גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא משנה אילו מהלכים הוא ינקוט: נגד הפד לא מהמרים

הפדרל ריזרב, הנחוש למנוע ממשבר הקורונה להפוך למשבר פיננסי, נכנס לתפקיד "קונה המוצא האחרון" בשוק האג"ח ● המשך ההתייצבות תלוי בהצלחת ההשתלטות על המגפה והחזרה לשגרה, אבל נראה כי הפד יהיה שם כדי לספק רוח גבית

ג'רום פאוול, נגיד הפד האמריקאי / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאוול, נגיד הפד האמריקאי / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

כלל בלתי כתוב בוול סטריט גורס כי "לא מהמרים נגד הפד": לא כשהפדרל ריזרב מוריד ריביות, לא כשהוא מכריז על הרחבה כמותית חסרת תקדים, ובטח ובטח לא כשהוא מותח את השמיכה המוניטרית לקצה סמכויותיו.

משבר וירוס הקורונה אילץ את הבנקים המרכזיים, ואת הפד בראשם, להרחיב את תחמושת הכלים הלא קונבנציונליים העומדים לרשותם, הרחק מעבר לגבולות המקובלים. לאלה מאתנו שחשבו שכל המחסומים המוניטריים נפרצו לפני כעשור במשבר הסאב-פריים, חיכו הפתעות רבות.

צפו במסיבה העיתונאים של הבנק הפדרלי לנוכח החלטתו להותיר את הריבית על כנה:

המשקיעים הגלובליים התחקו אחרי מהלכיו של ג'רום פאוול, יו"ר הפד, ולא היססו להסיט את כספיהם לשורה של אפיקים פיננסיים שקיבלו את תמיכת הפד. בלט במיוחד המפנה המהיר במגמה ותיאבון המשקיעים לקרנות הנאמנות ולקרנות הסל שמתמחות באג"ח לאחר הודעת הפד בדבר התמיכה באג"ח קונצרניות.

כך, על רקע הקיפאון החמור בפעילות העסקית בארה"ב, הטלטלות בבורסות והמחנק הנזילות בשווקים שיצרו הסגרים ומגבלות אחרות, הכריז פאוול על הזרמות מאסיביות למגזרים רבים. צעדיו הפתיעו בנועזותם, הן מבחינת ההיקף והן מבחינת המגוון. ברקע לצעדיו עמד איום ההידרדרות למשבר הקשה ביותר מאז "השפל הגדול". הסיכון, כפי שהוא משתקף במרווחי אג"ח חברות, נסק לרמות מדאיגות.

הפד הלכו מהקל אל הכבד

לצד הפחתת הריבית, הודיע הפד על רכישת אג"ח ממשלתיות (Treasuries) בהיקף בלתי מוגבל, הזרים נזילות לשוק הכספים, לאג"ח מגובות משכנתאות והלוואות אחרות, תמך באספקת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ובהמשך נתן גם גיבוי לאג"ח מוניציפליות.

נוסף על המהלכים שהזכירו את התוכניות של הפד מ-2008-2009, היו גם צעדים יצירתיים יותר. כך, לראשונה בארה"ב, נוסף על רכישת אג"ח ממשלתיות, החליטו קובעי המדיניות לפתוח את הכיס גם עבור אג"ח קונצרניות - ובאביב 2020 הן קיבלו כרטיס כניסה לרשימת הקניות של "לקוח VIP" . בפד הלכו מ"הקל אל הכבד": תחילה, דובר רק באג"ח בדירוגי השקעה (מדירוג AAA עדBBB מינוס), אבל כעבור כשבועיים הוחלט על חבילת חילוץ גם לשוק האג"ח בדירוגים ספקולטיביים (High Yield), או בשפה מעודנת פחות, אג"ח "זבל" (BB פלוס ומטה).

בעוד שעבור רוב המשקיעים רכישת אג"ח בדירוגי השקעה נראתה סבירה - אלה הן חברות גדולות עם מאזנים חזקים, כוח אדם רב וחשיבות רבה ליציבות המערכת הפיננסית - הכללתן של אג"ח "זבל" גרמה לכמה הרמות גבה. המבקרים סברו כי ההחלטה לתמוך בחברות בסיכון גבוה מזינה את בעיית "הסיכון המוסרי" - תמריץ ליטול סיכונים גדולים מדי מצד החברה בתקווה שלא תצטרך "לשלם" על הפסדיה לבדה.

הסיבה לבחירה באג"ח בדירוגים ספקולטיביים היתה נעוצה ברצון הפד לסייע ל"מלאכים נופלים" - חברות שעד לאחרונה השתייכו ל"דירוגי השקעה" ונפלו לקטגוריית "דירוגים ספקולטיביים" נוכח הורדות דירוגן על רקע המשבר. פורד, מוותיקות החברות בענף הרכב, נהפכה לסמל התופעה. היא הצטרפה למועדון המפוקפק של "מלאכים נופלים" בסמוך למועד הודעת הפד, עמדה בקריטריונים ונהנתה מהמהלך המוניטרי.

פורד  אינה היחידה: כ-92 מיליארד דולר אג"ח ירדו קטגוריה במהלך חודש מרץ, ולפי הערכות של בתי השקעות בוול סטריט, היקפן עלול להגיע ל-200 מיליארד דולר עד 350 מיליארד דולר בסוף 2020. משמעות הדבר היא הצפת היצע האג"ח בדירוגים נמוכים וצמצום של אפשרויות גיוס ההון עבור אלה מהחברות שזקוקות לו כנראה יותר מאחרות. נציין כי אין בכוונת הפד להזרים נזילות באופן ישיר, אלא בשוק המשני, על ידי רכישת קרנות סל הרלוונטיות.

מרווח ממוצע של מדדי אגח בדירוגי השקעה ובדירוגים ספקולטיביים-1

פתיחת המרווחים באגח בדירוגי השקעה ובאגח בדירוגים ספקולטיביים במשברים הקודמים, בנקודות בסיס

החששות צמחו לפני הקורונה

התגייסותו של הפד לטובת השוק הקונצרני לא היתה מקרית - הוא חשש לתפקודו הרבה לפני קורונה. לדאגת הרגולטורים היו שותפים רבים, החל בחברות דירוג האשראי וגופים "ממלכתיים", כמו קרן המטבע הבינלאומית ו-BIS, וכלה במשקיעים רבים שבחנו בשבע עיניים את הלך הרוח בגזרת השוק הקונצרני. כולם חיפשו סימנים לבועה.

בעשור שאחרי משבר הסאב-פריים, ניצל המגזר העסקי בארה"ב את הריביות הנמוכות כדי להתמנף - וחוב החברות התנפח. בסוף 2019 נשק חוק החברות לכ-10 טריליון דולר - קצת פחות ממחצית הכלכלה האמריקאית. את המשקיעים הטרידה גם שאלת איכות החוב: שיעור האג"ח המדורגות BBB, הנמוך בדירוגי ההשקעה, היווה בתחילת השנה יותר מ- 50% מהקטגוריה. זאת, בהשוואה לכ-17% ב-2001. היקף האג"ח בדירוגים ספקולטיביים עמד על 1.2 טריליון דולר - היקף כפול בהשוואה ל-2007, לפני משבר הסאב-פריים.

ניתן ללמוד על התנהגות שוק האג"ח הקונצרניות בדרכים רבות. אחת מהן היא בעזרת מעקב אחר מדדי אג"ח. שתי דוגמאות למדדים כאלה הן מדד Iboxx US Investment Grade Top 30, המכיל 30 איגרות חוב בדירוגי השקעה, ומדד Iboxx US Liquid High Yield, המכיל 977 איגרות חוב בדירוגים ספקולטיביים. משך חיים ממוצע (מח"מ) של אג"ח במדד Iboxx US Investment Grade Top 30 הוא כ-6.8 שנים, אבל קיים מגוון של מדדים אחרים, עם מח"מ קצר יותר, של כשנתיים ושל כ-4.8 שנים.

מפת הדירוגים של מדד US Liquid High Yield מעידה על שיעור גבוה של האג"ח בעלות דירוג BB מינוס (55%) ודירוג B (36%). מדד US Investment Grade Top 30 מכיל כ-52% של אג"ח בדירוג A ו-35% של אג"ח בדירוג BBB.

קרוב ל-60% מאג"ח דירוגי השקעה מגיעות מענף הפיננסים, השאר מטכנולוגיה, רפואה ואנרגיה. מדד אג"ח ספקולטיביות מפוזר יותר מבחינה סקטוריאלית: כשליש מהחברת שייכות לענף הצריכה (המחזורית והבסיסית), והשאר מפוזרות בין רפואה, תעשייה, טלקום, חומרי גלם ואחרים.

טלטלת סקטור האנרגיה משכה תשומת לב רבה בשבועות האחרונים. לא די בכך שהעולם מתמודד עם משבר הבריאות, למערך הסיכונים התווספה גם ירידה חדה במחיר הנפט. הירידה הזאת נרשמה על רקע מלחמת המחירים בין ערב הסעודית לרוסיה, וכן לאור ירידת הביקושים הגלובליים.

לשוק האנרגיה השלכות רבות על מגוון אפיקים, ובהם תמחור הסיכונים בשוק הקונצרני. פגיעה ברווחיות היצרניות מעיבה על כושר ההחזר שלהן, וזה מתומחר דרך ריביות גבוהות יותר. ב-10 באפריל הודיעו מדינות האופ"ק ויצרניות נפט אחרות, כולל רוסיה, כי הן יקצצו 10% מההיצע העולמי. אמנם תהליך "ההבראה" ייקח זמן, אבל בהמשך השנה מהלך כזה צפוי לייצב במידה מסוימת את שוק האנרגיה ואולי גם את ענף האנרגיה בשוק הקונצרני.

בשווקים הבינו כי בפד נחושים למנוע ממשבר קורונה להפוך למשבר פיננסי, ולשם כך הם נכנסו לתפקיד "קונה המוצא האחרון" בשוק האג"ח, על כל גווניו. הדבר הישרה ביטחון - וכך מפלס החרדה ירד ומרווחי האג"ח התחילו לרדת. כשבועיים לאחר ההודעה על ההתערבות בשוק הקונצרני, המרווחים בסגמנט הספקולטיבי כבר הצטמצמו בכ-335 נקודות בסיס ובסגמנט ההשקעה - בכ-178 נקודות בסיס.

בשני המקרים מוקדם עדיין להכריז על "צפירת הרגעה": מדובר ברמות כפולות מאלה של תחילת השנה. המשך ההתייצבות תלוי כנראה בהצלחת ההשתלטות על מגפת הקורונה ובמועד החזרה לשגרה, אבל נראה כי הפד יהיה שם כדי לספק רוח גבית. 

הכותבת היא מנהלת מחקר בקסם מדדים. לחברות מקבוצת קסם ואקסלנס יש עניין במידע המוצג. אין לראות באמור תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. מדדי IBOXX הינם קניינם הרוחני של Markit Group Limited.

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן