיף יותר.

לאור העובדה שסיווג רשמי לתחום זה עבור החברות הנסחרות בבורסה, פיתחנו באינדקס מתודולוגיה ייחודית שתבחין בין חברות שהפעילות העסקית שלהן עולה בקנה אחד עם ההתמחויות הרלוונטיות של תשתיות לאומיות.

למשל, תחום אחד הינו תחנות כח ומערכות להפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת, בו ניתן למצוא בבורסה בתל-אביב מניות של חברות כדוגמת או.פי.סי., אנרג'יקס, אנלייט, אלמור חשמל ואלומיי (כנראה ששם החברה חייב להתחיל באות "א" על מנת להיכלל ברשימה...).

תחום תשתיות לאומיות נוסף הינו הפעלת פעילויות לוגיסטיקה במתקנים אסטרטגיים כמו שדה תעופה או נמל ים. אוברסיז, איי.אי.אס וממן הן חברות בעלות פעילות קבועה בנתב"ג ובנמלי הים באשדוד ובחיפה.

גם תשתיות תקשורת נחשבות לתשתית לאומית קריטית במדינה ושלוש החברות הנסחרות בבורסה בתחום זה הן בזק, סלקום ופרטנר. כל השלוש הן בעלות תשתיות סלולר, אינטרנט וטלפוניה נייחת, שנחשבים תשתית לאומית (שידורי טלוויזיה ורדיו לא).

החוק בישראל רואה חשיבות אסטרטגית בתשתיות אנרגיה ומשאבי טבע נדירים. על כן, חברות הפועלות בתחום הפקת גז ונפט והולכתו, וכן חברות בתחום אחסון חומר הגלם עצמו ובייצור מוצרי אנרגיה קריטיים כמו דלק (בתי הזיקוק פז ובזן), מסווגות גם הן כחברות "תשתיות לאומיות".

אילו חברות מתמחות

תחום התשתיות הלאומיות שמכיל את המספר הרב ביותר של חברות ציבוריות הינו תחום מתקני התשתית. זהו למעשה התחום שאחראי על פיתוח והקמת התשתיות הלאומיות הגלויות ביותר בעינינו, כמו סלילת כבישים ובניית גשרים, הפעלת מתקני התפלה, הולכת מים וסילוק שפכים וביוב, ולא פחות חשוב, הקמת תשתיות ביטחוניות ממשרדי ממשלה ועד לבסיסי צה"ל.

כאן ניתן למצוא חברות כדוגמת אשטרום, שפיר הנדסה, מנרב ומנדלסון תשתיות, אשר כל אחת מהן משמשת כקבלן מבצע עבור המדינה בפרויקטים של תשתיות לאומיות.

אין ספק כי בעידן של פוסט-קורונה, אחת הדרכים היעילות והבטוחות ביותר להעלות את שיעור הצמיחה במשק ואת רמת החיים שלנו, היא המשך קידום פרויקטים של תשתיות לאומיות והחברות העיקריות שפועלות בתחום צפויות ליהנות ממגמה זו. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"