גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארוך מדי, לא קראנו: הח"כים לא הבינו את ההסכם הקואליציוני

מאז פרסום ההסכם הקואליציוני השמיעו עליו פוליטיקאים שלל טענות מטעות ● אולי הם לא הבינו, ואולי העדיפו שאנחנו לא נבין ● מה נקבע על גודל הממשלה? קורונה? תוכניות מדיניות? לקראת הדיון בבג"ץ, תיקנו את השגיאות ● המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילומים: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"; יוסי זמיר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילומים: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"; יוסי זמיר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לכאורה, חברי הכנסת היו צריכים להכיר בעל פה את ההסכם הקואליציוני החדש. הלוא המסמך הזה מתיימר לתת פתרון לתסבוכת שהעסיקה אותם במשך שלוש מערכות בחירות. הוא מגדיר את כללי המשחק הפוליטי בישראל לשלוש השנים הקרובות ועשוי להשפיע על המבנה החוקתי שלה גם אחר כך. מאז שנציגי הליכוד וכחול לבן חתמו עליו ביום שני לפני שבוע, ההסכם הקואליציוני הזה הוליד הצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה, וכן ועדה מיוחדת בכנסת שביום ראשון כבר הקדישה לתיקון 17 שעות דיון סוערות. ואילו ביום שני הבא הוא יעסיק 11 שופטי בג"ץ שיבחנו במקביל שמונה עתירות נגד חוקיותו.

בפועל, השיבושים והסילופים חוגגים. פרסום ההסכם הקואליציוני נתן את האות למבול של טענות שגויות או מטעות לגבי תוכנו - בייחוד מצד אנשי כחול לבן ומפלגת העבודה. מה באמת נאמר שם על גודל הממשלה, על הטיפול בקורונה, על קידום תוכניות מדיניות ועל שלטון החוק? אולי הצדדים לחוזה לא קראו את האותיות הקטנות; אולי קראו ולא הבינו; אולי הבינו והעדיפו שאנחנו לא נבין. כך או אחרת, עשינו בשבילם מקצה שיפורים.


אכן, המילה המפורשת "וטו" לא נכתבה בהסכם. אבל אין הבדל בין העיקרון של "הסכמה ההדדית" ובין וטו. ההסכם קובע שבוועדת השרים לחקיקה "לא יועלה על סדר היום" נושא שלא הוסכם עליו בין היו"ר מכחול לבן ובין ממלא מקומו מהליכוד, ושבישיבת הממשלה לא יוצגו נושאים שלא הוסכם עליהם בין גנץ לנתניהו. אם אחד הצדדים מתנגד, הוא למעשה מטיל וטו.


חוק יסוד הממשלה קובע שלפני בקשת אמון הכנסת, כל ממשלה תודיע על "קווי היסוד של מדיניותה". ההסכם הנוכחי קובע, בניגוד לכך, שבהקמת הממשלה יוצגו רק קווי יסוד ראשוניים שקשורים למאבק בקורונה. שאר העקרונות יגובשו בעתיד: "לאחר כינון הממשלה יוקם צוות לשם ניסוח קווי היסוד של הממשלה בתקופת האחדות".


ההסכם בין הליכוד לכחול לבן דוחה את גיבוש קווי היסוד לתום "תקופת החירום", ואכן אין בו אף מילה על הנושאים שלפיד ציין - חוץ מסעיף אחד. סעיף 27 קובע שמינהלת ניצולי השואה תהיה באחריות שר מכחול לבן. בנספח להסכם שכחול לבן חתמה עם העבודה דווקא שולבו תוכניות מפורטות להעלאת קצבאות לנכים, קשישים ועניים, אבל זו הצהרת כוונות חד-צדדית שהליכוד לא שותף לה.


טענות על ההסכמים הקואליציוניים / צילום: גלובס

יש כאן שתי הטעיות. ראשית, אף שההסכם קובע שבחצי השנה הראשונה ("תקופת החירום") "לא יבוצעו מינויים בכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור הממשלה", כל שרה ושר יוכלו למנות במשרדם מנכ"ל חדש. שנית, הטענה שמינויי הבכירים יובאו תמיד לאישור בממשלה מבוססת על בלבול: ההסכם מתייחס מראש למינויים "הטעונים אישור הממשלה", לא למינויים אחרים. באשר לאיוש המשרות האלה נאמר שצוות בין-גושי, עם יו"ר מהליכוד ויו"ר מגוש כחול לבן, יגבש כללים מוסכמים. מה הם יהיו? אין לדעת.


אשכנזי צודק שהיום כבר קיימים 30 משרדי ממשלה, כולל משרד ראש הממשלה, ולפי ההסכם יהיו בממשלה החדשה 31. הוא צודק גם שעיקר הנזק בממשלה גדולה, לדעת מומחים, נובע מריבוי משרדים ולא מריבוי שרים. ובכל זאת, כיום מחזיקים במשרדים 23 שרים בלבד, וההסכם מדבר במפורש על תשעה שרים נוספים בשלב הראשון, "כולל ראש הממשלה וממלא מקומו", וכעבור שישה חודשים עוד שניים לכל צד - סה"כ 34.


הטענה של שמולי על החוק הצרפתי מוזרה. "החוק הצרפתי" המפורסם אוסר על ניהול הליכים פליליים נגד ראש המדינה. מאחר שכתב האישום נגד נתניהו כבר הוגש לבית המשפט, חוק צרפתי ממילא לא היה מגן עליו. יאיר לפיד השיב לשמולי בטוויטר: "קרא את ההסכם שאתה חתום עליו. יש סעיף שמאפשר לביבי לכהן גם אם יורשע". ואכן, למעשה ההסכם מרחיב את ההגנה על נתניהו: בעוד שלפי חוק יסוד הממשלה הנוכחי, אם יורשע במחוזי הוא יוכל להיות ראש ממשלה אך לא שר או ממלא מקום, הרי בנוסח המתוקן שצורף להסכם נכתב שהסעיף שמחייב שר להתפטר  אחרי הרשעה בערכאה ראשונה לא יחול על ראש ממשלה "חלופי".


ההסכם קובע ששר יוכל למנות "סגן שר אחד או שני סגני שר" מהגוש שלו (ליכוד או כחול לבן), והנוסח המתוקן של חוק יסוד הממשלה יוצר אפשרות כזאת. סעיף מיוחד אף מאפשר לכל גוש למנות שני סגנים "צולבים" - סגן מכחול לבן אצל שר מהליכוד ולהיפך. אבל ההסכם גם מגביל את מספר הסגנים בממשלה החדשה לשמונה מכל גוש, כלומר 16 סגנים בממשלה של 34 שרים. הממשלות הבאות, אם לא יחזירו את חוק יסוד הממשלה לקדמותו, לא יהיו כפופות למגבלה הזאת.


בהסכם אכן אין התייחסות מפורשת לא להתגברות על פסיקות בג"ץ ולא למתן חסינות לנבחרי ציבור. אבל ישנם סעיפים שעשויים לקדם שינויים כאלה. לדוגמה, ההסכם קובע שיו"ר הכנסת יהיה מטעם הליכוד, לפי פרסומים, היו"ר מיועד הוא יריב לוין, שתמך בעשור האחרון בשינויים עמוקים במעמד בג"ץ, כולל הוספת פסקת התגברות כללית בחוק יסוד. לוין גם קרא ליולי אדלשטיין לא לקיים לפני חודש את פסיקת בג"ץ.


אם להיות קטנוניים, המילה "קורונה" מופיעה 12 פעמים בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, ועוד כמה פעמים בהסכם בין כחול לבן לעבודה. אבל לא מפורטת שום תוכנית למאבק במגפה, אלא רק הקמת "קבינט חירום לענייני הקורונה". יש גם הצהרה כללית שהממשלה תדאג לאוכלוסיות שנפגעו מהמגפה ותקצה כספים להתמודדות איתה בתקציב המדינה, אבל לא נאמר איך.


אכן, מעבר לקביעות הכלליות על קבינט הקורונה והכוונה לקדם חוקים הקשורים בקורונה, ההסכם לא אומר מילה על הדרך שבה יטפלו במגיפה ובהשלכותיה. גם בהסכם בין כחול לבן לעבודה אין תוכניות כאלה.


פרץ מדבר כאן על המכשולים שההסכם מציב בפני החלת ריבונות במחטף. מדבריו עולה שתוכנית הריבונות של נתניהו תצטרך לעבור שלושה מכשולים - גם קבינט, גם ממשלה וגם כנסת. אבל זה לא מה שנאמר בהסכם הקואליציוני. ההסכם לא מחייב להגיש את תוכנית הריבונות לכנסת, והחוק מאפשר לממשלה להחיל ריבונות בלי אישור בכנסת. מה שההסכם מעניק לנתניהו הוא אופציה לקדם את ההצעה בכנסת, אם הוא רוצה. לדוגמה, אם שרי העבודה וכחול לבן לא יתמכו בתוכנית שלו, הוא יוכל לעקוף אותם באמצעות קידום הצעת חוק פרטית בכנסת. ההסכם קובע מפורשות שרק ח"כ מהליכוד יוכל להגיש הצעה כזאת.


סעיף 28 בהסכם בין כחול לבן לליכוד באמת קובע שנתניהו וגנץ יפעלו "תוך חתירה לשמירה על האינטרסים הבטחוניים והאסטרטגיים של מדינת ישראל, ובהם הצורך בשמירה על היציבות האזורית, שמירה על הסכמי השלום וחתירה להסכמי שלום עתידיים". אבל הסעיף הבא, מספר 29, קובע שנתניהו יכול להביא את ההצעות לדיון בממשלה למרות סעיף 28. הוא יצטרך רק "לדון ולהתייעץ" עם גנץ לפני כן.


נהפוך הוא: כמו שהסברנו, סעיף 29 מאפשר לנתניהו להביא בפני הממשלה הצעה "על אף האמור בסעיף 28 לעיל". הוא צריך לקיים עם גנץ "דיון והתייעצות" על העקרונות, אבל הגורם היחיד שבאמת חייב להסכים הוא ארה"ב.

לקריאה נוספת

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן

תיקון לחוק יסוד הממשלה - ממשלת חילופים

ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לעבודה

נספח להסכם הקואליציוני בין כחול לבן לעבודה

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00