גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: לפני שמחזירים את הליגות, צריך להחזיר את הספורט לאנשים

הנחיות הממשלה אוסרות גם על קיום אירועי ספורט מקצועני וגם מגבילות מאוד פעילות ספורטיבית של אנשים פרטיים ● אלא שבינתיים ראשי משרד הספורט דוחפים להחזרת ענפי הכדורגל והכדורסל במקום לחפש פתרונות יצירתיים שיאפשרו גם לאזרחים לשוב לפעילות המועדפת עליהם

מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה news
מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה news

בנאדם שיושב בביתו כבר חודש וחצי עולה על בגדי ספורט, נועל נעלי ריצה, ומתחיל לנוע במעגלים ברדיוס דמיוני של 500 מטר מהבית. יציאה עם אופניים לרכיבה ארוכה היא מחוץ לתחום. פעילות גופנית עם יותר מבנאדם אחד מהמשפחה הגרעינית שלו היא מחוץ לתחום. שחייה בים היא מחוץ לתחום. גם טיול בדד או זוגי באוויר הפתוח בחיק הטבע הוא מחוץ לתחום.

בבית הצמוד אליו הוא יכול לראות את השכן מתעורר, נועל נעלי חג, ויוצא לתפילה משותפת באוויר הפתוח, אותו אוויר פתוח שנהייה פתאום פחות מסוכן ופחות מדבק. השכן ישהה במחיצתם של 19 אנשים, לא בני משפחתו הגרעינית, מבלי שיעבור על שום הנחיה של משרד הבריאות.

הדוגמה הקטנה הזאת יכולה לסכם את הקדנציה של מירי רגב במשרד הספורט. בזמן שבליל העברת תקנות הקורונה האחרונות הצליחו גורמי לחץ שונים להשפיע על מקבלי ההחלטות להרחיב כמות המתפללים המותרת ממניין ל-19, הספורט והחשיבות של הספורט לא נמצאים על השולחן של מקבלי ההחלטות. בעיקר בגלל שאין מי שישים אותו שם.

התרומה של רגב התבטאה השבוע בניסיון למצוא פתרון דווקא לענף הכדורגל המקצועני כדי להחזיר אותו לפעילות. מדוע דווקא את ענף הכדורגל, שמעסיק בפועל (אם לוקחים בחשבון את הליגה הבכירה) כ-350 שחקני כדורגל שרובם מרוויחים יפה מאוד? לא ברור. אבל זה תפס כותרת כמובן. הכדורגל הוא כלי קל לתפוס כותרות. "תוכנית רגב", כך היא כונתה, הייתה ללא ספק יצירתית ודיברה על השלמת הליגה בטורניר סגור בעיר אילת.

איך אפשר לקיים ליגה במקום שבו יש מתקן אחד רעוע, שאחרי חמישה משחקים בזה אחר זה יהיה דומה לאורווה ויסכן את בריאותה שחקנים, זה סיפור אחד. מוזר שאחרי ארבע שנים במשרד השר האחראי לא מודע לתשתיות של הספורט באילת. זה נראה קצת כמו העתק הדבק מהצעות שהועלו במדינות אחרות ששם אין בעיית תשתיות ולא את החום של אילת.

אבל השאלה המרכזית היא מדוע משרד ממשלתי שאחריותו היא לכלל הספורט בישראל עסוק דווקא בספורט מקצועני ודווקא בליגה בכדורגל.

במהלך דיון בוועדת הקורונה של הכנסת ציין מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי כמה דוגמאות לפעילות המשרד להמחשת פעילותו בעת משבר הקורונה. הוא דיבר על הניסיון להחזיר את הליגות המקצועניות, על פיתרון נקודתי שניתן להפועל ירושלים ולמכבי ת"א בכדורסל בנוגע למשחק באירופה, וניסיון לסייע לספורטאים אולימפיים להתאמן במכון וינגייט.

גם שרעבי עסוק בטיפול בגורמי הלחץ המקצועניים של הספורט שיושבים עליו. אלא שהמנדט שניתן למשרד הספורט בימי הקורונה הוא לא לעסוק תחילה ב"מניעת קריסה של הספורט" או לטפל בכלכלה של הספורט. התפקיד הראשון שלו והדחוף אינו בהקמת מנגנון שיבטיח את חזרת הליגה כדי ששחקנים שוב יקבלו את שכרם המנופח. וגם לא את חזרתם של הספורטאים האולימפיים. אלא קודם כל לדאוג שהציבור במדינת ישראל יפעל ויזיז את עצמו, ודאי עכשיו בתוך סיר הלחץ שמייצר סגר הקורונה.

הניסיון לקבוע כי הספורטאים המקצועניים הם עובדים חיוניים למשק הוא מגוחך. במה הם חיוניים בדיוק? למי הם חיוניים? הספורט העממי הרחב הוא חיוני למשק. בריאותית ונפשית. יותר חשוב להחזיר מיליוני ילדים, נערים, גברים ונשים לפעילות גופנית באוויר הפתוח, במגרשים המיועדים לכך, מאשר לדאוג לספורטאי ההישג.

הבעיות התחילו הרבה לפני הקורונה

המעמד של הספורט בישראל הוא רע. זה מתבטא גם תקציבית. המדינה לא משקיעה בספורט - כ-0.2% מתקציב המדינה הוא תקציב משרד הספורט. היעדר המעמד, ובמקביל חוסר אכפתיות של השר שבראשו (שכבר רואה חודשים ארוכים תפקיד בממשלה הבאה) גורר אנרכיה בתפעול של הספורט בעת משבר. אין שום דבר מערכתי שלפיו עובדים.

כל גורם בספורט מרים טלפון לפרופ' איתמר גרוטו שסומן על ידי כולם כמי שאיתו אפשר לדבר. אנשי הכדורגל מדברים איתו, אנשי הכדורסל, אנשי הוועד האולימפי. גם לאנשי מרכזי הספורט יש מה להגיד לו. כל אחד מושך לצד שלו. אלו טוענים לקריסה כלכלית, לאלו יש ספורטאים אולימפיים להכין לטוקיו. אלו מאבדים לקוחות בכל יום שעובר. ככה זה מתנהל.

לא מקשה אחת

אחת הבעיות בניסיון לחזור לפעילות היא בהגדרה הרחבה מדי של המילה ספורט. זה לא יכול לעבוד ככה. אי אפשר להתייחס לספורט כמקשה אחת ויש לייצר דיפרנציאציה. נכון, זה דורש התעסקות במי כן יכול לפעול ומי לא, אבל כך בדיוק פועל הספורט - עם שוני ענפי עצום. יש ענפי ספורט אולימפיים עם מגע שמתקיימים במקום סגור. ברור שהם בעיתיים בעת הזו, לפחות כל עוד ההנחיות לריחוק של שני מטר קיימות. אבל זה לא אומר שענפים אחרים לא יכולים לפעול.

אם באמת רוצים להחזיר לפעילות את הספורט מה הבעיה עם שני שחקני טניס לעמוד משני צדי הרשת לחבוט זה אל זה; מה הבעיה של גולשי רוח לפעול בים; מה הבעיה עם מרתוניסטית להתאמן באוויר הפתוח או באצטדיון; את זה אפשר היה לעשות הרבה לפני שמונה רפרנט מטעם משרד הבריאות לתחום הספורט. מה הבעיה לבנות אימון ספורט ללא מגע אפילו לקבוצת ילדים בכדורסל, בכדורגל או בכדורעף.

כשרוצים להחזיר לעבודה את מורי הנהיגה מתברר שאפשר להיות יצירתיים, ששני מטר הם כבר לא בדיוק שני מטר. ספורט זה כבר סיפור אחר.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאורך כל השיח המתנהל בין משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות, הן בשיחה של השרה רגב עם מנכ"ל המשרד והן בכל השיחות אותן מנהל מנכ"ל המשרד, יוסי שרעבי, מול כלל הגורמים במשרד הבריאות, הבקשה להחזיר את הספורט העממי לשגרה עולה שוב ושוב, יתר על כן תכנית שהגיש המשרד לחזרה הדרגתית כוללת את הספורט העממי כבר בשלבים הראשונים.

שרת התרבות והספורט אף ביקשה להוריד את הגבלת 500 המטרים לריצה לציבור הרחב, אולם בקשה זו נדחתה בשלב זה על ידי גורמי משרד הבריאות. גם הפעילות הקבוצתית ללא מגע תחזור לפעילות בימים הקרובים. היוזמה לגבי חידוש הליגה בכדורגל ולהביא לסיומה נולד מהרצון למזער נזקים כלכלים עצומים לענף ולנסות לחזק את העיר אילת ככל שזה ניתן וישנם תשתיות שיאפשרו זאת. משרד התרבות והספורט והשרה רגב ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וגופי הספורט להחזיר את הספורט התחרותי והעממי לפעילות בהקדם האפשרי תוך שמירה על כל ההנחיות וההתניות של משרד הבריאות".

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאורך כל השיח המתנהל בין משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות, הן בשיחה של השרה רגב עם מנכ"ל המשרד והן בכל השיחות אותן מנהל מנכ"ל המשרד, יוסי שרעבי, מול כלל הגורמים במשרד הבריאות, הבקשה להחזיר את הספורט העממי לשגרה עולה שוב ושוב , יתר על כן תכנית שהגיש המשרד לחזרה הדרגתית כוללת את הספורט העממי כבר בשלבים הראשונים.

"שרת התרבות והספורט אף ביקשה להוריד את הגבלת 500 המטרים לריצה לציבור הרחב, אולם בקשה זו נדחתה בשלב זה על ידי גורמי משרד הבריאות. גם הפעילות הקבוצתית ללא מגע תחזור לפעילות בימים הקרובים. היוזמה לגבי חידוש הליגה בכדורגל ולהביא לסיומה נולד מהרצון למזער נזקים כלכלים עצומים לענף ולנסות לחזק את העיר אילת.

"ככל שזה ניתן וישנם תשתיות שיאפשרו זאת. משרד התרבות והספורט והשרה רגב ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וגופי הספורט להחזיר את הספורט התחרותי והעממי לפעילות בהקדם האפשרי תוך שמירה על כל ההנחיות וההתניות של משרד הבריאות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?