גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא 80 ולא 30, המדינה העבירה עד היום רק 6.3 מיליארד שקל לסיוע למשק

סכום חסר תקדים של 80 מיליארד שקל הוכרז במסגרת התוכנית להתמודדות עם משבר הקורונה - אולם בפועל הסיוע לא מגיע לשטח • בעלי העסקים, השכירים והעצמאים קיבלו פחות מ-10% מהכסף שהובטח, והחשש הוא שבמבחן הזמן תוכנית החילוץ למשק נכשלה ● בדיקת "גלובס"

כחלון ונתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס
כחלון ונתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

כמעט ארבעה שבועות חלפו מהיום שבו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על תוכנית חסרת תקדים בהיקף של 80 מיליארד שקלים לחילוץ המשק ממשבר הקורונה. בירושלים מדברים על עשרות מיליארדי שקלים שכבר הוזרמו למשק, אך הסיוע אינו מורגש בשטח - לא בקרב בעלי העסקים, השכירים והעצמאים.

בדיקת "גלובס" ממחישה את הפער התפיסתי הזה במספרים. מצד אחד, אכן אושרה הוצאתם של תקציבים בהיקף המתקרב ל-30 מיליארד שקל. אך הסכום שנכנס עד היום לחשבונות הבנק של הנזקקים לסיוע אינו עולה על 7 מיליארד שקלים. כל יתר המיליארדים עדיין נמצאים אי-שם בדרך, זורמים לאיטם בצנרת הביורוקרטית, בעוד המגזר העסקי הולך ונחנק.

לזמן יש מחיר - את עובדת החיים הפשוטה והאכזרית הזו לא הביאו בחשבון מנסחי תוכניות החילוץ הגרנדיוזיות למשק.

100% ביצוע: מענק החג של נתניהו

נתחיל ביוצא מהכלל, המעיד על הכלל: תוכנית המענקים של 500 שקל לילד, שהורחבה לקשישים ונכים.

התוכנית שעליה הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו עוררה קיתונות של ביקורת בחוגי הכלכלנים והדרגים הממשלתיים המקצועיים. חטאה הגדול של התוכנית הוא בהיותה סיוע לא ממוקד, כלומר סיוע שמחולק בצורה אחידה ועיוורת ללא תנאים, ללא תבחינים, ללא הדרגתיות וללא הליך בקרה וסינון שיבטיח שהכסף יגיע רק לאנשים שבאמת זקוקים לו.

במבחן היעילות הכלכלית תוכנית המענקים לחג הפסח של נתניהו מקבלת ציון נמוך, אבל במבחן הביצוע והיעילות - היא המצטיינת של הקורס. מענקי החג של נתניהו היא התוכנית היחידה עד כה שהממשלה השלימה את ביצועה, ושכל 100% מהכסף שהוקצב לה נכנס לחשבונות הבנק המיועדים, עוד ב-12 באפריל. ממוצע הביצוע של שאר התוכניות נמצא מתחת ל-20%.

הדוגמה ההפוכה למענקי חג הפסח היא התוכנית לקרן פיצויים לעסקים בהיקף 5 מיליארד שקל. כמו מענקי החג, גם תוכנית קרן הפיצויים עוררה התנגדות רבה בדרג המקצועי והוכנסה תחת לחץ כבד של שר האוצר משה כחלון. הקרן נכנסה לתוכנית לא לפני שיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ אבי שמחון הרים את קולו בצעקות על אנשי האוצר (ר’ מסגרת). אבל עד היום לא הצליחו להסכים בממשלה כיצד יחולקו הפיצויים לעסקים. כמעט מדי בוקר מתפרסמת ספקולציה כזו או אחרת לגבי הסיוע שיינתן: האם יחושב לפי גובה ירידת המחזור או אולי לפי מספר העובדים שהמעסיקים יסכימו לקלוט - אבל בשורה התחתונה כמעט 30 יום חלפו להם, העסקים גוועים - וקרן אין.

תוכנית החילוץ נולדה כזכור על-רקע ביקורת קשה על הקמצנות של ממשלת ישראל לעומת מדינות המערב בעזרה שהיא מושיטה למגזר העסקי שלה, אחרי ששיתקה את פעילותו לתקופת זמן בלתי ידועה מראש בהוראת מומחי משרד הבריאות. בעוד ארה"ב, גרמניה ומדינות נוספות מכריזות על תוכניות חילוץ בהיקף של עד 10% תוצר, הכריזה ישראל על העמדת תוכנית חילוץ בהיקף השווה ל-5.7% תוצר.

מי שיבחן את התוכנית לעומק יגלה שהתקציב נטו שמדינת ישראל התחייבה להוציא מקופתה לחילוץ המשק - נמוך בהרבה מ-5.7%. מדובר ב-2.5% תוצר במקרה הטוב. ראשית, צריך להוציא מתוך ה-80 מיליארד שקל את כל התקציבים שנועדו למטרות אחרות: 11 מיליארד מתוך הסכום הוקצבו למערכת הבריאות ולגופי חילוץ והצלה לצורך התמודדות עם מגפת הקורונה; 5.5 מיליארד שקלים נוספים מיועדים לעידוד הצמיחה במשק באמצעות קידום פרויקטים בתחום התשתיות (כמו קווי רכבת קלה חדשים), הזרמות הון לחברות הייטק וקידום פרויקט דיגיטציה של השירות הציבורי.

נותרו 63 מיליארד שקלים - שליש מתוכם אמורים בכלל להגיע מהמערכת הבנקאית ומחברות כרטיסי האשראי. רק 30-40 מיליארד שקל נטו ייגרעו מתקציב המדינה עצמו - וכאן מתעוררת השאלה: מתי?

דמי אבטלה: רק 10% הועברו

התקציב הגדול ביותר שהובטח במסגרת התוכנית הוא סבסוד שכר לעובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו. בתוכנית דובר על סכום כולל של 14 מיליארד שקל. מתוכו אישר כבר האוצר להוציא 11 מיליארד. כ-900 אלף איש הגישו תביעות לדמי אבטלה עבור חודש מרץ. כמה מתוך הסכום הזה נכנס ממש לחשבונות הבנק שלהם? בקושי 10%.

ב-7 באפריל העביר הביטוח הלאומי כ-1.6 מיליארד שקל. מתוך הסכום הזה צריך להפחית כ-320 מיליון שקל - דמי האבטלה שהביטוח הלאומי משלם בכל מקרה בחודש רגיל. הסכום הנמוך הזה מוסבר בכך שהמשבר פרץ באמצע מרץ. התובעים שתביעותיהם טופלו קיבלו פיצוי על חצי חודש, והתובעים שהביטוח לא סיים את הטיפול בתביעותיהם קיבלו רק מקדמות של 2,000 שקל כל אחד.

התשלום הבא של דמי אבטלה, עבור חודש אפריל, צפוי לעמוד על 5-6 מיליארד שקל, להערכת מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר והוא ישולם עד אמצע חודש מאי. תשלום הסכום הכולל, בסך 11 מיליארד השקלים, יושלם בעוד שישה שבועות.

סכום נוסף שהמוסד לביטוח לאומי התחייב לשלם הוא במסגרת הקלות בזכאות לדמי אבטלה: קיצור תקופת האכשרה הנדרשת לצורך הגשת תביעה לדמי אבטלה משנה לחצי שנה והארכת תקופת הזכאות למי שזכאותו פגה עד סוף חודש אפריל.

סיוע נוסף הוענק לבני 67 ומעלה ובני 20-27 שפוטרו או הוצאו לחל"ת ולא היו זכאים לדמי אבטלה - העלות הכוללת של שלושת הצעדים האלה נאמדת להערכת האוצר ב-3 מיליארד שקל - מתוכם שולמו עד כה על-פי האוצר כ-1.6 מיליארד שקל. בביטוח הלאומי לא ידעו להשיב כמה מתוך ה-2.3 מיליארד כבר הועברו לחשבונות הבנק. אנחנו ב"גלובס" הלכנו על הצד הפחות מחמיר והתייחסנו כאילו שכספים אלו בכללותם הועברו.
במקביל לדמי אבטלה לשכירים, הסכימה המדינה באופן חריג לשלם גם מענקים ‘דמויי דמי אבטלה’ לעצמאים שאיבדו את מקום עבודתם. הסכום שהובטח לעצמאים היה עד 6,000 שקל עבור חודש מרץ, ועד 8,000 שקל עבור חודש אפריל. את הסכום הזה אמורה להעביר רשות המסים, ולא המוסד לביטוח לאומי שמטפל בשכירים.

מאוחר יותר הובטח להעלות את תקרת התשלום לאפריל ל-10,500 שקל, כך שתשווה לתקרת התשלום לשכירים. בנוסף הובטח להכניס למעגל הזכאים גם את מי שמעסיק את עצמו באמצעות חברה שהקים - ונפל בין הכיסאות בתוכנית המקורית. באוצר אומרים שהסכום הכולל שהובטח לעצמאים עומד על 3.8 מיליארד שקל. כמה מתוך המיליארדים האלה הועבר בפועל? פחות מ-20%.

על-פי נתונים שפרסמה היום רשות המסים קיבלו עד היום כ-176 אלף עצמאים מענקים בסכום כולל של 714 מיליון שקל. כלומר, הפעימה הראשונה עדיין לא נוצלה במלואה והפעימה השנייה עוד לא יצאה לדרך.

מאיר שפיגלר  / צילום: שלומי יוסף

מקדמות מע"מ: חכו לחודש הבא

צעד משמעותי נוסף עליו הכריזו בכירי האוצר עשרות פעמים הוא החזרת מקדמות המע"מ ומס ההכנסה ששילמו חברות ופרטיים עבור חודשים ינואר ופברואר. הסכומים האלה, כ-3 מיליארד שקל לפי הערכת האוצר - לא שולמו ולא הוחזרו עדיין למשלמי המסים. מדוברות רשות המסים נמסר כי התשלום אמור להתבצע בחודש הבא.

אחד הסעיפים המטעים בתוכנית החילוץ הממשלתית הוא "דחיית תשלומי מע"מ, ביטוח, לאומי, מים, חשמל ועוד". במקרה של המע"מ, למשל, נדחו תשלומים בהיקף 800 מיליון שקל ל-27 לאפריל וכעת ל-18 במאי. באוצר רשמו 9 מיליארד שקל ליד הסעיף הזה - מה שמעורר את הרושם המוטעה שמדובר במענק, כשבפועל המדינה, חברת החשמל ותאגידי המים לא מוותרים על שקל אחד, אלא רק מוכנים לשקול דחיית תשלומים בחודשים בודדים.

החלק המרכזי הנוסף בתוכנית הוא קרנות האשראי. זה התחיל עם קרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, נמשך עם קרן סיוע לעסקים גדולים לקרנות מנוף. בשבוע שעבר הוחלט גם על קרן סיוע לעסקים מסורבים, "קרן הזדמנות שנייה" מכנים אותה באוצר. כפי שנכתב לא מעט, המדינה שמיהרה לקחת קרדיט על הקרנות האלה למרות שאת הכסף אמורים לספק הבנקים וגורמי אשראי פרטיים.

מתוך 20 מיליארד שקל שאמורות הקרנות לחלק, תיתן המדינה לכל היותר בין 2 ל-3 מיליארד שקל. הסיבה לכך היא שהמדינה הגבילה את החשיפה שלה לקרנות ל-15% בקרן לסיוע לעסקים קטנים בינוניים ו-12% בקרן לעסקים הגדולים.

בינתיים רק קרן אחת מחלקת כסף, הקרן לעסקים קטנים ובינוניים, וגם שם העניינים התחילו לזרום רק אחרי שקמה זעקה ציבורית - נכון להיום הקרן חילקה 2.5 מיליארד שקל, אבל מתוך זה המדינה תרמה עד היום לא יותר מ-375 מיליון. 

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק