גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלחמה במגפה הקטלנית תסתיים בניצחון, אבל הקרב הכלכלי באירופה רק מתחיל

הלאמה חלקית או סיוע פיננסי עם תנאים? בעוד השלב הראשון של המאבק בקורונה מסתיים והקרב הכלכלי רק מתחיל, ממשלות אירופה מתלבטות כיצד לחלץ את התעשיות שלהן ובאיזה מחיר ● שיקולי איכות הסביבה הם חלק מהמשוואה החדשה

רה”מ ספרד, פדרו סנצ’ז, רה”מ איטליה, ג’וזפה קונטה, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Associated Press
רה”מ ספרד, פדרו סנצ’ז, רה”מ איטליה, ג’וזפה קונטה, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Associated Press

אם מוציאים לרגע מהמשוואה את מספר המחלימים העולה ואת מקדמי ההדבקה היורדים מצטיירת באירופה תמונה עגומה בכל הנוגע למדדים הכלכליים: פעילות התעשייה ירדה לרמות שלא נרשמו מאז המשבר הכלכלי של 2008, מדד הייצוא הגרמני צנח לטריטוריה שלילית עמוקה לראשונה אי פעם, מדד מנהלי הרכש צנח לשפל של כל הזמנים וקרן המטבע הבינלאומית חוזה התכווצות של בין 6% ל־8% לפחות בכלכלות היבשת השנה, אם לא יהיו הפתעות נוספות מכיוון הנגיף. הקרב האפידמיולוגי בגל ההתפרצות הראשון של הקורונה אולי הסתיים בניצחון, אבל הקרב הכלכלי רק מתחיל.

כעת, אחרי הצעד החסר־תקדים של סגירת המשק האירופי כמעט לחלוטין כדי לעצור את התפשטות המגפה יחד עם פתרונות נזילות מהירים לעצמאים ולעסקים קטנים, נכנסת אירופה לשלב המשמעותי יותר - חילוץ ותמיכה במגזרים שלמים, בחברות ענק ואולי אפילו בבנקים, כחלק משיקום ההריסות שהותיר אחריו צונאמי הקורונה.

לא כל מדינות אירופה נמצאות בשלב זהה. גרמניה כבר פתחה את העסקים בשבוע החולף, ועומדת להסיר חלק ממגבלות התנועה וההתקהלות בשבוע הבא, אבל צרפת נמצאת בסגר עד ה־11 במאי לפחות, ורק בשלישי יציג ראש הממשלה הצרפתי את תכנית החזרה שלה לשגרה חדשה. גם ספרד צפויה לחזור לפעילות במועד זה, איטליה תקדים אותן בשבוע, ותפתח מחדש את המשק - בדגש ראשוני על חברות מייצאות שיכניסו כסף לקופת האוצר הריקה - ב־4 במאי.

הכלכלות הגדולות והדילמות הדומות

אבל בכל ארבע מדינות אלו - הכלכלות הגדולות באירופה - ישנה דילמה בימים אלה סביב השאלה איך ייראו תכניות החילוץ של המגזרים השונים, ואיך תיראה התמיכה הממשלתית בחברות הענק - אם יהיה מדובר בהלוואות ללא תנאים, בהקלה רגולטורית או ברכישת מניות חלקית, שתביא לעמדת השפעה או אפילו להלאמה מלאה.

בגרמניה ייפגשו בשבוע הקרוב נציגי קרן הייצוב הכלכלית (WSF) שהוקמה במיוחד על ידי ברלין כדי להתמודד עם השאלות הללו, עם נציגי חברת התעופה "לופטהאנזה", שדיווחה כי נגמרו לה המזומנים וכי היא עומדת בפני פשיטת רגל. קרוב ל־90 אלף עובדי החברה הוצאו לעבודה מופחתת בגרמניה, ושכרם משולם על ידי המדינה, אבל ההתחייבויות של חברת התעופה גדולות מדי. החברה מפסידה כמיליון אירו מדי שעה. לקרן הממשלתית הגרמנית יש כ־500 מיליארד אירו להקצות בערבויות להלוואות של חברות במשק ועוד 100 מיליארד אירו לרכישה ישירה של ניירות ערך של חברות.

עוד לפני הדיונים, העריכו כלי התקשורת במדינה כי מדובר בשאלה פוליטית שתוכרע על ידי הקואליציה השולטת במדינה. "גם הסוציאל-דמוקרטים (SPD) וגם השמרנים (CDU) רוצים הרבה יותר מלהיות שותפים שקטים", כתב ה"שפיגל" השבוע, "אם הממשלה הפדרלית תצטרף ל(בעלי השליטה) ב'לופטהנאזה', היא בוודאי תרצה שיהיה לה כוח כלשהו בתמורה לתמיכה בשווי מיליארדים".

השאלה כיצד תתמודד הממשלה הגרמנית עם האתגר של לופטהאנזה, ומה תדרוש ממנה, צפויה להשליך גם על מגזרים שונים. במיוחד תוהים אם המדינה תהפוך לראשונה למחזיקת מניות בה.

ענקיות הרכב הגרמניות, למשל, שצפויות להיות זקוקות לעזרה משמעותית והן מרכיב קריטי בכלכלה הגרמנית, הבהירו כי הן דורשות סיוע בדמות החייאה של מענק הגריטה, שכוננה הממשלה בעבר מנימוקים אקולוגיים, כדי לעודד את הגרמנים להיפטר ממכוניות ישנות. אין פלא אולי שהן מעדיפות הקלות רגולטוריות מאשר מעורבות ממשלתית רבה יותר בעסקיהן.

צרפת: שיקולי איכות הסביבה

בצרפת השכנה, שבה מעורבות ממשלתית בחברות גדולות מקובלת יותר מאשר בגרמניה, נראה כי שיקולי איכות הסביבה הפכו לחלק מהמשוואה לתמיכה ממשלתית. שר האוצר הצרפתית ברונו לה־מר הודיע על תכנית חילוץ בשווי שבעה מיליארד אירו ל"אייר פרנס". ארבעה מיליארד אירו מתוכה יהיו בערבויות מדינה ושלושה מיליארד בהזרמת כספים ישירה, אבל השר הבהיר כי בתמורה "תצטרך 'אייר-פרנס' להפוך לחברת התעופה הכי ידידותית לסביבה" ו"להפחית פליטת גזי חממה".

"עלינו להציל את החברה הלאומית שלנו עם 350 אלף עובדים ישירים ועקיפים... (אבל העזרה) אינה צ'ק פתוח היא תלווה בתנאים הקשורים לרווחיות החברה, אבל גם לאלמנטים סביבתיים", אמר. ממשלת צרפת מחזיקה ב-15% מהחברה, אך לא תגדיל את אחזקותיה. לפני כחודש אמר כי "אינו מהסס להשתמש במונח הלאמה", אולם בדבריו בסוף השבוע הבהיר כי הסיוע הנוכחי אינו מהווה צעד שכזה. בהולנד, הודיע שר האוצר על חבילת חילוץ מקבילה בשווי שניים עד ארבעה מיליארד אירו ל־KLM השותפה עם "אייר פרנס".

במקביל, הודיע לה־מר גם על תכנית חילוץ של ענקית הרכב "רנו", בשווי חמישה מיליארד אירו, שיועמדו כערבות להתחייבויות החברה. גם בחברה זו מחזיקה הממשלה כ־15%. "מה שנמצא בסיכון הוא כל תעשיית הרכב שלנו. רנו היא מובילה תעשייתית השייכת לתרבות ולהיסטוריה שלנו", נימק לה-מר את הצעד.

 איטליה: תלאים את חברת התעופה?

באיטליה הודיעה הממשלה כבר בחודש שעבר כי תושיט עזרה פיננסית זמנית ל"אליטליה" בשווי 600 מיליון אירו, וכי היא שוקלת להלאים את חברת התעופה, שנמצאה בקשיים עוד לפני שמשבר הקורונה שיתק את תעשיית התעופה והתיירות העולמיים. בניגוד למצב במדינות אחרות, בגלל יחס החוב־תוצר הגבוה שלה, והעובדה כי הגירעון האיטלקי השנה צפוי לעמוד על יותר מ־10% מהתל"ג, לעומת ה־2.2% שהוסכמו לפני המשבר, איטליה עשויה לעמוד גם בפני משבר פיננסי קרוב, וכך להתמודד עם השאלה אם להציל את הבנקים שלה באמצעות הלאמה.

"אם אנחנו לא מסוגלים להכיל את הזעזועים הכלכליים כתוצאה מהמשבר ופשיטת רגל של תאגידים גדולים הופכת לאפשרית בקנה מדה נרחב, צעדים כמו הלאמה על ידי המדינה עשויים להיות מוצא אחרון", הכריזה שורת כלכלנים גרמנים מובילים במכתב שפורסם בחודש שעבר. הם הצביעו על תקדים רכישת האחזקות בבנקים גרמנים במהלך משבר האשראי של 2008־2009 כדי להציל אותם מקריסה, והצביעו על הצורך האפשרי לרכוש כעת חברות ענק במגזרים אחרים.

האיחוד האירופי: השעתה את החוקים

הנציבות האירופית שבעבר ראתה בכל התערבות כזו ניסיון אסור להשפיע באמצעים ממשלתיים על התחרות בשוק דווקא רואה את התמיכות הממשלתיות בחברות גדולות כיזומה ברוכה, בין השאר משום שהיא נועדה למנוע מצב של הידרדרות והשתלטות עוינת עליהן מבחוץ, למשל על ידי חברות ממשלתיות סיניות.

מול הסיוע הממשלתי האירופי לחברות התעופה השונות ניצב סיוע בשווי 50 מיליארד שממשלת ארה"ב הבטיחה להעניק לחברות התעופה שלה, ותמיכה אדירה שמקבלות חברות תעופה סיניות. ביום שאחרי המשבר, החברות האירופיות אינן רוצות להפסיד לתחרות מבחוץ. לכן, נציבות האיחוד האירופי השעתה את החוקים. כל מדינה רשאית להציל איזו תעשייה שלה שתרצה. אין תחרות בלתי הוגנת בקרב מי שנאבקים יחד, עם מטבע משותף, בשיתוק כלכלי.

"אין לנו שום בעיה אם מדינות ימלאו תפקיד של שחקניות בשוק על ידי קניית מניות בחברה מסוימת, אם הם רוצים למנוע השתלטות עליה", הבהירה נציבת האיחוד לענייני תחרות, הדנית מרגרטה וסטאייר.

במקביל, הבנק האירופי המרכזי (ECB) כבר החל ליישם תוכנית תמריצים בשווי 750 מיליארד אירו, שכוללת רכישת אג"ח מדינות ותאגידים אירופיים, עליו הודיע בחודש שעבר. התוכנית מתווספת לתוכנית ההקלה הכמותית שהוא חידש לאחרונה. לפי הערכות, סכום הרכישה יעלה בשנה הנוכחית על טריליון אירו, ולפי הדיווחים אתמול בבוקר, הבנק אף מתכנן לרכוש לראשונה אג"חים ממשלתיים עם דירוג "ג'אנק" כחלק מהפורטפוליו שלו.

המסר אמור להיות ברור: אירופה, על ממשלותיה והבנק המרכזי של גוש האירו, מוכנה לחצות קווים אדומים שבעבר התרחקה מהם - כדי לצלוח את המשבר הכלכלי הנוכחי.

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה